Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:43

Benzz schreef:
_San87_ schreef:
Ja, maar ik wil niet in noordoost Groningen wonen. En Benzz denk ik ook niet.

Ik sla even over, te ver naar mijn werk :D

Tss ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:55

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:
Ja, maar ik wil niet in noordoost Groningen wonen. En Benzz denk ik ook niet.

Den Helder een optie? :D

Nee :)).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:49

Benzz schreef:
Cer schreef:
Maar wat voor woning is dat dan? Een appartement? Een studio?

Gewoon een tussenwoning van 70m2 waar vaak nog veel aangedaan moet worden en dan wordt er ook nog flink overboden.

Oh maar dan wel met tuin en etages toch?
Dat kon ik hier al nooit betalen :')
Of wacht? Een tussenwoning van 70m2? Dat zijn hier de meeste appartementen / 3kamerwoningen zeg maar.
Is dat dan wel met tuin? (Dat had ik altijd graag gewild, een tuin, maar dat heb ik nooit kunnen betalen)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:59

Cer schreef:
Of wacht? Een tussenwoning van 70m2? Dat zijn hier de meeste appartementen / 3kamerwoningen zeg maar.
Is dat dan wel met tuin? (Dat had ik altijd graag gewild, een tuin, maar dat heb ik nooit kunnen betalen)

Klein tuintje en 1 slaapkamer.

Een appartement van ong. 100m2 kost hier zo 6 ton.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:05

Benzz schreef:
Cer schreef:

Klein tuintje en 1 slaapkamer.

Een appartement van ong. 100m2 kost hier zo 6 ton.

Wauw waar woon je ongeveer… gezinswoning van mijn ouders, nieuwbouw en gunstig gelegen staat voor 8 ton…

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:16

Ja hier in Den Haag staat zoiets voor 275.000 (wat nog bizar duur is hoor, daar niet van), 70m2, voor/achtertuintje.
Maar ik hoop inderdaad dat het beter wordt met de huizenprijzen… hoewel ik me dan wel afvraag wat dat doet voor de mensen die nu gekocht hebben en t.z.t. willen verkopen.. wordt dat dan verlies oid?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:17

nps schreef:
Wauw waar woon je ongeveer… gezinswoning van mijn ouders, nieuwbouw en gunstig gelegen staat voor 8 ton…
Vlakbij Utrecht
Alleen is de meterprijs hier hoger dan in Utrecht zelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:22

Het iniminihuisje van gv. Destijds rond de 150/170000 daarvan gaan de tussenwoningen (van 1951) nu als warmebroodjes voor boven de 300000 weg. En dat zijn nog steeds zowat de goedkoopste huizen. Mijn huis destijds gekocht voor 155000 die gaan nu weg tegen de 385000 euro zelfs. Een heel forse stijging ook met 3 jaar geleden toen ze al fors duurder waren

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:45

Benzz schreef:
Gnome schreef:
Dat voor iedereen betwijfel ik wel als ik en waarschijnlijk niet profiteer van een lagere belasting en wel m'n HRA misloop. Zie het vooral als winst voor een andere inkomenslaag in de samenleving.

Zie alleen nog steeds niet hoe die er winst bij hebben buiten minder belasting betalen want die huizen blijven nog heel lang duur.

Maar kun je uitleggen waarom je vind dat ik moet betalen voor jouw HRA?

Omdat je in ons stelsel altijd betaalt voor dingen waar je zelf geen baat bij hebt. Ik betaal ook voor anderen dus ik zie geen reden waarom anderen ineens niet voor dit voordeel hoeven te betalen. Zoals eerder gezegd, niet iedereen kan kopen zonder de HRA dus het is niet alleen een lekker extraatje voor de zogenaamd alleen super rijken die een huis kunnen kopen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:00

Gnome schreef:
Omdat je in ons stelsel altijd betaalt voor dingen waar je zelf geen baat bij hebt. Ik betaal ook voor anderen dus ik zie geen reden waarom anderen ineens niet voor dit voordeel hoeven te betalen. Zoals eerder gezegd, niet iedereen kan kopen zonder de HRA dus het is niet alleen een lekker extraatje voor de zogenaamd alleen super rijken die een huis kunnen kopen.

Het klopt dat we in een stelsel leven waarin iedereen bijdraagt aan collectieve voorzieningen, ook als je er zelf niet direct gebruik van maakt. Maar de hypotheekrenteaftrek is geen collectieve voorziening: het is een subsidie die een specifieke groep bevoordeelt en de ongelijkheid tussen huurders en kopers vergroot. Als huurder betaal ik dus niet voor een gedeeld maatschappelijk goed, maar voor een fiscaal privilege dat mijn eigen kansen op de woningmarkt verkleint. Dat maakt de HRA wezenlijk anders dan onderwijs of zorg."

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:08

Oké ik zie het niet zo maar dat is prima.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:26

De HRA wordt nu ook al afgebouwd bovendien. En rekenvoorbeelden laten zien dat het bij een koopwoning van 363.000 euro gaat om zo'n 3 tientjes p.m., bij afbouw in 15 jaar...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:30

Swah schreef:
De HRA wordt nu ook al afgebouwd bovendien. En rekenvoorbeelden laten zien dat het bij een koopwoning van 363.000 euro gaat om zo'n 3 tientjes p.m., bij afbouw in 15 jaar...

Dat ligt toch compleet aan de hoogte van je rente en inkomen? Vraag me wel af welke bedragen daar dan voor gebruikt zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:30

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:31

Wat een soap, de ruzie momenteel tussen twee BBB ministers, ik hoor het net op de radio :\

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:39

Heb het idee dat er binnen de BBB altijd heibel is geweest sinds ze zo'n grote klap hebben gemaakt bij de oprichting.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:40

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:17

Swah schreef:

Volgens mij krijg ik al een tijdje geen hra meer, terwijl ik wel rente betaal.
Wat de tegenstanders van de hra voor het gemak vaak vergeten is dat het huurwaardeforfait er tegenover staat en dat maakt het voordeel alweer anders. De waarde van de woning telt mee bij het inkomen en dat is de reden dat de rente afgetrokken mag worden van datzelfde inkomen. De rente wordt gezien als kostenpost voor inkomensvergaring en daarom de aftrek. Dit kom je op je jaarlijkse aangifte gewoon tegen en zou geen mysterie moeten zijn.

Het is natuurlijk makkelijker om het een rijkeluisvoordeel te noemen en het heel oneerlijk is, maar dat is het dus niet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:37

Vergeet ook niet dat een koopwoning in de gemeentelijke heffingen veel en veel duurder is, je je onderhoud zelf mag ophoesten ipv via de verhuurder. Ik zeg niet dat je beter kunt huren dan kopen maar het is allemaal echt niet heilig. Er komen ook een hoop extra kosten bij kijken die je in de huur simpelweg niet hebt.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:38

Ja dat forfait is nog 0,35%. Op starterswoningen stelt dat niks voor. Op heel dure huizen met een lagere HRA wel ja. :+

Och ja, als woningeigenaren hebben we het echt heel erg zwaar!

Het ewf verhogen klinkt trouwens ook niet verkeerd, maar ik ben geen econoom.https://www.instituut-pe.nl/highlights/ ... revaar-ewf
Laatst bijgewerkt door Swah op 11-12-25 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:49

Gnome schreef:
Vergeet ook niet dat een koopwoning in de gemeentelijke heffingen veel en veel duurder is, je je onderhoud zelf mag ophoesten ipv via de verhuurder. Ik zeg niet dat je beter kunt huren dan kopen maar het is allemaal echt niet heilig. Er komen ook een hoop extra kosten bij kijken die je in de huur simpelweg niet hebt.

Nee, maar je bouwt wel een hoop vermogen op met een eigen woning.

Gnome

Swah schreef:
Ja dat forfait is nog 0,35%. Op starterswoningen stelt dat niks voor. Op heel dure huizen met een lagere HRA wel ja. :+

Waarom moet je er zo op reageren? Dat zegt toch niemand. We zeggen alleen dat er ook kosten bij een koopwoning komen kijken wat een koopwoning hebben simpelweg niet alleen maar holladijee maakt.

Gnome

_San87_ schreef:
Gnome schreef:

Nee, maar je bouwt wel een hoop vermogen op met een eigen woning.

Absoluut. Wel natuurlijk er vanuit gaande dat de waarde van je woning meer is dan je schuld. Anders heb je ineens een hele lelijke kant van een koopwoning te pakken voor de rest van je leven maar in de huidige tijd moet je dan wel een heel ellendig huis hebben :+

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:54

Gnome schreef:
Swah schreef:

Waarom moet je er zo op reageren? Dat zegt toch niemand. We zeggen alleen dat er ook kosten bij een koopwoning komen kijken wat een koopwoning hebben simpelweg niet alleen maar holladijee maakt.

Oh dat weet ik, mijn huis is een bodemloze put haha, maar dolblij dat ik in de positie ben dat ik kan kopen en hopelijk wordt er wat gedaan aan de hra/ewf want het zorgt alleen maar voor verdere ongelijkheid. En afbouw kan prima getemporiseerd en/of met een max. plafond oid. Ik kijk hier dus idealistisch naar ipv met mn portemonnee.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:55

Ja ik ben erg benieuwd naar het voorstel maar zie geen uitkomst waarbij ik erop vooruit ga eerlijk gezegd. Maar dat zal ook de insteek vast niet zijn.