Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:53

eenitraM schreef:
Ben ik de enige die de goedbedoelde 555 actie een beetje dubbel vind?

In Oekraïne worden mensen neergeschoten wanneer ze proberen te vluchten en in Nederland proberen men in een bepaalde setting vrolijk hun armbandjes te verkopen.

Ik snap het, maar ik vind het moeilijk. Ook met de garantie. Hoe veel mensen pikken hier een graantje van mee? Oké, misschien is dat een andere discussie.

Ik begrijp je. Hoeveel van het geld komt daadwerkelijk bij de bevolking terecht?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:54

Ik duim dat die corridors vandaag wel plaats vinden en dat die grote groep mensen uit die steden kan vertrekken. Zaterdag stond er in de liveblog van de nos naar welke plaatsje ze zouden rijden met die bussen vanuit marieopol en dat was midden in Oekraïne en dan moeten vanuit daar verder naar de grens met polen met een trein ofzo?

Eerst maar eens zien dat ze echt kunnen vertrekken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:02

purny schreef:
eenitraM schreef:

In Oekraïne worden mensen neergeschoten wanneer ze proberen te vluchten en in Nederland proberen men in een bepaalde setting vrolijk hun armbandjes te verkopen.

Ik snap het, maar ik vind het moeilijk. Ook met de garantie. Hoe veel mensen pikken hier een graantje van mee? Oké, misschien is dat een andere discussie.

Ik begrijp je. Hoeveel van het geld komt daadwerkelijk bij de bevolking terecht?

Hoe weet je zeker dat jouw donatie aan Giro555 goed terecht komt?
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... tkomt.html

Popstra

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:20

Ik geloof ook wel dat geld nu meer kan doen dan al die goedbedoelde zakken vol kleding die op een grote hoop gedumpt worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:23

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:26

Ik vind die acties ook wat dubbel. Hartstikke mooi natuurlijk dat de vluchtelingen onderdak en voedsel krijgen, maar ik heb het juist zo te doen met de mensen en dieren die nog in Oekraine zitten, geen kant uit kunnen, hun leven niet zeker zijn, en daar doet een donatie helemaal niks tegen.
Ik kwam gisteren een organisatie tegen die daadwerkelijk Oekraine binnen gaat en daar achtergelaten dieren zoekt en meeneemt. Dat vind ik nu echt een goed doel, waar ik veel liever wat aan doneer. Centaurus foundation heten ze dacht ik. Kwam op NOS voorbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:35

8nnemiek schreef:
Ik vind die acties ook wat dubbel. Hartstikke mooi natuurlijk dat de vluchtelingen onderdak en voedsel krijgen, maar ik heb het juist zo te doen met de mensen en dieren die nog in Oekraine zitten, geen kant uit kunnen, hun leven niet zeker zijn, en daar doet een donatie helemaal niks tegen.
Ik kwam gisteren een organisatie tegen die daadwerkelijk Oekraine binnen gaat en daar achtergelaten dieren zoekt en meeneemt. Dat vind ik nu echt een goed doel, waar ik veel liever wat aan doneer. Centaurus foundation heten ze dacht ik. Kwam op NOS voorbij.

Jawel, een deel van het geld van 555 gaat rechtstreeks naar Oekraïne.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:36

Via Nederlandse dierentuinen kun je geld doneren voor de dierentuinen in Oekraïne.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:41

Ah, goed te horen dat het ook naar de mensen binnen Oekraïne gaat!
Die acties via de dierentuinen ga ik ook eens opzoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:42

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:48

Cer schreef:
Ik vind het lastig om van sommig nieuws uit te gaan van 'verdraaid / fake' nieuws of 'omdat ze toen dachten dat het zo was'. Als ze in eerste instantie dachten dat die soldaten dood waren, (die kans was ook best groot) en dat berichtte, is het dan fake (waarbij ik meer denk aan bewust foutief nieuws) of verkeerd (omdat ze een aanname deden).
Laatst was er ook uitleg dat nieuws tegenwoordig zo snel gaat, dat echt fact checken lastig is..
Als er nieuws is, en het wordt niet metéén gemeld (omdat er wel aan fact checking gedaan wordt) , is het ook weer 'oh ze willen hier geen berichten over schrijven!'.. wat dat betreft is het nooit echt goed te doen denk.

Dat vind ik dus ook. En tegenwoordig lijkt alles wel fakenews mensen maken daar echt een sport van dat ook zo te bestempelen.

Hetzelfde als met de ghost van Kiev. Ja er circuleert een filmpje uit een video game en nee dat is niet correct. Blijkt dat filmpje zo maar door een gewone burger te zijn gedeeld. Is het dan fake nieuws of nieuws van een persoon die het enkel doet voor de likes. overigens is dat bewuste filmpje ook niet gedeeld door de "officiële" kanalen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:05

8nnemiek schreef:

Zending over Grenzen helpt al heel lang direkt in Oekraïne (maar ook Moldavië en andere arme landen)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:12

Ik hoorde op de radio dat de corridors die vluchtelingen weg laat komen uitkomen in Rusland? Ook apart zeg. Bron: BNR radio

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:17

irmaz schreef:
Het Ministerie van Defensie van Ukraïne vertelt (een uur geleden) op zijn Facebook pagina dat zij NAVO-uniformen gaat ontvangen. Moet ik me daar zorgen over maken? Iemand een idee?

https://www.facebook.com/UkrainianLandF ... nf&__xts__

Nee. Er bestaan geen NAVO uniformen. De NAVO gaat niet actief meedoen aan deze oorlog. Dus je hoeft je (hierover) geen zorgen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:17

irmaz schreef:
Het Ministerie van Defensie van Ukraïne vertelt (een uur geleden) op zijn Facebook pagina dat zij NAVO-uniformen gaat ontvangen. Moet ik me daar zorgen over maken? Iemand een idee?

https://www.facebook.com/UkrainianLandF ... nf&__xts__

Dat lijkt me niet zorgelijk; het is maar kleding.

De vlaggetjes/insignes zullen er niet op zitten en een NAVO uniform (elk land heeft zijn eigen uniform) is niet dusdanig herkenbaar dat er verwarring kan ontstaan of er echt navo soldaten zitten (geen blauwe helmen met UN erop of zoiets).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:21

Ik denk dat gecoördineerde acties toch het beste zijn.
'Je eigen goede doelen' vind ik nu niet echt aan de orde. Dat geeft misschien een beter gevoel, maar soms zijn het goed bedoelde initiatieven die niet echt helpen. Zoals inderdaad de bergen vol kleren die werden ingezameld en weggebracht - terwijl er vooral behoefte was aan luiers en medicijnen.
En ik denk echt dat we te weinig weten van de situatie om er maar vanuit te gaan dat de particuliere initiatieven het gewenste resultaat hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:25

purny schreef:
eenitraM schreef:

Nederland kent een Erkende Goede Doelen lijst, zie de website van het CBF.
Citaat:
Wat is de Erkenning?
De Erkenning is het keurmerk voor goede doelen dat door het CBF wordt uitgegeven. Alleen goede doelen die aan strenge kwaliteitseisen voldoen, kunnen de Erkenning krijgen. Zo kun je ervan uitgaan dat Erkende Goede Doelen daadwerkelijk bijdragen aan een betere wereld, zorgvuldig omgaan met elke euro, verantwoording afleggen en zich onafhankelijk laten controleren.

Je kan daar ook opzoeken of een hulporganisatie een Erkend Goed Doel is. De organisaties die samenwerken bij Giro555 heb ik even opgezocht, en die staan allemaal in deze lijst.
Garanties zijn er niet, maar als je iets wil doen voor Oekraïne, of bij een andere ramp wil bijdragen, is Giro555 een uitstekende optie.
Je kan natuurlijk ook kiezen voor een ander goed doel waar je hart bij ligt. Ik adviseer wel even te kijken of het gekozen goede doel ook op deze lijst staat. Dat een goed doel niet op de lijst staat betekent niet automatisch dat het oplichters zijn, maar plaatsing op deze lijst geeft wel meer zekerheid voor de donateur.
(En onder voorwaarden kan een gift aan een erkend goed doel worden afgetrokken van de belasting.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:33

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:33

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:
Ah, goed te horen dat het ook naar de mensen binnen Oekraïne gaat!
Die acties via de dierentuinen ga ik ook eens opzoeken.

[ [url=m/1MnVpV.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://useplink.com/payment/0QGQi3DTKejUifIrdVzHx

EAZA is betrouwbaar +:)+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:37

Rode Kruis: mijnen op evacuatieroute vanuit Mariupol
Op de route die het Russische leger zondag openstelde voor burgers van Mariupol om de belegerde stad te ontvluchten lagen mijnen. Medewerkers van het Rode Kruis die probeerden de zuidelijke havenstad te verlaten ontdekten dat al snel, zegt Dominik Stillhart, directeur operaties van het Internationaal Comité van het Rode Kruis (ICRC) tegen de BBC.

De geplande evacuatie kwam zondag mede vanwege doorgaande beschietingen al snel tot stilstand, net als een dag eerder. Beide kanten hadden volgens Stillhart "dagenlang" gesproken over de vluchtroutes, maar over de details van een staakt-het-vuren was geen overeenstemming bereikt. Een principeakkoord daarover werd gelijk geschonden.

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... route.html

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:42

Bijzonder,

#China will make active efforts to resolve the conflict in #Ukraine, said China's Foreign Minister.

The #Chinese Red Cross will soon provide assistance to Ukraine. In addition, China hopes that #Russia and Ukraine will make progress in the third round of negotiations.

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... K-kmg&s=19

En dan vervolgens deze eronder,

‼️ #China's foreign minister says #Taiwan will eventually "return to the embrace of the motherland".

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... GyyHw&s=19

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:56

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:16

Daks schreef:
Bijzonder,

#China will make active efforts to resolve the conflict in #Ukraine, said China's Foreign Minister.

The #Chinese Red Cross will soon provide assistance to Ukraine. In addition, China hopes that #Russia and Ukraine will make progress in the third round of negotiations.

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... K-kmg&s=19

En dan vervolgens deze eronder,

‼️ #China's foreign minister says #Taiwan will eventually "return to the embrace of the motherland".

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... GyyHw&s=19

Die zijn niet veel beter wat Taiwan betreft. Waarom moeten mensen zo hebberig zijn. Wees dan even blij met dat gigantische land dat je al hebt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:28

8nnemiek schreef:

Eens. Las vanmorgen nog een overlijdensbericht van een dame die vaker over de grens ging om dieren te helpen. In en in triest.
Overigens ben ik wel benieuwd waar jullie de beelden van de oorlog zien? Youtube? ik heb mij net bijgelezen / gekeken bij nieuwsuur.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:32

eenitraM schreef:

Wat wil je er aan doen? Voor veel mensen is de Oekraine ver van hun bed show. Bedenk maar zo,iedere euro is er een. Linksom of rechtsom.