Doden door steekpartij in kinderdagverblijf België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Doden door steekpartij in kinderdagverblijf België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 15:54

Ik herinner mij de film "a time to kill"... Daar ging het ook over het recht in eigen handen nemen.

Lijkt me dat gif iets zachter is dan guillotine? Al is het maar uit respect voor de nabestaande (die er IMO niets aan kunnen doen) dat ze zoon of dochterlief geheel kunnen begraven en niet het hoofd op een kussen leggen en dan het lijf er zo goed mogelijk "aan passen"

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:53

dat ze hem maar voor de rest van zijn leven opsluiten.
De doodstraf is een veel te makkelijke uitweg. Daar ziet hij toch niet mee af en als je bij hem hetzelfde zou doen als wat hij deed bij die kinderen dan ben je even erg als hij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:59

Kortzichtigheid? Ik zie het niet zo eigenlijk...
Faye, ik snap jou als moeder vanuit een soort van emoionele betrokkenheid heel goed hoor, vanuit jouw verhaal! En als eenk erel zo vreemd geschminkt is met een bizar bos haar, tsja, weet ook niet of ik zo iemand zou binnen laten.

Maar de begeleidsters hebben gevochten, wie weet hoeveel meer slachtoffrs er meer waren geweest anders?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:02

Ik denk dat er van de begeleiding weinig slechts te zeggen is. Als iemand dat doel heeft is hij binnen voordat je het weet en heeft hij al toegeslagen voordat je beseft wat er gaande is. Net wat detour zegt, wie weet hoeveel slachtoffers hij anders nog meer had gemaakt. Er mag met zoiets ergs ook maar 1 iemand bekeken worden als verkeerd of slecht, de dader

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:02

detour schreef:
Kortzichtigheid? Ik zie het niet zo eigenlijk...
Faye, ik snap jou als moeder vanuit een soort van emoionele betrokkenheid heel goed hoor, vanuit jouw verhaal! En als eenk erel zo vreemd geschminkt is met een bizar bos haar, tsja, weet ook niet of ik zo iemand zou binnen laten.

Maar de begeleidsters hebben gevochten, wie weet hoeveel meer slachtoffrs er meer waren geweest anders?

Hij is binnengekomen, naar de kamer waar een begeleidster stond die direct neergestoken (zij is bezweken van haar trauma), dan naar de kamers van de babys daar was niemand, dan heeft hij naar de kleuters gegaan daar waren de andere twee die hebben wel tegenkracht gegeven en is hij volgens het nieuws vanzelf gestopt zonder reden.
Reageren in noodsituatie is altijd moeilijk, in dit geval zit je met een heel grote kosten, baten analyse in de eerste plaats.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:18

Volgens het nieuws dat ik net zag heeft hij een iets andere weg gevolgd ...
via de zijdeur naar binnen, in de keuken inderdaad de eerste begeleidster doodgestoken, dan naar de babykamer waar ook enkele gewonden vielen, maar geen doden. Dan naar de leefruimte van de peuters, daar onder andere de 2 kinderen die overleden zijn gestoken. Dan verder naar de leefruimte van de kleuters, ook nog gewonden gemaakt en dan zonder ook maar ergens iets gezegd te hebben naar de uitgang (langs de zijdeur weer naar buiten)

Hij had nog andere adressen van kinderdagverblijven bij zich en was van plan in totaal 70 doden te maken (of gewonden, maar zijn bedoeling zou doden geweest zijn)

In het kinderdagverblijf werden 2 messen gevonden, in de rugzak die hij bij zich had toen hij opgepakt werd zat nog een mes en een bijl.

[url]http://www.gva.be/nieuws/binnenland/default.asp?art={65941F0F-39B1-47FA-AD3F-F887FCF05B48}[/url]

edit: link naar het persbericht, met ook een videofragment (ik kan het niet bekijken, maar volgens mij staat ook de duidelijke uitleg van de weg in het gebouw erbij)

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:49

Ik ben het volledig eens met Pharagirlke, de doodstraf aanprijzen is pas kortzichtig... Ik denk ook soms wel eens dat iemand als Dutroux best de doodstraf mag krijgen, maar ik ben er gewoon tegen want kijk hoe het er in de VS, China en dergelijke aan toe gaat!
Daar zitten véél onschuldigen te wachten op hun spuitje zonder dat jij het weet of beseft! En in China wordt de doodstraf zelfs nog uitgevoerd voor diefstal enzo!
Overigens is die spuit die ze krijgen helemaal niet humaan want het is zelfs verboden om dieren zo te euthanaseren wegens een pijnlijke dood!
Ik ga niet zeggen dat ik volledig tegen de doodstraf ben, maar eens je ze invoert, waar trek je dan de lijn? Juist ja... Dan maar niet hoor!

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:51

Ik snap niet wat iemand bezielt om zoiets te doen.
Veel sterkte aan alle nabestaanden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:55

Ik heb nergens beweerd dat ze hem zomaar moeten loslaten ;) Als je dat kan bewijzen vooral doen, maar voordat je dat kan vooral niet zeggen dat ik beweerd heb dat hij vrijgelaten moet worden, ik beweer dat hij geholpen moet worden. Dat noch de samenleving noch de persoon er bij gebaat is om hem of gewoon te doden, of in een celletje van 1 bij 1 met een wasbakje en toiletje te steken zoals sommige hier opperen. Dát vind ik pas eng, dat er nog mensen zijn die zo reageren... In de middelleeuwen voerde men dat soort praktijk uit....

Tieneke: evenveel recht als zij heeft om zomaar te oordelen dat ik niet zou weten dat er mensen zijn die je niet kan helpen. ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:00

pharagirlke schreef:
Ik heb nergens beweerd dat ze hem zomaar moeten loslaten ;) Als je dat kan bewijzen vooral doen, maar voordat je dat kan vooral niet zeggen dat ik beweerd heb dat hij vrijgelaten moet worden, ik beweer dat hij geholpen moet worden. Dat noch de samenleving noch de persoon er bij gebaat is om hem of gewoon te doden, of in een celletje van 1 bij 1 met een wasbakje en toiletje te steken zoals sommige hier opperen. Dát vind ik pas eng, dat er nog mensen zijn die zo reageren... In de middelleeuwen voerde men dat soort praktijk uit....

Tieneke: evenveel recht als zij heeft om zomaar te oordelen dat ik niet zou weten dat er mensen zijn die je niet kan helpen. ;)

Ik heb daarbij een andere mening. Ik vind dat de samenleving geholpen (en beschermd) moet worden tegen zo'n ziek figuur. Zowel zo'n figuur zelf zal niets leren van levenslang bij de psych aanschuiven als de samenleving niet... De dood is voor allen beter... Voor de dader ( die veranderd toch niet imo, als je tot zó'n daad in staat bent, is er wel iets goed mis) die zichzelf niet hoeft te kwellen met psych hier en therapie daar en de samenleving... zo weet je in ieder geval zeker dat hij nooit meer zo'n daad kán doen...
Overigens zou ik bij zo'n ziek figuur als dit ook geen moeite hebben met middeleeuwse handelingen, misschien dat ie dán inziet wat ie heeft geflikt.

Angie-ke....Ik vind het serieus een eng idee dat er mensen zijn die zo'n figuur met alle geweld willen helpen en doen waar kan... zo'n figuur kán niet geholpen worden en verdiend het imo ook zeker niet om geholpen te worden of een fijner leven in de bak te krijgen... Laat maar lijden en boeten voor wat ie heeft gedaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:02

Als je daar geen problemen mee hebt vraag ik me af of jij zelf moreel wel zo "perfect" bent dat je zomaar mensen tot dood kan veroordelen, dat maakt jou net zo meedogenloos als hem....

Therapie kan beslist een hoop doen voor mensen. Anders moeten ze elke persoon met een psychische ziekte maar "plat spuiten" want die zijn allemaal (zonder hulp!!) een gevaar voor zichzelf en de samenleving. ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:04

De dader is een mens, en blijft een mens ondanks zijn daden.
En in de zorg net als buiten de zorg moeten we hulp bieden wat iemand ook gedaan heeft.
En hulp bieden betekent net dat iemand zal verbeteren, nee het betekent ook begeleiden.

Wij veroordelen hem voor zijn daden, maar zouden evensnel onmenselijke dingen met die persoon doen als we konden.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:05

Gewoon vreselijk wat er daar is gebeurd...
Ik leef erg mee met al de slachtoffers :(:).

Ik hoop dat die man een gepaste straf krijgt...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:06

pharagirlke schreef:
Therapie kan beslist een hoop doen voor mensen. Anders moeten ze elke persoon met een psychische ziekte maar "plat spuiten" want die zijn allemaal (zonder hulp!!) een gevaar voor zichzelf en de samenleving. ;)

Nee hoor, absoluut niet. Ikgeloof best dat mensen kunnen veranderen en mensen met een psychische ziekte ook zeker geholpen kunnen en moeten worden. Maar iemand die dingen als dit flikt, zo ontzettend geen gevoel heeft, totaal gestoord is kan niet geholpen worden en zal ook zeker niet veranderen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:08

En wie zegt dat hij geen psychische ziekte heeft? Je moet wel de lijn doortrekken. Iemand die dit doet denkt niet "goh laat ik nou maar es effe kindjes ombrengen". Daar zit meer achter, niemand doet zo iets omdat hij of zij "daar zin in heeft". Daar zit een psychisch iets achter. Maar hij zal onderzocht worden door 3 psychiaters dus we zullen het "snel" weten. (hoewel snel ... ;) )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:09

Eh, niet iedereen met een psychische ziekte is gevaarlijk (voor wie dan ook). Ik ben het ermee eens dat therapie vaak veel kan doen. Maar wie ben ik om te zeggen dat dat hier wel of niet het geval is? Wie ben ik om te zeggen dat iemand therapie moet krijgen, als die persoon dat misschien zelf niet wilt? Wie ben ik om te zeggen dat iemand dood moet? Niemand. Gelukkig moet ik of moeten wij daar ook niet over oordelen. Het allemaal verwoorden en je mening geven is heel mooi, maar zouden we hetzelfde zeggen als onze mening ook beslissend zou zijn? Dan zouden we wel wat beter nadenken, als het beslissen over een leven ineens concreet wordt.

Trouwens: ik vind persoonlijk ook dat iedereen hulp moet krijgen als dat nodig is, maar dan moet de persoon zelf ook hulp willen of hulp aanvaarden.

Wie zegt dat hij dat niet dacht? Wie weet was hij wel degelijk zo verknipt.

De dader is zich overigens aan het uithongeren. Dus misschien wilt hij zelf over zijn lot beslissen?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:10

wat een afschuwelijk drama. Ontzettend veel sterkte voor de ouders van de kindjes en de medewerkers. Dit treft zoveel mensen. Je zou maar 1 van de meewerkers zijn van hulpdiensten en dit onderogen krijgen, dat tekend je voor het leven. En laten we ook de ouders/familie van de dader niet vergeten. Het zou je kind of broer maar zijn die zoiets afschuwelijks doet, dat is toch niet te verwerken?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:11

Tieneke schreef:
De dader is zich overigens aan het uithongeren. Dus misschien wilt hij zelf over zijn lot beslissen?

Volgens mij ligt hij nu aan een baxter? Dacht het net in het nieuws gehoord te hebben :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:12

pharagirlke schreef:
En wie zegt dat hij geen psychische ziekte heeft? Je moet wel de lijn doortrekken. Iemand die dit doet denkt niet "goh laat ik nou maar es effe kindjes ombrengen". Daar zit meer achter, niemand doet zo iets omdat hij of zij "daar zin in heeft". Daar zit een psychisch iets achter. Maar hij zal onderzocht worden door 3 psychiaters dus we zullen het "snel" weten. (hoewel snel ... ;) )

Lijkt me duidelijk dat er psychisch iets goed mis is met hem, daar hoef je geen psych voor te zijn. Dát is dan ook precies wat ik bedoel.
Mensen die psychisch zó ziek zijn dat ze tot dit soort daden in staat zijn en daar achteraf ook niet eens vreselijk veel spijt van hebben, neuh... daarbij wil ik niet het risico lopen dat ie ontsnapt uit een kliniek of ooit nog eens vrij komt door goed gedrag of een zielig jeugd

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:13

Het nieuws is weer zo vreselijk sensationeel, de klasgenootjes interviewen... En natuurlijk weer vermassen :Z

Inderdaad knuffeldier vreselijk die mensen die ouders bah, ja hij wil niet meer eten daarom ligt hij op de medische afdeling

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:15

Ja, maar gaat hij dat blijven toelaten? Ik weet het niet. Dat van die klasgenoot vond ik ook nogal zo-zo :\

Hij moet idd iets psychisch fout hebben zitten, maar dat wilt niet zeggen dat hij daarom niet simpel gedacht kan hebben. Je motief kan gevolg zijn van de psychische ziekte, maar daarom hou je er als dader nog geen rekening mee. Kan goed zijn dat hij plots dacht: "laat ik dit gaan doen", maar dat de oorzaak psychisch is. Wat hij denkt of dacht, weet alleen hij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:15

De maatschappij denkt daar kennelijk niet zo over want gedwongen maatregelen zijn al lang niet meer "vreemd". ;)

Voor hetzelfde geld dacht hij wel zo, maar dan nog zou ik het heel erg sterk vinden als daar niets achter zit. Een "normaal" mens denkt zo niet. En als iemand niet "normaal" is, heeft die IMO psychisch een foutje en dan valt het dus onder een psychische "ziekte".

Ik ben sowieso anti-doodstraf dus van mij mag hij rustig blijven voortleven. Welliswaar onder toezicht/begeleiding en met de gepaste straf. Ik mag hopen voor de nabestaande dat deze meneer de gepaste straf krijgt maar ik hoop ook voor deze meneer dat hij hulp zal krijgen.

Kan ook zijn dat hij gewoon "bang" is nu... Dat hij misschien beseft wat hij gedaan heeft oid?

_rosita_ betwijfel of hij op goed gedrag of een zielige jeugd zal vrij komen ;) Betwijfel ik ten zeerste zelfs. Een moeder die vanwege depressies meerdere keren zelfmoord probeert te plegen. Die haar kinderen dus voor de rest van het leven traumatiseerd, moet die ook maar "legaal" vermoord worden? Enkel omdat haar ziekte haar dit laat doen? En dan zwijg ik nog maar over depressieve moeders/vaders die hun kinderen en man mee de dood in nemen. Die zijn ook een gevaar voor de mensen rondom hen, niet omdat ze slecht in zin hebben, maar omdat de wereld voor hen een slechte plek is. En ze hun geliefde het niet aan willen doen dat ze hiet moeten leven. Maar mensen met depressies móeten geholpen worden!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:21

Tieneke schreef:
Ja, maar gaat hij dat blijven toelaten? Ik weet het niet. Dat van die klasgenoot vond ik ook nogal zo-zo :\

Hij moet idd iets psychisch fout hebben zitten, maar dat wilt niet zeggen dat hij daarom niet simpel gedacht kan hebben. Je motief kan gevolg zijn van de psychische ziekte, maar daarom hou je er als dader nog geen rekening mee. Kan goed zijn dat hij plots dacht: "laat ik dit gaan doen", maar dat de oorzaak psychisch is. Wat hij denkt of dacht, weet alleen hij.

Ik heb hans meegemaakt. Zat op dat moment bij hem op school.
Je weet niet hoeveel mensen die hem nooit een blik waardig zijn geintervieuwd als beste vrienden nodige verzinsels erbij.

Verder hoop ik dat de kleintjes niet teveel trauma's gaan hebben in hun latere leven, in tegenstelling tot wat een slimme psychiater weer schreef kunnen ze wel trauma's krijgen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:21

pharagirlke schreef:
?

_rosita_ En dan zwijg ik nog maar over depressieve moeders/vaders die hun kinderen en man mee de dood in nemen. Die zijn ook een gevaar voor de mensen rondom hen, niet omdat ze slecht in zin hebben, maar omdat de wereld voor hen een slechte plek is. En ze hun geliefde het niet aan willen doen dat ze hiet moeten leven. Maar mensen met depressies móeten geholpen worden!

Als de wereld zo'n slechte plek is voor iemand dat ze de mensen van wie ze zouden moeten houden, wie ze een veilige basis zouden moeten geven en wie niet hebben gekozen voor een leven met deze ouder kunnen vermoorden... vind ik het een stuk eerlijker tegenover alle partijen deze mensen idd te euthaniseren. Therapie bieden en weer vrij laten komen na zoveel jaar en hup een nieuw kindje? Want tsja.. das toch wel weer erg leuk? Neuh... mensen die zulke dingen aan kunnen hebben imo geen recht te blijven leven...
Maar goed... de discussie gaat nu weer een heel andere kant op, weer op de doodstraf af, wat vaker gebeurd in dit soort topics, lijkt me niet helemaal de bedoeling, dus ik ga me daar ook uit terug trekken..

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:27

katiavl schreef:
Ik heb hans meegemaakt. Zat op dat moment bij hem op school.
Je weet niet hoeveel mensen die hem nooit een blik waardig zijn geintervieuwd als beste vrienden nodige verzinsels erbij.

Sensatie... echt erg, de media zijn echte ramptoeristen.
Als je in no time beroemd wil zijn, waag je dan niet aan acteren en dergelijke, maar pleeg gewoon een moord :roll: