Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:tamary schreef:Ja het is gevolg van productie eisen, ook aangedreven door een overheid die na de hongerwinter 44-45 garanties wilde om dat nooit meer te laten gebeuren. Dus groter worden, meer produceren en nu zitten we met de eindproducten en komen de nadelen steeds duidelijker boven drijven.
Da's wel een beetje geschiedvervalsing, wanneer zijn de melkquota afgeschaft? En de nadelen werden toen ook al voorspeld. Men vond het alleen niet zo belangrijk. Nog steeds niet, zou ik zeggen.
Nikass schreef:Als de boeren er daadwerkelijk problemen mee hadden, hadden ze geen bbb opgericht en er niet op gestemd.
Je kunt wel makkelijk zeggen dat het de schuld is van het systeem, maar je kunt er ook voor kiezen om niet mee te werken met het systeem.
Je moet hier op bokt eens vertellen dat je paard maar een uurtje per dag uit stal komt, omdat de stal onvoldoende mogelijkheden biedt om je paard buiten te zetten. Dan is er niemand die zegt: ja de paarden eigenaar wíl het wel anders, maar het ligt aan het systeem, en verandering kost tijd..
Kinke schreef:ik vind het prachtig, die sprookjes dat koeien waar de kalveren bij blijven nooit op hun kalf gaan staan, of altijd lief zijn. De praktijk zegt iets heel anders, en ik weet waarover ik praat. Onze kalveren blijven ongeveer een half jaar bij de koe. En wij hebben meerdere keren koeien gehad die woest waren toen het kalf geboren was. Als wij niet hadden ingegrepen had het kalf het niet overleefd. Of het een kalf lukt om te gaan drinken is ook niet vanzelfsprekend. In het wild verhongeren ze dan. Ook als de kalveren na 6 maanden bij de koe weggaan is het zielig, voor zowel kalf als koe.
Kinke schreef:ik vind het prachtig, die sprookjes dat koeien waar de kalveren bij blijven nooit op hun kalf gaan staan, of altijd lief zijn. De praktijk zegt iets heel anders, en ik weet waarover ik praat. Onze kalveren blijven ongeveer een half jaar bij de koe. En wij hebben meerdere keren koeien gehad die woest waren toen het kalf geboren was. Als wij niet hadden ingegrepen had het kalf het niet overleefd. Of het een kalf lukt om te gaan drinken is ook niet vanzelfsprekend. In het wild verhongeren ze dan. Ook als de kalveren na 6 maanden bij de koe weggaan is het zielig, voor zowel kalf als koe.
996981 schreef:Ja, want het is heel makkelijk om zonder, of met een landbouwdiploma een andere baan te vinden waarvan je je gezin kan onderhouden. Het is allemaal onwil van de boeren.
Dat is wel een verschil hè, of het om je hobby of je levensonderhoud gaat.
pien_2010 schreef:Kinke schreef:ik vind het prachtig, die sprookjes dat koeien waar de kalveren bij blijven nooit op hun kalf gaan staan, of altijd lief zijn. De praktijk zegt iets heel anders, en ik weet waarover ik praat. Onze kalveren blijven ongeveer een half jaar bij de koe. En wij hebben meerdere keren koeien gehad die woest waren toen het kalf geboren was. Als wij niet hadden ingegrepen had het kalf het niet overleefd. Of het een kalf lukt om te gaan drinken is ook niet vanzelfsprekend. In het wild verhongeren ze dan. Ook als de kalveren na 6 maanden bij de koe weggaan is het zielig, voor zowel kalf als koe.
Dan ligt het aan de soort, want ik vertel echt geen sprookjes. Wij kijken al 12 jaar op onze buren, Limousin koeien met hun kalfjes. Tuurlijk houdt de buuf de bevallingen bij en helpt ook waar nodig, Tuurlijk moet hij soms echt helpen bij de bevalling (dat hij zo mooi liefdevol doet), en er zal echt wel eens boosheid zijn. Maar het gros van de tijd is het een oase van rust. Doen of koeien zo naar zijn herken ik echt niet (bij geen enkel diersoort), dat is wat anders als dat het nooit mis zou gaan.
De scheiding vind ik ook zielig, maar dat vindt het boeren gezin ook.
tamary schreef:Benzz schreef:Bij paarden is het vaak het eerste veulen, bij honden het eerste nest.
En hoe waren dan de moedereigenschappen van de ouders van die dieren?
Ik fok konijnen, maar slechte moeders gaan meteen de pan in, als er instinct mist voor zoiets essentieels.
tamary schreef:Benzz schreef:Bij paarden is het vaak het eerste veulen, bij honden het eerste nest.
Ik fok konijnen, maar slechte moeders gaan meteen de pan in, als er instinct mist voor zoiets essentieels.
pien_2010 schreef:Kinke schreef:ik vind het prachtig, die sprookjes dat koeien waar de kalveren bij blijven nooit op hun kalf gaan staan, of altijd lief zijn. De praktijk zegt iets heel anders, en ik weet waarover ik praat. Onze kalveren blijven ongeveer een half jaar bij de koe. En wij hebben meerdere keren koeien gehad die woest waren toen het kalf geboren was. Als wij niet hadden ingegrepen had het kalf het niet overleefd. Of het een kalf lukt om te gaan drinken is ook niet vanzelfsprekend. In het wild verhongeren ze dan. Ook als de kalveren na 6 maanden bij de koe weggaan is het zielig, voor zowel kalf als koe.
Dan ligt het aan de soort, want ik vertel echt geen sprookjes. Wij kijken al 12 jaar op onze buren, Limousin koeien met hun kalfjes. Tuurlijk houdt de buuf de bevallingen bij en helpt ook waar nodig, Tuurlijk moet hij soms echt helpen bij de bevalling (dat hij zo mooi liefdevol doet), en er zal echt wel eens boosheid zijn. Maar het gros van de tijd is het een oase van rust. Doen of koeien zo naar zijn herken ik echt niet (bij geen enkel diersoort), dat is wat anders als dat het nooit mis zou gaan.
De scheiding vind ik ook zielig, maar dat vindt het boeren gezin ook.
Janneke2 schreef:... ik herinner mij zowel dierstudies als observaties bij mensen :
moeder zijn is net niet alleen maar instinct, je moet dat ook echt leren.
En zoogdier-babies zijn ten eerste uitgerust met 'schattige koppies',
maar vertonen ook instinctief gedrag met de betekenis 'houd van me, zorg voor me'. (Contact zoeken bijvoorbeeld.)
(PS: dat walgelijke experiment met 1 aapje. Arme baby alleen in een kooi met twee poppen: de een had melkflessen, de ander een zachte 'vacht'.
De aapjes die deze mishandeling overleefden waren voor haar eerste baby slechte moeders, ze snapten er niets van.)
Asciugamano schreef:tamary schreef:En hoe waren dan de moedereigenschappen van de ouders van die dieren?
Ook leuk.
Benzz schreef:996981 schreef:Ja, want het is heel makkelijk om zonder, of met een landbouwdiploma een andere baan te vinden waarvan je je gezin kan onderhouden. Het is allemaal onwil van de boeren.
Dat is wel een verschil hè, of het om je hobby of je levensonderhoud gaat.
Dat is echt onzin! Als er 100 zich melden heb ik binnen 1 week werk voor ze inclusief betaalde opleiding en met een salaris wat een stuk beter is dan ze nu hebben. Denk dat 200 ook lukt als ik een collega inschakel.
996981 schreef:Je gaat er hier al vanuit dat iedere boer hetzelfde verdiend. Lijkt me stug. Daarnaast is het niet zo makkelijk om als 40+er werk te vinden in een ander vakgebied waar je 0 ervaring in hebt. In theorie zijn overal vacatures ja. Probleem is dat je zonder kwalificaties bijna altijd overgeleverd bent tot uitzend werk. Niet echt een fijne stabiele basis als je een gezin te onderhouden hebt. Zeker niet als je die stabiele basis nu wél hebt, in een vak dat je kent, waar je van houdt en waar je goed in bent.
journee schreef:Ik heb ook 2 keer een nestje konijnen gefokt. Maar bij het eerste nest vond ik de jongen ook dood, moeders had geen idee wat de bedoeling was. Bij het tweede nest begreep ze het opeens wel en heeft ze 3 prachtige jongen groot gebracht.
Dus het was geen slechte moeder, alleen onervaren. En dat geldt bij veel dierensoorten. Dus ik zou zeker de 2 leg afwachten voor ik een dier als slechte moeder zou bestempelen.