Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:06

Ik ben wel benieuwd naar die ’internationale expert’.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 10:26

Aanval Steinau, Sleeswijk-Holstein (D)
Citaat:
23 september 2023/Nedersaksen/Duitsland
Aanval op schapen, overdag
Wolven jagen buurtbewoners angst aan!
Wolven doden schapen midden in het dorp – aanval vlak naast de kleuterschool!

"Dat is echt angstaanjagend, vooral als je kleine kinderen hebt."
Minstens één wolf zwerft al een tijdje rond in Steinau in Nedersaksen, wat bij sommige bewoners voor angst zorgt.
Twaalf schapen van schapenboer Thomas Reinecke stierven op slag na twee aanvallen, en meer dan 30 raakten gewond!
Ook de schapen van een andere boer werd aangevallen door een wolf, dit keer midden in het dorp en op slechts 100 meter van een kleuterschool!

Wolvenaanval vlakbij de kinderopvang op klaarlichte dag!
"De aanval vond plaats tussen 9.00 en 10.00 uur.
Dus om 9.00 uur waren de schapen nog zichtbaar, en om 10.00 uur lagen ze dood naast het huis. Dat is precies 100 meter van de kleuterschool," legde Thomas Reinecke uit in een interview met RTL. Dit gebeurde zaterdag (20 september) in de 900 inwoners tellende wijk Steinau in de wijk Cuxhaven in Nedersaksen. "Je wilt de kinderen niet eens meer alleen laten, ergens achter laten of zo.
Ja, dat is angst."

https://www.rtl.de/news/steinau-woelfe- ... 1758564436

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1697ra ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 10:31

Echwel schreef:
Bij goedemorgen Nederland
Op ong 4 min gaat het over de wolf

Thx
Dit is het item.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:32

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:34

Ook interessant naar voortplanting toe

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:35

kunnen daar iig geen tig jongen meer uit komen... nog een 100 te gaan.

Nee zo wil ik niet denken, maar doe het wel, niet leuk...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 10:36

ForGen is druk bezig met het verbeteren van hun website. Zodat het eenvoudiger is om dna kits en/of onderzoeken aan te vragen.
Citaat:
ForGen besser entdecken!
Weil wir ja sonst auch nichts zu tun haben, man sich aber natürlich dennoch weiter entwickeln und möglichst in allen Bereichen verbessern muss, stellen wir gerade unseren Internetauftritt um.
Bald kommt für die „einfachen Dinge“, wie z.B. Mischlingsanalysen bei Hunden und Katzen oder Entnahmesets für die Rissanalysen unser Web-Shop und auch die FAQs, die häufig stellten Fragen sind immerhin schon zu einem Drittel fertig.
Jetzt aber kann man sich schon einmal unsere regelmäßigen Berichte ansehen, die auch auf Facebook und in verkürzter Form auf Instagramm zu sehen sind. Noch ist nicht alles ganz rund und natürlich tauchen einige Beiträge in mehreren Kategorien auf und auch die Übertragung der alten Beiträge war nicht so einfach. Wir hoffen trotzdem, dass möglichst viele sich ansehen möchten, was für tolle Tiere wir typisieren, welche Forschungsprojekte wir bearbeiten, wo wir wissenschaftlich und oder in der Presse unterwegs sind und wer unsere aktuellen Forschungspraktikanten und -praktikantinnen sind.
Also, gerne einfach mal reinklicken

http://forensik-blog.com

Viel Spaß beim Lesen!

Euer ForGen-Team
#forensik
#forensics
#forensicinvestigation
#forensicscience
#forensicfiles
#praktikum
#mischlingesinddieschönsten
#mischlingshündin
#mischlingshund
#mischling
#tierschutzhund
#tierschutz
#tierrettung
#hundeadoption
#bachelorstudium
#bachelorofscience
#bachelorarbeit
#bachelor
#praktikantin
#nachwuchsförderung
#masterarbeit
#Masterstudium

Afbeelding
Bron ForGen
https://www.facebook.com/share/p/1G6b26 ... tid=wwXIfr

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:55

tienus63 schreef:
Nog geen einde aan wolvensaga, tot verdriet van Rummenie
Citaat:
23 september 2025/de Telegraaf
Nog geen einde aan wolvensaga, tot verdriet Rummenie: ’Niet enige puzzelstukje’
Brussel - Voorlopig komt er geen einde aan de politieke wolvensoap. Waarschijnlijk nog voor de kerst komt er een nieuw wolvenrapport, zo laat demissionair staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) weten. „De opdracht aan de onderzoekers is deze keer anders.”
De Europese beschermingsregels voor de wolf zijn afgezwakt, maar het roofdier blijft beschermd. Alleen als de wolvenpopulatie stabiel genoeg is mag het beest makkelijker worden verjaagd of gedood.

Nederland moest hier eerst nog onderzoek naar doen. De resultaten zijn vrijdag gepubliceerd door Wageningen University & Research (WUR). Wat blijkt? Er moeten juist méér wolvenroedels komen voor Nederland losser kan omgaan met de bescherming van ’s lands meest besproken wildebeest.

Het rapport zorgt voor geruzie tussen de staatssecretaris en de universiteit. „Onbruikbaar”, noemde Rummenie het onderzoek vanwege het ontbreken van onderzoek naar de maatschappelijke en sociaaleconomische gevolgen. „Misleidend”, reageert de universiteit, want dát stond niet de opdracht.

Rummenie reageert maandag in Brussel. Hij blijft het „jammer” vinden dat het brede plaatje buiten beschouwing is gehouden.
„Natuurlijk zegt de WUR, wij zijn om een ecologische studie gevraagd. Nou goed, dat respecteer ik. Maar het is natuurlijk niet het enige stukje van de puzzel die ik moet leggen. Dit is de ecologische blik”, aldus Rummenie. „Maar als bewindspersoon heb ik bestuurlijk wel even wat meer verantwoordelijkheid. We hebben allemaal gezien hoe het soms behoorlijk gevaarlijk wordt in Nederland. En als je dan naar die studie kijkt, die spreekt over een verviervoudiging van het aantal wolven.”

De staatssecretaris zegt wel met de universiteit te hebben gesproken over dit brede plaatje: „Maar zij zaten er echt zo in. Een onderzoeker gaat over zijn onderzoek, hè?” De bewindsman heeft nu een nieuw onderzoek besteld bij een ’internationaal expert’. Wie dat is zegt hij nog niet. „De opdracht is nu explicieter.”

De voormalig landbouwdiplomaat wijst ook naar verschillen met andere landen. „Zweden valt onder dezelfde Europese regels, het land is tien keer zo groot als Nederland en daar hebben ze vorig jaar al besloten dat er maximaal 170 wolven mogen zijn”, aldus Rummenie. „Wij zitten nu al op 120 wolven en dan zouden er dan 150 moeten worden. (…) Ik ben echt geschrokken van deze aantallen. Daarom denk ik dat het goed is om een second opinion aan te vragen.”

https://www.telegraaf.nl/binnenland/nog ... 45342.html

https://www.facebook.com/share/p/1JYWPF ... tid=wwXIfr

Het is zo jammer dat mensen geen rapporten kunnen lezen.

"Er moeten juist méér wolvenroedels komen voor Nederland losser kan omgaan met de bescherming van ’s lands meest besproken wildebeest."
-> dit klopt niet helemaal.

We moeten als EUROPA de wolf in stand houden. Nu lijkt verschillende landen te doen alsof elk land dat voor zich moet doen, maar dat is niet wat het Hof van Justitie (Habitatrichtlijn) zegt. Het nieuwe WUR rapport highlight het scenario waarbij er meer roedels in NL moeten komen, maar dat lijkt niet zozeer te hoeven. Er zijn ook scenarios waarbij er juist minder roedels hoeven te zijn.

Ik krijg het idee dat politici en media de rapporten waarop deze fittie ie gebaseerd niet echt hebben gelezen :+

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:01

Femke_Tweety schreef:
Doodgereden wolf was inderdaad een teefje.

Bron:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/394526 ... jzen-welke

Lijkt mij dat teef nr 3 uitgesloten kan worden ivm de nabijheid van Bram en zijn teef.

Lijkt mij dat een teefje van buitenaf niet letterlijk in dat territorium mag en kan komen.

Blijft dus Bram zijn vrouw of zijn dochter over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 14:46

Citaat:
Wat worden we toch belazerd. Ze weten allang dat het gruwelijk mis kan gaan. Hoe lang blijft de overheid nog met deze pro wolf clubjes werken?

Rapport WUR 2007 inclusief D.R. Lammertsma over uitzetten van wolven en lynxen in de Amsterdamse Waterleidingduinen! Leest u even mee? CE ( Centrum Ecosystemen WUR) denkt dat interacties met recreanten voor de hand liggen gezien het grote aantal bezoekers, waarbij de mogelijkheid bestaat om te struinen. CE sluit ongelukken met al dan niet dodelijke afloop van mensen (kinderen) in het geval van de Wolf niet uit. Bijvoorbeeld als de jongen te dicht benaderd worden of bij gewenning aan mensen in combinatie met een laag natuurlijk voedselaanbod. Honden mogen het gebied niet in, dus CE verwacht in dit opzicht geen interacties met lynxen en wolven.

https://awd.waternet.nl/media/dossierda ... 202007.pdf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/19KXaC ... tid=wwXIfr

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:09

Het is toch treurig dat we als dierenliefhebbers blij zijn dat er zo'n prachtig dier is dood gereden, ik vind echt dat Europa hierin tekort schiet en dat de populatie beperkt moet worden door af te schieten (en ja dat vind ik diervriendelijker dan dat ze aangereden worden of amateuristisch om het leven gebracht worden).

Of we moeten in Nederland plaats gaan maken voor deze dieren en drastisch het aantal inwoners gaan verminderen... dat is natuurlijk ook nog een optie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 16:57

Dat verwoord je heel goed Charaz :j

Als we dan beginnen met verminderen met Extremistisch pro wolf, zoals Faunabescherming, animail rights en zo te lozen, dan komt het zo goed ;)

Grapje voordat men weer in de tem hangt :+

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:03

Charaz schreef:
Het is toch treurig dat we als dierenliefhebbers blij zijn dat er zo'n prachtig dier is dood gereden, ik vind echt dat Europa hierin tekort schiet en dat de populatie beperkt moet worden door af te schieten (en ja dat vind ik diervriendelijker dan dat ze aangereden worden of amateuristisch om het leven gebracht worden).

Of we moeten in Nederland plaats gaan maken voor deze dieren en drastisch het aantal inwoners gaan verminderen... dat is natuurlijk ook nog een optie.

Een dierenliefhebber is nooit blij dat een prachtig dier dood gereden is of wordt.
Hoe dan ook, als je daar vreugde uit kan putten, dan ben je toch niet zo'n grote dierenliefhebber.

Dat de wolf gevaar meebrengt en er maatregelen moeten komen, helemaal mee akkoord maar ik zal nooit nooit nooit blij zijn om te horen dat een wolf gewond, verwond of overreden werd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 18:11

Brummen Gld informeert inwoners over aanwezigheid wolf
Citaat:
23 september 2025/AD
Brummen informeert inwoners over aanwezigheid van wolven

In Gelderland neemt het aantal wolven toe, vooral op de Veluwe. Ook in de omgeving van Brummen worden ze af en toe waargenomen. De gemeente wijst inwoners en veehouders daarom op de regels en maatregelen die gelden bij de omgang met wolven.
De wolf is een beschermde diersoort, maar kan risico’s opleveren voor vee. Voor veehouders zijn er verschillende beschermingsmaatregelen en vergoedingsregelingen beschikbaar. Meer informatie daarover staat op bij12.nl.

Wie een wolf tegenkomt, wordt geadviseerd om afstand te houden van het dier, op de toegestane paden te blijven en rustig weg te lopen als de wolf dichterbij komt. Het is belangrijk om de wolf niet te achtervolgen, ook niet om foto’s te maken, en hem nooit te voeren omdat dit de dieren minder schuw maakt. Honden moeten aangelijnd blijven in gebieden waar wolven leven. Bij spoedgevallen kan worden gebeld met 0900-8844 of 112.

Waarnemingen van wolven of sporen van hun aanwezigheid kunnen gemeld worden via de website van BIJ12. Deze meldingen helpen om een beter beeld te krijgen van de leefgebieden van wolven en dragen bij aan een aanpak waarbij mens en wolf zo goed mogelijk naast elkaar leven in Gelderland.

https://www.ad.nl/brummen/brummen-infor ... ~a097bf4c/

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/17AoGx ... tid=wwXIfr

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:11

Wel, ik beschouw mezelf als een dierenliefhebber, maar indien ik hoor dat er een wolf minder rond mijn deur rondloopt, ben ik oprecht opgelucht èn blij.
Erg dat de wolf de dupe is van een verkeerd beleid. Ben ik daar schuldig aan? Nee!
En voel ik me schuldig omdat ik iets geruster ben wanneer er eentje omkomt waardoor mijn eigen viervoeters minder gevaar lopen? Nee!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:16

Opgelucht is wat anders dan blij.
Met opgelucht kan ik instemmen.
Met blij dan weer niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:17

Dierenrechtenorganisatie vraagt te wachten met afschieten wolf na aanrijding wolvin
Animal Rights vraagt de provincie Utrecht om te wachten met het afschieten van probleemwolf GW3237m. Dat doet de dierenrechtenorganisatie nadat gisteravond bij Leusden een wolvin in Leusden is omgekomen door een aanrijding. Wolvendeskundigen zien het pauzeren van de afschotvergunning voor GW3237m niet zitten. "Die wolf moet nu weg."

Volgens Erwin Vermeulen van Animal Rights moet de provincie "de jacht" op de wolf stilleggen tot duidelijk is welke wolf gisteravond werd aangereden. Als het om de wolvin gaat die vijf welpen aan het grootbrengen is, dan zijn de jongen direct in gevaar, zegt hij. Ook de provinciale fracties van Partij voor de Dieren en GroenLinks hebben er inmiddels vragen over gesteld.

ProbleemwolfSinds begin 2024 leven een wolf en een wolvin samen op de Utrechtse Heuvelrug. Dit voorjaar kregen ze, net als vorig jaar, vijf welpen.De vaderwolf is door zijn gedrag meerdere keren in opspraak geraakt. Toen hij in mei een wandelaar op Den Treek beet werd hij als probleemwolf aangemerkt. De provincie Utrecht heeft een afschotvergunning afgegeven.

Eén ouder over
Van de wolf die gisteravond om het leven kwam, is alleen nog bekend dat het om een teef gaat. Mocht het de wolvin van de Utrechtse roedel zijn, dan is dat volgens Animal Rights problematisch. "Dan is er nog maar één ouder over", zegt Vermeulen doelend op de vaderwolf.

Als die ook wordt gedood, hebben de vijf welpjes die in de lente zijn geboren geen ouders meer, waarschuwt hij. "Zij kunnen niet voor zichzelf zorgen. Dan wordt dus de hele roedel op de Utrechtse Heuvelrug uitgeroeid." De dierenrechtenorganisatie wil dat de provincie daarom wacht met het afschieten van de probleemwolf.

Meejagen
Daar zijn wolvendeskundigen het niet mee eens. Anders dan Vermeulen beweert, kunnen welpen volgens wolvendeskundige Maurice La Haye wel degelijk overleven. "Al zullen ze het wel moeilijk krijgen." De welpen zijn wel al groot genoeg om mee te kunnen jagen, zegt La Haye.

La Haye snapt dat Animal Rights dit verzoek doet, maar vanuit "ecologisch oogpunt" is er geen reden om te wachten met het afschieten van de probleemwolf. "Er ligt een heel duidelijk vonnis. Daarin staat helder beschreven waarom GW3237m moet worden geschoten. Het belang om de probleemwolf af te schieten is groot."

Levensgevaarlijke wolf
Daar is wolvendeskundige Glenn Lelieveld het mee eens. "Er loopt een levensgevaarlijke wolf rond. En die wil Animal Rights op alle mogelijke manieren beschermen." Maar, zo gaf hij ook aan in een advies aan de provincie: "De wolf moet nu weg. Hij is dusdanig gevaarlijk. Ongeacht wat er met de welpen gebeurt." Hoewel er nu een wolvin is gedood, is aan de situatie rond de probleemwolf niets veranderd, zegt Lelieveld.

De kans dat het vrouwtje van de probleemwolf is doodgereden is volgens Lelieveld overigens klein. "Het gebeurt heel weinig dat een territoriale wolf (wolven die een bepaald gebied verdedigt en afbakent als zijn leefgebied) wordt aangereden." Zij kennen hun territorium goed, legt de wolvendeskundige uit, en kunnen het verkeer in hun leefgebied bijvoorbeeld beter inschatten dan jongere wolven.

Rechter
Mocht de provincie Utrecht geen gehoor geven aan het verzoek om te wachten met het afschieten van de probleemwolf, dan zegt Animal Rights opnieuw naar de rechter te stappen. Eerder spande de organisatie al een rechtszaak aan toen de provincie de vergunning verstrekte, maar de rechtbank vond toen niet dat er gewacht moest worden tot alle bezwaren inhoudelijk waren behandeld.

De provincie geeft geen inhoudelijke reactie op vragen over het verzoek van de dierenrechtenorganisatie

Beon NOS.nl
Gedeeld door Annemieke

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 18:18

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:19

Nou als dat schaap word gedood hebben de lammetjes ook geen ouders meer... Dus...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:20

Neen maar wel mensen die voor ze zorgen...

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:28

Jup, die zag ik aankomen.

Mag hopen dat het antwoord nee is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:28

Little_Gift schreef:
Neen maar wel mensen die voor ze zorgen...

Doen we indirect voor die wolven pups ook. Onbedoeld en onbewust maar katten zullen een makkelijke prooi zijn. Als ik zie hoe ontzettend lenig mijn herder pup vol groeipijn overal overheen wil springen met zo'n 5,5 maand leeftijd dan kunnen die wolven welpen inmiddels al makkelijk over de 120 cm omheining. Dus die komen echt wel aan eten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:32

Ik wilde hetzelfde nieuwsbericht als Onali delen. Was te verwachten maar mag toch hopen dat een rechter hier niet in mee gaat.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 18:42

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 18:46

Bos overgenomen door wolf
Wat u zegt, Telegraaf
Citaat:
23 september 2025/de Telegraaf
’Bos overgenomen door wolven’
Om eens lekker te ontspannen en eens van de natuur en de stilte te kunnen genieten, al dan niet op doktersvoorschrift, maakte je eerder een boswandeling, schrijft lezer …..van Dijck.
Om van de mooie kleurverschillen in de diverse jaargetijden te genieten of om eens een frisse neus te halen ging je meestal naar het bos. Dat is nu verleden tijd.

Het bos is in beslag genomen door het steeds groeiende aantal wolven. Volgens experts moet het aantal roedels wolven in Nederland eerst nog groeien zodat de soort zichzelf in stand kan houden. Nederland telt nu naar schatting zo’n dertien roedels, terwijl afschieten van wolven pas boven de vijftig roedels aan de orde is, aldus deze experts. Onomstotelijk bewijs is er al meerdere malen geleverd dat de wolf een gevaar voor mens en dier is en dat zal alleen escaleren omdat de huidige roedels alleen maar zullen uitbreiden. Voorbehoedsmiddelen voor wolven bestaan niet. Ga je nu het bos in, dan doe je dat op eigen risico en waag het niet om een of meer (want ze jagen met de complete roedel) wolven die in de aanval gaan af te schieten, want dan hangt er een prijskaartje aan. Het bos is overgenomen door wat eens een sprookjesfiguur was.

van Dijck,

https://www.telegraaf.nl/wat-u-zegt/lez ... 47733.html

https://www.facebook.com/share/p/1G1Ytp ... tid=wwXIfr