Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:30

Stephanie; in je eerste post kom je uit als (een van de) vertegenwoordiger(s) van Horsetycoon. Daarmee neem ik nu aan dat je er wel wat over kunt vertellen.

In feite is Horsetycoon als spel an sich fout bezig. Zij wéten wat copyright inhoud (in tegenstelling tot de negenjarige broekpoepers in het spel) en verdienen nota bene geld aan het jatten van andermans foto's. Krommer kan bijna niet....

Kan jij mij dan misschien vertellen, namens HT, hoe jullie kunnen goedpraten dat er andermans foto's worden gestolen en gemanipuleerd zonder toestemming?
De schuld kun je niet geven aan de spelers. Daar ligt het probleem niet. Er is in de opbouw van het spel niet nagedacht over het systeem van plaatjes plaatsen bij paarden. Ja, nagedacht hoe het beheer zo snel mogelijk zijn zakken kon vullen, maar niet over de gevolgen (lees: uit de hand gelopen stelen van foto's).

En als er dan altijd maatregelen zijn genomen vanuit de fotografen, wat nu dus simpelweg door het ontieglijk hoge aantal niet langer bolgewerkt kan worden, waarom wordt daar niet aan gewerkt? Ik vind het uitermate slecht dat fotografen er zoveel moeite voor moeten doen om hun foto van de site af te krijgen, en zelfs dan is er nog geen zekerheid.

Ik begrijp het echt niet hoor. Misschien ben ik blond. :+ Maar het is toch zo KROM als wat dat jullie per klacht een foto verwijderen?

In principe zouden jullie als spel nu 7 kleuren moeten schijten omdat elke (grotere) fotograaf (lees: Femke, Hilda, Slawik, Boiselle, Toffi) jullie per foto kunnen uitmelken (het verbaast me dan ook van jullie dames dat er al niet eerder een factuur richting HT is gegaan?). Of in het extreemste geval, zelfs een rechtszaak aan kunnen gaan.

Ik vind dat jullie als spel erg laconiek omgaan met dit soort dingen die toch behoorlijk serieus zijn. Of zien jullie de ernst er niet van in? Want ik meen me te herinneren dat deze discussie nu al heel lang speelt.

Cyntje

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:34

[LN] Help, Timmie gestolen!
Heb het ook al eerder meegemaakt, een bokker kwam me meldden dat een foto van mij haar bekend voor kwam. Erger me er dood aan, zeker ook omdat de beheerders van dergelijke sites ook geen gehoor geven :?
Maar ja... denk dat het een probleem is waar weinig aan gedaan kan worden...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:37

Oh er kan prima wat aan gedaan worden.

Als de fotografen die er echt problemen mee hebben daad bij het woord voegen en ook die rechtszaak eens beginnen dan :).

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:38

Dat begrijp ik ook niet Cyntje. Hoezo 'maarja, weinig aan te doen'?????? Da's je goed recht. Lekker is dat als iedereen maar ongevraagd elkaar goederen/spullen gebruikt.
Tuurlijk is er wat aan te doen. Foto's eraf halen en voorlichting geven over het gebruik van foto's. Die kindjes moeten gewoon lekker zelf foto's gaan maken en die bij hun digitale pony plaatsen.

Maar dat ligt in de handen van het beheer van HT en die schijnt er weinig om te geven, gezien het feit dat deze discussie al heel lang gaande is (stil al dan niet intenstief).

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:43

Zo zwart/wit bedoel ik het nou ook weer niet... maar zoals al eerder in dit topic aangegeven is het onbegonnen werk om als 'fotograaf' dergelijke site af te speuren naar jouw werk :)
Ben altijd dankbaar als ik een PB krijg van een bokker als ze een foto van mij herkennen. Ik stuur dan ook altijd direct een bericht naar de beheerder dat ik de foto verwijderd wil zien, vaak spreek ik ook eerst diegene aan die hem in zijn/haar profiel heeft staan. Het commentaar wat je dan krijgt is echt niet normaal :n :?
Maar net wat je zegt... de beheerders zouden er zelf wat aan moeten doen :j

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:49

smeetjoew schreef:
Stephanie; in je eerste post kom je uit als (een van de) vertegenwoordiger(s) van Horsetycoon. Daarmee neem ik nu aan dat je er wel wat over kunt vertellen.

Vertegenwoordiger? Nee ik denk niet dat je mijn functie daar begrijpt. Ik kan spelers helpen, waaronder dus ook foto's verwijderen. Verder heb ik weinig te vertellen.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:00

Jullie schrijven nou steeds dat het kinderen zijn en die niet beter weten, maar ik heb een hele discussie gehad met een volwassen speler (in de 30). Die wilde mijn foto ook niet verwijderen, omdat ze het van Google had, waar mijn coyright vanaf gehaald was.
Heb Stephanie toen gemaild en de foto is direct weg gehaald. ;)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:08

Als de fotografen echt wat willen, moeten ze allemaal de koppen bijeen steken en gezamelijk een rechtzaak tegen het spel beginnen. Goede kans dat de persoon achter het spel dan grof moet betalen...

Ik zou 't doen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:12

Stephanie schreef:
smeetjoew schreef:

Vertegenwoordiger? Nee ik denk niet dat je mijn functie daar begrijpt. Ik kan spelers helpen, waaronder dus ook foto's verwijderen. Verder heb ik weinig te vertellen.

In onderstaande quote kom je wel nogal over dat je in dit geval HT vertegenwoordigt. Ik bedoel ook niet de letterlijke betekenis van het woord, maar het komt naar voren alsof je namens HT spreekt.

Stephanie schreef:
Hoi, ik ben moderator op Horse Tycoon (nl).
Als je, jouw paard of jouw foto tegenkomt mag je mij gerust een PB sturen (Stephanie).

Ik zal het dan per direct verwijderen :) .
HT.nl maakt ook gebruik van een klachtenformulier:
http://www.horsetycoon.nl/?p=abuse

Ik kan je alleen aanraden een groene mod aan te spreken, dat werkt over het algemeen veel sneller dan het formulier invullen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:17

Bonte schreef:
Jullie schrijven nou steeds dat het kinderen zijn en die niet beter weten, maar ik heb een hele discussie gehad met een volwassen speler (in de 30). Die wilde mijn foto ook niet verwijderen, omdat ze het van Google had, waar mijn coyright vanaf gehaald was.

Vind 't een beetje sneu dat je als volwassende een dergelijk spel speelt. Vraag me dan af of je jezelf wel serieus neemt.... Dus wat dat betreft ben ik niet verbaasd over zo'n reactie van die speler. :7

Of Arnd Bronkhorst de foto heeft gemaakt van een ggk hengst, of Boer Henk die een foto nam van zijn ploegpaard... (oke, extreem voorbeeld) maakt in feite geen reet uit. Je mag niet zomaar iemands foto zonder toestemming/betaling gebruiken.

Maargoed. Zo'n rechtzaak is wel een goed plan. Helaas ben ik bar weinig foto's van mij tegengekomen (plusminus 5 in het verleden), dus ik ding niet echt mee in deze kwestie.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:18

Zijn de fotograven hier trouwens niet verzekerd voor rechtbijstand, neem aan dat je dan iig eens kan uitzoeken wat je kansen zijn om zoiets te winnen. (Zijn er trouwens ook niet van die advocaten die op no win, no pay basis werken die je dus alleen betaald als je wint). Ik vraag me namelijk af in hoeverre een site verplicht is die dingen te controleren.

Heeft een van de fotograven al eens navraag gedaan bij een advocaat??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:06

Shadow0 schreef:
Wenny: da's best een idee :j Misschien dat de fotografen en de paardenspellen een royalty-overeenkomst kunnen sluiten? Dan is iedereen gelukkig en verdienen de fotografen er zelfs nog wat extra mee.

Zoals je al eerder in dit topic kunt lezen, heb ik daar al wat over geschreven...
Ik zal het nog maar een keer opschrijven voor je:

Er is in het verleden met meerdere professionele fotografen al eens overleg geweest met het beheer van Horse Tycoon.
En er zijn toen meerdere mogelijke en reeële ideeën besproken die door de fotografen aangedragen werden.
Er werd nog niet eens over tarieven gepraat, maar het betalen van royalties werd dírect vanaf het 1e woord hierover al van tafel geschoven door het beheer.

De énige mogelijkheid volgens hen: iedere foto melden, zodat die verwijdert zal worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:08

liedje89 schreef:
Heeft een van de fotograven al eens navraag gedaan bij een advocaat??

Uiteraard...
Alleen is een zaak beginnen in de praktijk minder gemakkelijk dan in theorie. ;)
Bovendien komen er vrij hoge kosten bij kijken, en is het niet zeker dat er daadwerkelijk iets te halen is.
Van een kale kip kun je niet plukken.... En ik weet niet in hoeverre deze "horse tycon kip" kaal of gevederd is.
Redelijk wat risico dus dat je daar tijd en veel geld in steekt en er misschien geen cent uit kunt halen, ondanks dat je je gelijk zeer hoogst waarschijnlijk wél krijgt van de rechter.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 01:33

smeetjoew schreef:
Vind 't een beetje sneu dat je als volwassende een dergelijk spel speelt. Vraag me dan af of je jezelf wel serieus neemt.... Dus wat dat betreft ben ik niet verbaasd over zo'n reactie van die speler. :7

pardon?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 08:04

Dat er vanuit HT wordt gezegd dat je je foto kunt laten verwijderen als die erin staat is een beetje kolder.
Ja, het kan, maar als iedere fotograaf HT moet afgaan, de foto's moet zoeken en melden en vervolgens de hele
"procedure" van het "bewijs dat het jouw foto is, door het origineel te overleggen" moet afwachten...... dan denk ik dat iedere fotograaf hier wel een BV voor mag gaan oprichten...

Is trouwens ook wel een idee... Hoop Melkertbanen erbij, hoop extra mensen aan het werk, huppa, wég crisis!!!! En 3x raden wie de rekening mag gaan betalen..... :Y)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:05

LimaMambo schreef:
smeetjoew schreef:

pardon?

Ja, sorry. Dat vind ik. Mag ik ook vinden.
En mijn mening wordt alleen maar nog ondersteund door een reactie die Bonte kreeg op haar melding.

En dan de moderators en beheerders buiten beschouwing gelaten, maar ik begrijp even niet als je als volwassene (lees: 30+) nog een dergelijk spel speelt, terwijl je in praktijk (als gemiddelde nederlander) wel een gezinnetje zou kunnen hebben en een baan, plus waarschijnlijk een (bijrijd)paard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:02

Hypofocus schreef:
Er werd nog niet eens over tarieven gepraat, maar het betalen van royalties werd dírect vanaf het 1e woord hierover al van tafel geschoven door het beheer.

En wat hebben jullie toen gedaan?

Want laten we wel wezen - zoals de leden van HT en dergelijke gewoon door kunnen proberen omdat er geen consequenties zijn, zo kan het beheer de zaken ook lekker op z'n beloop laten als jullie niks ondernemen.

De wortel-stokmethode werkt in dat soort gevallen vaak best goed: geef een duidelijk, uitgewerkt positief plan, of desnoods meerdere alternatieven, maar benadruk ook wat de consequenties zijn als men niet mee wil werken.

Ik vind het nu zo'n 'jamaarzullie'-discussie. Kom op, word proactief :)

Ik waardeer het in elk geval positief dat Stephanie hier reageert en ook bereid is om het onderwerp nog eens aan te snijden, en het lijkt me niet handig om dan gelijk 'jamaar dat levert toch niets op' te gaan roepen. (Ik weet niet hoe dat bij Stephanie zit natuurlijk, maar persoonlijk ben ik dan toch alweer iets minder gemotiveerd om veel tijd en moeite te steken in iets dat in eerste instantie niet eens mijn probleem is.)

En je moet erkennen: er is voor de paardenspellen niet echt een eenvoudige optie om wel de goede en niet de foute foto's toe te laten. Zij bieden een mogelijkheid om er wat mee te doen, en ook al is die mogelijkheid niet ideaal, hij is er wel. Het volkomen afschermen van het uploaden van foto's is een ingrijpende wijziging die het spel van karakter doet veranderen. Een beetje begrip voor de andere kant van de zaak zou jullie ook niet misstaan, misschien dat je dan beter tot een compromis kunt komen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:21

Bonte schreef:

Die griet die mijn foto op dr profiel heeft staan is 23.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:19

Shadow0 schreef:
Ik vind het nu zo'n 'jamaarzullie'-discussie. Kom op, word proactief :)

Ik schrijf toch ook nergens dat ik er níets mee doe?
Waarom denk je dat ik 2 topics gestart ben?
Er komt zeer binnenkort wel degelijk aktie, maar ik heb niet echt de behoefte om die hele aanpak hier uitgebreid te gaan beschrijven waar jan en alleman gewoon mee kan lezen ;)

De oproep staat er... het gevolg zal het beheer van HT binnenkort wel merken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:21

Hypofocus schreef:
Ik schrijf toch ook nergens dat ik er níets mee doe?
Waarom denk je dat ik 2 topics gestart ben?

Goeie vraag, ik weet het niet. Het leek me vooral een uiting van frustratie, en ik weet niet wat de verdere bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:47

Ik ben nu bij pagina 12 en vind dit eigenlijk best wel een interessant topic. :j
Want inderdaad, foto's worden gewoon gestolen.. Ik ben ook lid van horsetycoon en heb daar 2 paarden met foto's, éigen foto's. Vind het zo asociaal om foto's te jatten.. De pony van IcePrincess is bijvoorbeeld echt zo'n 'penny' pony die heel veel mensen leuk vinden om er bij te zetten. Maar 't punt is, om ál die paarden na te kijken of jouw foto's er bij staan.. dat is gewoon niet te doen. Ik heb toen voor haar alle welshdekhengsten nagekeken maar zelfs dat is al veel werk.. Ik denk dat 't beter is als HT de functie om foto's bij paarden te plaatsen weghaald.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:41

smeetjoew schreef:
En mijn mening wordt alleen maar nog ondersteund door een reactie die Bonte kreeg op haar melding.

En dan de moderators en beheerders buiten beschouwing gelaten, maar ik begrijp even niet als je als volwassene (lees: 30+) nog een dergelijk spel speelt, terwijl je in praktijk (als gemiddelde nederlander) wel een gezinnetje zou kunnen hebben en een baan, plus waarschijnlijk een (bijrijd)paard.

uh ja sorry hoor maar het is maar een spel! kom opzeg,wat heeft leeftijd in deze ermee te maken?
niet iedereen is ook volwassen met zn 21e en tevens kan iemand heel volwassen zijn en gewoon het een leuk spel vinden

jouw " mening" is wel een bevooroordeling, en dus niet zo netjes :n

ik heb genoeg profielen daar gezien (ja want ik kijk ook profielen na) die wel heel leuk waren...met fantasypaardjes (getekend) en afbeelding wat nooit echt kan zijn (unicorn en engeltjes enz)

ongeacht de leeftijd moet iedereen die een foto pikt gewoon "aangepakt" worden

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:00

Shadow0 schreef:
Ik waardeer het in elk geval positief dat Stephanie hier reageert en ook bereid is om het onderwerp nog eens aan te snijden, en het lijkt me niet handig om dan gelijk 'jamaar dat levert toch niets op' te gaan roepen. (Ik weet niet hoe dat bij Stephanie zit natuurlijk, maar persoonlijk ben ik dan toch alweer iets minder gemotiveerd om veel tijd en moeite te steken in iets dat in eerste instantie niet eens mijn probleem is.)

Eerlijk is eerlijk, gemotiveerd raak ik niet van sommige reacties hier. Desondanks snap ik de frustraties heel goed. Ik heb zoals beloofd iets aangekaart en of er wat mee gedaan wordt weet ik niet. Het probleem is in elk geval weer onder het stof vandaan gehaald.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:06

hmmm, moet nog een paar blz terug lezen.

Maar ik kreeg tijdje terug via via te horen dat foto's van mij op horsetycoon waren gebruikt...
Ook nog eens met mijn boktnaam die ook de naam van mijn paard is. (foto's van mijn paard)

Ik heb horsetycoon gemaild en op paar manieren contact gezocht, maar ze hebben niets laten horen.
Vind dat ook niet echt netjes.
Die hadden me minstens berichtje terug kunnen sturen over hoe of wat...

Nou verkoop ik geen foto's, dus mijn brood is het niet, echter vind het niet correct dat de site zelf helemaal niet reageert!!!
Zeker omdat je het als je niet zelf het spel speelt er niet in rond kunt neuzen!!!

Heb toendertijd zelf account geopend om rond te neuzen op de site, kon de foto's alleen niet vinden.
En had ook geen zin om me ernstig te verdiepen in het spel.

Zal wel een 12 jarige zijn of zo die mijn foto's ongevraagd heeft gejat, maar de site zelf vind ik, op het moment
dat ze vragen krijgen van mensen wiens foto's gebruikt zijn, zou dan best mogen reageren op die vragen!!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:09

smeetjoew schreef:

aaaaah oke ik snap het.. :')
dus omdat jij hier op internet zit, betekend dat je geen (bijrijd)paard hebt, geen vrienden en geen sociaal leven..
tja.. wat doe je hier anders, toch?