Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:44

Eigenlijk is het vooralsnog geen genocide maar een etnische zuivering. Niet dat dat minder erg is.

Maar bij genocide denk ik aan het uit willen roeien van een bepaalde bevolkingsgroep, terwijl Israël vooral de palestijnen weg wil hebben uit dat gebied. De manier waarop is vreselijk, dat wel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:10

mysa schreef:
Eigenlijk is het vooralsnog geen genocide maar een etnische zuivering. Niet dat dat minder erg is.

Maar bij genocide denk ik aan het uit willen roeien van een bepaalde bevolkingsgroep, terwijl Israël vooral de palestijnen weg wil hebben uit dat gebied. De manier waarop is vreselijk, dat wel.

Correctie, Hamas, Israel wil de volledige ontmanteling van Hamas en dus een staat voor de Palestijnen zoals bekomen in 2005. De Israeli hebben geen issues met de Palestijnen, maar logisch wel voor hun veiligheid en dat is al duizenden jaren een probleem.

Het is ook geen etnische zuivering, want het doel is niet om de Palestijnen te verdrijven, wel Hamas te ontmantelen. Alleen gaat Iran, onder het huidig bewind, dat nooit laten gebeuren en speelt Hamas dit met zijn eigen volk, dus zal het etnisch zuiveren een gevolg worden van.

Waar zijn eigenlijk de optochten tegen Hamas en pro-palestina? Toch ook heel apart dat daar niet over gesproken wordt in westerse media, maar veel meer speelt daar (oa door Israeli, libanon, UAE, etc)
Waar zit de veroordeling binnen de moslimgemeenschap dan naar zo'n terreurorganisaties, die letterlijk de bevolking gebruiken? Of ben ik de enige die die vragen stelt? Zeker als je hier ook leest dat sommigen het willen minimaliseren tot enkelingen/een minderheid. Dan blijft dat toch een blinde vlek in heel het discours of komen we dan toch terug naar de islamisering en jodenhaat?

Want in de ideale wereld (vanuit ons westers gedachtegoed), verdwijnt Iran, valt Hamas en hebben de Palestijnen hun land (zeker Gaza het meest vruchtbare gedeelte aldaar) om vrij te kunnen leven en in vrede met hun buurlanden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 17:35

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:08

Het is als tegen een muur praten....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:24

dems75 schreef:

Dat doe je ook, hij/zij is overtuigt dat ze meer kennis heeft dan de rest van het topic.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 19:31

Ik kan Bulck ook wel deels volgen. In zoverre dat de oorlog in Gaza niet vergeleken kan worden met de holocaust, wat ik op sm toch veel zie gebeuren. Het is allebei gruwelijk maar niet hetzelfde. Ook ben ik het er wel mee eens dat wij met een westerse blik kijken en het is ook moeilijk invoelbaar hoe het is om deel uit te maken van een groep die eeuwenlang vervolgd is en dan een eigen landje heeft wat steeds wordt bedreigd en aangevallen. Ik denk dat deze dingen ervoor gezorgd hebben dat de huidige rotzakken aan de macht kwamen en hun gruwelijke gang kunnen gaan. Inspelen op de angsten veroorzaakt door een collectief trauma, zeg maar.

Maar dat wordt toch vaak ontkend, domweg omdat wij ons niet voor kunnen stellen hoe dat voelt voor Israëliërs/joden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:13

Benzz schreef:
dems75 schreef:

Dat doe je ook, hij/zij is overtuigt dat ze meer kennis heeft dan de rest van het topic.

Ik ben niet overtuigd, ik heb tussen de mensen die nu reageren effectief gewoon meer kennis en dat blijkt ook uit de reacties die heel oppervlakkig en weinig informatief zijn. Eerder wat monddood willen maken of ridiculiseren en wat zwaaien met termen, die een kind gewoon kan opzoeken en over nadenken/analyseren. Effectief a daily struggle voor joden en israeli, arm Europa, leven de bewust onwetenden of mss gewoon echt jodenhaters(hoe ze het al willen verpakken) en voorstaanders van terrorisme. En dat mag, maar daar ga ik nooit voor staan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:15

Dus mogen babys gedood worden? Hulpverleners vernietigd en zoveelonschuldige mensen gedood worden en hun omgeving verwoest?

Kun je daar een logische reden voor bedenken dan?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:17

dems75 schreef:

Gelukkig dat ik als Jood de humor nog kan inzien, maar eigenlijk zou ik het ook heel anders kunnen interpreteren. Kom nu eens met echt een standpunt, jouw idee van oplossen. Want inhoudelijk lees ik echt niets, thans al genoeg ruimte gelaten om over na te denken. En ik ben altijd nieuwsgierig hoe mensen denken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:31

Dank Bulck voor je uitgebreide toelichting en jouw visie op het gebeuren. Ik vind het erg leerzaam en ik waardeer de tijd die je erin steekt. Het is gewoon echt een hele ingewikkelde kwestie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:36

karuna schreef:
Dus mogen babys gedood worden? Hulpverleners vernietigd en zoveelonschuldige mensen gedood worden en hun omgeving verwoest?

Kun je daar een logische reden voor bedenken dan?

Maar heb ik dat ergens gesteld? Maar ook daar het begrip kind is ruim gedefinieerd. Kindsoldaten zijn effectief kinderen en dus dubbel. Wat zou jij doen als je moet kiezen, jouw leven of dat van een kind dat jouw onder schot zet, want ook dat zijn taferelen en geen verzinsels. Verder komt er weinig nuancering binnen via de Un, dus ook gewone overlijdens worden meegerekend. Dus ik snap je reactie en uiteraard betreur ik dat ook. Maar vergeet ook niet dat ze zelf een gegijzelde baby niet levend kunnen overhandigen en zelf niet bij de eerste hebben overgeleverd. Dus wat is langs hun kant een mensenleven waard, die vraag kan ook gesteld

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:46

bulck schreef:
dems75 schreef:

Gelukkig dat ik als Jood de humor nog kan inzien, maar eigenlijk zou ik het ook heel anders kunnen interpreteren. Kom nu eens met echt een standpunt, jouw idee van oplossen. Want inhoudelijk lees ik echt niets, thans al genoeg ruimte gelaten om over na te denken. En ik ben altijd nieuwsgierig hoe mensen denken

Nu begrijp ik jouw berichten wel, zo subjectief en met gebrek aan empathie voor de slachtoffers onder de Palestijnen.

Maar hoe kan je verwachten dat een Bokker een oplossing kan hebben voor de situatie rondom Israël ?
Daar gaat het helemaal niet om hier op Bokt. Dat kunnen we helemaal niet.
Het gaat om het leed van onschuldige mensen, met name kinderen, waarop vergelding wordt gepleegd d.m.v. uithongeren, bombarderen, opjagen en wegvagen van de mensen in Gaza.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:52

Laatst bijgewerkt door journee op 09-05-25 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:52

Ik geef het op :n en ontstip dit topic voor nu voor mijn eigen bestwil. hopelijk voel jij je Bulck helemaal fijn en blij als dadelijk heel gaza is vernietigd. :evaw: en ben je dan trots op je geloofsgenoten dat ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Ik word onpasselijk van de gedachte dat kennelijk kinderen die veel te jong zijn om een wapen vast te houden gedood mogen worden door verhongering. En hulpverleners bewust worden geliquideerd tijdens hun werk. En meer van dat fraais |(

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:02

karuna schreef:
Ik geef het op :n en ontstip dit topic voor nu voor mijn eigen bestwil. hopelijk voel jij je Bulck helemaal fijn en blij als dadelijk heel gaza is vernietigd. :evaw: en ben je dan trots op je geloofsgenoten dat ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Ik word onpasselijk van de gedachte dat kennelijk kinderen die veel te jong zijn om een wapen vast te houden gedood mogen worden door verhongering. En hulpverleners bewust worden geliquideerd tijdens hun werk. En meer van dat fraais |(

Maar wordt dan eens wakker in deze wereld. Die kinderen die jij te jong acht, worden al van in de kleuterklas geïndoctrineerd met haat. Dus ja dat schattig jochie van 10 legt je sneller neer dan je het kan inbeelden. Dat is niet Janneke en Mieke van hier dat met een waterpistool op je schiet. Dus ik begrijp, als je dat niet ziet en weet, dat het dan hard aankomt, maar ook dit is niet nieuw. En dat verhongeren, again waar zit je dan met een standpunt over Egypte? Want ook dat zie je toch nergens dat het land waar je mee in het oorlog bent, dat je dat dan ook nog eigenlijk in alles moet faciliteren? Verder heb ik mijn mening en dat is idd Hamas ontmantelen en de Palestijnen hun land geven en laten beheren, maar ook daar. Dat is wat vele israeli willen, maar Iran nooit zal laten gebeuren. Dus in jouw optiek moet Israël stoppen(al tig keer gebeurd en altijd verbroken) en alles maar laten gebeuren, omdat Hamas nu eenmaal kiest om de strategie te kiezen om hun volk als menselijk schild te gebruiken. Waar zit jouw veroordeling daar? Ik lees dat nergens

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:07

Punt is dat het niet om die schietgrage jongetjes gaat maar dat de hele bevolking, inclusief baby's worden gebombardeerd en uitgehongerd.
En Israël is dader, maar niet de enige dader. Hamas is even schuldig.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:10

journee schreef:
Volgens mij een positief bericht. Nederland gaat acties van Israël harder beoordelen. Israël reageert hierop minder enthousiast.

https://www.ad.nl/politiek/pvv-ministers-scharen-zich-achter-hardere-opstelling-tegen-israel~a9cf75b8/

Ja, ik las het ook.

Misschien moeten we ook onze minister van Buitenlandse handel onder druk zetten om dat voorbeeld te volgen. Het is een die hard zionist, dus waarschijnlijk zal hij niet plooien, maar dan weten de vredesduiven in België sowieso al op wie ze volgende keer moeten stemmen (is aan ons om zoveel mogelijk vredesduiven te creëren in de eerste jaren. Ik weet jullie zondag na de betoging te zeggen of we goed op weg zijn).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:21

Electra63 schreef:
bulck schreef:

Nu begrijp ik jouw berichten wel, zo subjectief en met gebrek aan empathie voor de slachtoffers onder de Palestijnen.

Maar hoe kan je verwachten dat een Bokker een oplossing kan hebben voor de situatie rondom Israël ?
Daar gaat het helemaal niet om hier op Bokt. Dat kunnen we helemaal niet.
Het gaat om het leed van onschuldige mensen, met name kinderen, waarop vergelding wordt gepleegd d.m.v. uithongeren, bombarderen, opjagen en wegvagen van de mensen in Gaza.

Nee je leest wat je wilt lezen en kennelijk had je dat dan nog niet eerder gelezen. Mijn pa is Arab-jood, ja dus idd voldoet niet aan het blank-zwart narratief in dit discours, ook iets waar velen amper weet van hebben. Gelukkig pas ik dan nog enigszins in het westers plaatje, met mijn lichter getinte huid, felgrijze ogen en donkerblond krullend haar. Ik heb ruim voldoende empathie, sympathie voor terrorisme dat heb ik idd niet (familie uitgemoord in Syrië, doden familieleden aanslagen Bxl, en zelf al genoeg jodenhaat meegemaakt) dus ik ga effectief geen lessen moeten leren van een bokster, die de nuancering zelf niet kan maken of eigenlijk maar wat uit haar nek banketstaaf. Ook hier waar is jouw verhaal naar Hamas, de grens Egypte, daar haak je niet op in. Want ja dan ga je moeten opzoeken en helaas ook daar de waarheid lezen. En wegvagen, again 2.2miljoen mensen, waarvan 47duizend dood(waar geen nuancering zit, dus ook deels niet gerelateerde overlijdens), dat is geen wegvagen( ik neem aan dat je zelf nog een percentage kan berekenen). Heb dat vergelijk gemaakt met Rusland -Ukraine. Gaan we nu Ukraine ook beschuldigen van genocide dan, want er zijn al meer doden gevallen aan Russische kant. Nee, dat past niet in ons narratief, want de rode bedreiging is de slechte, dus daar zullen we van wegblijven en besluiteloos blijven. Het topic heet verder gewoon de oorlog Israël, dus heb je langs beide kanten een verhaal. Ik lees hier vooral veel eenzijdige repetitieve zaken, die voorgekauwd zijn en waar eigenlijk inhoudelijk zelf niet op ingegaan kan worden. Dus ja wie heeft er dan gebrek aan empathie.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:30

mysa schreef:
Punt is dat het niet om die schietgrage jongetjes gaat maar dat de hele bevolking, inclusief baby's worden gebombardeerd en uitgehongerd.
En Israël is dader, maar niet de enige dader. Hamas is even schuldig.

Maar die worden wel aanzien als kind, als het dan gaat over doden, dat was mijn punt. Verder mss ook eens de bestanden van Hamas lezen en de rol van vrouwen. Dat een populatie op twee decennia met 100% toeneemt, zegt ook genoeg en dat is dan niet alleen het recht op kinderen krijgen(eerder plicht) . En dat uithongeren, hoeveel hongerdoden zijn er nu dan? Want jullie roepen dat nu wel, maar tot heden nog geen cijfers binnen. Ook aan jou, waar zit de actie naar Egypte. Dat Israël zijn grenzen moet opendoen is eigenlijk al de idioterie in heel dit verhaal, ze liggen in oorlog met dat gebied en toch wordt dan verondersteld dat ze eigenlijk de vijand nog in alles moeten faciliteren. Dat is toch alle gekheid op een stokje, zeker met een moslimbuurland…

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 05:15

Bulck je blijft maar roepen dat wij met een oplossing komen voor een probleem dat er al eeuwig ligt. Vervolgens loop je te pochen dat jij slim bent en de rest niet. Roeptoeteren dat er cijfers gegeven moetrn worden slaat helemaal nergens op. Deze dingen zijn al vastgesteld. Je blijft hameren op politieke (religieuze) redenen en het feit verdedigen dat een heel volk wordt uitgemoord, verdreven en verhongerd en je blijft het goedpraten want in jouw ogen zijn het geen mensen. Treurig hoor....zoveel haat in je hebben vanwege religie

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:35

bulck schreef:
Maar wordt dan eens wakker in deze wereld. Die kinderen die jij te jong acht, worden al van in de kleuterklas geïndoctrineerd met haat.

Denk je nu echt dat de Palestijnen zo achterlijk zijn dat ze schoolboeken nodig hebben om het volk te haten dat hun huizen steelt, hun familie vermoordt en verdrijft en opsluit in hun foltergevangenissen, dat kinderen voor militaire rechtbanken brengt en hen opsluit in volwassenengevangenissen? Trouwens, ik heb al beelden gezien van scholen in Israël waar de kinderen trots verkondigden dat de Arabieren enkel mochten blijven als slaven en dat de Al Aqsa moskee moest vervangen worden door de tempel (was waarschijnlijk zelfs gedeeld in dit topic) dus doe nu niet alsof de Israëli's zo'n vredesduiven zijn, met hun militair regime (en doe nu niet alsof het uit zelfverdediging is, dat is zo'n typisch fascistisch argument.

En alles wat je beweert dat Israël niet doet, hebben de Israëlische politici nochtans zelf al openlijk toegegeven hoor, misschien moet je eens wat minder selectief lezen? Ik haal het meeste van mijn info nochtans van joodse sites.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:40

dems75 schreef:
Bulck je blijft maar roepen dat wij met een oplossing komen voor een probleem dat er al eeuwig ligt. Vervolgens loop je te pochen dat jij slim bent en de rest niet. Roeptoeteren dat er cijfers gegeven moetrn worden slaat helemaal nergens op. Deze dingen zijn al vastgesteld. Je blijft hameren op politieke (religieuze) redenen en het feit verdedigen dat een heel volk wordt uitgemoord, verdreven en verhongerd en je blijft het goedpraten want in jouw ogen zijn het geen mensen. Treurig hoor....zoveel haat in je hebben vanwege religie

Een oplossing zal niet van ons komen, maar jullie halen de termen aan. Hongerdoden, dan moet je toch weten over hoeveel mensen het gaat? Lijkt me toch echt logisch als je dat topic aanhaalt. Genocide, idem, op een bevolking van 2.2milj is 47duizend doden geen genocide of etnische zuivering. Dat dat hier zo hard gepropageerd wordt, dat mensen dat napraten zonder te checken, zegt meer over hoe diep haat zit en nu weer in een nieuw jasje gegoten is. Ik heb verder totaal geen haat naar religie, maar naar radicalisme en extremisme, absoluut(maar dan zul je dat mss eerst zelf moeten leren ervaren, want jullie kennen dat zelf niet, mss hier en daar nog een overgrootouder). Dat je dit pochen noemt, die cijfers kan je zelf opzoeken. Geschiedenis en politiek kan je bestuderen en talen vallen te leren, maar ja dat is wel investeren in jezelf. Mag ik dan opnieuw eens vragen om die oefening te maken op het midden-oosten en hoe er daar etnische zuiveringen zijn doorgevoerd de laatste decennia(waar zitten de grote populaties christenen, Joden en zelf berberstammen, zoek het op en je zal verschieten), ipv alleen hyper gefixeerd te staan op Israël, (nog steeds de enige democratie en enigste land in het midden oosten waren mensen van allerlei religie gelijke rechten hebben, idem voor anders geaarden en zwakken en dat ga je dan het land van haat noemen, heel apart ). Dus roep niet zomaar wat rond. Ik heb verder nergens gesteld dat ik met alles akkoord ben wat Israël doet, maar bon jullie hebben regering Wilders. Dus in jouw betoog zij alle Nederlander dus extreem rechts, want dat is waar jullie voor gekozen hebben, wat uiteraard totaal absurd is. Toch als het over Israël gaat mag dat wel zo opgaan. Oordelen over een land/situatie waar je eigenlijk niets van weet en bewust dingen niet wilt zien(en ja moslimextremisme hoort daar bij, als je dat niet benoemt wilt hebben, leef dan op je roze wolk)daar wat met een vingertje gaan wijzen, maar kijk eens naar hoe het er hier voorstaat(geldt eveneens voor België en eigenlijk heel Europa). Verder daar ook opnieuw, die Palestijnen zijn ook door Jordanië verdreven, zeker toen zij zelf nog extra grond hebben geclaimd (1948), nadat eigenlijk een deel van Jordanië al voor de toen besproken staat Israël bestemd was. Bizar toch dat jullie daar dan niet over reppen, dus wie heeft hier duidelijk een voorkeur en draagt een haat bij, die zelf niet te rechtvaardigen is?! Je kan niet moord en brand schreeuwen voor het ene en je ogen bewust sluiten voor het andere. En waar neem je uw standpunt in naar Hamas, die hun eigen volk misbruiken?! Die houden de Palestijnen al sinds 2007 gevangen, maar ook dan leer over de perceptie van hoe er naar de Palestijnen gekeken wordt vanuit hun geloofsgroepen en hoe ze gebruikt worden en nee dat is niet de schuld van Israël of een jood. Ook dit is niet slim zijn, dit valt gewoon op te zoeken en te bestuderen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:10

@Dems: dit gaat, denk ik, niet zozeer om religie. Te vaak worden joden (genetisch) verward met het jodendom als religie. Al is het wel zo dat de huidige Israëlische regering deels uit extreem religieuzen bestaat. Ik heb zo geen cijfers paraat maar als je nagaat dat er veel meer joden buiten Israël wonen dan er binnen, kun je wel een gok doen. En in Israël wonen ook veel seculiere joden.

Ik heb vrij veel joden gekend, waaronder overlevers van de kampen. En niemand van hen is naar Israël gegaan. Omdat ze dus seculier, of in elk geval niet zo erg gelovig waren en zich Nederlander voelden.

@Bulck: wat bedoel je met de haat, die weer boven komt drijven in een ander jasje? Ik lees dat als antisemitisme? Maar dat gaat gewoon echt niet op, je mag toch het beleid aanvallen zonder meteen voor antisemiet uitgemaakt te worden?
Laatst bijgewerkt door mysa op 10-05-25 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:24

hwn schreef:
Denk je nu echt dat de Palestijnen zo achterlijk zijn dat ze schoolboeken nodig hebben om het volk te haten dat hun huizen steelt, hun familie vermoordt en verdrijft en opsluit in hun foltergevangenissen, dat kinderen voor militaire rechtbanken brengt en hen opsluit in volwassenengevangenissen? Trouwens, ik heb al beelden gezien van scholen in Israël waar de kinderen trots verkondigden dat de Arabieren enkel mochten blijven als slaven en dat de Al Aqsa moskee moest vervangen worden door de tempel (was waarschijnlijk zelfs gedeeld in dit topic) dus doe nu niet alsof de Israëli's zo'n vredesduiven zijn, met hun militair regime (en doe nu niet alsof het uit zelfverdediging is, dat is zo'n typisch fascistisch argument.

En alles wat je beweert dat Israël niet doet, hebben de Israëlische politici nochtans zelf al openlijk toegegeven hoor, misschien moet je eens wat minder selectief lezen? Ik haal het meeste van mijn info nochtans van joodse sites.

Check je feiten eens, alvorens je uitspraken doet in de trent van “alles”. Israël heeft hun land teruggekregen, deal with it. Situatie in die tijd, dus periode rond WOII en ervoor was ook niet zo religieus getint, want de mensen daar waren droes, christen, Jood en moslim en dan hebben we het nog niet over het Frans-Brits mandaat in de regio. Die diversiteit zie je trouwens nog steeds in Israël en opnieuw amper tot niet meer in het midden-oosten. Ook je uitleg over Arabieren en slaven. De meeste joden daar zijn Arabier, dus je weet niet waar je over praat en dat is duidelijk een westers kantje, waar ze zo het blank narratief willen gebruiken als de oppressor en de kleurling de verdrukte. Je bent dus kennelijk nog nooit deftig in Israël geweest, want dan zou je beter moeten weten. Bizarre berichtgeving die je dan leest uit Israël (of toch eerder een Britse kijk?)

En waar heb ik dingen beweert die Israël niet zou doen? Jij gooit dat nu als los argument. Ik lees en hoor beide kanten, mss dan ook echt Hebreeuws en Arabisch leren en niet enkel wat vertalingen. Dat er binnen Israël ook weerstand is, heb ik zelf toch ook al besproken en is ook eigen aan een democratie. Als ik hier nationaal nieuws lees of dat van jullie in Nederland is het toch ook een constant kampen tussen politici, en dan eigenlijk over pietluttigheden als je het dan even wilt doortrekken. Maar ook daar, waar is de stem van de Palestijnen? Ze hebben ze niet en krijgen ze niet, en nee dat is niet door Israël of de Joden en al helemaal niet door de sympathisanten in het westen, die eigenlijk terreur aanmoedigen.
En over kinderen berechten als volwassenen, klopt en dat zouden ze hier ook meer mogen doen. Je spreekt hier niet over kleine vandaaltjes, maar idd minderjarigen die gedreven door haat en vanuit geloof mensen vermoord hebben. Mag ik dan ff aanhalen dat van de onschuldige ontvoerde mensen (velen zelf niet levend terug) er een ruil is geweest van veroordeelde misdadigers(effectief ook minderjarigen) en dit in een verhouding van 1:3 en soms meer. Heel wicked. Heel onschuldige Palestijnen.

Israël heeft sinds de staat erkend is altijd geweld gekend, dus logisch dat ze een sterk militair regime hebben, anders waren ze er al lang niet meer geweest(Hmm genocide?!). Dus mss ff goed nadenken alvorens een term als fascisme te roepen. Bestudeer de issues binnen de islam en de invloed van Iran.
En opnieuw jij mag dat vinden van Israël, maar ik ga van de Palestijnen ook geen lieverdjes maken. Dat ze onderdrukt worden door Hamas is een, maar ze hebben er wel voor gekozen. Ook daar is voldoende berichtgeving, dat ze los willen van Hamas, maar dat krijg je hier amper tot niet te horen(hoezo propaganda?). Waar zit uw oordeel/visie daar?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 10:42

mysa schreef:
@Dems: dit gaat, denk ik, niet zozeer om religie. Te vaak worden joden (genetisch) verward met het jodendom als religie. Al is het wel zo dat de huidige Israëlische regering deels uit extreem religieuzen bestaat. Ik heb zo geen cijfers paraat maar als je nagaat dat er veel meer joden buiten Israël wonen dan er binnen, kun je wel een gok doen. En in Israël wonen ook veel seculiere joden.

Ik heb vrij veel joden gekend, waaronder overlevers van de kampen. En niemand van hen is naar Israël gegaan. Omdat ze dus seculier, of in elk geval niet zo erg gelovig waren en zich Nederlander voelden.

@Bulck: wat bedoel je met de haat, die weer boven komt drijven in een ander jasje? Ik lees dat als antisemitisme? Maar dat gaat gewoon echt niet op, je mag toch het beleid aanvallen zonder meteen voor antisemiet uitgemaakt te worden?

Dank om dit ook eens even toe te lichten.
Die haat is er wel degelijk, want dat lees je hier ook. Termen als de Zionisten, is gewoon verbloemd verpakt dat je joden verguist, maar dat mag je niet zeggen, dus plakken we er maar een andere term op. Zionist is gewoon iemand die streeft naar een staat israel. (Wat ons officieel is toegekend in 1967), dus slaat eigenlijk ook nergens op. Toch wordt dit vaak in een negatieve connotatie gebruikt. In dit conflict kan je niet met argus kijken naar 1 partij en voor de andere een oogje dichtknijpen.
Er is zeker weerstand tegen Netanyahu en zijn beleid, dat heb ik toch nergens anders beweerd of gezegd dat dat niet kan? Maar in extremen trekken , is wel een heel ander uiteinden, zeker als de andere partij dan zogezegd de pet mag opzetten van de heilige onschuld. Als morgen België of Nederland aangevallen wordt, dan wordt onze binnenlandse politiek ook wel meer on hold gezet en zullen de Prios ook anders komen te liggen. Met dat verschil dat Israël dit al zo vaak heeft moeten meemaken. Dus simpel zeggen, mannekes we stoppen is nog nooit de oplossing geweest en dat is niet door Israël geweest. Effectief is netanyahu rechtser en na bijna 60 jaar mag het ook stoppen. De dome is er niet voor niets gekomen en check mss ook daar eens het aantal aanslagen die ontmanteld zijn geweest, zonder dat Israël tegensancties trof en dat kan je ook nagaan tot de ingebruikname. Dus ja met een rechtser bestuur, lok je dan mss meer reactie uit, maar als er nu in Nederland iets moest gebeuren zullen de acties ook rechtser zijn. Die strijd daar gaat niet over een stuk grond , maar over de vernietiging van de staat Israël. De tweestatenoplossing, zal ook geen oplossing geven en is ook eerder een westers plakkertje, maar geen duurzame oplossing. In het midden oosten leeft dat niet