Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

MamboBeach

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:15

Ik kan me voorstellen Zoolgangster dat je er zo over denkt, ik ook hoor. Dat kun je toch wel over hebben, denk ik dan.
Iedereen denkt dat de rijksvaccinaties zonder risico zijn, is ook niet zo en daar hoor je niemand over...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:45

MamboBeach schreef:
Iedereen denkt [...], is ook niet zo en daar hoor je niemand over...

Als we deze manier van flutredeneren nu gewoon eens niet meer gebruiken?
1. Helemaal niet iedereen denkt dat... Er zijn altijd genoeg mensen die er anders over denken.
2. Meestal hoor je er best genoeg mensen over as je je in het onderwerp verdiept, alleen misschien niet hier, omdat het HIER niet van toepassing is.

Het is geen goed argument en doet alleen maar afbreuk aan de discussie (welke dan ook) waar een dergelijke redenering wordt aangehaald. Dus als we deze reactie nu voortaan gewoon laten voor wat het is?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:15

Zoolgangster schreef:
Helaas merk ik aan sommige opmerkingen van mensen hier, dat het niet meer van zelfsprekend is in deze tijd, om even een prikkie over te hebben voor de medemens.

Ik kan je gedachtengang begrijpen, Zoolgangster. Toch val ik over bovenstaande zin.
'Effe een prikkie halen' is inderdaad minder vanzelfsprekend. Ik denk na over waarom ik dat prikkie haal, wat het is, en wat het met mij doet. Ik ben niet van plan zo maar een stof te laten inenten, waar ik ziek van kan worden, een stof dat er op gemaakt is mij ziek te maken (beetje ziek, is ook ziek). Zeker niet als ik bedenk dat ik dat prikkie alleen maar voor de 'gemoedsrust van de medemens' zou halen.

Ik heb geen zieke bejaarde moeder, geen kleine kinderen en de cliënten waar ik mee werk zijn niet zwaar ziek. Ik ben alleen enorm verkouden, 2 x in het jaar. Sorry, maar dan ga ik geen troep in laten spuiten ;)

Daarnaast ben ik van mening dat de hele hype rond mexicaanse griep enorm overtrokken is. Hoeveel mensen gaan er dood aan de spaanse griep (ik noem maar even wat), hoe beroerd wordt je van de spaanse griep???

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:52

Het gaat me niet om de prik opzich, ik ben ook bloeddonor,dat is ook een aardige prik, dat maakt me niet uit.
Het gaat erom dat ik niet zomaar rotzooi in mijn lijf laat spuiten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:54

Het is toch ook zo dat je de normale griepprik eerst moet hebben gehad om deze te moeten laten werken? Dat hoorde ik gisteren weer ergens. Als dat waar is hoop ik dat die mensen dat ook allemaal hebben geweten die de mexicaanse prik hebben gehad.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:57

ik werk bij een orthodontist en hoorde dat de mondzorg als laatste van de zorg zou moeten worden geent.
vind ik wel een beetje raar.

maarja weet niet wat ik ervan moet denken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:11

miss_lizje schreef:
Het is toch ook zo dat je de normale griepprik eerst moet hebben gehad om deze te moeten laten werken? Dat hoorde ik gisteren weer ergens. Als dat waar is hoop ik dat die mensen dat ook allemaal hebben geweten die de mexicaanse prik hebben gehad.

Dat is niet waar, sterker nog de LHV geeft het advies uit dat mensen die de seizoensprik nog niet gehad hebben, eerst de mexicaanse te geven en de seizoensprik op te schuiven. Dit omdat in 95% van de griep gevallen het om de mexicaanse gaat.

Cherish: Ik hoorde van de week iemand die in een apotheek werkt en niet in aanmerking komen voor de griepspuit. Dus zo gek vind ik dat niet eens dat jullie dan als laatste aan de beurt zijn. Een apotheek kan ook een bron van besmetting zijn. Een grotere als je het mij vraagt dan mondzorg.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:12

Mijn moeder die werkt in de thuiszorg en zij moet binnekort verplicht een inenting halen tegen de mexicaanse griep.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:14

MISTRAL94 schreef:
miss_lizje schreef:

Dat is niet waar, sterker nog de LHV geeft het advies uit dat mensen die de seizoensprik nog niet gehad hebben, eerst de mexicaanse te geven en de seizoensprik op te schuiven. Dit omdat in 95% van de griep gevallen het om de mexicaanse gaat.

Cherish: Ik hoorde van de week iemand die in een apotheek werkt en niet in aanmerking komen voor de griepspuit. Dus zo gek vind ik dat niet eens dat jullie dan als laatste aan de beurt zijn. Een apotheek kan ook een bron van besmetting zijn. Een grotere als je het mij vraagt dan mondzorg.

maar in de mondzorg ben je toch veel closer met de patient dan bij de aportheek?
dat lijkt in mijn ogen hetzelfde als bij de bakker

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:16

MISTRAL94 schreef:
miss_lizje schreef:

Oke bedankt voor de verduidelijking. 95% van alles mecicaanse? das veel! En er zijn zoveel mensen ziek om mij heen(buurman, buurvrouw, buurjongen, pa ect.) Lekker dan :')

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:19

maar ik neem aan dat je bij de orthodontist niet met doodzieke mensen werkt. Daarvoor is de prik bedoeld, om risicogroepen te beschermen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:20

cherish schreef:
maar in de mondzorg ben je toch veel closer met de patient dan bij de aportheek?

In de apotheek heb je te maken met alle doelgroepen, vaak krijg je daar mensen die al ziek zijn. Overigens word dit via lucht (bijv. hoesten) gladde oppervlakken verspreid.

Zorgen voor een goede weerstand dus op die manier verklein je de kans op besmetting iets, als je geen vaccinatie krijgt!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:21

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling te speculeren over het hoe en waarom van de Mexicaanse griep en de inentingen daaromtrent, het gaat om de principiële vraag of je mensen uit de zorg kunt verplichten zich te laten inenten. Vragen over je eigen specifieke situatie kun je beter niet op Bokt, maar bij je leidinggevende of bij de RIVM stellen.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:23

MISTRAL94 schreef:
cherish schreef:

In de apotheek heb je te maken met alle doelgroepen, vaak krijg je daar mensen die al ziek zijn. Overigens word dit via lucht (bijv. hoesten) gladde oppervlakken verspreid.

Zorgen voor een goede weerstand dus op die manier verklein je de kans op besmetting iets, als je geen vaccinatie krijgt!

ah zo, ja das waar.
al zou ik zelf niet doodziek naar de apotheek gaan.
maar begrijp je punt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 06:53

Zoolgangster schreef:
Geen excuus dus om niet in te enten.

Daar is geen excuus voor nodig. De kern is dat het niet verplícht mag worden.

Je hebt het recht over de integriteit van jouw lichaam.

De prik op zich noch sociale betrokkenheid zijn daarbij relevant. Ik ben bloeddonor en vrijwilliger voor gevaarlijk reddingswerk.
Het punt is de onschendbaarheid van jouw lijf. Dat is een grondwettelijk vastgelegd mensenrecht.

De griepprik is een glijdende schaal. Wil je ook een aids-test verplicht voor alle verplegend/verzorgend personeel? Sero-positieven een rode '+' op het revers en de niet tegen griep geëntten een rode 'G'.
Héh!! Hoe zit het met allen die om religieuze redenen geen DKTP-prik hebben gehad??? Een rode gevaren-driehoek!!

Wel/geen prik valt onder een mensenrecht waarvoor niemand zich hoeft te verantwoorden.
Laat je dit niet afnemen. De emotionele argumenten zijn exact als 'anti-terrorisme' waarmee de westerse burger een deel van het privacy-recht afgenomen wordt.
Het kost een pennestreek om je vrijheid af te staan, een oorlog om het terug te krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:52

Gelukkig is het niet verplicht, anders had ik ook gemoeten (afgelopen maandag was de eerste prikronde op mijn werk) en ik wil het niet ivm zwangerschap.

Verder ben ik het helemaal eens met mijn voorgangster, het is een fundamenteel recht dat je zelf mag beslissen hierover. Ze mogen het aanraden, maar kunnen het je niet verplichten. Zelfs mijn eigen huisarts zegt me niet wat ik wel of niet moet doen, maar laat de keus bij mij.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:22

Huertecilla schreef:
De griepprik is een glijdende schaal. Wil je ook een aids-test verplicht voor alle verplegend/verzorgend personeel? Sero-positieven een rode '+' op het revers en de niet tegen griep geëntten een rode 'G'.
Héh!! Hoe zit het met allen die om religieuze redenen geen DKTP-prik hebben gehad??? Een rode gevaren-driehoek!!

_/-\o_ _/-\o_

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:44

Dat is mooi verwoord HC......
Het dekt de lading wat mij betreft +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:00

Er is vanavond een voorlichtingsbijeenkomst voor onze hulpdienst over de vaccinatie tegen griep A.

Ik ga niet.
Ik wil de enting niet, dus hoef er niets over te weten.
Als het verplicht is, ga ik van de lijst van de eenheid.
Ik heb een keurige boodschap gestuurd dat ze voor mij niets hoeven te bestellen en hoef niet aan te geven waarom.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:34

Ik vind het vooral heel belangrijk dat het niet verplicht wordt, want als dat al gebeurt, waar gaat het dan heen met onze samenleving.
Toch heb ik er voor gekozen wel de prik te halen. Stond samen met een hele hoop andere dames van de Thuishulp gezellig in de rij te wachten.
Ik heb het vooral gedaan om de mensen waarvoor ik werk. Waarvan overigens het grote deel heel panisch doet over het feit dat er chips en kwik en weet ik veel wat in zit en dat ik het vooral niet moet doen etc, maar ik wil het ook niet op mn geweten hebben dat er dooien vallen door mij.
Daarnaast behoort mijn pa tot de risico groep en zal ik anders later alsnog worden geprikt omdat ze het er overhebben dat ook de familie leden van de risicogroep zich moeten laten prikken..
Ik leef nog en ben er nog niet anders van geworden en heb er nog een mooie pen aan over gehouden ook nog :Y)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:27

He, die pen heb ik niet gehad... :P alleen maar een zere arm :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:38

Een pen? Dat is niet eerlijk :+
Ik heb de prik vanmiddag gekregen en deed geen pijn en ik voel mij nu nog goed. Dus ik verwacht geen gekke dingen ;)

Kan ik morgen met een gerust hart door het ziekenhuis lopen hahaha :D (moet morgen op controle bij de longarts en dan zit ik in de wachtkamer tussen al dat hoestende volk :+).
Begin december voor prik 2 op.

Ik ben iig blij dat de overheid mij dit aanbied! :j

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 03:50

Ik ben de komende weken vrij van het werk en kan de prik dus niet eens halen (nou ja, kan wel, maar ik ga geen 185 km rijden alleen om een prik te krijgen). Voor de prik bij de huisarts kom ik niet in aanmerking, omdat ik niet tot een risicogroep behoor.

Ben er ook nog niet helemaal uit wat ik ervan vindt, de gewone griepprik wil ik iig niet hebben, als ze dat verplicht stellen bieden ze me maar een functie zonder patiëntcontact aan :P
Ik laat me niet minstens 60 jaar lang ieder jaar voor de griep vaccineren tot iemand me kan vertellen dat dat geen schadelijke gevolgen voor je lichaam heeft...

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:39

Ik vind van wel..
Want anders kun je misschien de zieke aansteken als jij ziek word.
Dat wil je toch ook niet op je geweten hebben ?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:07

Hier zit er in ieder geval geen druk achter. Miji s niet 1 keer gevraagd of ik wel of niet ging.