Lyonesse schreef:Volgens mij doet Engeland het anders al jaren heel aardig. Ja de waarde van de pond is ook gezakt, maar ligt nu op een normale prijs terwijl hij eerder tegen het belachelijk hoge aan lag.
Engeland heeft het idd jaren goed gedaan danzij de figuurlijke "bubble" die dus niet uit elkaar geknapt is, Engeland zit echt zwaar in de crisis, vergelijkbaar met Amerika. Ik kom vrij vaak in London en als je kijkt hoe die stad veranderd is! London was echt een stad met alure, en nu is gewoon alles in de uitverkoop, en de pond staat ontzettend laag. De crisis voel je gewoon overal, massa ontslagen zijn daar de gewoonste zaak en onderdeel van de crisis. Geloof me, wij in Nederland hebben het goedgetroffen momenteel. De reden dat Engeland het jaren goed heeft gedaan is omdat hun welvaart draaide op gebakken lucht, dat kan helaas niet heel lang goed gaan. Daarnaast in Engeland een hele andere economie, het zijn echte eiland bewoners die vrij teruggetrokken zijn. Nederland daar integen is veel afhankelijker van de handel binnen Europa, en heeft de EU gewoon echt nodig! Rotterdam zou niet kunnen overleven zonder de Euro en zonder de EU! We zijn nou eenmaal super afhankelijk van Duitsland, of we het nou willen ofniet. Een gezamelijk beleid zal deze handel alleen maar bevorderen, en gunstig uitpakken voor de economie.
Een tweede VS zal Europa nooit worden, de VS is een betrekkelijk "jong" land, in Europa hebben we eeuwen van traditie. Onze landgrenzen zijn ontstaan door de eeuwen oude volkeren die er leven. In de VS was het allemaal import en veel makkelijker omdaar een "nieuw volk" te scheppen. Nederland zal altijd wel zijn eigen cultuur houden, net zo als alle andere Europese landen. En ik denk dat geen enkele politieke partij "een volk" wil creeëren binnen Europa. Maar een politieke samenwerking in de EU is voor iedereen gunstig