Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:35

Suzanne F. schreef:
En volgens mij wil je nu juist niet naar Amerika toch? Want je krijgt minder dollars voor je euro?

Precies. Tot de transportkosten idioot werden, en de euro op 1.20 ongeveer stond was bestellen in Amerika interessant. Dollar bedrag in euro's was ong. eindbedrag incl. btw en invoerrechten.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:25

De nieuwe gasprijzen ( als je niet een vaste energieleverancier had) zijn torenhoog : 2,80 per kuub gas, en 69,5 stroom.
Dat is drie keer zoveel !!

Ik vind het zo raar dat er zulke grote verschillen zijn. Als je trouwe klant bent krijg je tarieven van 1,80 per kuub gas, maar als je een keertje bent overgestapt mag je de hoofdprijs betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:31

sterregoud schreef:
De nieuwe gasprijzen ( als je niet een vaste energieleverancier had) zijn torenhoog : 2,80 per kuub gas, en 69,5 stroom.

Ik vind het zo raar dat er zulke grote verschillen zijn. Als je trouwe klant bent krijg je tarieven van 1,80 per kuub gas, maar als je een keertje bent overgestapt mag je de hoofdprijs betalen.

Dat hele systeem is natuurlijk fout. Ze moeten trouwe klanten juist pamperen ipv nieuwe klanten goedkopere deals bieden. Ik heb daar echt geen energie voor om jaarlijks over te stappen. Alleen heel jammer dat ik variabel zit, dus vanaf juli is mijn tarief ook verdubbeld.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:44

elnienjo schreef:
sterregoud schreef:

Dat hele systeem is natuurlijk fout. Ze moeten trouwe klanten juist pamperen ipv nieuwe klanten goedkopere deals bieden. Ik heb daar echt geen energie voor om jaarlijks over te stappen. Alleen heel jammer dat ik variabel zit, dus vanaf juli is mijn tarief ook verdubbeld.

En dan heb je nog geluk. Wij zaten jarenlang vast, en op een gegeven moment hoort mijn man van collega’s dat je toch echt jaarlijks moet overstappen, hebben we 2 keer gedaan, en nu dus de sigaar.
Drie keer het vorige tarief, is echt niet te doen….

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:02

Maar dat is toch een keuze die je maakt? Kiezen voor variabel tarief heeft heel lang goed uitgepakt, en nu bijt het de mensen in de kont. Heel zuur, maar wel een consequentie van kiezen voor variabel.

Dat maakt het systeem niet meteen fout, of zo.

Mungbean

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:05

Net als met hypotheken uiteindelijk.
We hebben nog een deel flexibel. Dat is op dit moment nog steeds rete goedkoop maar kan binnenkort ineens kiepen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:09

Het is eigen keuze geweest om vast of variabel te nemen.
Ik helaas vast tot december. Mag in december het dubbele gaan betalen

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:13

_San87_ schreef:
Maar dat is toch een keuze die je maakt? Kiezen voor variabel tarief heeft heel lang goed uitgepakt, en nu bijt het de mensen in de kont. Heel zuur, maar wel een consequentie van kiezen voor variabel.

Ik heb geen variabel tarief gekozen. We hadden een vast tarief voor een jaar. Nu dat verlopen is blijkt dat als je bij en grote leverancier zat ze je een gunstiger vervolg aanbieden, dan dat je bij een kleine of tussenpersoon-situatie zat.
Dat kon ik niet weten. Let wel : geen verdubbeling, maar een verdrievoudiging.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 13-07-22 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:13

_San87_ schreef:

Ik had geen keuze, heb altijd vast gehad maar toen in april dat afliep was de keuze variabel of flexibel. -O- Die laatste was nog duurder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:31

Die keuze is er al een tijd niet meer, nee. Ik moest in januari verlengen. Ja, ik kon vaste tarieven kiezen, maar die waren 3 keer zo hoog als ik al had. Het variabele was lager. Nog rond gekeken,maar nergens meer vaste tarieven kunnen afsluiten en bij huidige waren die vaste voor mij niet te betalen. Dus dan word je al gedwongen door de prijzen om iets af te sluiten wat je normaal nooit zou doen.

Daarna kwam juist die periode dat je nergens meer vast kon afsluiten na die faillissementen.
En werden mijn tarieven dus in januari vastgesteld, in april extra verhoogd en in juli weer.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-07-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Zijn er hier ook mensen met een dynamisch contract?
We zijn met de huiseigenaar eens aan het kijken naar een thuisaccu + dynamisch contract. Ik ben benieuwd of dat de moeite waard is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

karuna schreef:
_San87_ schreef:

Ik had geen keuze, heb altijd vast gehad maar toen in april dat afliep was de keuze variabel of flexibel. -O- Die laatste was nog duurder.

De huidige situatie is ook wel uniek, daar is bijna niet op te anticiperen. Maar ook dat maakt het systeem niet fout.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:33

MyWishMax schreef:
Die keuze is er al een tijd niet meer, nee. Ik moest in januari verlengen. Ja, ik kon vaste tarieven kiezen, maar die waren 3 keer zo hoog als ik al had. Het flexibele was lager. Nog rond gekeken,maar nergens meer vaste tarieven kunnen afsluiten en bij huidige waren die vaste voor mij niet te betalen.

Daarna kwam juist die periode dat je nergens meer vast kon afsluiten na die faillissementen

Wij hebben net voor de oorlog begon een vast tarief vastgelegd voor 3 jaar aan 90 cent. Het kon dus nog wel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:13

Dat kon zeker nog wel, als je het "geluk" had dat op dat moment ook inderdaad je contract afliep, maar moest je op dat moment wel "durven", want (al) weer waarschuwden consumentenbond en andere media ervoor dat je beter kon wachten, en zeker nu niet lang iets vastzetten, de prijzen zouden vast snel weer dalen...

Ik heb ook net nog in november vorig jaar een contract voor 5 jaar kunnen afsluiten, op net iets meer als die 90 cent per kuub gas.

Dus ja, van de ene kant een keuze, en van de andere kant waren er natuurlijk ook mensen wiens contract net op een ongelukkig moment afliep.
Dan heb je maar te nemen wat er op dat moment mogelijk is :(

Wat je zegt, haast niet op te anticiperen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:16

Sansevieria schreef:
Dat kon zeker nog wel, als je het "geluk" had dat op dat moment ook inderdaad je contract afliep, maar moest je op dat moment wel "durven", want (al) weer waarschuwden consumentenbond en andere media ervoor dat je beter kon wachten, en zeker nu niet lang iets vastzetten, de prijzen zouden vast snel weer dalen...

Ik heb ook net nog in november vorig jaar een contract voor 5 jaar kunnen afsluiten, op net iets meer als die 90 cent per kuub gas.

Dus ja, van de ene kant een keuze, en van de andere kant waren er natuurlijk ook mensen wiens contract net op een ongelukkig moment afliep.
Dan heb je maar te nemen wat er op dat moment mogelijk is :(

Wat je zegt, haast niet op te anticiperen.

Wij hebben ook geluk gehad, hoor. Naast dat mijn vriend enorm veel weet over de (internationale) gasmarkt, liep ons vaste contract ook net af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:19

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:
Die keuze is er al een tijd niet meer, nee. Ik moest in januari verlengen. Ja, ik kon vaste tarieven kiezen, maar die waren 3 keer zo hoog als ik al had. Het flexibele was lager. Nog rond gekeken,maar nergens meer vaste tarieven kunnen afsluiten en bij huidige waren die vaste voor mij niet te betalen.

Daarna kwam juist die periode dat je nergens meer vast kon afsluiten na die faillissementen

Wij hebben net voor de oorlog begon een vast tarief vastgelegd voor 3 jaar aan 90 cent. Het kon dus nog wel.

Ik kon het niet en heb echt gezocht. Behalve degene die voor mij neerkwam op een voorschot bedrag van 300 euro :+

Mijn contract liep dus wel af eind januari/ begin februari. Was dus na die faillissementen en gewoon moeilijk iets te vinden, vast kon ik alleen bij eigen leverancier vinden. De rest bood variabel aan. Ik keek vanaf september of oktober al naar de prijzen en of blijven zitten verstandiger was als overstappen. Toen leek gewoon verlengen de beste optie. Maar wel voor veel hoger bedrag per maand.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:25

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:

Ik kon het niet en heb echt gezocht. Behalve degene die voor mij neerkwam op een voorschot bedrag van 300 euro :+

Mijn contract liep dus wel af eind januari/ begin februari. Was dus na die faillissementen en gewoon moeilijk iets te vinden, vast kon ik alleen bij eigen leverancier vinden. De rest bood variabel aan. Ik keek vanaf september of oktober al naar de prijzen en of blijven zitten verstandiger was als overstappen. Toen leek gewoon verlengen de beste optie. Maar wel voor veel hoger bedrag per maand.

Ja het is echt een klote-markt. En dat verandert voorlopig niet, helaas.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:55

Gas is hier nu 1,65. Verhoging van 30 cent. Al maak ik me niet direct zorgen, ik ben afgelopen winter zó zuinig geweest dat ik zelfs nog meer terugkrijg dan vorig jaar. :') Geeft mooi stukje reserve voor het geval de rekening volgend jaar duurder uitvalt. (Want zal je net zien dat aankomende winter een strenge gaat zijn.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:21

Miepmiept schreef:
Gas is hier nu 1,65. Verhoging van 30 cent. Al maak ik me niet direct zorgen, ik ben afgelopen winter zó zuinig geweest dat ik zelfs nog meer terugkrijg dan vorig jaar. :') Geeft mooi stukje reserve voor het geval de rekening volgend jaar duurder uitvalt. (Want zal je net zien dat aankomende winter een strenge gaat zijn.)

Strenge winters zullen we niet meer krijgen. (Is Global warming toch nog ergens goed voor :+ )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:04

purny schreef:
Miepmiept schreef:

Strenge winters zullen we niet meer krijgen. (Is Global warming toch nog ergens goed voor :+ )

Alleen is t niet enkel warming :=.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:34

Het ergste vind ik dat Rutte naar het o zo onveilige Oekraine gaat en daar doodleuk zegt dat we als nederlandse burgers de hogere kosten nog maar even moeten accepteren... Hij geeft echt geen ene reet om zijn eigen land, alleen maar om zijn eigen ego.

Eerst alleen maar geld over de balk gooien met bijvoorbeeld corona en vervolgens de burger laten boeten voor zijn fouten... Echt walgelijke situatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:41

Mdrf schreef:
Het ergste vind ik dat Rutte naar het o zo onveilige Oekraine gaat en daar doodleuk zegt dat we als nederlandse burgers de hogere kosten nog maar even moeten accepteren... Hij geeft echt geen ene reet om zijn eigen land, alleen maar om zijn eigen ego.

Eerst alleen maar geld over de balk gooien met bijvoorbeeld corona en vervolgens de burger laten boeten voor zijn fouten... Echt walgelijke situatie.

En als Oekraïne straks helemaal bij de EU zit gaan we nog meer betalen...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:53

Mdrf schreef:

Inderdaad

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:05

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 12:08

Daar aan betalen heb ik geen moeite.
Dat land heeft gewoon hulp nodig. Die kunnen er zelf niets aan doen dat een idioot daar binnen valt.
Wat ik wel had met geld naar Griekenland als voorbeeld.