Bestaat het nog? na het huwelijk...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rooow

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:36

En waarom houden jullie vast aan een oud boek met allerlei regeltjes? Zijn die nog wel van deze tijd? En wordt je er gelukkig van om je seksuele gevoelens te onderdrukken, omdat er ooit is geschreven dat dat goed voor je zou zijn? Dat vraag ik me echt af.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:36

Rooow schreef:
Jullie hebben het telkens over met 1 iemand seks hebben en meerdere bedpartners is normaal, maar zoals het nu wordt uitgelegd mag je ook meerdere bedpartners hebben volgens de bijbel. Bij vreemdgaan mag je scheiden, als de partner overlijdt mag je opnieuw trouwen......

Ja, in die situaties mag je idd een andere bedpartner hebben, na die situaties ben je toch weer opnieuw getrouwd?
Lijkt mij ook wel menselijk dat dat mag.

Ik ga even zoeken of er wat te vinden is over overspelige mannen. ;)
(Ik weet wel dat erin staat dat het niet mag, maar weet ff geen maatregelen die ze dan namen).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:37

Okee, ander voorbeeldje dan, geweld is misschien wel een erg extreem voorbeeld. Okee, stel je voor, je bent al jaren gelukkig met je vriend, maar jullie hebben geen seks. Uiteindelijk is daar de dag van het huwelijk en natuurlijk bijbehorende spelletjes voor in de toekomst. Na een jaar getrouwd te zijn geweest, komt viavia uit dat een van de twee in het verleden is vreemd gegaan. Wat zegt de bijbel daar dan over? Ik maak op uit de verhalen dat je niet mag vreemdgaan (en dus wél seks heeft gehad voor het huwelijk en daarbij nog is 'vreemdgegaan' ook. Al weet ik niet in hoeverre je het in zo'n situatie vreemdgaan kan noemen?, maar ook niet zomaar mag scheiden?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 12-11-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:38

Rooow schreef:
En waarom houden jullie vast aan een oud boek met allerlei regeltjes? Zijn die nog wel van deze tijd? En wordt je er gelukkig van om je seksuele gevoelens te onderdrukken, omdat er ooit is geschreven dat dat goed voor je zou zijn? Dat vraag ik me echt af.

nee, ze zijn heus niet meer allemaa van deze tijd. sommige regels wordt soms ook wel te strak aan vast gehouden naar mijn mening, maar het is veel meer dan regeltjes alleen...

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:39

LF_xx_D schreef:
Rooow schreef:
Jullie hebben het telkens over met 1 iemand seks hebben en meerdere bedpartners is normaal, maar zoals het nu wordt uitgelegd mag je ook meerdere bedpartners hebben volgens de bijbel. Bij vreemdgaan mag je scheiden, als de partner overlijdt mag je opnieuw trouwen......

Ja, in die situaties mag je idd een andere bedpartner hebben, na die situaties ben je toch weer opnieuw getrouwd?
Lijkt mij ook wel menselijk dat dat mag.

Ik ga even zoeken of er wat te vinden is over overspelige mannen. ;)
(Ik weet wel dat erin staat dat het niet mag, maar weet ff geen maatregelen die ze dan namen).

Maar dan heb je ook meerdere bedpartners. Jullie hadden het steeds over zo'n speciaal moment met 1 iemand.

Maar wat ik net al zei; Waarom het huwelijk? Staat er iets in de bijbel over na hoe lange tijd je mag trouwen? Als dit niet zo is kan je ook na een half jaar elkaar kennen trouwen en dan mag je wel seks hebben? Dan ken je iemand nog niet goed genoeg en kan je toch nog niet weten dat deze persoon de ware is? Ik vind het een veel betere om je gevoel te volgen en wanneer beide personen het zelf aanvoelen dat ze samen verder willen en al veel hebben meegemaakt samen, dan besluiten om seks te hebben.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:41

marrlinde schreef:
Rooow schreef:

nee, ze zijn heus niet meer allemaa van deze tijd. sommige regels wordt soms ook wel te strak aan vast gehouden naar mijn mening, maar het is veel meer dan regeltjes alleen...

Maar wie bepaalt welke regels nog wel van toepassing zijn en welke niet? Iedereen denkt daar natuurlijk anders over. En er zullen ook genoeg jongeren zijn die over seks anders denken. Ik ken ook een meisje dat Christen is en zich ook echt veel met het geloof bezig houdt, maar zij vindt die regel over seks achterhaald en niet bij deze tijd passen. Is zij dan fout?
Laatst bijgewerkt door Rooow op 12-11-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:41

Jaimyliefje schreef:
Het feit dat er in de bijbel de vrouw gestenigd moet worden als er overspel gepleegd wordt, en er over de man niets aangegeven wordt, zegt wat mij betreft al genoeg over geweld naar vrouwen, niet waar? Ik heb zelf de bijbel niet gelezen dus trek deze conclusie vanuit iets wat een christen eerder in dit topic al heeft gezegd.

Er wordt in het nieuwe testament gezegd dat de vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, maar dat de man haar net zo moet liefhebben en net
zoveel voor haar moet overhebben als Jezus voor de mensen overhad.

" Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief."

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:44

Rooow schreef:

Omdat dat 'oude boek met allerlei regeltjes' het belangrijkste boek is voor ons.
Er zijn een hele hoop regels niet meer van toepassing (zoals dat we bepaalde soorten vlees niet mogen eten).
Regels zijn er niet om ons te pesten maar om ons te beschermen, in die tijd waren ze niet zo hygiënisch dus ik vind het niet raar dat ze sommige soorten vlees niet mochten eten en er wetten waren dat je je handen en voeten moest wassen voor het eten enzo. ;)
Voor ons zijn de tien geboden belangrijk, een deel daarvan zijn ook de normen van onze maatschappij (zoals niet stelen, niet doodslaan, niet jaloers zijn, dat laatste is niet echt een norm misschien maar wel logisch dat dat niet goed is).

Ik denk niet dat we er ongelukkig van worden. Bovendien denk ik juist dat het wel goed voor de mensen zou zijn als ze zich op één persoon zouden richten waarmee ze seks hadden. Maar de samenleving is daarin heel anders dan vroeger, het is nu veel normaler om met meerdere personen seks te hebben in je leven en als dat er eenmaal is vind ik het logisch dat die mensen dat niet willen terugdraaien, omdat ze het leuk vinden. ;)
Maar wij weten niet wat het is om meer bedpartners te hebben dus ik heb niet het idee dat we iets missen. Bovendien weet ik niet of het 'onderdrukken' van seksuele gevoelens een goed woord is. ;)
Wanneer je in een situatie zit dat je seks kan hebben (alleen thuis enzo) moet je er zelf gewoon op letten dat je niet tever gaat. Ik heb heust weleens met mijn vriend in een tent geslapen op een festival, alleen het is heel anders als je weet hoe seks is en als je elkaar opge*lt.
Nu stort ik mijn energie gewoon in andere dingen, zoals flink knuffelen, zoenen en andere leuke dingen, de rest komt later. ;)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:45

En wat nou als je nooit die man vindt die met je wil trouwen, bijvoorbeeld omdat hij niet voor het huwelijk is, maar jullie wel smoorverliefd zijn. Of als je niemand vindt omdat je gewoon niemand tegen komt, maar achteraf terug gekeken was er op je 16e wel een héél leuke jongen waar je je destijds wel heel prettig bij voelde, dus waar wel méér had kunnen gebeuren, maar dat heb je niet gedaan omdat je persé tot na het huwelijk wilde wachten (wat nooit meer zal komen, zie je later in)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:48

Pffff mijn inspiratie raakt op jongens (ik blijf hoop houden dat ik toch net die leuke jongen tref waarmee het huwelijk gewoon goed blijft gaan :D), ik ga lekker pitten, heb morgen nog 2 tentamens. Wel erg interessant allemaal trouwens! :*

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:48

Jaimyliefje schreef:
En wat nou als je nooit die man vindt die met je wil trouwen

Daar ben ik idd ook wel benieuwd naar...

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:49

Rooow schreef:
Maar wie bepaalt welke regels nog wel van toepassing zijn en welke niet? Iedereen denkt daar natuurlijk anders over. En er zullen ook genoeg jongeren zijn die over seks anders denken. Ik ken ook een meisje dat Christen is en zich ook echt veel met het geloof bezig houdt, maar zij vindt die regel over seks achterhaald en niet bij deze tijd passen. Is zij dan fout?

Ik kan er niet over oordelen of zij fout is. ;)
Mijn mening is alleen anders maar dat komt denk ik wel duidelijk genoeg naar voren. ;)
En het is idd voor iedereen anders welke regels ze nog vasthouden of niet.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:50

Je moet je gevoelens wel inhouden zeg je. Dus jij wil afhankelijk zijn van 'iemand' anders die voor jou bepaald welke keuzes je moet maken? Ik denk niet dat je met een bepaalde gebeurtenis vast kan zetten wanneer je aan iets mag beginnen, bijvoorbeeld het huwelijk voor seks. Je kan na een half jaar in het huwelijksbootje stappen en seks hebben, maar ook eerst jarenlang een relatie hebben en na 2 jaar seks hebben, omdat het goed voelt. Het tweede zou dan fout zijn, omdat je nog niet getrouwd bent, terwijl het gevoel tussen deze personen waarschijnlijk veel (h)echter is dan bij de eerste twee....

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:51

Sunrise_ schreef:
Jaimyliefje schreef:
Het feit dat er in de bijbel de vrouw gestenigd moet worden als er overspel gepleegd wordt, en er over de man niets aangegeven wordt, zegt wat mij betreft al genoeg over geweld naar vrouwen, niet waar? Ik heb zelf de bijbel niet gelezen dus trek deze conclusie vanuit iets wat een christen eerder in dit topic al heeft gezegd.

Er wordt in het nieuwe testament gezegd dat de vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, maar dat de man haar net zo moet liefhebben en net
zoveel voor haar moet overhebben als Jezus voor de mensen overhad.

" Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief."

Dat vind ik dus eng hè.. Waarom moeten wij 'onderdanig' zijn aan mannen, ik vind dat niet goed. Het maakt dat er verschillen komen tussen man en vrouw. Want wij moeten en onderdanig zijn, en liefhebben. Zij moeten alleen maar liefhebben volgens de bijbel. Je hebt naar mijn idee allebei evenveel inspraak.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:51

LF_xx_D schreef:
Rooow schreef:

Ik kan er niet over oordelen of zij fout is. ;)
Mijn mening is alleen anders maar dat komt denk ik wel duidelijk genoeg naar voren. ;)
En het is idd voor iedereen anders welke regels ze nog vasthouden of niet.

Als toch iedereen andere regels aanhoudt, waarom is dat boek en het geloof dan nog nodig? Dan maak je toch je eigen keuzes. Jij bepaalt wat belangrijk is of niet. Dan is het enige wat je als christene gelooft dat God bestaat, maar verder is iedereen met totaal andere dingen bezig....

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:52

Rooow schreef:
Je moet je gevoelens wel inhouden zeg je. Dus jij wil afhankelijk zijn van 'iemand' anders die voor jou bepaald welke keuzes je moet maken? Ik denk niet dat je met een bepaalde gebeurtenis vast kan zetten wanneer je aan iets mag beginnen, bijvoorbeeld het huwelijk voor seks. Je kan na een half jaar in het huwelijksbootje stappen en seks hebben, maar ook eerst jarenlang een relatie hebben en na 2 jaar seks hebben, omdat het goed voelt. Het tweede zou dan fout zijn, omdat je nog niet getrouwd bent, terwijl het gevoel tussen deze personen waarschijnlijk veel (h)echter is dan bij de eerste twee....

Jep, dat vind ik dus ook.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:52

Ik moet zeggen dat ik het wel erg jammer vindt dat je je moet verdedigen als je langer wacht met seks hebben, daar lijkt haast geen 'respect' voor te staan. Nou hoef je het er niet mee eens te zijn, maar respect voor iemands gedachten en beweegredenen is nog het minste wat je iemand kunt tonen. Het wordt normaal gevonden om vroeg het bed in te duiken, en mensen die wat langer wachten (zonder geloofs- of huwelijksredenen, omdat nog maar weer eens te benadrukken) lijken wel abnormaal?
Jammer...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:53

Er staat ergens nog een stuk in de Bijbel dat we voor God allemaal gelijk zijn, slaaf, vrije, man, vrouw, arm, rijk etc. Kan het alleen even niet zo snel vinden. Ik denk juist dat man en vrouw niet gelijk zijn, maar wel gelijkWAARDIG :) . Je leest in de Bijbel ook juist dat de man een hele grote taak heeft. Hij wordt verantwoordelijk gesteld voor zijn vrouw en zijn gezin, er wordt van hem geacht dat hij net zoveel voor zijn vrouw doet/overheeft en van haar houdt zoals Jezus ook heeft gedaan. Nou dat vind ik nogal wat :) . Ik denk dat man en vrouw verschillend gemaakt zijn en verschillende talenten hebben, maar dat ze zeker gelijkwaardig zijn.

marrlinde

Sunrise_ schreef:
Pffff mijn inspiratie raakt op jongens (ik blijf hoop houden dat ik toch net die leuke jongen tref waarmee het huwelijk gewoon goed blijft gaan :D), ik ga lekker pitten, heb morgen nog 2 tentamens. Wel erg interessant allemaal trouwens! :*

ben ik het mee eens, op zulke momenten ben ik zo blij dat zo ongeveer mijn volledige vrienden en kennissenkring christelijk is.. al die vragen enzo, ik vind het echt helemaal niet erg om te zeggen en uit te leggen waar ik voor sta en waarom, ik wil ook echt wel antwoord -proberen- te geven, maar t is echt wel vermoeiend soms :))

ik ga ook, ik zal morgen nog eens met een fris hoofd hier in het topic kijken ;)

Yv_

Volgens mij leven ze ook niet de hele bijbel na, maar gebruiken ze het meer als richtlijn? Of heb ik het nu fout?

marrlinde

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:55

nee, de hele bijbel na leven is zowiezo onmogelijk, omdat er in die tijd zo ontzettend veel anders was dan tegenwoordig. ;)

Rooow

Berdien schreef:
Ik moet zeggen dat ik het wel erg jammer vindt dat je je moet verdedigen als je langer wacht met seks hebben, daar lijkt haast geen 'respect' voor te staan. Nou hoef je het er niet mee eens te zijn, maar respect voor iemands gedachten en beweegredenen is nog het minste wat je iemand kunt tonen. Het wordt normaal gevonden om vroeg het bed in te duiken, en mensen die wat langer wachten (zonder geloofs- of huwelijksredenen, omdat nog maar weer eens te benadrukken) lijken wel abnormaal?
Jammer...

Respect kan je ook hebben en intussen een discussie ergens over voeren hoor? Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik respect heb waarvoor deze mensen staan, maar dat ik het niet begrijp. Daarom stel ik vragen. En dan nog iets, is er door de mensen die langer willen wachten, ook maar enig respect of begrip getoond naar de mensen die zoals jij het noemt 'vroeg het bed in duiken'?
Laatst bijgewerkt door Rooow op 12-11-09 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

@berdien: nee hoor, vind ik niet, er is gewoon een discussie gaande. Er is tussen twee groepen misschien een meningsverschil maar dat maakt niet dat er geen respect is, althans, van mijn kant is er respect. Ik kan niet voor andere spreken.

Yv_

Sunrise_ schreef:
Er staat ergens nog een stuk in de Bijbel dat we voor God allemaal gelijk zijn, slaaf, vrije, man, vrouw, arm, rijk etc. Kan het alleen even niet zo snel vinden. Ik denk juist dat man en vrouw niet gelijk zijn, maar wel gelijkWAARDIG :) . Je leest in de Bijbel ook juist dat de man een hele grote taak heeft. Hij wordt verantwoordelijk gesteld voor zijn vrouw en zijn gezin, er wordt van hem geacht dat hij net zoveel voor zijn vrouw doet/overheeft en van haar houdt zoals Jezus ook heeft gedaan. Nou dat vind ik nogal wat :) . Ik denk dat man en vrouw verschillend gemaakt zijn en verschillende talenten hebben, maar dat ze zeker gelijkwaardig zijn.

Maar... (en correct me if i'm wrong) Is de bijbel eigenlijk dan gewoon niet achterhaald? We leven nú en nu is een tijd waarin een vrouw ook carriere mag maken en geld voor het gezin mag verdienen. De tijd van huisvrouwen is niet meer nú...?

Berdien: Het is een wat heftige discussie geworden, maar nergens blijkt disrespect hoor? Er zijn gewoon een heleboel vragen gerold nav de bijbelverhalen...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:56

marrlinde schreef:
nee, de hele bijbel na leven is zowiezo onmogelijk, omdat er in die tijd zo ontzettend veel anders was dan tegenwoordig. ;)

dus, waarom wel deze ene regel zo hoog in het vaandel stellen?