Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:30

Euhm nu ga je spanje toch niet als maatstaf of voorbeeld nemen voor dierenwelzijn e :-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:33

bulck schreef:
Euhm nu ga je spanje toch niet als maatstaf of voorbeeld nemen voor dierenwelzijn e :-)

Ik heb zelf meer het idee dat de maatstaf een vrij specifiek deel van Spanje betreft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:39

Citaat:
Publiek genoeg op de fierias en fiestas en ook aktiviteit te over. Alleen wil men niet meer met het gedoe van de ruiterij geconfronteerd worden. Díe is verbannen naar de rand voor een zelfbevredigingsfeestje.

Nou dat zou dan 's tijd worden want wat ik in Spanje bij diverse gelegenheid aan paardenmishandeling gezien heb, gaat alle perken te buiten. Ik denk eerlijk gezegd dat de heilige taak die je opgenomen hebt om paardenwelzijn te bevorderen en te verbeteren dan toch beter in jouw huidige thuisland in praktijk gebracht moet worden - Nederland is wat dat betreft in vergelijking nog heilig.

Maar afgezien daarvan... Spanjaarden zijn toch zo verbonden aan hun 'tradities' ( denk maar even aan het 'recht op stierenvechten' ook zo leuk dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat bij jouw lokale fiesta geen paardenhoefjes meer geklepperd hebben. Of zit jij soms in een Nederlandse kolonie?

Dus hup HC, vertaal je site in het spaans of richt een spaans "Bokt" op!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 12-08-09 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:40

Shadow0 schreef:
bulck schreef:

Ik heb zelf meer het idee dat de maatstaf een vrij specifiek deel van Spanje betreft.

Ongeveer zo groot als Urk en waarschijnlijk ook een evenzogroot bewustzijn van de wereld om hen heen.

Maar geen Rabobank-filiaal of flappentap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:46

Alet74 schreef:
Slaat het publiek van de fiestas dan niet een beetje door? Ziet men door de aandacht van de media alleen nog maar de slechte kanten en niet dat het juist vaak heel goed gaat?

Door de média???

Het zijn de dorpsbewoners die op hun eigen dorpsfiesta niet met het paardendwingen geconfronteerd willen worden :)*

Juist omdat men paarden en paardrijden van oudsher enórm waardeert kijkt men er vanuit een veranderd welzijnsbewustzijn anders tegenaan, tegen paarddwingen.
Voor het zelf overleven liggen welzijnprioriteiten van het dier anders dan voor de lol.
Dát heeft het publiek hier heel goed op het netvlies. Zélf, van wat ze op hun straat via hun eigen ogen zien. Daar spelen media geen rol bij.

Voor degenen die als op een rode lap reagerend naar ongefundeerde conclusies spingen op basis van hun eigen vooroordeel als ze aan ´Spanje´ denken:
Ik geef een praktijkvoorbeeld van de ontwikkeling van dierenwelzijnsbewustzijn in de hele westerse maatschappij waar Bandida het over had.
Zélfs :P in ´Spanje´ ontwikkelt dierenwelzijnsbewustzijn ´bedreigend´ voor de ruiterij 8-)
Dit naar aanleiding van de opmerking Van Karl dat in NL geen publike opinie over paardwelzijn bestaat en dat die toch achter anky aanloopt.

Oh, verschillende sponsoren staan nú wel open voor suggesties ;)

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:49

Vooroordeel????

Lees nog even mijn aanvulling van mijn eerdere post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:53

Sponsoren in een dorp in Spanje, wat moet ik mij daarbij voorstellen? De plaatselijke warme bakker en metselbedrijf? Het is in dat geval wel allemaal heel micro, waar de Rabobank in NL (en daarbuiten) toch wel een iets andere rol heeft als werkgever, financieel bedrijf, sponsor en dergelijken, of in ieder geval op een andere schaal. Het strekt dus wat ver om het een dan maar te projecteren op het ander, dat is een onhaalbare vergelijking.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:57

Lovely schreef:
Sponsoren in een dorp in Spanje, wat moet ik mij daarbij voorstellen? De plaatselijke warme bakker en metselbedrijf? Het is in dat geval wel allemaal heel micro

Van de andere kant: we kunnen zo wel weer wat ethische bonuspunten bijschrijven :) Want ik boycot de lokale ondernemers die het stierenvechten sponsoren. Niet dat ik daar anders wat te maken had gehad, maar dat doet blijkbaar niet zo heel erg ter zake. Dus... ik ben ook best goed bezig! :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:59

Jannepauli schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat de heilige taak die je opgenomen hebt om paardenwelzijn te bevorderen en te verbeteren dan toch beter in jouw huidige thuisland in praktijk gebracht moet worden -

Je loopt een decennium achter met deze raad 8-) en ik ben verre van de enige die daarin investeert. Het maatschappelijke bewustzijn op dit punt evolueert rázendsnel.
Een kiezel in een poel mikken maakt maar een heel locaal plonsje, maar komt uiteindelijk in elke uithoek van de héle poel :)*

NL claimt voorop te lopen met dierenwelzijnsbewustzijn.
Het getuigt voor erg wienig respect voor het brede publiek om te schamperen dat dit toch wel achter Anky aan hobbelt. Dat is riskant; net een stuwdam.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:02

Huertecilla schreef:

Wie claimt dat precies?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:06

Ik ken spanje genoeg om zeker op gebied van dierenwelzijn een algemene walging en verachting over me heen te krijgen

Buiten de paarden om (als paardenland??? beesten krijgen met 3 een stang in en sporen aan dat menig dressuurpaard in Nederland/Belgie nooit zal zien nog voelen, en laat dat nu voortvloeien uit hun traditie) heb je de stierengevechten idd, ook vanuit traditie verandert in puur leedvermaak.

Dan heb je de gewone dieren, honden gecementeerd met hun poten in de grond, overgoten met bijtend goed, uit wagens gegooid aan bomen opgehangen etc. En dat heb ik aan de lijven ondervonden.

Dus idd HC veel werk aan de winkel in eigen land, want dergelijke vergrijpen verdwijnen in het niets tegen een spuitje, dat na een half uur uitgewerkt is en waarna het paard terug gewoon in de luxe staat waar hij vertoeft. Met mensen die aandacht hebben voor hun dier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:13

Lovely schreef:
Het strekt dus wat ver om het een dan maar te projecteren op het ander, dat is een onhaalbare vergelijking.

Het mechanisme van P+, P-, R+, R- en E werkt exáct hetzelfde :)*

Het is een prima illustratie van het gevaar van de invloed van publieke opinie onderschatten.
Uiteindelijk is dát waar sponsoren het meest gevoelig voor zijn.

Verbodsborden voor ruiters in een andalusisch bergdorp tijdens de traditionele fiesta van de beschermheilige.... en een sponsorprobleem.

Dat werkt op wereldschaal exáct zo.
Kwestie van op het juiste moment een keizel in de juiste poel mikken.
Maakt maar een klein locaal plonsje, maar komt uiteindelijk in elke uithoek van de poel.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:14

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Wie claimt dat precies?

Het Nederlandse ministerie van LNV in haar eigen beleidsnotas en zowat heel Bokt :D

Of dit zo ís, schrijf ik niets over :)*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:16

bulck schreef:
Ik ken spanje genoeg om zeker op gebied van dierenwelzijn een algemene walging en verachting over me heen te krijgen

Buiten de paarden om (als paardenland??? beesten krijgen met 3 een stang in en sporen aan dat menig dressuurpaard in Nederland/Belgie nooit zal zien nog voelen, en laat dat nu voortvloeien uit hun traditie) heb je de stierengevechten idd, ook vanuit traditie verandert in puur leedvermaak.

Dan heb je de gewone dieren, honden gecementeerd met hun poten in de grond, overgoten met bijtend goed, uit wagens gegooid aan bomen opgehangen etc. En dat heb ik aan de lijven ondervonden.

Dus idd HC veel werk aan de winkel in eigen land, want dergelijke vergrijpen verdwijnen in het niets tegen een spuitje, dat na een half uur uitgewerkt is en waarna het paard terug gewoon in de luxe staat waar hij vertoeft. Met mensen die aandacht hebben voor hun dier.

Nou HC als je daar nu eens mee begint. Er loopt op het moment een topic op bokt over de hondenn in Spanje. Ik zou er graag de stieren, katten, ezels, en ander klein vee aan toe willen voegen.
Tegen dat je dat geregeld hebt over een groter oppervlakte dan je eigen dorp, meld je dan weer eens.. en ik bezweer je.. als dat zo is, dan ga ik mij zonder tegengas druk maken over paarden die geschoren worden terwijl ze een streepje sedalin krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:24

Terug naar het topic.

De Rabo steekt veel geld in de ruiterij.

Dat geld zou de toekomst van de ruiterij beter dienen wanneer het gebruikt zou worden om misstanden uit te bannen en de welzijnsrechten van het paard in de paardensport zou ondersteunen.

Het heeft echter weinig zin tegen dove oren te praten. Zorg daarom dat de sponsor de oren spitst.
Een bankier spitst nergens de oren sneller door dan door een signaal via de omzet....

Ben je daar tegen, zie je het anders, denk je dat het niet werkt? Prima, dan doe je het niet.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:42

Maar nu even terug naar een vraag die ik stelde en waarop ik nog geen antwoord heb gekregen: welk welzijnsaspect wordt er nu precies geschaad met het toedienen van een streep sedalin voor het scheren? WELK welzijnsaspect en HOE lijdt het paard hieronder?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:51

Precies.. en als we dat even afwegen tegen een situatie die op dit moment in mijn eigen stal staat..

mede pensionklant koopt een paard. Heeft een foto gemaakt van dat paard een maand geleden. Geen heel dik paard, maar gewoon een normaal paard met vlees op het lijf.

Hij gaat het paard halen. Treft een gratenpakhuis. En dan bedoel ik ook precies dat. Een gratenpakhuis, geen vlees waar dan ook, zwaar ingevallen, staart ligt echt bovenop, ruggegraat kun je de wervels zien en het dier kan niet goed meer lopen of staan. Toch meegenomen. Staat nu op stal met een dekentje want hij kan zich niet warm houden, een laag stro, want hij kan niet goed staan, en de hele tijd kleine beetjes hooi. DA bijgehad. Wel wormen maar verder gezond. Gewoon een maand niks te eten gehad. Bij een rotzak van een handelaar. Laten we ons nu eens druk maken over zulke situaties. En dan pas over streepjes sedalin.

Dit paard heeft geluk. Is terecht gekomen bij mijn pensionhouder die ook nog weet hoe je een verhongerd dier er weer bovenop moet helpen. Die mensen verbiedt hem meer hooi te geven, omdat zijn lijf dat niet zomaar kan verwerken. Dit paard haalt het wel. Maar een heleboel niet. In dat licht gezien zal het me rats ass of mensen hun paard scheren of niet en hoe dan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:03

Lovely schreef:
Maar nu even terug naar een vraag die ik stelde en waarop ik nog geen antwoord heb gekregen: welk welzijnsaspect wordt er nu precies geschaad met het toedienen van een streep sedalin voor het scheren? WELK welzijnsaspect en HOE lijdt het paard hieronder?

Waarom is sedalin nodig?
Omdat het paard te sterk protesteert.

Waartegen?
Tegen scheren voor een dressuurwedstrijd.

Resultaat?
Paard heeft geen vacht meer en moet een deken op of blijft binnen.

Tastharen zijn een onderdeel van een belangrijk zintuig van het paard. Het knippen/afscheren is mishandeling.

Onder de streep samengevat:
Het paard wordt verdoofd opdat het niet protesteert tegen het verwijderen van de natuurlijke bescherming tegen de elementen en kortwieken van de tastzin.

Er wordt gesteld dat dit maar een relatief klein probleempje is en dat er veel grotere misstanden zijn.
Oefff. dat is dan helemáál reden om de paardensport eens fiks wakker te schudden.

De paardensport ontleent haar bestaansrecht uit het waarborgen van de welzijnrechten van het individuele paard bovenal.

Sponsorgeld kan daartoe worden aangewend. Het faciliteren van het ´Grunsven over doping´ schaadt dit bestaansrecht.

Dat menig ruiter het probleem niet ziet is erg.
Dat menig ruiter het probleem niet wíl zien is nóg erger.
Hoe dan ook is het welzijnsbelang van het paard erdoor geschaad, dus het bestaansrecht van de paardensport :)*

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:03

Huertecilla schreef:
Dat werkt op wereldschaal exáct zo.
Kwestie van op het juiste moment een keizel in de juiste poel mikken.

Dus, om even jouw logica te volgen, de wereldvrede is ook binnen een jaar of 5 wel gerealiseerd: als een lieflijk Spaans bergdorpje vreedzaam samen kan leven, hoeft het voor 6 miljard wereldburgers ook geen probleem te zijn, enkel een kwestie van de juiste kiezel?

Ik ben voor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:26

Shadow, juist want eenmaal in die vijver geworpen weten de effecten elke uithoek van die vijver te vinden...ja.

Over die streep sedalin vind ik dat het welzijn van het paard meer geschaad raakt als dit paard niet geschoren wordt.

Maar nogmaals, koeien worden ook geschoren, waar blijft de Lobby?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:28

Een goede zaak dat er in jouw dorp tegen een vorm van dierenmishandeling geageerd wordt. Dat valt alleen maar toe te juichen. Maar de stelling dat het grote publiek in Nederland dan dus ook wel tegen het sederen voor een scheerbeurt is, is gewoon te kort door de bocht. Die weerstand is er niet. Natuurlijk kan dat onder invloed van éénzijdige berichtgeving veranderen, maar die signalen zijn er op dit moment niet. Op dit moment is het gewoon wishfull thinking om te stellen dat die publieke opinie op korte termijn omslaat.

Een ander verhaal zijn de paardenmarkten zoals Zuidlaren, pal naast de kermis, dronken gasten die op een paard zitten etc... Dat is niet alleen veel beter te vergelijken met de situatie die HC over de fiesta in zijn dorp schetst, ik zie daar ook veel sneller veranderingen onder druk van de publieke opinie. Het draagvlak voor dat soort evenementen is in Nederland namelijk een stuk kleiner dan voor paardensport, ook, of juist, bij de niet paardenmensen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:48

Huertecilla schreef:
Jannepauli schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat de heilige taak die je opgenomen hebt om paardenwelzijn te bevorderen en te verbeteren dan toch beter in jouw huidige thuisland in praktijk gebracht moet worden -

Je loopt een decennium achter met deze raad 8-) en ik ben verre van de enige die daarin investeert. Het maatschappelijke bewustzijn op dit punt evolueert rázendsnel.
Een kiezel in een poel mikken maakt maar een heel locaal plonsje, maar komt uiteindelijk in elke uithoek van de héle poel :)*

Het getuigt voor erg wienig respect voor het brede publiek om te schamperen dat dit toch wel achter Anky aan hobbelt. Dat is riskant; net een stuwdam.

hc

Ja ga je nou niet meteen afzetten en grote woorden als maatschappelijk bewustzijn gebruiken. Vertel dan 's wat je ter plekke ( en dan niet alleen op jouw berg!) doet. Als ik me goed herinner is jouw site in het NL, Italiaans en Duits? Waarom geen spaans als jij zo maatschappelijk betrokken én aan de slag bent.

Of Nederland vooroploopt in welzijn of niet is niet aan de orde - mijn vraag was dat ook niet. Ik vind het alleen verbazingwekkend dat je je zo druk maakt om de NL-situatie als onder je neus nog zo vreselijk veel te verbeteren is! (En ja, ik ben een tamelijk bereisd typje, dus 'ken" Spanje wel een beetje meer dan de gemiddelde Costa-tourist en ik heb bovendien niet veel last van vooroordelen).

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:38

Huertecilla schreef:
Door de média???

Het zijn de dorpsbewoners die op hun eigen dorpsfiesta niet met het paardendwingen geconfronteerd willen worden :)*

Juist omdat men paarden en paardrijden van oudsher enórm waardeert kijkt men er vanuit een veranderd welzijnsbewustzijn anders tegenaan, tegen paarddwingen.
Voor het zelf overleven liggen welzijnprioriteiten van het dier anders dan voor de lol.
Dát heeft het publiek hier heel goed op het netvlies. Zélf, van wat ze op hun straat via hun eigen ogen zien. Daar spelen media geen rol bij.
hc

Sorry hoor, maar dat kan ik me dus bijna niet voorstellen. Al die jaren was de ruiterij gewoon aanwezig bij plaatselijke feesten en nu opeens ziet men het licht, gewoon omdat men zelf opeens anders gaat denken? Dat wil er bij mij niet in. Ik kan me niet voorstellen dat meningen over dit soort, relatief grote, zaken, zomaar veranderen. Dit soort tradities zit zo ingebakken, dat gaat niet vanzelf over. Daar moet meer achter zitten. In Spanje leest men vast ook de krant, kijkt men tv en heeft men internet, zelfs in afgelegen bergdorpjes! :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 22:34

Alet74 schreef:
Daar moet meer achter zitten.

*D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:38

hoe kan ANky in hemelsnaam vergeleken worden met dorpsfeesten waar paarden bij gebruikt worden?

appels en peren.......... gaat werkelijk nergens over :D :D