Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:11

Als de boeren er daadwerkelijk problemen mee hadden, hadden ze geen bbb opgericht en er niet op gestemd.
Je kunt wel makkelijk zeggen dat het de schuld is van het systeem, maar je kunt er ook voor kiezen om niet mee te werken met het systeem.

Je moet hier op bokt eens vertellen dat je paard maar een uurtje per dag uit stal komt, omdat de stal onvoldoende mogelijkheden biedt om je paard buiten te zetten. Dan is er niemand die zegt: ja de paarden eigenaar wíl het wel anders, maar het ligt aan het systeem, en verandering kost tijd..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:24

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Ja het is gevolg van productie eisen, ook aangedreven door een overheid die na de hongerwinter 44-45 garanties wilde om dat nooit meer te laten gebeuren. Dus groter worden, meer produceren en nu zitten we met de eindproducten en komen de nadelen steeds duidelijker boven drijven.

Da's wel een beetje geschiedvervalsing, wanneer zijn de melkquota afgeschaft? En de nadelen werden toen ook al voorspeld. Men vond het alleen niet zo belangrijk. Nog steeds niet, zou ik zeggen.

Na de oorlog vond Sicco Mansholt 'nooit meer oorlog, nooit meer honger'.
Je kunt stommere dingen zeggen.
Zo heeft hij als minister van landbouw de productie omhoog geschroefd.

Maar op gegeven moment is hij in zijn denken over landbouw een andere kant op gegaan.
(zie https://www.mansholtcampus.nl)
Toen was hij geen minister meer - en zowel het ministerie als de Rabobank als
(noem maar op, agro bizz die aan boeren verdient)
denderde door.

Toppunt: volgens mij werd zo rond 2015 het melkquotum afgeschaft.
In 2016 werden hier vlakbij een viertal foeilelijke hallen neergezet 'want het melkquotum wordt afgeschaft (dus ik ga mijn veestapel verviervoudigen)' -
drie van de vier staan inmiddels leeg.
(Of nu ja, er staan caravans in, er wordt 1x per jaar een houseparty gehouden - maar geen koeien, zelfs geen schapen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-12-23 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:32

Nikass schreef:
Als de boeren er daadwerkelijk problemen mee hadden, hadden ze geen bbb opgericht en er niet op gestemd.
Je kunt wel makkelijk zeggen dat het de schuld is van het systeem, maar je kunt er ook voor kiezen om niet mee te werken met het systeem.

Je moet hier op bokt eens vertellen dat je paard maar een uurtje per dag uit stal komt, omdat de stal onvoldoende mogelijkheden biedt om je paard buiten te zetten. Dan is er niemand die zegt: ja de paarden eigenaar wíl het wel anders, maar het ligt aan het systeem, en verandering kost tijd..

Ja, want het is heel makkelijk om zonder, of met een landbouwdiploma een andere baan te vinden waarvan je je gezin kan onderhouden. Het is allemaal onwil van de boeren.

Dat is wel een verschil hè, of het om je hobby of je levensonderhoud gaat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:33

ik vind het prachtig, die sprookjes dat koeien waar de kalveren bij blijven nooit op hun kalf gaan staan, of altijd lief zijn. De praktijk zegt iets heel anders, en ik weet waarover ik praat. Onze kalveren blijven ongeveer een half jaar bij de koe. En wij hebben meerdere keren koeien gehad die woest waren toen het kalf geboren was. Als wij niet hadden ingegrepen had het kalf het niet overleefd. Of het een kalf lukt om te gaan drinken is ook niet vanzelfsprekend. In het wild verhongeren ze dan. Ook als de kalveren na 6 maanden bij de koe weggaan is het zielig, voor zowel kalf als koe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:38

Kinke schreef:
ik vind het prachtig, die sprookjes dat koeien waar de kalveren bij blijven nooit op hun kalf gaan staan, of altijd lief zijn. De praktijk zegt iets heel anders, en ik weet waarover ik praat. Onze kalveren blijven ongeveer een half jaar bij de koe. En wij hebben meerdere keren koeien gehad die woest waren toen het kalf geboren was. Als wij niet hadden ingegrepen had het kalf het niet overleefd. Of het een kalf lukt om te gaan drinken is ook niet vanzelfsprekend. In het wild verhongeren ze dan. Ook als de kalveren na 6 maanden bij de koe weggaan is het zielig, voor zowel kalf als koe.

Dan ligt het aan de soort, want ik vertel echt geen sprookjes. Wij kijken al 12 jaar op onze buren, Limousin koeien met hun kalfjes. Tuurlijk houdt de buuf de bevallingen bij en helpt ook waar nodig, Tuurlijk moet hij soms echt helpen bij de bevalling (dat hij zo mooi liefdevol doet), en er zal echt wel eens boosheid zijn. Maar het gros van de tijd is het een oase van rust. Doen of koeien zo naar zijn herken ik echt niet (bij geen enkel diersoort), dat is wat anders als dat het nooit mis zou gaan.

De scheiding vind ik ook zielig, maar dat vindt het boeren gezin ook.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:49

Kinke schreef:

Als een koe agressief gedrag vertoont naar haar kalf, betreft het dan vaak haar eerste kalf of zijn dit ook ervaren moeders? Ik kan me zo voorstellen dat een koe die voor het eerst bevalt niet altijd weet wat ze met het kalf aanmoet?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:01

996981 schreef:
Ja, want het is heel makkelijk om zonder, of met een landbouwdiploma een andere baan te vinden waarvan je je gezin kan onderhouden. Het is allemaal onwil van de boeren.

Dat is echt onzin! Als er 100 zich melden heb ik binnen 1 week werk voor ze inclusief betaalde opleiding en met een salaris wat een stuk beter is dan ze nu hebben. Denk dat 200 ook lukt als ik een collega inschakel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:02

Kinke schreef:

Zulke merries heb ik ook gezien, neemt niet weg dat het huidige systeem niet heel diervriendelijk is.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:03

Bij paarden is het vaak het eerste veulen, bij honden het eerste nest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:12

Benzz schreef:

En hoe waren dan de moedereigenschappen van de ouders van die dieren?

Ik fok konijnen, maar slechte moeders gaan meteen de pan in, als er instinct mist voor zoiets essentieels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:21

pien_2010 schreef:
Kinke schreef:

Dan ligt het aan de soort
, want ik vertel echt geen sprookjes. Wij kijken al 12 jaar op onze buren, Limousin koeien met hun kalfjes. Tuurlijk houdt de buuf de bevallingen bij en helpt ook waar nodig, Tuurlijk moet hij soms echt helpen bij de bevalling (dat hij zo mooi liefdevol doet), en er zal echt wel eens boosheid zijn. Maar het gros van de tijd is het een oase van rust. Doen of koeien zo naar zijn herken ik echt niet (bij geen enkel diersoort), dat is wat anders als dat het nooit mis zou gaan.

Dat klopt, er zijn vriendelijke en agressieve rassen wbt koeien heb ik vroeger bij dierenhouderij geleerd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:23

tamary schreef:
Benzz schreef:

Ik fok konijnen, maar slechte moeders gaan meteen de pan in, als er instinct mist voor zoiets essentieels.

Meestal is het na ff beetje hulp wel oke.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:39

tamary schreef:
Benzz schreef:

... ik herinner mij zowel dierstudies als observaties bij mensen :
moeder zijn is net niet alleen maar instinct, je moet dat ook echt leren.
En zoogdier-babies zijn ten eerste uitgerust met 'schattige koppies',
maar vertonen ook instinctief gedrag met de betekenis 'houd van me, zorg voor me'. (Contact zoeken bijvoorbeeld.)

(PS: dat walgelijke experiment met 1 aapje. Arme baby alleen in een kooi met twee poppen: de een had melkflessen, de ander een zachte 'vacht'.
De aapjes die deze mishandeling overleefden waren voor haar eerste baby slechte moeders, ze snapten er niets van.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-12-23 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:40

Ik heb niet echt verstand van koeien, maar zijn ze ook niet wat jong om hun eerste kalf al met 2 jaar te krijgen? Als in, is dat niet ook een reden waarom ze raar kunnen reageren op hun eerste kalf?
Ik vind het overigens heel fijn dat er boeren zijn zoals Kinke, die hun kalveren een half jaar bij mama laten lopen. Dat het niet altijd goed gaat en arbeidsintensief is, moeten we voor lief nemen. We hebben het wel over dieren. Waar we allemaal gek op zijn toch?

Aan de andere kant is er nog steeds zoveel mis, ook met alle regeltjes die er zijn. Juist bij bijvoorbeeld de keuterboertjes, waar toch geen mens komt controleren. Ik ken een (inmiddels keuter)boer die zijn stieren rustig 1/1.5 jaar aan een paal vastbindt in stal om ze zo vet mogelijk te verkopen. Ze kunnen alleen staan en liggen in hun eigen mest op de verder kale grond. Ik zou die dieren het liefst ter plekke een kogel door de kop jagen eigenlijk, vind het heel verdrietig dat er nog steeds mensen zijn die daar kennelijk niets bij voelen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:46

pien_2010 schreef:
Kinke schreef:

Dan ligt het aan de soort, want ik vertel echt geen sprookjes. Wij kijken al 12 jaar op onze buren, Limousin koeien met hun kalfjes. Tuurlijk houdt de buuf de bevallingen bij en helpt ook waar nodig, Tuurlijk moet hij soms echt helpen bij de bevalling (dat hij zo mooi liefdevol doet), en er zal echt wel eens boosheid zijn. Maar het gros van de tijd is het een oase van rust. Doen of koeien zo naar zijn herken ik echt niet (bij geen enkel diersoort), dat is wat anders als dat het nooit mis zou gaan.

Kan goed dat het aan de soort ligt. De Alpenkoeien (Brown Swiss) zijn over het algemeen best lief voor hun kalveren en goede moeders ook.

Maar ik heb niet de indruk dat Nederlands stamboekvee zo agressief is eigenlijk? Ik heb in Zwitserland een aantal keren hard weg moeten rennen voor een koe, dat heb ik in Nederland nooit hoeven doen. Nu ben ik geen kalf. De Zwitserse koeien waren lief voor hun kalfjes, maar minder lief voor mensen :') Kan best dat het met Nederlandse koeien andersom is.

Maar er zijn hier meerdere mensen die daar meer verstand van hebben dan ik :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:49

tamary schreef:
Benzz schreef:

Ook leuk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:52

Janneke2 schreef:
... ik herinner mij zowel dierstudies als observaties bij mensen :
moeder zijn is net niet alleen maar instinct, je moet dat ook echt leren.
En zoogdier-babies zijn ten eerste uitgerust met 'schattige koppies',
maar vertonen ook instinctief gedrag met de betekenis 'houd van me, zorg voor me'. (Contact zoeken bijvoorbeeld.)

(PS: dat walgelijke experiment met 1 aapje. Arme baby alleen in een kooi met twee poppen: de een had melkflessen, de ander een zachte 'vacht'.
De aapjes die deze mishandeling overleefden waren voor haar eerste baby slechte moeders, ze snapten er niets van.)

We zijn zo leuk met dieren joh, dat veel mensen totaal het gevoel kwijt is van wat een normaal dier en zijn gedrag is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:08

Asciugamano schreef:
tamary schreef:

Ook leuk.

Nee. Geen nest bouwen = dood door onderkoeling en geen biest is dood na lijdensweg door geen goed werkend immuunsysteem. Met de fles groot brengen kan mits wel biest gehad, maar dan nog loop je tegen opbouw darmflora op (blindedarmkeutels voor nodig) en vervanger haalt max 40% vet, van mama 49%, dus meer nodig en er past maar zoveel in zo'n diertje. Voor kwaliteit van leven is goede voedster gewoon essentieel bij konijnen, vervangers zijn anders dan onderschuiven bij andere voedster eigenlijk geen optie (en daar ligt mijn foktempo meestal niet hoog genoeg voor).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:16

Benzz schreef:
996981 schreef:

Dat is echt onzin! Als er 100 zich melden heb ik binnen 1 week werk voor ze inclusief betaalde opleiding en met een salaris wat een stuk beter is dan ze nu hebben. Denk dat 200 ook lukt als ik een collega inschakel.

Je gaat er hier al vanuit dat iedere boer hetzelfde verdiend. Lijkt me stug. Daarnaast is het niet zo makkelijk om als 40+er werk te vinden in een ander vakgebied waar je 0 ervaring in hebt. In theorie zijn overal vacatures ja. Probleem is dat je zonder kwalificaties bijna altijd overgeleverd bent tot uitzend werk. Niet echt een fijne stabiele basis als je een gezin te onderhouden hebt. Zeker niet als je die stabiele basis nu wél hebt, in een vak dat je kent, waar je van houdt en waar je goed in bent.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:20

tamary schreef:
Benzz schreef:

Ik heb ook 2 keer een nestje konijnen gefokt. Maar bij het eerste nest vond ik de jongen ook dood, moeders had geen idee wat de bedoeling was. Bij het tweede nest begreep ze het opeens wel en heeft ze 3 prachtige jongen groot gebracht.

Dus het was geen slechte moeder, alleen onervaren. En dat geldt bij veel dierensoorten. Dus ik zou zeker de 2 leg afwachten voor ik een dier als slechte moeder zou bestempelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:30

996981 schreef:
Je gaat er hier al vanuit dat iedere boer hetzelfde verdiend. Lijkt me stug. Daarnaast is het niet zo makkelijk om als 40+er werk te vinden in een ander vakgebied waar je 0 ervaring in hebt. In theorie zijn overal vacatures ja. Probleem is dat je zonder kwalificaties bijna altijd overgeleverd bent tot uitzend werk. Niet echt een fijne stabiele basis als je een gezin te onderhouden hebt. Zeker niet als je die stabiele basis nu wél hebt, in een vak dat je kent, waar je van houdt en waar je goed in bent.

Dit is al 25 jaar mijn vak. Ik praat geen onzin en neem ze zelf aan. Juist omdat mensen gezinnen hebben bieden we ze zekerheid en een goed salaris is aan. Samen met veel werkgevers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:56

journee schreef:
Ik heb ook 2 keer een nestje konijnen gefokt. Maar bij het eerste nest vond ik de jongen ook dood, moeders had geen idee wat de bedoeling was. Bij het tweede nest begreep ze het opeens wel en heeft ze 3 prachtige jongen groot gebracht.

Dus het was geen slechte moeder, alleen onervaren. En dat geldt bij veel dierensoorten. Dus ik zou zeker de 2 leg afwachten voor ik een dier als slechte moeder zou bestempelen.

Eerder zou ik dan een nest uit een dochter fokken en kijken wat die doet, bij idem is het een aangeboren iets en is die lijn exit. Maar vraag is of het een fout vanuit het konijn is of vanuit de fokker, geen goede nestplek is net zo goed een factor als probeerd al niet eens nest te bouwen (geen haar getrokken, gewoon niks en andere voedsters deden dat bij 1e nest keurig al wel).
In het wild sterven zulke eigenschappen uit, hier vangen we zulke problemen op en hoewel ingrijpen bij problemen onze verantwoordelijkheid is als eigenaar, is doorfokken met zulke nakomelingen iets waar ik niet achter sta. Ik wil graag dieren die mits ik de randvoorwaarden in orde heb alles zelf kunnen. Onderdeel van ik wil gezonde dieren, want die zijn het makkelijkst te houden. Dan moet alles dus werken zoals het hoort en daar hoort iets als goede moedereigenschappen ook bij.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:16

Ik vind konijnen fokken sowieso iets wat in het wild hoort, die horen niet in een hokje hoe leuk ze ook zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:22

Toch he, hoewel ik je snap, zijn konijnen zelf best heel goed in fokken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 01:28

Avalanche schreef:
Toch he, hoewel ik je snap, zijn konijnen zelf best heel goed in fokken :)

Spreekwoorden zijn geen garantie.