Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:02

Maar wel wijdverbreid in Afrika. Ik denk inderdaad heel anders dan jij en dat zal ook wel niet meer goed komen...

Ik heb alles gelezen hoor, wat je gezegd hebt. Ben het er alleen totaal niet mee eens. Totaal onvergelijkbaar. Onze bejaarden in hun pyjama, hoe erg ook, hebben nog wel een pyjama aan, een dak boven hun hoofd en eten.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:03

onze daklozen ook?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:07

nelis schreef:
maar zolang hier in nederland bejaarden verplicht pyama dagen hebben, mensen op straat leven, er echte armoede ook is..
vind ik dat wij eerst hier ook een taak hebben om te vervullen.

En wanneer gaat het hier zo perfect zijn dat niemand meer extra geld nodig heeft? Volgens mij nooit, met andere woorden, nooit iemand anders helpen omdat hij toevallig niet hetzelfde paspoortje heeft.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:19

kathleen:

waar zeg ik dat als je een ander paspoort hebt, je geen hulp mag hebben...

zou wel heel ironisch zijn als je dat tegen mij zou zeggen Clown

ik bedoel alleen dat er in dit land nog zat dingen zijn die ook erg schrijnend zijn

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:22

Jeetje wat schrik ik van dit topic! Las al een tijdje mee, weer even laten rusten en nu net de afgelopen paar pagina's gelezen..

Maar hoe kan iemand tégen een actie voor een goed doel zijn? Zo'n fijne actie, de mensen even wakker schudden en zo geld ophalen voor mensen in landen waar het veel (VEEL!) slechter gaat dan hier.

Ik zal echt niet zeggen dat er hier geen mensen het slecht hebben. Ik weet ook wel dat er hier ook jonge kinderen sterven, mensen AIDS hebben, sommige mensen het hier met veel minder geld moeten doen dan anderen, en er zélfs nog een kleine groep mensen is zonder dak boven het hoofd.

Maar zet dat dan toch eens tegenover de problemen in - delen van - Afrika. Dat is toch absoluut niet te vergelijken? Waar er hier één persoon besmet is met HIV, zijn er daar 100 van. Waar er hier één persoon niet elke dag kan eten wat hij/zij zou willen, zijn er daar miljóénen van. Waar er hier vrijwel geen enkel kind niet naar school kan, kan er daar vrijwel geen enkel kind náár school. Waar er hier iemand een mes tussen zijn ribben gestoken krijgt, worden er daar 500 mensen achter elkaar de dood ingejaagd.

En dat wil absoluut niet zeggen dat ál die dingen hier in Nederland niet erg zijn. Het is net zo erg om híér je kind te verliezen, als dat het is om daar je kind te verliezen. Het is net zo erg om hier een vriend neergeschoten te zien worden, als dat het daar is om een vriend neergeschoten te zien worden. Het is hier net zo erg om niet elke dag genoeg eten te hebben (al komt dat bijna niet voor, dankzij de voedselbank), als dat het daar is.

Maar dat er daarom maar absoluut geen geld naar projecten dáár mag, vind ik de ergste onzin die ik de afgelopen dagen heb gehoord. En geloof me, ik hoor véél onzin.

Ik schaam me gewoon bijna voor mijn medemens, en dat meen ik serieus. Bloos

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:28

pfffff begrijpend lezen is ook een vak...

ik zeg nergens dat er geen goed doel gesteund mag worden.
goede doelen fantastisch, dat ik me in dit doel en het afrika gebeuren mijn vraagtekens bij zet is mijn mening, en op een forum zijn we nou eenmaal om elkaars meningen te respecteren en aan te horen.

als je nou idd die paar pagina's goed door had gelezen had je ook gelezen dat ik voor juist derde wereld landen structureel hulp op een andere manier zou willen.

feit waar ik moeite mee heb is juist dat er op mensen rond de kerst periode weer druk word uitgeoefend van .. och arm afrika.

nee dan moeten ze het hele jaar door hulp bieden waar de mensen daar ook echt wat aan hebben en niet met alleen financieen.

maar laat maar , ik wens jullie een fijne nacht.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:33

nelis schreef:
maar zolang hier in nederland bejaarden verplicht pyama dagen hebben, mensen op straat leven, er echte armoede ook is..
vind ik dat wij eerst hier ook een taak hebben om te vervullen.

Dit vat ik op als, eerst iedereen die hier problemen heeft helpen, dan pas kijken naar een ander Knipoog . En aangezien het gewoon onmogelijk is om iedereen binnen de grens gelukkig te krijgen, wil dat ook automatisch zeggen, alleen maar binnen de grens. Misschien bedoel je het niet zo, maar als ik het zo lees dan vat ik het zo op Lachen .

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:33

Tja, waarom met kerst? Ik ben blij dat er in ieder geval nog een KEER aan wordt gedacht. Of het nou met kerst, met pasen of met de ramadan is kan me niks schelen!

Sluit me verder helemaal aan bij Myukii Ja

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:38

weet je wat ik nu zo grappig vind...

dat in jullie gezamelijke topicje elders, onttploffingen plaats vinden..

ego?? hmmm

liever ego als hypocrisie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:38

nelis schreef:
nee dan moeten ze het hele jaar door hulp bieden waar de mensen daar ook echt wat aan hebben en niet met alleen financieen.

Alleen met financieen kan je hulp bieden aan mensen want voor niets gaat de zon op en anders was hulp waarschijnlijk niet nodig.

Dat er juist met kerst extra aandacht voor is komt natuurlijk door de kerstgedachte en de betekenis van het kerstverhaal. Het is een mooi moment om stil te staan bij wat je allemaal hebt en andere mensen niet en dus te delen.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:43

nelis schreef:
weet je wat ik nu zo grappig vind...

dat in jullie gezamelijke topicje elders, onttploffingen plaats vinden..

ego?? hmmm

liever ego als hypocrisie.

Mag ik vragen over wie je het nu hebt..ookal slaat heb nergens op. Het is niet alleen compleet offtopic maar ook nog kinderachtig dat je bij houdt wat anderen zeggen, anderen die het hier dus niet met je eens zijn..Kom op zeg..

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:45

pel:

ik werd er op gewezen dat er uitlatingen werden gedaan in het ghvj topic,

mens is vrij om daar even op te reageren neem ik aan?

was dus niet op jouw bedoeld.

ik denk dat het juist kinderachtig is van degene die uitingen doet daar over iemand die ze helemaal niet kent en ook haar misschien andere mening niet respecteert.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:55

Ik heb nergens gelezen dat er uitlatingen werden gedaan over een uitspraak van jou. Als dat zo is vind ik dat net zo kinderachtig als jou (losse, ik wist dus nergens van) reactie.
Een beetje jammer dat het er zo aan toe gaat want een discussie is er om gevoerd te worden. Alleen houd ik niet van lelijke discussies.
Ik ben ook helemaal niet tegen meningsverschillen. sterk nog, in ieder ander topic kom ik altijd op voor de mensen die een andere mening hebben want dat mag! en het is maar goed ook anders was de wereld 1 groot saai geheel. Waar het me in dit topic vooral omgaat en niet jou persoonlijk is dat er nogal egocentrisch gedacht wordt, wanneer er wordt gezegt dat we eerst onzelf moeten helpen en dan een ander. Dat kan er gewoon bij mij niet in. We kunnen gewoon niet negeren wat er gebeurd in afrika.
Wat ik niet erg vind is dat mensen ervoor kiezen niet te doneren, daar gaat het me helemaal niet om. Het gaat me erom dat ik het niet eens ben met de mensen die zeggen dat het slecht gaat met nederland, we last hebben van de o zo erge kredietscrisis, die niet eens kan bestaan in een land als kenia, en het nu maar zuinig aan moeten doen. We kunnen het tenminste zuinig aan doen Knipoog Wij kunnen fatsoenlijk leven, de vluchtelingen leven onmenselijk.
Geld inzamelen is misschien druppels gooien op een hete plaat maar er wordt iets gedaan, niet alleen het geld maar ook de aandacht is goed. In kenia wordt er nu ook aandacht aan besteed, wie weet levert het wat op.
Beter iets doen dan helemaal niets! Want waar zou anders de wereld zijn als wij de medemens niet zouden helpen, helemaal nergens.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:03

Nelis je bent altijd vrij om erop te reageren. Weet alleen niet of wie of welke posts en ontploffingen je het hebt? Je wordt toch nergens genoemd? Tenminste, ik zag geen verwijzing naar jou .. Maargoed, vervelend als je je daardoor misschien aangevallen voelt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling Lachen

Tja Pel, elke druppel is er één... Stel ik woonde daar en die druppel was voor mij bedoeld dan was ik er heel erg blij mee geweest. Ik zeg niet dat al die miljoenen ontwikkelingshulp goed besteed worden .. er zijn heel veel punten waarop het fout gaat. Maar aan de andere kant is er zóveel wat er ook gedaan kan worden. Kinderen sponsoren, schoenendoos met spulletjes opsturen .. ach zoveel ..

Wat dat betreft zouden veel meer mensen de studie Culturele Antropologie moeten gaan doen. Zodat er geholpen kan worden vanuit de cultuur van de mensen zelf! Ipv onze culturen proberen in Afrika te brengen.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:05

Trouwens de kredietcrisis die jij noemt Pel, is een gevolg van onze eigen hebzucht. Misschien kunnen we er wel een les uithalen. Dat we meer moeten delen in plaats van willen hebben...

Edit:
Ik heb het dus niet over mensen die zelf amper geld hebben om rond te komen etc. Het is meer een soort van .. levensstijl denk ik. Naar een ander omzien en voor een ander zorgen. Dat kan met een kopje soep zijn voor de zieke buurvrouw, en ik doe het in de vorm van een kindje sponsoren in India.
Laatst bijgewerkt door Phillipa op 23-12-08 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:06

Jah idd, daar heb je zeker gelijk in..dat lijkt me een heel interessante studie..ohjee daar ga ik weer Cool
Ik hoef maar iets te horen of ik wil het weten..heb nog zoveel andere studies op mn lijstje staan Clown

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:09

Sorry Pel Huilen van het lachen

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:14

Haha geeft niet..heb ik weer een kerstvakantie hobby, naast het schuren en lakken van al mn meubels, het trainen van mn hond en het leren van een aantal andere interessante vakken..en ohja! kerst en oud en nieuw Haha!
Maar ik ga stoppen, het wordt veel te laat..morgen vroeg dag..Doeii :Wave:

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 01:16

Haha. Het lijkt me ook vreselijk interessant. Maar ik vraag me dus af of die studie nou ook echt oplossingen geeft. Of dat het gewoon niet op te lossen is? Weltrusten in ieder geval!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:04

Djeez... Lees even wat er na gistermiddag gebeurt is... Hahahahaha! (Oeps, mag je nog wel lachen? Knipoog ) Er werdt een paar keer de kerstgedachte aangehaald... Zwaar achterhaalde gebeurtenis mijnsinziens. De kerk heeft toen wel verzonnen dat wij maar geld moesten geven voor de arme mensen in arme landen (en om de kerk op te knappen).

Nog steeds is religie gebaseerd op angst en mensen in een 'zondaars' gevoel te laten leven. Dit is helaas geconditioneerd in onze maatschappij.
Ik lees hier dus bij sommige een ondertoon van: Geef jij niet? Slecht!!! Durf jij te spreken wat de grote massa niet uit durft te spreken? Wat erg!! Brandstapel!!!! Knipoog Overdreven misschien, maar sommige zullen het snappen Knipoog

Nee, nog steeds krijgt SR (persoonlijk) geen stuiver van me (ik luister wel, oei). Ik kies bewust mijn doelen uit aan wie ik wat wil geven en dat doe ik dan ook op bijv. 23 maart. Ik wil ook resultaat zien van de doelen aan wie ik geef.

Noem het gewoon kritisch. Ik laat me niet meeslepen door het zg. moraal van een massa. Ik ben een opzichzelf staand individu die een brede visie hanteerd en eerst alle kanten van een verhaal wil zien.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 08:49

xMarit schreef:
Nelis je bent altijd vrij om erop te reageren. Weet alleen niet of wie of welke posts en ontploffingen je het hebt? Je wordt toch nergens genoemd? Tenminste, ik zag geen verwijzing naar jou .. Maargoed, vervelend als je je daardoor misschien aangevallen voelt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling Lachen

Tja Pel, elke druppel is er één... Stel ik woonde daar en die druppel was voor mij bedoeld dan was ik er heel erg blij mee geweest. Ik zeg niet dat al die miljoenen ontwikkelingshulp goed besteed worden .. er zijn heel veel punten waarop het fout gaat. Maar aan de andere kant is er zóveel wat er ook gedaan kan worden. Kinderen sponsoren, schoenendoos met spulletjes opsturen .. ach zoveel ..

Wat dat betreft zouden veel meer mensen de studie Culturele Antropologie moeten gaan doen. Zodat er geholpen kan worden vanuit de cultuur van de mensen zelf! Ipv onze culturen proberen in Afrika te brengen.

Ik denk niet dat de cultuur zo omvangrijk is in het probleem, want de situatie hebben we door de geschiedenis ook in andere culturen gezien. Het zit gewoon in de mens zelf.

Of kun je verduidelijke vanuit je culturele visie wat voor hulp je bedoeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:41

EeCee schreef:
Djeez... Lees even wat er na gistermiddag gebeurt is... Hahahahaha! (Oeps, mag je nog wel lachen? Knipoog ) Er werdt een paar keer de kerstgedachte aangehaald... Zwaar achterhaalde gebeurtenis mijnsinziens. De kerk heeft toen wel verzonnen dat wij maar geld moesten geven voor de arme mensen in arme landen (en om de kerk op te knappen).

Nog steeds is religie gebaseerd op angst en mensen in een 'zondaars' gevoel te laten leven. Dit is helaas geconditioneerd in onze maatschappij.
Ik lees hier dus bij sommige een ondertoon van: Geef jij niet? Slecht!!! Durf jij te spreken wat de grote massa niet uit durft te spreken? Wat erg!! Brandstapel!!!! Knipoog Overdreven misschien, maar sommige zullen het snappen Knipoog

Nee, nog steeds krijgt SR (persoonlijk) geen stuiver van me (ik luister wel, oei). Ik kies bewust mijn doelen uit aan wie ik wat wil geven en dat doe ik dan ook op bijv. 23 maart. Ik wil ook resultaat zien van de doelen aan wie ik geef.

Noem het gewoon kritisch. Ik laat me niet meeslepen door het zg. moraal van een massa. Ik ben een opzichzelf staand individu die een brede visie hanteerd en eerst alle kanten van een verhaal wil zien.

Ik ben totaal niet religieus maar vind kerst wel een mooi moment om even stil te staan bij wat ik wel heb en andere mensen niet. Misschien juist als tegenhanger van alles in overvloed, kado's en luxe dingen. Maar ik kies jaarlijks ook gewoon een aantal goede doelen uit waar ik wat aangeef.

Dat mensen niets geven moeten zelf volledig zelf weten maar om je te irriteren aan iets waar je met een druk op een knop vanaf bent vind ik wel wat overdreven. Laat die mensen toch gewoon geld inzamelen. Lachen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:42

Haha je bent niet de enige hoor.
1 keer is leuk, daarna niet meer.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:50

fransje23 schreef:
Ik ben totaal niet religieus maar vind kerst wel een mooi moment om even stil te staan bij wat ik wel heb en andere mensen niet. Misschien juist als tegenhanger van alles in overvloed, kado's en luxe dingen. Maar ik kies jaarlijks ook gewoon een aantal goede doelen uit waar ik wat aangeef.

Dat mensen niets geven moeten zelf volledig zelf weten maar om je te irriteren aan iets waar je met een druk op een knop vanaf bent vind ik wel wat overdreven. Laat die mensen toch gewoon geld inzamelen. Lachen

Oh, maar ik irriteer me totaal niet, zoals ik al zei, ik luister er zelfs naar. Komen best leuke nummers voorbij (die vervolgens niet tot het eind toe gedraaid worden voor het goede geld dat wordt gegeven, wéér wat anders). En zoals ik ook al zei kerst is voor mij geen tijd 'om stil te staan' dat doe ik o.a. graag als ik op een strand in Griekenland lig of daar door de bergen wandel Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:54

EeCee schreef:
Oh, maar ik irriteer me totaal niet, zoals ik al zei, ik luister er zelfs naar.

Jij misschien niet maar TS wel Knipoog