Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 07:31

Oh....wat neerbuigend weer " klimaatdrammertjes"...

Mensen die zich terecht zorgen maken waar het heengaat met het klimaat..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 07:39

dems75 schreef:
Oh....wat neerbuigend weer " klimaatdrammertjes"...

Mensen die zich terecht zorgen maken waar het heengaat met het klimaat..

Ja eens, ik heb Bokt gelijk weggeklikt vanochtend om 6 uur want was er helemaal klaar mee. Pffffff zo onsympathiek en polariserend....dus bedankt dems75 voor je opmerking...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 08:52

partijleiders van de coalitiepartijen moeten bij Schoof op het matje komen.. Ik hoop dat Schoof leiderschap kan tonen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 10:33

BigOne schreef:
Nieuw reddingsplan , vrijwillig minder koeien houden, daarvoor subsidie krijgen en een toeslag voor elke geslachte koe. Na drie jaar mag je weer opschalen wanneer je vee van een stoppende boer overneemt. Dat reduceert wel het aantal koeien.
Alleen over het feit dat de 600 miljoen weer door de burger wordt opgebracht zijn ze het in de politiek nog niet eens.

https://www.volkskrant.nl/politiek/twee ... ~ba6638f6/

je bent in dit geval wel je NB vergunning kwijt (stikstofrechten). Dieren die je 3 jaar niet houdt, daar raak je je vergunning voor kwijt.

Je fosfaatrechten hou je wel, maar je stikstofrechten niet, dus dit is geen goed plan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:10

Het is allemaal pappen en nathouden. Begin nou eens met de boeren die zelf willen stoppen royaal uit te kopen, dan zie je daarna wel of er nog meer nodig is - en misschien hoeft dat dan niet eens meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:13

prompter schreef:
Het is allemaal pappen en nathouden. Begin nou eens met de boeren die zelf willen stoppen royaal uit te kopen, dan zie je daarna wel of er nog meer nodig is - en misschien hoeft dat dan niet eens meer.

Maar daar is dankzij de BBB geen geld meer voor _O-.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 11:15

Ja, hoe schiet ik mijzelf (en mijn hoopvolle kiezers) in de voet, totaal geen toekomstvisie.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 13:10

juval schreef:
BigOne schreef:
Nieuw reddingsplan , vrijwillig minder koeien houden, daarvoor subsidie krijgen en een toeslag voor elke geslachte koe. Na drie jaar mag je weer opschalen wanneer je vee van een stoppende boer overneemt. Dat reduceert wel het aantal koeien.
Alleen over het feit dat de 600 miljoen weer door de burger wordt opgebracht zijn ze het in de politiek nog niet eens.

https://www.volkskrant.nl/politiek/twee ... ~ba6638f6/

je bent in dit geval wel je NB vergunning kwijt (stikstofrechten). Dieren die je 3 jaar niet houdt, daar raak je je vergunning voor kwijt.

Je fosfaatrechten hou je wel, maar je stikstofrechten niet, dus dit is geen goed plan.

De boer behoudt wel het recht om na die drie jaar de dierenrechten te kopen die vrij zijn gekomen van andere boeren in de omgeving

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:59

Ja dat pappen en nathouden gebeurt inderdaad nu al veel te lang. We komen er niet onderuit dat Nederland bedroevend achterloopt op stikstofemissie en we weten ook allemaal hoe dat komt.....

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:02

purny schreef:
Overigens zouden de klimaatdrammertjes zich beter zorgen moeten maken over het feit dat ergens anders fossiele brandstoffen worden gewonnen :+

Want?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:08

juval schreef:
partijleiders van de coalitiepartijen moeten bij Schoof op het matje komen.. Ik hoop dat Schoof leiderschap kan tonen.

Hoezo? Alle Kamerleden stemmen 'zonder last', dat is in de grondwet vastgelegd. Ze hoeven dus niet met hun fractie mee te stemmen (en al helemaal niet met een mp die zonder overleg toezeggingen doet).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:16

Inmiddels al bijna vier uur crisis overleg over steun eu rearm !

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:33

BigOne schreef:
Inmiddels al bijna vier uur crisis overleg over steun eu rearm !

Welnee. Het overleg duurde van 10 tot 13 uur. Inmiddels is iedereen allang weg en gewoon met de eigen fractie aan het overleggen.
De grote vraag is of Schoof mandaat had om namens Nederland in te stemmen met "de contouren" van het defensieplan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:35

En Lieser, op de NOS staat dat ze vanmiddag verder gaan met crisisoverleg.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:42

Benzz schreef:
En Lieser, op de NOS staat dat ze vanmiddag verder gaan met crisisoverleg.

Logisch toch? Schoof wilde meer ruimte en heeft daarin vanochtend zijn zin niet gekregen. Wat nu volgt, is geen crisisoverleg. Er wordt nu onderhandeld over een tekst waarmee Schoof niet helemaal in zijn hemd staat richting de EU zonder hem zijn zin te geven. Dit is alleen nog voor de bühne. Geen crisis.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:44

Schoof had die ruimte al vanuit het regeerakkoord! En is door PVV BBB en NSC volledig in zijn hemd gezet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:46

Het klinkt alsof je Schoof persoonlijk hebt gesproken Lieser.
Geen aannames doen ....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:49

Ik denk dat dit zelfs nog wel een kabinetscrisis kan worden. Als Schoof de motie naast zich neer legt, vraag ik me af of de PVV, BBB & NSC daarmee kunnen leven?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:51

Benzz schreef:
Schoof had die ruimte al vanuit het regeerakkoord! En is door PVV BBB en NSC volledig in zijn hemd gezet.

precies dit.

hij was naar de EU gestuurd ZONDER beperkingen of boodschappenbriefjes. Maar nu achteraf wordt hij teruggefloten. Schoof wordt als schoothondje behandeld. Vandaar dat ik hoop dat hij wat krachtiger leiderschap kan tonen. Dat hij de coalitiepartijen onder controle en op een lijn houdt en zich niet voor schut laat zetten in het buitenland. Want dat is wat er nu gebeurt.
Ik denk dat hij de capaciteiten om de partijen (leiders) onder controle te houden (nog) niet heeft, maar dat terzijde.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:52

juval schreef:
Benzz schreef:

precies dit.

hij was naar de EU gestuurd ZONDER beperkingen of boodschappenbriefjes. Maar nu achteraf wordt hij teruggefloten. Schoof wordt als schoothondje behandeld. Vandaar dat ik hoop dat hij wat krachtiger leiderschap kan tonen. Dat hij de coalitiepartijen onder controle en op een lijn houdt en zich niet voor schut laat zetten in het buitenland. Want dat is wat er nu gebeurt.
Ik denk dat hij de capaciteiten om de partijen (leiders) onder controle te houden (nog) niet heeft, maar dat terzijde.

Helemaal mee eens Juval!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:54

Ik weet niet of ik het heel erg zou vinden als het huidige kabinet klapt....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:59

Wat mij betreft valt deze 'slappe hap'. In de huidige (onvoorziene?) omstandigheden zal er meer op Europees niveau gehandeld moeten worden en als dit kabinet telkens reageert zoals in deze kwestie, schaam ik me dood voor 'mijn' land.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:22

Eens met Juval 100% eens

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:35

Er wordt nu hard gewerkt aan een compromistekst ...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:37

dems75 schreef:
Ik weet niet of ik het heel erg zou vinden als het huidige kabinet klapt....

De vraag is wat we ervoor terugkrijgen:
https://206.wpcdnnode.com/ipsos-publiek ... i-2025.pdf

Als ik kijk naar Ipsos blijft de PVV alsnog de grootste partij, ondanks dat ze wel iets zakken. De hoop zou dan zijn dat de andere partijen weer weigeren samen te werken met PVV, en inzetten op een samenwerking tussen PVDA/GL en VVD plus nog wat andere partijen. Dan is wel de vraag hoe die samenwerking eruit gaat zien natuurlijk..

Afbeelding