Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:00

unicorn_kiss schreef:
Citaat:
makkelijke beschuldiging waar niets zinnigs op te zeggen is.
agente moet zich ook verantwoorden voor de bekeuring en kan niet invullen: vrouw staat me niet aan.
en als het echt zo'n situatie is, zal je moeder gelijk krijgen.

nu maak je een verhaal waarop half bokt zegt, wat gemeen. maar waar inhoudelijk niets instaat.

Het is maar een voorbeeld..met wel degelijke inhoud want het komt waarschijnlijk wel meer voor ;)
Alleen jij vindt dat niet want ik heb het idee dat dit wat gevoelig ligt bij jou

Dit is natuurlijk een negatieve ervaring met politie, in zoveel meerdere gevallen gaat alles gewoon goed
Ik heb persoonlijk alleen niet zo met politie

niets gevoeligs aan hoor.
maar met zo'n verhaal krijg je rare dingen de wereld in.
er staat niet wat je moeder precies zei en deed en waar ze gelijk in had, en wat de agent zei.
bokt kan snel oordelen, terwijl er inhoudelijk niets in je verhaal staat. snap je?

als je collega's bent vind ik het logisch dat je elkaar met je aanspreekt. je hoeft bij de politie echt niet met u aan te komen onderling. :D

verder vlijf ik erbij dat ik het respectvol vind een ander met u aan te spreken, juist omdat andere dat vaak willen. als iemand wil dat ik gewoon jij en je zeg, vind ik dat ook best.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:02

unicorn_kiss schreef:
O jawel dat is het wel.
Geen moeilijke opleiding, eerder lage loon.
Een job als een ander dus :)

Wie ben jij om te zeggen wat moeilijk is of niet? De opleiding kan soms fysiek en mentaal zwaar zijn. Idem met het werk, het is niet achter een machientje zitten, je werkt met mensen die, zoals dit topic blijkt, niet altijd even respectvol met je omgaan.
[/quote]

Ik baseer me enkel op de opleiding. Die kan een doorsnee burger aan (statistisch gezien)
Mijn beste vriend doet momenteel opleiding voor politie agent en die zegt appeltje eitje

moeilijkheid is hem eerder dat je mensen moet gaan vertellen wat ze fout doen en dat ze nog geld kost ook.
zie het dan maar eens fatsoenlijk te houden.... :)

Elke job kan moeilijk zijn, ook die aan een machientje. Hangt af van persoon tot persoon.
Ik vind saai fysiek werk veel zwaarder dan zwaar rekenwerk
Ik zie in dit topic trouwens weinig tot geen mensen die onrespectvol omgaan met agenten,
beter lezen dus[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:04

Gekvanfleur heb je niet even het fatsoen om knap te quoten snap er geen barst van zo :+

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:06

gekvanfleur schreef:
unicorn_kiss schreef:

Het is maar een voorbeeld..met wel degelijke inhoud want het komt waarschijnlijk wel meer voor ;)
Alleen jij vindt dat niet want ik heb het idee dat dit wat gevoelig ligt bij jou

Dit is natuurlijk een negatieve ervaring met politie, in zoveel meerdere gevallen gaat alles gewoon goed
Ik heb persoonlijk alleen niet zo met politie

niets gevoeligs aan hoor.
maar met zo'n verhaal krijg je rare dingen de wereld in.
er staat niet wat je moeder precies zei en deed en waar ze gelijk in had, en wat de agent zei.
bokt kan snel oordelen, terwijl er inhoudelijk niets in je verhaal staat. snap je?

als je collega's bent vind ik het logisch dat je elkaar met je aanspreekt. je hoeft bij de politie echt niet met u aan te komen onderling. :D

verder vlijf ik erbij dat ik het respectvol vind een ander met u aan te spreken, juist omdat andere dat vaak willen. als iemand wil dat ik gewoon jij en je zeg, vind ik dat ook best.

Dat ben ik met je eens hoor, hou ook niet van halve verhalen of verhalen vanuit 1 standpunt.
Maar ik heb geen zin om de hele gebeurtenis uit te schrijven :+
Maar omdat je een tegenreactie gaf wilde ik wel aantonen dat mijn mening niet zomaar gevormd is snapje

unicorn_kiss

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:09

Nog een aanvulling (again) ...
in elke job heb je op een bepaald moment last van onrespectvolle klanten/mensen. De kunst is om daarmee fatsoenlijk en beheerst om te gaan.
Zelfs als je op straat loopt kun je een opmerking naar je hoofd krijgen, zonder daar iets verkeerd voor te doen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:13

Ik spreek de politie met "u" aan ja. Doen ze bij mij ook. Heeft ook niks te maken met politie-agentje zijn, meer met respect naar onbekenden toe.

Ik snap niet dat sommige mensen zo "anti" u zijn. Dat je gewend bent met "je" te spreken, oke, maar als je je dan compleet vernederd en aangevallen voelt wanneer je eens u moet zeggen, denk ik persoonlijk dat er iets mist aan je eigenwaarde..

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:27

Ieder verhaal kent twee kanten. Ik zeg niet dat TS gelijk heeft en zeg ook niet dat de agente gelijk heeft.
Maar het is ook misschien van beide kanten gebotst, waardoor het ook voor beiden een onprettige conversatie was zeg maar.
Geloof me dat de politie ook heel wat rottigs over zich heen krijgt en heel wat asociale mensen met een grote mond. Dan wordt er vaak gezegd, tja, daar kies je voor. Je kiest ervoor om de orde te handhaven, niet om je verrot te laten schelden.
Andersom gebeurd het zeker ook. Dat sommigen hun pakkie gebruiken om boven iemand te staan, ook die heb je.
Maar idd, even langs bureau gaan en vraag gewoon een gesprek aan met betreffende agente. Gewoon vragen wat er nu precies aan de hand was. Lost vaak een onprettig gevoel op (soms ook niet ;) )!

En het met U aanspreken. IK vind het een fatsoensnorm, maar zo ben ik opgevoed. Als men mij met U aanspreekt, voel ik me heel oud, maarrrrrrrrrr vind het wel voor diegene spreken, omdat ik het dus een fatsoensnorm vind.
Maar als je niet bent opgevoed met U, maar met JIJ, zul je het denk ik ook niet ervaren als fatsoen, gewoonweg omdat het je zo niet is bijgebracht.
Nogmaals: IK vind het dus wel netjes om mensen met U aan te spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:11

Kiwiko schreef:
ik heb hem wel eens gehad....... een bekeuring voor het beledigen van een ambtenaar in functie :D :D

het enige wat ik zei was........ goh, Had uw vrouw gisterenavond hoofdpijn???

Die opmerking is al weer ouderwets Kiwiko, tegenwoordig hoor ik de mannen het tegenovergestelde zeggen, moest je dr gister weer op :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:17

Jnien schreef:
Ieder verhaal kent twee kanten. Ik zeg niet dat TS gelijk heeft en zeg ook niet dat de agente gelijk heeft.

3! De kant van de TS, de kant van de agenten en de waarheid ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:22

Sandeman schreef:
Dat bedoel ik dus. Het is geen nietszeggend woordje.Heeft denk toch echt met opvoeding en milieu te maken. Vond het een zeer rare opmerking. En dat mag ik ook vinden. En ik maak me er zeker niet druk over. En je zei niet dat ik alert ben, maar dat ik een last zou dragen en hoe dat voelde. Ik draag geen last, alleen u is een beleefdheidsvorm en die is bij veel jongeren erg ver te zoeken.

En op het woordje "u" hoef je net zo min alert te zijn als op het woordje "jij". Het is maar net wat je in je opvoeding hebt meegekregen. ik vind het normaal om "u" te zeggen als ik iemand niet ken. En dat kost me geen moeite en ik hoef er ook niet voor op mijn tenen te lopen. Normale omgangsvormen noemt men dat. :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:33

maikeltje schreef:
Sandeman schreef:
Dat bedoel ik dus. Het is geen nietszeggend woordje.Heeft denk toch echt met opvoeding en milieu te maken. Vond het een zeer rare opmerking. En dat mag ik ook vinden. En ik maak me er zeker niet druk over. En je zei niet dat ik alert ben, maar dat ik een last zou dragen en hoe dat voelde. Ik draag geen last, alleen u is een beleefdheidsvorm en die is bij veel jongeren erg ver te zoeken.

En op het woordje "u" hoef je net zo min alert te zijn als op het woordje "jij". Het is maar net wat je in je opvoeding hebt meegekregen. ik vind het normaal om "u" te zeggen als ik iemand niet ken. En dat kost me geen moeite en ik hoef er ook niet voor op mijn tenen te lopen. Normale omgangsvormen noemt men dat. :D

Zo is het mij ook bijgebracht! :j

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 01:22

Vorige maand was (dé) Sinterklaas bij Paul de Leeuw. Een jochie zei iets tegen hem, in de trant van: 'Of jíj dat voor ons kan regelen'.

Ik had toen echt een 'OH!' moment. En Paul de Leeuw ook. :D

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 02:16

KiWiKo schreef:
ik ken politieagenten die heel integer en oprecht met hun beroep opgaan........... die echt gewoon de badge verdienen...........

ik ken ook agenten die gepest zijn in hun schoolperiode en die nu hun gram halen................ ook andere ambtenaren in belangrijke posities overigens............

Sja... en er zijn ook agenten die de wetten aan hun laarzen lapt wanneer het ze uitkomt.. :roll:

En dezelfde agenten schrijven bonnen uit aan burgers voor wetsovertredingen...

Gezag kun je op allerlei manieren afdwingen maar respect niet.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 02:41

Adil18 schreef:
Sterre schreef:
Ik spreek mensen graag met "u" aan... vooral als ik ze op afstand wil houden :D .
Je kan aan mijn toon goed horen of ik iemand met "u" uit beleefdheid aanspreek, of dat ik niet veel van ze moet hebben :+ .
Het zou bij zo´n agente dus niet eens in me opkomen om "je" te zeggen; ze is mijn vriendinnetje niet *D .

Haha, stukje Duitse mentaliteit :D

Ja, dat kan best wel zo zijn ;) .
Maar gewoon netjes "u" zeggen werkt wel hoor; je zegt toch makkelijker "hé du Arschloch" als "hé Sie Arschloch" ;) .

Toekie schreef:
Adil18 schreef:
Er is ook nog zoiets als respect voor jezelf en de eer aan jezelf houden. Door u te zeggen kun je dus iemand heel fijn op afstand houden en je houdt de eer aan jezelf omdat jij jouw discretie bewaart. Ik noem het een truc, maar eigenlijk valt het gewoon onder de noemer "beschaafd".

Precies! En juíst als iemand onbeschoft tegen je doet, houd je de eer aan jezelf door diegene met 'u' te blijven aanspreken.

Mee eens, zo bedoelde ik het ook in mijn eerste post :) .

Chiqa schreef:
Een van de laatste opmerking van oom agent was, 'mevrouw, u reed wel door heel donker oranje'...

....Over wederzijds respect gesproken zonder dat het woord U ook maar één keer gevallen was.

:7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 07:56

Sterre wat is je punt? O je bedoeld dat de agent mij met U aansprak, dan heb ik mij verkeerd uitgedrukt, ik heb het woord U naar de agent toe niet gebruikt ;)

Gracy schreef:
Sja... en er zijn ook agenten die de wetten aan hun laarzen lapt wanneer het ze uitkomt.. :roll:

Vind dat wel meevallen vind ze juist erg schikkelijk en valt prima mee t epraten als je maar weet hoe.....Maar is weer een hele andere discussie

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:23

@Chiqa
Er zijn wel redelijke agenten.
Mensen die echt hart voor hun werk hebben en iets hebben opgestoken van de opleiding.

Waarschijnlijk ben jij nog nooit de verkeerde tegen gekomen ;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:18

Chiqa schreef:
Sterre wat is je punt? O je bedoeld dat de agent mij met U aansprak, dan heb ik mij verkeerd uitgedrukt, ik heb het woord U naar de agent toe niet gebruikt ;) .

Ik heb geen punt hoor, jij schreef zelf dat het woord "U" niet gevallen was. De agent was blijkbaar beleefd en correct :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:07

Sterre schreef:
Ik heb geen punt hoor, jij schreef zelf dat het woord "U" niet gevallen was. De agent was blijkbaar beleefd en correct :) .

Dan heb jij mijn verdere reacties dus totaal niet gelezen noch het begin bericht van TS waarin toch echt duidelijk de vraag vermeld staat 'moet je een agent met U aanspreken?'
Verder staat er in geen enkel bericht van mij dat het andersom een probleem is, dan iemand mij met U aanspreekt, dus idd ik snap je punt totaal niet. ;)
Mss even teruglezen?

Alves schreef:
Er zijn wel redelijke agenten.
Mensen die echt hart voor hun werk hebben en iets hebben opgestoken van de opleiding.

Waar zeg ik dat er geen redelijke agenten zouden zijn, of dat ze niets opgestoken zouden hebben van hun opleiding? :?
Wat ik tegen ben gekomen is juist allemaal ietsje té redelijk, ze hadden mij best mogen bekeuren voor mijn overtreding maar zagen dit door de vingers, dus onredelijk? ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 11:55

hier:
"Vind dat wel meevallen vind ze juist erg schikkelijk en valt prima mee t epraten als je maar weet hoe.....Maar is weer een hele andere discussie"

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:31

Ik had al begrepen dat je niet snapt dat ik geen punt heb :+ .
Geeft niks hoor :) .

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:05

Huh?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:59

Sjoos schreef:
@ Suelza, Als je respectloos bent tegen de politie, en dan ook nog eens met zulke namen gaat strooien denk ik niet dat ze je makkelijk laten gaan :+. Tenminste, niet als je toevallig mijn broer tegen komt haha. Die heeft al meerdere van dat soort boetes uitgeschreven.

Helaas werkt dat niet zo... De OVJ bepaalt de boete namelijk en de rechter kan dit overrulen als de verdachte het voor laat komen.

Daarbij is het arrondissement Rotterdam bijv. weer strenger als bijv. Amsterdam. In Amsterdam moet een agent weer meer slikken.

In Den Haag hoor je bijv. ook weer zeggen: "Je werkt bij de politie, dus je moet gewoon een dikke huid hebben"

Dus, helaas, werkt het niet zo eenvoudig. Er moet heel wat gezegd worden en ook nog eens publiekelijk, dus ten overstaan van anderen, anders wordt het gewoon door de rechter geseponeerd of overruled ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:52

Zonder op de voorgaande discussie in te gaan, ik spreek agenten inderdaad met "u" aan. En conducteurs, buschauffeurs, en noem maar op.
En als ik op mijn werk iemand te spreken krijg die jonger is dan dat ik ben, of één/twee jaar ouder, dan spreek ik die ook met u aan. Want het is een klant, ik representeer een bank, dus dat is gewoon een stukje beleefdheid en respect.
Zo ben ik opgevoed, zo heb ik altijd gewerkt (ook bij baantjes hiervoor) en zo zal ik het altijd blijven doen.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:54

Sjoos schreef:
Zo ken ik mensen die niet tegen autoriteiten kunnen en dit afreageren op politie agenten.
(sorry heel flauw, maar kon het niet laten, was een inkoppertje)

Er zijn ook situaties waarbij een agent zich gedraagt als een GOG.. houdt in dat er vanuit een functionele positie macht wordt misbruikt om minder-machtigen die in een lagere functionele positie zitten doelbewust te overheersen.

Het gaat dan om personen die functies uitoefenen als hulpverlener, pastor, arts, agent, leerkracht, chef, enzovoort.
GOG Profiel: http://www.machtsmisbruik.mysites.nl/mypages/machtsmisbruik/444795.html

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:58

Gracy schreef:
Sjoos schreef:
Zo ken ik mensen die niet tegen autoriteiten kunnen en dit afreageren op politie agenten.
(sorry heel flauw, maar kon het niet laten, was een inkoppertje)

Er zijn ook situaties waarbij een agent zich gedraagt als een GOG.. houdt in dat er vanuit een functionele positie macht wordt misbruikt om minder-machtigen die in een lagere functionele positie zitten doelbewust te overheersen.

Het gaat dan om personen die functies uitoefenen als hulpverlener, pastor, arts, agent, leerkracht, chef, enzovoort.
GOG Profiel: http://www.machtsmisbruik.mysites.nl/mypages/machtsmisbruik/444795.html

Tuurlijk, maar rotte appels heb je overal tussen zitten toch, in elk beroep.