Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rooow schreef:Jullie hebben het telkens over met 1 iemand seks hebben en meerdere bedpartners is normaal, maar zoals het nu wordt uitgelegd mag je ook meerdere bedpartners hebben volgens de bijbel. Bij vreemdgaan mag je scheiden, als de partner overlijdt mag je opnieuw trouwen......
Rooow schreef:En waarom houden jullie vast aan een oud boek met allerlei regeltjes? Zijn die nog wel van deze tijd? En wordt je er gelukkig van om je seksuele gevoelens te onderdrukken, omdat er ooit is geschreven dat dat goed voor je zou zijn? Dat vraag ik me echt af.
LF_xx_D schreef:Rooow schreef:Jullie hebben het telkens over met 1 iemand seks hebben en meerdere bedpartners is normaal, maar zoals het nu wordt uitgelegd mag je ook meerdere bedpartners hebben volgens de bijbel. Bij vreemdgaan mag je scheiden, als de partner overlijdt mag je opnieuw trouwen......
Ja, in die situaties mag je idd een andere bedpartner hebben, na die situaties ben je toch weer opnieuw getrouwd?
Lijkt mij ook wel menselijk dat dat mag.
Ik ga even zoeken of er wat te vinden is over overspelige mannen.
(Ik weet wel dat erin staat dat het niet mag, maar weet ff geen maatregelen die ze dan namen).
marrlinde schreef:Rooow schreef:En waarom houden jullie vast aan een oud boek met allerlei regeltjes? Zijn die nog wel van deze tijd? En wordt je er gelukkig van om je seksuele gevoelens te onderdrukken, omdat er ooit is geschreven dat dat goed voor je zou zijn? Dat vraag ik me echt af.
nee, ze zijn heus niet meer allemaa van deze tijd. sommige regels wordt soms ook wel te strak aan vast gehouden naar mijn mening, maar het is veel meer dan regeltjes alleen...
Jaimyliefje schreef:Het feit dat er in de bijbel de vrouw gestenigd moet worden als er overspel gepleegd wordt, en er over de man niets aangegeven wordt, zegt wat mij betreft al genoeg over geweld naar vrouwen, niet waar? Ik heb zelf de bijbel niet gelezen dus trek deze conclusie vanuit iets wat een christen eerder in dit topic al heeft gezegd.
Rooow schreef:En waarom houden jullie vast aan een oud boek met allerlei regeltjes? Zijn die nog wel van deze tijd? En wordt je er gelukkig van om je seksuele gevoelens te onderdrukken, omdat er ooit is geschreven dat dat goed voor je zou zijn? Dat vraag ik me echt af.
Rooow schreef:Maar wie bepaalt welke regels nog wel van toepassing zijn en welke niet? Iedereen denkt daar natuurlijk anders over. En er zullen ook genoeg jongeren zijn die over seks anders denken. Ik ken ook een meisje dat Christen is en zich ook echt veel met het geloof bezig houdt, maar zij vindt die regel over seks achterhaald en niet bij deze tijd passen. Is zij dan fout?
Sunrise_ schreef:Jaimyliefje schreef:Het feit dat er in de bijbel de vrouw gestenigd moet worden als er overspel gepleegd wordt, en er over de man niets aangegeven wordt, zegt wat mij betreft al genoeg over geweld naar vrouwen, niet waar? Ik heb zelf de bijbel niet gelezen dus trek deze conclusie vanuit iets wat een christen eerder in dit topic al heeft gezegd.
Er wordt in het nieuwe testament gezegd dat de vrouw onderdanig moet zijn aan haar man, maar dat de man haar net zo moet liefhebben en net
zoveel voor haar moet overhebben als Jezus voor de mensen overhad.
" Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief."
LF_xx_D schreef:Rooow schreef:Maar wie bepaalt welke regels nog wel van toepassing zijn en welke niet? Iedereen denkt daar natuurlijk anders over. En er zullen ook genoeg jongeren zijn die over seks anders denken. Ik ken ook een meisje dat Christen is en zich ook echt veel met het geloof bezig houdt, maar zij vindt die regel over seks achterhaald en niet bij deze tijd passen. Is zij dan fout?
Ik kan er niet over oordelen of zij fout is.
Mijn mening is alleen anders maar dat komt denk ik wel duidelijk genoeg naar voren.
En het is idd voor iedereen anders welke regels ze nog vasthouden of niet.
Rooow schreef:Je moet je gevoelens wel inhouden zeg je. Dus jij wil afhankelijk zijn van 'iemand' anders die voor jou bepaald welke keuzes je moet maken? Ik denk niet dat je met een bepaalde gebeurtenis vast kan zetten wanneer je aan iets mag beginnen, bijvoorbeeld het huwelijk voor seks. Je kan na een half jaar in het huwelijksbootje stappen en seks hebben, maar ook eerst jarenlang een relatie hebben en na 2 jaar seks hebben, omdat het goed voelt. Het tweede zou dan fout zijn, omdat je nog niet getrouwd bent, terwijl het gevoel tussen deze personen waarschijnlijk veel (h)echter is dan bij de eerste twee....
Sunrise_ schreef:Pffff mijn inspiratie raakt op jongens (ik blijf hoop houden dat ik toch net die leuke jongen tref waarmee het huwelijk gewoon goed blijft gaan), ik ga lekker pitten, heb morgen nog 2 tentamens. Wel erg interessant allemaal trouwens!
Berdien schreef:Ik moet zeggen dat ik het wel erg jammer vindt dat je je moet verdedigen als je langer wacht met seks hebben, daar lijkt haast geen 'respect' voor te staan. Nou hoef je het er niet mee eens te zijn, maar respect voor iemands gedachten en beweegredenen is nog het minste wat je iemand kunt tonen. Het wordt normaal gevonden om vroeg het bed in te duiken, en mensen die wat langer wachten (zonder geloofs- of huwelijksredenen, omdat nog maar weer eens te benadrukken) lijken wel abnormaal?
Jammer...
Sunrise_ schreef:Er staat ergens nog een stuk in de Bijbel dat we voor God allemaal gelijk zijn, slaaf, vrije, man, vrouw, arm, rijk etc. Kan het alleen even niet zo snel vinden. Ik denk juist dat man en vrouw niet gelijk zijn, maar wel gelijkWAARDIG. Je leest in de Bijbel ook juist dat de man een hele grote taak heeft. Hij wordt verantwoordelijk gesteld voor zijn vrouw en zijn gezin, er wordt van hem geacht dat hij net zoveel voor zijn vrouw doet/overheeft en van haar houdt zoals Jezus ook heeft gedaan. Nou dat vind ik nogal wat
. Ik denk dat man en vrouw verschillend gemaakt zijn en verschillende talenten hebben, maar dat ze zeker gelijkwaardig zijn.