Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:28

Even ter verduidelijking: die doorbetaalde vrije dag is geen gewone vrije dag maar wel eentje die je alleen met een reden op kan nemen. Soort van flexibele feestdag.
Redenen waarvoor je vrij krijgt: feestdagen ivm geloof (suikerfeest/biddag/dankdag etc.) en vrijwilligerswerk met een sociale inslag. (op bv. school/bejaardentehuis etc.)

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:35

MISTRAL94 schreef:
Dat vind jij ja, dit is geen moslimland een land met eigen feestdagen en eigenaardigheden. Moet je zien wat er gebeurd als jij daar kerst of sinterklaas zou vieren, maar hier kan alles maar gewoon.

Ik persoonlijk vind Nederland ook niet bepaald een christelijk land (op de feestdagen na)... Wat al eerder is gezegd: ik vraag me af in hoeverre Nederlanders zich nog kunnen vinden in de OORSPRONG van pasen, pinksteren, etc. en die OORSPRONG als waardevol zien. (Ik wil hier overigens niemand mee beledigen!)
Als het enige argument om aan de huidige feestdagen vast te houden is dat "wij (welke wij?) nou eenmaal GEWEND zijn om de christelijke feestdagen te vieren", denk ik dat er best wel iets veranderd kan worden, zeker als dat voor een significant deel van de samenleving waardevoller is dan enkel de 'gewenning'.

Wat Mistral 94 al zegt: genieten van de gezelligheid van de vrije dagen. Wat maakt het dan uit of je 'gewend' bent dat altijd op 5 of 25 december te doen of op een andere dag, als toch iedereen vrij is?

Overigens als ik in Turkije, Marroko, of waar dan ook zou zitten en daar in mijn woonkamer een kerstboom neerzet denk ik niet dat iemand daar problemen mee heeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:42

Precies, Mieky, dat is wat ik ook bedoelde.

Ik zei ook niet dat we meteen álle feestdagen maar op moeten doeken. Maar een iets meer verdeling zou ik niet zo gek vinden. Moslims nemen nu eenmaal deel aan onze samenleving.

En Sinterklaas bijvoorbeeld, is helemaal geen officiële feestdag in Nederland. Dus als jij lekker in Turkije Sinterklaas wil vieren, wie houdt je tegen? Sint Nicolaas komt zelfs van oorsprong uit Turkije.

Mensen denken af en toe te veel in vaste patronen, kunnen slecht tegen veranderingen. En dat is niet erg, niets menselijks is ons vreemd.
Maar je kunt op zijn minst proberen na te denken over hoeveel verschil het nu werkelijk uitmaakt, in plaats van roepen dat we het absoluut niet willen omdat we het nu eenmaal zo gewend zijn.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:44

Zeker in de kantine zou ik geen rekening met haar houden. Er zijn toch zat mensen met diabetes waar je ook gewoon bij eet?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:46

MISTRAL94 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Sommige moslims zijn hier geboren en getogen, dan zijn hun opa en oma hiernaartoe gekomen, of zelf overgrootopa of overgrootoma.

Voor hen is 'teruggaan' niet echt een optie meer. Maar zij zijn wel opgegroeid met hun eigen geloof.

Dat is zeker een goede aanpak, Anne, hulde voor jouw baas!

Sommige ja...

De andere komen hier wel voor de lusten maar niet de lasten en aanpassen doen we al helemaal niet.
Terwijl als jij daar naar toe zou gaan verwacht men wel dat jij je aanpast aan hun regeltjes. Maar goed dat is natuurlijk niet alleen in moslim landen zo

Moet je eens gaan kijken naar een club expats in bv. Nigeria... daar heb je van die Nederlandse enclaves waar alle Hollanders samen kaas eten en Sinterklaas vieren etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:35

Blue_Eyes, tja dat gaf ik een aantal pagina's terug ook al aan, maar ik geloof dat daar door velen voor het gemak over heen wordt gelezen Knipoog

En inderdaad, waarom zou het een probleem zijn om bijvoorbeeld kerst te vieren in een Islamitisch land? Wat moeten de Christenen die daar wonen dan wel niet?

En de flexibele opstelling van een aantal werkgevers die ik hier lees, geweldig! Anders krijg je toch dat mensen zich ziek gaan melden, dus prima oplossing toch zo?
Zo zijn er ook genoeg Jehova's Getuigen die niet aanwezig zijn bij het kerstfeest of paasontbijt op scholen / werk / waar dan ook... Omdat dit binnen hun geloof ook niet gevierd wordt. En daar heb ik nou nog niemand moeilijk over horen doen..
Waarom wordt het van 'hun' wel geaccepteerd? Of moeten die zich voortaan ook maar 'aanpassen' omdat 'wij' nou nou eenmaal gewend zijn aan het feit om deze dingen te vieren?

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:37

sarah_m schreef:
nee, ik zou me er nou echt niet druk om maken.
Gewoon lekker eten wat je wilt, wat wel zo aardig is om aan te bieden of ze ook een hapje/stukje wilt dan zegt ze waarschijnlijk nee maar dan heb jij dus gedaan wat je kon om haar van haar honger af te helpen Tong uitsteken XD

Nagelbijten / Gniffelen ROFL

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:26

Kanelly schreef:
Blue_Eyes, tja dat gaf ik een aantal pagina's terug ook al aan, maar ik geloof dat daar door velen voor het gemak over heen wordt gelezen Knipoog

En inderdaad, waarom zou het een probleem zijn om bijvoorbeeld kerst te vieren in een Islamitisch land? Wat moeten de Christenen die daar wonen dan wel niet?

En de flexibele opstelling van een aantal werkgevers die ik hier lees, geweldig! Anders krijg je toch dat mensen zich ziek gaan melden, dus prima oplossing toch zo?
Zo zijn er ook genoeg Jehova's Getuigen die niet aanwezig zijn bij het kerstfeest of paasontbijt op scholen / werk / waar dan ook... Omdat dit binnen hun geloof ook niet gevierd wordt. En daar heb ik nou nog niemand moeilijk over horen doen..
Waarom wordt het van 'hun' wel geaccepteerd? Of moeten die zich voortaan ook maar 'aanpassen' omdat 'wij' nou nou eenmaal gewend zijn aan het feit om deze dingen te vieren?

Vrienden van ons zijn jehova's getuigen. Wij nemen hun zoals ze zijn, net als dat zij ons nemen zoals wij zijn. Ik ga me gewoon niet aanpassen aan het geloof van een ander en al zeer zeker niet aan de moslims, er zijn teveel dingen die mij tegen staan in dat geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:33

Ik vind het wel van de zotte dat een leerling vrij krijgt voor het suikerfeest. Dan is de leerplicht ineens van ondergeschikt belang? Helemaal belachelijk om een hele dag de school dicht te gooien. Moet jij eens proberen je kind een dagje thuis te houden voor iets bijzonders, dan heb je wel een probleem.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:39

faye schreef:
Ik vind het wel van de zotte dat een leerling vrij krijgt voor het suikerfeest. Dan is de leerplicht ineens van ondergeschikt belang? Helemaal belachelijk om een hele dag de school dicht te gooien. Moet jij eens proberen je kind een dagje thuis te houden voor iets bijzonders, dan heb je wel een probleem.

Precies!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:40

faye schreef:

Daarvoor zou de oplossing van mijn werkgever dus ook een goeie uitkomst kunnen zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:42

Scholen zullen dat niet doen, dat heb je met de leerplicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:49

De scholen die dit doen, compenseren het weer door bijvoorbeeld 2 dagen eerder te beginnen in het nieuwe schooljaar..
Ook hebben sommige scholen de herfstvakantie 'verschoven' zodat iedereen gewoon vrij is, suikerfeest of niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:07

Een kind krijgt ook vrij voor een bruiloft. Qua belangrijkheid is dit voor een moslim net zoiets, volgens mij. Dus zie ik geen reden waarom een kind er geen vrij voor zou krijgen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:42

Als jij je kind een dag thuis wil houden ivm vakantie oid doen ze moeilijk en sturen ze de onderwijsinspectie op je af. Het is elke keer weer een hot item op tv in de vakantie tijd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:45

ja lekker krom,met 2 maten meten.
waar krijgen kinderen voor een bruiloft vrij,hier niet hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:42

Hier ook niet. Maar sommigen weten het beter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:15

Citaat:
1. Leerplicht en verlof
In de Leerplichtwet staat dat uw kind de school moet bezoeken als er onderwijs wordt gegeven.
Leerlingen mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. In een aantal gevallen is echter een
uitzondering op deze regel mogelijk.
Als er een bijzondere reden is waarom u vindt dat uw kind niet naar school kan, moet u zich aan
de regels voor zo’n uitzondering houden. De uitzonderingen en de daarbij behorende regels
staan in deze folder beschreven.
2. Extra verlof in verband met religieuze verplichtingen
Wanneer uw kind plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging,
bestaat er recht op verlof.
Als richtlijn geldt dat hiervoor één dag per verplichting vrij wordt gegeven. Indien uw kind gebruik
maakt van deze vorm van extra verlof, dient u dit minimaal twee dagen van te voren bij de
directeur van de school te melden.
3. Op vakantie onder schooltijd
Voor vakantie onder schooltijd kan alleen een uitzondering op de hoofdregel gemaakt worden als
uw kind tijdens de schoolvakanties niet op vakantie kan gaan door de specifieke aard van het
beroep van (één van) de ouders. In dat geval mag de directeur eenmaal per schooljaar uw kind
vrij geven, zodat er toch een gezinsvakantie kan plaatshebben. Het betreft de enige
gezinsvakantie in dat schooljaar. Bij uw aanvraag moet een werkgeversverklaring worden
gevoegd waaruit de specifieke aard van het beroep én de verlofperiode van de betrokken ouder
blijken. Verder dient u met de volgende voorwaarden rekening te houden:
- in verband met een eventuele bezwaarprocedure (zie punt 6) moet de aanvraag ten
minste acht weken van tevoren bij de directeur worden ingediend, tenzij u kunt aangeven
waarom dat niet mogelijk was;
- de verlofperiode mag maximaal 10 schooldagen beslaan;
- de verlofperiode mag niet in de eerste twee weken van het schooljaar vallen.
Helaas komt het wel eens voor dat een leerling of een gezinslid tijdens de vakantie ziek wordt,
waardoor de leerling pas later op school kan terugkomen. Het is van groot belang om dan een
doktersverklaring uit het vakantieland mee te nemen, waaruit de duur, de aard en de ernst van de
ziekte blijken. Op die manier voorkomt u mogelijke misverstanden.
4. Verlof in geval van ‘Andere gewichtige omstandigheden’
Onder ‘andere gewichtige omstandigheden’ vallen situaties die buiten de wil van de ouders en/of
de leerling liggen. Voor bepaalde omstandigheden kan vrij worden gevraagd. Hierbij moet
gedacht worden aan:
- een verhuizing van het gezin
- het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten
- ernstige ziekte van bloed- of aanverwanten (het aantal verlofdagen wordt bepaald in
overleg met de directeur en/of de leerplichtambtenaar)
- overlijden van bloed- of aanverwanten
- viering van een 25-, 40- of 50-jarig ambtsjubileum en het 12½-, 25-, 40-, 50- of 60-jarig
(huwelijks)jubileum van bloed- of aanverwanten

Snoevie en Faye, dan zou ik dat toch aankaarten bij de scholen... het is namelijk omschreven in de Leerplichtwet. Dus je hebt er gewoon recht op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:32

Zo makkelijk werkt het in de praktijk helaas niet. Ik had afgelopen schooljaar een hoop heisa omdat ik mijn dochter de laatste dag van het schooljaar thuis wilde houden omdat we op vakantie gingen. En zij is officieel nog niet eens leerplichtig!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:42

oke bedankt kanelly!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:52

Ja dat is heel jammer en heel vervelend, maar ook al zijn kinderen niet leerplichtig, ze moeten zich aan de regels van de school houden...

Al snap ik die heisa omtrent dat laatste dagje nooit zo goed..
Van beide partijen overigens, waarom niet een dagje later op vakantie... en wat maakt dat ene dagje nou nog uit?
( maar goed we gaan wel heel erg off-topic nu Knipoog )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:53

Ja dat allerlaatste dagje, daar leren ze toch echt niks meer. Volgens mij deden wij praktisch de laatste week van de basis- en middelbare school niet echt veel meer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:06

nee dat is waar.
maar echt fair is het niet,wel vrij met suikerfeest,maar ze mogen niet dat laatste dagje vrij.........

nouja goed,op school zouden ze ook zoiets als een vrij besteedbare dag moeten voorstellen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:27

Snoevie schreef:
ja lekker krom,met 2 maten meten.
waar krijgen kinderen voor een bruiloft vrij,hier niet hoor

Hier twee weken geleden nog. Als jij netjes een briefje schrijft voor het schoolhoofd - mijn broer trouwde, natuurlijk wilden we de kinderen mee naar de bruiloft nemen - dan is dat geen enkel probleem. Staat zelfs in de schoolstatuten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:30

Kanelly schreef:
Citaat:
1. Leerplicht en verlof
In de Leerplichtwet staat dat uw kind de school moet bezoeken als er onderwijs wordt gegeven.
Leerlingen mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. In een aantal gevallen is echter een
uitzondering op deze regel mogelijk.
Als er een bijzondere reden is waarom u vindt dat uw kind niet naar school kan, moet u zich aan
de regels voor zo’n uitzondering houden. De uitzonderingen en de daarbij behorende regels
staan in deze folder beschreven.
2. Extra verlof in verband met religieuze verplichtingen
Wanneer uw kind plichten moet vervullen die voortvloeien uit godsdienst of levensovertuiging,
bestaat er recht op verlof.

Als richtlijn geldt dat hiervoor één dag per verplichting vrij wordt gegeven. Indien uw kind gebruik
maakt van deze vorm van extra verlof, dient u dit minimaal twee dagen van te voren bij de
directeur van de school te melden.
3. Op vakantie onder schooltijd
Voor vakantie onder schooltijd kan alleen een uitzondering op de hoofdregel gemaakt worden als
uw kind tijdens de schoolvakanties niet op vakantie kan gaan door de specifieke aard van het
beroep van (één van) de ouders.
In dat geval mag de directeur eenmaal per schooljaar uw kind
vrij geven, zodat er toch een gezinsvakantie kan plaatshebben. Het betreft de enige
gezinsvakantie in dat schooljaar. Bij uw aanvraag moet een werkgeversverklaring worden
gevoegd waaruit de specifieke aard van het beroep én de verlofperiode van de betrokken ouder
blijken. Verder dient u met de volgende voorwaarden rekening te houden:
- in verband met een eventuele bezwaarprocedure (zie punt 6) moet de aanvraag ten
minste acht weken van tevoren bij de directeur worden ingediend, tenzij u kunt aangeven
waarom dat niet mogelijk was;
- de verlofperiode mag maximaal 10 schooldagen beslaan;
- de verlofperiode mag niet in de eerste twee weken van het schooljaar vallen.
Helaas komt het wel eens voor dat een leerling of een gezinslid tijdens de vakantie ziek wordt,
waardoor de leerling pas later op school kan terugkomen. Het is van groot belang om dan een
doktersverklaring uit het vakantieland mee te nemen, waaruit de duur, de aard en de ernst van de
ziekte blijken. Op die manier voorkomt u mogelijke misverstanden.
4. Verlof in geval van ‘Andere gewichtige omstandigheden’
Onder ‘andere gewichtige omstandigheden’ vallen situaties die buiten de wil van de ouders en/of
de leerling liggen. Voor bepaalde omstandigheden kan vrij worden gevraagd. Hierbij moet
gedacht worden aan:
- een verhuizing van het gezin
- het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten
- ernstige ziekte van bloed- of aanverwanten (het aantal verlofdagen wordt bepaald in
overleg met de directeur en/of de leerplichtambtenaar)
- overlijden van bloed- of aanverwanten
- viering van een 25-, 40- of 50-jarig ambtsjubileum en het 12½-, 25-, 40-, 50- of 60-jarig
(huwelijks)jubileum van bloed- of aanverwanten

Snoevie en Faye, dan zou ik dat toch aankaarten bij de scholen... het is namelijk omschreven in de Leerplichtwet. Dus je hebt er gewoon recht op Lachen

Dat staat dus allemaal precies zo omschreven in de leerplichtwet, inderdaad. Vakantie niet, Suikerfeest en bruiloft wel.