Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:09

BigOne schreef:
Dan hadden ze wel wat anders, waar of niet waar, proberen te vinden. Hij was voor een breed kabinet met vvd PvdA d66 en cda. Enige partij die dat niet wil is vvd .

Denk je?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:12

prompter schreef:
Hij had haar gewoon "de leider van de VVD" moeten noemen in zijn app, dan was er niets aan de hand geweest.

Ja, dit

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:18

Cer schreef:
Ik vind heel veel satire belachelijk, maar ik ga niet over wat satire is…

Maar allemaal anderen erbij halen doet niks met wat Wijers geapt heeft, denk ik
Het was niet links die het erbij haalde.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:25

Cer schreef:
Ik vind heel veel satire belachelijk, maar ik ga niet over wat satire is…

Maar allemaal anderen erbij halen doet niks met wat Wijers geapt heeft, denk ik

MAar waarom heeft het voor hem wel gevolgen en waarom voor anderen niet? Waarom is verontwaardigd zijn zo vreselijk selectief?

Cer

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:39

Hij is zelf toch opgestapt? Weet ik veel waarom hij dat doet en anderen niet

Of het is de schijn van partijdigheid die hier al een aantal keer genoemd is, voor een formateur … Wilders is geen formateur geweest meen ik?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:41

Cer schreef:
Hij is zelf toch opgestapt? Weet ik veel waarom hij dat doet en anderen niet

Of het is de schijn van partijdigheid die hier al een aantal keer genoemd is, voor een formateur … Wilders is geen formateur geweest meen ik?

Niemand is politiek onpartijdig.

En van bijna iedereen valt wel een iets te lekken dat zijn reputatie schaadt…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:42

Een formateur is in principe partijdig, ze worden door de partij gevraagd het beste resultaat te halen. En na het eerste advies zijn ze ook weer weg want dan komt het volgende deel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:42

Ik vind het vooral bijzonder dat men eerst kwam met dat hij haar een leugenaar genoemd had op de verkiezingsavond.
Toen uitkwam dat dat verkeerd verstaan was, door de journalist die die woorden zélf gezegd had in een gesprek met Weijers, zijn ze pas met gelekte screenshots van het app verkeer gekomen.
Ze waren dus sowieso op zoek naar iets om hem te laten vallen.

En tja, het is niet een woord waarvan ik vind dat je over mensen moet spreken, al helemaal niet in een groep mer anderen, maar ik vind het idd wel bijzonder dat hij nu verguist wordt en een Wilders na zijn heksenjacht tegen Kaag gewoon door mag blijven beledigen tegen alles en iedereen wat niet in zijn straatje past.

Ik denk dat het verstandig is dat Weijers niet door is gegaan als informateur (geen formateur nog, Cer, die komt later pas) na al dit gedoe.

Maar ik vind de manier waarop dit is gegaan, vanuit het lekken via de NRC ook niet echt heel netjes gegaan ofzo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:03

Dat lekken is zeker niet netjes, maar wat verwacht je van iemand van de media? :+

En dank voor de correctie :j (ik kan wel zeggen dat t een tikfout was maar dat was t niet, ik heb niet veel verstand van politiek, blijkt weer :D )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:52

Saga schreef:
Cer schreef:
Die satire ? Ja dat is idd wat anders :j
Of bedoel je wat anders?
Neem aan dat iedereen hier slim genoeg is om het verschil te zien tussen o.a mensen dobbernegers noemen en het hebben over joden vergassen (daar maak je i.m.o sowieso geen grapjes over) en iemand een feeks noemen.
Maar misschien onderschat ik dit.

Je had deze post ook korter kunnen maken en kunnen zeggen:' Ik vind Ruitje dom.' :D .

Nog een poging op inhoud dan:

De situatie is i.m.o. best vergelijkbaar:

Iemand doet een uitlating in het verleden, die niet kan( dat zeg ik trouwens ook gewoon in mijn post :) ) en dat doet iets met hoe mensen in het heden tegen iemand aankijken...

Ik vind, dat mensen in de politiek niet vreemd moeten kijken als ze op zoiets afgerekend worden. Is het compleet fair? Maybe not, maar hoort bij je functie. Is het compleet fair dat stewardessen geen 200 kilo mogen wegen, zeker niet... maar hoort wel bij de functie... Compleet rare vergelijking maar bij elke baan horen dingen waar je rekening mee moet houden denk ik dan :o

Zelfde met Plassterk toen( wel een goede vergelijking). Er werden aangiften gedaan, logisch dat hij zich terugtrekt.

Dan nog wat anders:
Kaag een heks, Yezilgoz een feeks... wat is dat toch met sterke vrouwen die zo neergezet worden...

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:53

Als ik dat had willen zeggen, had ik dat zeker gezegd.
Ik denk overigens niet dat je dom bent. :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:48

BigOne schreef:
Een formateur is in principe partijdig, ze worden door de partij gevraagd het beste resultaat te halen. En na het eerste advies zijn ze ook weer weg want dan komt het volgende deel.

Wijers was gevraagd om informateur te zijn. In de informatiefase wordt een coalitie gevormd en het eindproduct is dan een regeerakkoord. Daarna komt de formatiefase waar er concreet een kabinet gevormd wordt en worden de bewindspersonen aangewezen. Aangewezen is niet helemaal het goede woord, want ze worden voorgedragen vanuit hun partij en door de formateur benaderd en dan kunnen ze instemmen.
De verkennings- en informatiefase gaan dus over de coalitie en het regeerakkoord en de formatiefase over het vormen van een kabinet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:53

Dank voor het verbeteren , haalde de twee functies door elkaar zie ik .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 00:57

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 08:45

Marije_jiplover schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat men eerst kwam met dat hij haar een leugenaar genoemd had op de verkiezingsavond.
Toen uitkwam dat dat verkeerd verstaan was, door de journalist die die woorden zélf gezegd had in een gesprek met Weijers, zijn ze pas met gelekte screenshots van het app verkeer gekomen.

En tja, het is niet een woord waarvan ik vind dat je over mensen moet spreken, al helemaal niet in een groep mer anderen, maar ik vind het idd wel bijzonder dat hij nu verguist wordt en een Wilders na zijn heksenjacht tegen Kaag gewoon door mag blijven beledigen tegen alles en iedereen wat niet in zijn straatje past.

Ik denk dat het verstandig is dat Weijers niet door is gegaan als informateur (geen formateur nog, Cer, die komt later pas) na al dit gedoe.

Maar ik vind de manier waarop dit is gegaan, vanuit het lekken via de NRC ook niet echt heel netjes gegaan ofzo.

Ik snap deze verontwaardiging dan weer minder, van iedere politici is bekend dat de media gaat graven zodra ze in de belangstelling komen te staan. Hij is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.
Was het nu een verstandige, integere persoon dan zou er niets te vinden zijn geweest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:01

Elisa2 schreef:
Marije_jiplover schreef:

Ik snap deze verontwaardiging dan weer minder, van iedere politici is bekend dat de media gaat graven zodra ze in de belangstelling komen te staan. Hij is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.
Was het nu een verstandige, integere persoon dan zou er niets te vinden zijn geweest.

Precies dit. Van alle bekende personen wordt alles nagezocht. En er is altijd wat te vinden omdat het er net aan ligt aan welke kant je staat zodat er altijd een "tegenpartij" is. Alles wat iemand zegt kan tegen iemand gebruikt worden. Zelfs hier op Bokt worden hele oude berichten doorgespit om iemand veel later nog een hak mee te zetten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:17

Ik denk dat van iedereen wel iets te vinden is, als je maar diep genoeg graaft.
En de vraag is of dat perse nodig is, dat diepe graven.

Maar de eerste opmerking was helemaal niet van Weijers, dus in dit geval was men sowieso van plan om hem in een kwaad daglicht te zetten, al dan niet met de waarheid.

En dat is wat ik niet de NRC maar wel hun bronnen kwalijk neem. Die hebben de NRC alleen ook maar voor hun karretje gespannen om Weijers weg te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:29

Maar welk doel zouden zij hebben om Weijers weg te krijgen? In mijn optiek klinkt dit niet echt logisch.

Wat de waarheid is dat blijft de vraag, want de een zegt dit en de ander zegt dat en wij waren er niet bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:30

Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-11-25 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:32

Als iemand grote invloed op het bestuur van het land\het landsbelang gaat krijgen, dan mag er best diep gegraven worden naar zijn achterban en denkwereld. Aangezien er altijd meerdere partijen zijn , zal wat er gevonden wordt door de ene partij als positief worden ervaren en door de andere partij als negatief. Zo'n formateur moet zo neutraal mogelijk zijn maar dat blijkt deze persoon dus niet te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:33

Hij was geen formateur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:35

Elisa2 schreef:
Maar welk doel zouden zij hebben om Weijers weg te krijgen? In mijn optiek klinkt dit niet echt logisch.

Wat de waarheid is dat blijft de vraag, want de een zegt dit en de ander zegt dat en wij waren er niet bij.

Omdat zijn voorkeur gaat naar een breed middenkabinet met GL/PVDA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:37

Electra63 schreef:
Elisa2 schreef:

Omdat zijn voorkeur gaat naar een breed middenkabinet met GL/PVDA.

En met de VVD:

"Sijthoff, lid en donateur van D66, en drie kompanen lanceerden afgelopen zomer het initiatief ‘Stem voor stabiliteit’ – een campagne met als doel de vorming van een stabiel, centrumrechts kabinet van VVD, D66 en CDA na de verkiezingen. De vier mannen benaderden na de lancering van hun plan verschillende mensen om hun initiatief te steunen, onder wie Hans Wijers.

De D66-prominent reageerde positief, getuige de app. Hij schreef dat hij mee wil doen als óók GroenLinks-PvdA, onder leiding van Frans Timmermans, erbij wordt betrokken. „We moeten juist de deur openzetten naar Timmermans, dan doe ik mee. We moeten hem naar het centrum trekken en ook die feeks van de VVD”, schrijft Wijers in de app. Met de laatste omschrijving doelde hij op VVD-leider Dilan Yesilgöz."

Daarom snap ik het niet, want wie wint hier nu bij dan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:38

Een informateur hoeft ook helemaal niet zo neutraal mogelijk te zijn.
Dat is Buma toch ook niet, die is van het CDA, Weijers van D66.

Maar zoals ik het lees, is er een groep ondernemers die van te voren heeft geprobeerd te lobbyen voor een centrum rechts kabinet. Daar hebben ze Weijers ook bij betrokken, alleen die wilde liever nog wat meer naar het centrum en wat minder naar rechts, dus juist Timmermans erbij en niet Ja21 om het een evenwicht centrum kabinet te laten worden (PvdA ligt ongeveer even ver naar links als dat VVD naar rechts ligt, CDA en D66 houden elkaar op rechts en links ook aardig in evenwicht, met JA21 slaat de balans veel verder door naar rechts).

Nu blijkt dat D66 die Weijers gevraagd heeft als informateur, is die lobbygroep bang dat hij dus inderdaad meer naar het centrum (in hun ogen "helemaal over links) gaat en willen ze hem aan de kant hebben. Want de VVD wil niet met GL/PvdA maar met JA21.

Dus gaan ze maar over hem negatieve dingen roepen, zodat hij wel weer op moet stappen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:41

Ja dat zou kunnen, dat ze die appjes daarom speciaal zo ook hebben gecreeerd om hem in een val te laten lopen zodat ze iets tegen hem zouden kunnen gebruiken later als dat nodig zou zijn.

Maar dat geeft dan wel aan hoeveel "macht" deze zakenlui hebben in de politiek en dat is echt een schadelijke ontwikkeling als je het mij vraagt. Want het laat zien hoe makkelijk sommige politici te beinvloeden en te manipuleren zijn.