Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:30

Blijft een moeilijke discussie waar geen pasklaar antwoord op is denk ik, tenminste zo ervaar ik het.

Aan de ene kant ben ik het eens met de mensen die vinden dat mensen met een verstandelijke beperking geen kinderen zouden mogen krijgen aan de andere kant....wie ben ik in vredesnaam om dat te mogen bepalen of vinden? ik ben geestelijk gezond en beschik over het vermogen om een kind te kunnen opvoeden, das makkelijk gezegt dan vanuit mijn positie.
In mijn omgeving vraagt niemand zich ooit af, als ik zwanger mag raken of ik wel in staat zou zijn om het kind te kunnen opvoeden, gelukkig maar want dat is een keuze die mijn man en ik gemaakt hebben, maar niet iedereen bevind zich in deze luxe positie en daar hangt een leger an hulpverleners om heen die in de genoemde krantenart in mijn ogen gefaald hebben.

Bij ons op de Rechtbank krijgen we legio's OTS aanvragen per dag binnen (onder toezicht stellingen), om heel kort door de bocht te schieten over het algemeen zijn het ouders die wat laager van nivo zijn dan de gemiddelde ouder.
Soms verstandelijk beperkt soms uit een millieu waar wij ons liever in zouden bevinden en soms ook de buurman en zn vrouw.
De rechters bij ons in samen werking met de raad voor de kinderbescherming moeten over het lot van deze kinderen beslissingen nemen, die vaak moeilijk zijn voor het kind om te snappen, vaak snappen ze er geen drol van en de ouders vaak evenmin.
Toch hebben al deze mensen het geluk gehad een kind of kinderen te mogen krijgen, misschien meer geluk voor hun dan voor het kind, zo blijkt vaak in de praktijk.
Het is goed dat de Rechtbank en de Raad zich hierover ontfermt, maar waar ligt de grens?

Als een kind de ouders gaat opvoeden is er toch iets mis, lijkt me.
Maar er is ook weing aandacht over voorlichting en preventie, ik spreek iedere dag ouders die als ze het allemaal van te voren hadden geweten.......liever geen kinderen hadden gekregen, maar achteraf praten is zo makkelijk en daar schiet niemand iets mee op.
Tot opheden lopen we altijd achter de feiten aan en het kind is altijd de dupe, hoe je het ook went of keert er is maar 1 benaalde in alle zaken....en dat is het kind die er werkelijk niks van snapt.

Na mijn hele verhaal geen mening van mijn kant, ik vind het te moeilijk om me daar gericht over uittespreken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:05

rumay schreef:
Yamcha je zegt zelf ik heb er voor gekozen om geen kinderen te hebben,deze mensen hebben ervoor gekozen om wel een kind op de wereld te zetten en op te voeden helaas is ze dat tot nu toe niet gegund.
Wat als ik de keus niet had gemaakt, en het was fout gegaan? Een kind doe je niet zomaar weg.....
rumay schreef:
En wie zegt dat deze ouders geen stabiliteit, structuur en regelmaat o en vergeet niet een heleboel liefde kunnen geven??
Je zegt zelf jij kan het niet bieden nou prima jouw/jullie keus en gelukkig hebben we in NL nog keuzes.

Liefde geven kan ik best. Maar alleen liefde is niet genoeg....
Ik oordeel niet over deze ouders, heb geen info over ze. Ik heb de keus ja. En ik voel er níets voor, om te kijken of ik het kan..... ik dénk dat ik het niet kan. En omdat een kind geen experiment is, probeer ik het ook niet uit. Ik heb niemand nodig om de keus vóór me te maken.... dat kan ik zelf ook wel.
rumay schreef:
Ik zeg niet dat het goed zou gaan, maar nu is het voor het kind ook geen ideale situatie en als dit kind niet naar de ouders terug mag hoe zal hij gaan denken over zijn ouders? zal hij daar later geen problemen mee krijgen? Wordt het daardoor een probleem jongere.
Kan. En mss wordt hij als hij er wel mag blijven zéker een probleemjongere..... denk dat jeugdzorg kijkt wat de meeste kansen biedt. En dat is de moeilijkheid ook...... je praat over kansen, je hebt geen zekerheden. Moeilijk hoor. Ik lees in jouw post daar ook geen oordeel over, is denk ik maar goed ook. Wij hebben al de info niet die jeugdzorg mss wel heeft Lachen
rumay schreef:
Ouders kiezen er ook niet voor om een kind met een handicap, in welke vorm dan ook, te krijgen maak je dan ook de keus het kind maar elders te plaatsen omdat je het als ouder misschien niet aan kunt, nee dan zijn er ook instanties die je kunnen helpen indien nodig. En als het echt niet anders kan plaats je je kind elders(heb het nu over jonge kinderen) maar dat is geen makkelijke beslissing.

Zoveel vragen en weinig antwoorden

't Is idd heel moeilijk. Vind wel dat als in een bepaald geval de kansen groot zijn dat de ouders het niet aan zouden kunnen (stel je wéét dat de kans heel groot is op een gehadicapt kind) er wel nagedacht moet worden óf er dan wel kinderen moeten komen. Ik vind de vragen wel heel reëel, hoor Lachen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:32

Nee je oordeelt misschien niet over deze ouders maar wel over ouders in het algemeen, ik heb niet gezegd dat alleen liefde voldoende is, en wie zegt dat ze de andere dingen niet kunnen geven??
En als het kind kan blijven weet je ook niet of het een probleemjongere wordt dat is altijd een vraag. En 1 ding zekerheden heb je nooit in het leven de enige zekerheid heb je dat je een keer dood gaat, er kunnen zoveel factoren gaan meespelen waarom iets niet goed gaat in een gezin.
In je laatste stukje geef je aan dat een gehanicapt kind maar niet geboren moet worden als de ouders het niet aankunnen, nou als je dat ook al wil bepalen ga je voor God spelen en dat lijkt me helemaal niet de bedoeling. En hoe weet je als ouder dat je het niet aankan??

Dit is en blijft een moeilijk onderwerp ook voor de rechter die moet bepalen waar het kind heen gaat, stel deze rechter kiest de ene weg en het gaat fout dan sla je jezelf voor de kop maar de andere kant op ook.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:35

Liefde is toch wel de basis vind ik, je kan beter liefde hebben en door omstandigheden de opvoeding verknoeien. Dan geen liefde want daar valt niet aan te werken.

Natuurlijk is het beste een evenwichtig gezin, en denk dat veel mensen meer moeten nadenken of ze dit wel kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:30

Dat klinkt alsof liefde dan goed maakt wat mensen verkeerd doen. Imo werkt dat niet zo.....

"Ik hou van je" maakt het niet minder pijnlijk.

@ rumay: ik oordeel idd over ouders in het algemeen. Ik vind dat mensen veel te makkelijk dat soort beslissingen nemen, imo moet je die verantwoordelijkheden niet onderschatten. Je moet tegenwoordig verantwoording afleggen aan de ganse wereld (niet dat ik dat doe) als je geen kinderen wilt, terwijl elke gek een kind op de wereld kan zetten, en iedereen vindt dat nog normaal ook..... rare wereld Ziek

Overigen zeg ik niet dat gehandicapten geen kinderen moeten krijgen, wel is het iets om goed over na te denken. Wil jij welbewust een kind opzadelen met een handicap? Kun je dat aan? Is zo'n leven menswaardig?
Als je dat kunt verantwoorden, prima. Vind het wel iets om niet zomaar te doen, zulke dingen doe je niet in een opwelling. Zo bedoelde ik dat Knipoog

Het blijven idd vragen voor een rechter, denk dat zelfs rechters moeite hebben met dit soort ingewikkelde kwesties Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:28

En de rechter besliste in eerste instantie als volgt:

Citaat:
GELDERMALSEN - Een baby van twee weken oud uit Geldermalsen blijft vooralsnog bij zijn pleegouders. Dat heeft de kinderrechter maandag besloten in een zaak die door de twee zwakbegaafde ouders was aangespannen.

De jeugdbescherming is van mening dat het stel het kind niet zelf kan opvoeden, maar de ouders en ook naaste familie zijn het hier niet mee eens.

De kinderrechter heeft maandag besloten dat het kind bij de pleegouders blijft in afwachting van de resultaten van een onderzoek naar de opvoedkundige kwaliteiten van de ouders.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=59780

Imo een teken dat er niet "zomaar" gehandeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:33

Er zal idd wel een goede reden voor zijn Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:49

dat denk ik ook,ze doen dit niet zomaar.
ik hoop dat het kindje goed terecht komt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:53

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:02

Anne_GTI schreef:
http://player.omroep.nl/?aflID=8260777
Ik kreeg kippenvel van deze uitzending. Vooral van de woorden alleen en eenzaam. Dat wil je een kind toch niet aandoen?

Ik zit momenteel ook met kippenvel te kijken. Inderdaad de andere kant van het verhaal...... wát erg Bloos!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:03

ik zag het net ook op hvn echt zielig,ik vond die babykamer echt geweldig,arme mensen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 07:49

slimmerik schreef:
Anne_GTI schreef:
http://player.omroep.nl/?aflID=8260777
Ik kreeg kippenvel van deze uitzending. Vooral van de woorden alleen en eenzaam. Dat wil je een kind toch niet aandoen?

Ik zit momenteel ook met kippenvel te kijken. Inderdaad de andere kant van het verhaal...... wát erg Bloos!

ook ik heb gekeken............er moet echt beseft worden wat voor impact dit op het leven van een kind heeft
het kind is gewoon het belangrijkst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 07:59

Op dat laatste haak ik ook graag even in. Ik heb een collegaatje gehad, HBO-nivo, dochter van twee zwakbegaafde ouders. O o o, wat heeft die arme meid wat te verduren gehad!!!! Nu moedert ze ook nog eens over haar ouders, omdat het niet anders kan... maar wát een verdriet!!!!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:03

IS ze wel eeng elukkig mens, Sul? Of is haar leven alleen maar lijden? Zou ze willend at een ander hen verzorgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:13

Ze was er doodongelukkig mee, het heeft haar leven in de war gestuurd, ze kon niet de studie doen in eerste instantie die ze wilde.
Ik ga haar vanavond bellen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:38

Daarom vind ik het zo goed dat in dit geval van deze ene baby zorgvuldig de voors en tegens worden afgewogen. Het maakt bovendien de discussie los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:41

Jammer dat er nog zoveel mensen alleen aan de ouders denken, ik vind het verschrikkelijk voor de kinderen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:43

Inderdaad, al zijn de ouders nóg zo lief, en bedoelen ze het allemaal nóg zo goed. Als het een kind is met een gezond stel hersens heeft het er last van.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:43

Dat meisje uit die docu waarvan de ouders niet snapten hoe ze een flesje moesten maken
En vooral die wat oudere vrouw en haar broer die zo verwaarloosd waren dat het meer mishandeling dan verwaarlozing is. Ben blij dat ze tegenwoordig wat eerder ingrijpen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:59

Man wat triest die mensen uit documentaire.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:05

Ik heb niet de hele discussie gelezen maar ik wil toch reageren.
Heb gisteravond in HvN het stukje over die ouders van Hendrikus gezien. Ik vind het een erg voorbarige keuze om het kindje direct bij de ouders weg te halen, ze hebben nog geen kans gehad om zich te bewijzen dat het wél kan met hulp van anderen. Het kamertje zag er zo keurig uit, het kindje leek echt welkom daar. En die oom van hun, die zei dat ze het wel konden met hulp. Zoiets zeg je niet puur uit het belang van de ouders maar toch alleen als dat toch echt zo is?

Over de kinderbescherming / Jeugdzorg ben ik niet echt te spreken, als je die verhalen hoort? Of ze zijn er veeeeels te laat bij (Ik noem Savannah) of extreem vroeg Scheve mond

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:06

Toch denk ik dat deskundigen en kinderrechters er net wat meer verstand van hebben dan een een of andere oom.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:09

En toch was dat verstand ver te zoeken ten tijde van Savannah en alle andere gevallen van mishandeling /verwaarlozing waar ze te laat bij waren.

Ik vind het nog steeds ongebrijpelijk dat de ouders geen enkele kans hebben gehad.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:17

Plien91 schreef:
En toch was dat verstand ver te zoeken ten tijde van Savannah en alle andere gevallen van mishandeling /verwaarlozing waar ze te laat bij waren.

Ik vind het nog steeds ongebrijpelijk dat de ouders geen enkele kans hebben gehad.

Bedoel je dat er duizenden gevallen gewoon kinderen krijgen en dat daarom dit ene geval ook maar gewoon "proberen"moet? Wel eens gehoord van voortschreidend inzicht?? Er worden en zullen altijd fouten gemaakt worden door betreffende instanties. Maar dat mag geen vrijbrief zijn om b.v. dit kind waardoor dit topic is ontstaan, maar aan zijn lot over te laten.

Ik hoop van harte dat er goede richtlijnen en begeleiding komen om zoveel mogelijk van dergelijke gevallen als uit de documentaire te voorkomen. Allemaal zal niet lukken. Maar iedere druppel is meegenomen.

En verder raad ik je toch echt aan deze docu te kijken: http://player.omroep.nl/?aflID=8260777

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:50

Plien91 schreef:

Een kans op wát?

Kijk die documentaire van Kruispunt eens..... eenzaamheid, verwaarlozing, emotionele verwaarlozing.....
Moeten de ouders daar een kans voor krijgen?

Die mensen weten niet eens hoe ze een flesje moeten klaarmaken......

Mensen hebben geen recht op kinderen.
Kinderen hebben rechten.... en dat die rechten wereldwijd met voeten getreden worden, is geen reden om ze weg te nemen.....