Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:31

Fijn dat we van Kaag af zijn, dat elitaire theater van haar. Ik vrees echter dat ze in een nieuw kabinet gewoon weer een post inneemt.

Met haar nieuwe politiek…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:14

Electra63 schreef:
MCE schreef:
als ze doet wat ze zegt kan ze niet anders

Een motie van afkeuring hoeft geen aftreden tot gevolg te hebben. Maar toen Kaag in april tijdens het beruchte ’functie elders’-debat een motie van afkeuring tegen premier Rutte indiende, gaf ze aan dat ze bij een meerderheid zelf haar conclusies zou trekken als ze in zijn schoenen stond. „Ik zou zelf niet doorgaan”, zei Kaag destijds. „Maar ik ben een ander mens.” De vraag is of ze zich aan haar woord houdt als de motie tegen haar ook een meerderheid behaalt

Ze zou inderdaad haar conclusies moeten trekken, maar het is wel een echte naai-streek van het CU.

Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor de formatie.

Die motie is ingediend door de PvdA en niet door de CU!

Electra63

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:22

Klopt, maar het is een motie tegen het falen van de regering.
CU en Schouten zijn daar onderdeel van.

Dus CU vindt dat zij als onderdeel van deze regering hebben gefaald?

Het is gewoon een persoonlijke afrekening met Kaag, CU zag kans op wraak en nam die :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:47

Electra63 schreef:

Het is gewoon een persoonlijke afrekening met Kaag, CU zag kans op wraak en nam die :D

Maar CU alleen had haar niet weg kunnen krijgen. dat deze ermee ingestemd hebben is toch volstrekt logisch,want mevr.Kaag heeft zelf van het begin af aan aangegeven dat zij van de CU afwilde en dat heeft ze niet bepaald onder stoelen of banken gestoken. Nu stak er ineens een andere wind op en is ze in haar zelf gegraven kuil getrapt. Ik ben zelf bij een heel andere partij (PvdD) maar ik vind het wel fascinerend wat hier gebeurt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:48

robert45 schreef:
Fijn dat we van Kaag af zijn, dat elitaire theater van haar. Ik vrees echter dat ze in een nieuw kabinet gewoon weer een post inneemt.

Met haar nieuwe politiek…

Ik heb Kaag niet heel veel in actie gezien maar wel wat interviews gelezen en snap dat 'elitaire theater' niet zo. Kun je concrete voorbeelden noemen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:51

Fascinerend inderdaad. Maar een goede beurt van de CU?

Elitair theater vind ik typisch een uitspraak die gericht is op de persoon, en niet op de politica Kaag. Dat ze nu (terecht) vertrekt, is juist het tegendeel van 'elitair theater', maar bij een bepaalde groep kan zij het nooit goed doen.

In Op1 kwam gisteren nog ter sprake dat de positie van Schouten nu ook een beetje ongemakkelijk wordt. Haar eigen partij steunde de motie van afkeuring, en die was niet uitsluitend tegen Kaag gericht maar ook tegen het kabinet als geheel. Kan zij dan wel met goed fatsoen aanblijven?
Bijleveld heeft blijkbaar geen boodschap aan wat de Kamer van haar politiek functioneren vindt. Gewoon lekker aan het pluche blijven kleven.

Wat betreft de (non)formatie, ik vind dat Omtzigt hier de vinger goed op de zere plek legt (interview Nieuwsuur):
Citaat:
Als ik zie hoe er met elkaar wordt omgegaan, hoe er al zes maanden lang niet onderhandeld wordt over de inhoud, hoe er grote beloftes gedaan worden over een nieuwe bestuurscultuur, maar ik het gewoon nog totaal niet zie, en hoe ook heel grote vraagstukken zoals de ontzettend grote woningnood blijven liggen, dan is dat pijnlijk.
(bron: NOS)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:53

Electra63 schreef:

Eens... Erg jammer, een kundige buitenlandse minister neemt verantwoordelijkheid voor iets en stapt op na een mooi staaltje theaterpolitiek, en de Ruttes van deze wereld blijven zitten waar ze zitten. Ik denk dat Nederland nu niet beter af is eerlijkgezegd... het niveau van de politiek is wel echt bedroevend zo.

Ik zie dat "elitaire theater" ook niet zo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:04

nps schreef:
Electra63 schreef:

Eens... Erg jammer, een kundige buitenlandse minister neemt verantwoordelijkheid voor iets en stapt op na een mooi staaltje theaterpolitiek, en de Ruttes van deze wereld blijven zitten waar ze zitten. Ik denk dat Nederland nu niet beter af is eerlijkgezegd... het niveau van de politiek is wel echt bedroevend zo.

Ik vond haar wel verwaand overkomen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:13

anjali schreef:
nps schreef:

Dit bedoel ik dus in mijn bovenstaande post. Dat kun jij vinden, maar zegt dat iets over haar kwaliteiten als minister en politica? Het is jammer dat veel mensen stijl en uitstraling verwarren met inhoud. Blijkbaar is dat erg lastig, of het is een bewuste keuze vanuit je eigen politieke voorkeur.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:18

Mwah, Kaag en Hoekstra hebben toch ook de motie van afkeuring tegen Rutte gesteund. Wat zeg ik, die heeft Kaag zelfs ingediend toch? PvdA en GL steunden die motie ook.

Dat heeft uiteindelijk niets betekend in de formatie, VVD heeft op basis daarvan niemand uitgesloten.

Als het over inhoud gaat, gebeurd dat dus ook nu niet.

Ik snap niet dat er nu zo naar CU gewezen word, alle andere partijen deden pas geleden ook niet anders eigenlijk?

Ik denk zelfs eigenlijk dat dit redelijk positief uitpakt voor Kaag, ze laat zien dat ze zich aan haar woord houd en het is natuurlijk eigenlijk zo weer opgelost, of er komt een nieuw kabinet waar ze weer gewoon minister in word of er komen verkiezingen waar ze nu juist kan profiteren van het nakomen van haar woord.

Het gaat nu al bijna niet over de inhoud van de motie( er zijn dingen fout gegaan) maar meer over: sterk dat ze zich aan haar woord houd. ( wat imo gewoon normaal zou moeten zijn, hoe triest is het dat we dit gedrag van Kaag zo goed vinden, omdat anderen gewoon een blamage zijn eigenlijk en over moties heen stappen alsof het niets is)

Ik denk, dat dit op de lange termijn voor Kaag positief kan uitpakken :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:21

Elitair en verwaand?

Ze is een hoogopgeleide vrouw, die ABN spreekt en vele andere talen. Zij heeft met grote politieke wereldleiders om de tafel gezeten en onderhandeld.

En dan ben je verwaand?

Kaag is een kundige vrouw met kennis en zelfvertrouwen, die voor zichzelf opkomt.

Askja

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:44

Klopt. En daar zou ze op beoordeeld moeten worden, niet op haar manier van spreken of haar uitstraling.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:07

Askja schreef:
anjali schreef:
Dit bedoel ik dus in mijn bovenstaande post. Dat kun jij vinden, maar zegt dat iets over haar kwaliteiten als minister en politica? Het is jammer dat veel mensen stijl en uitstraling verwarren met inhoud. Blijkbaar is dat erg lastig, of het is een bewuste keuze vanuit je eigen politieke voorkeur.

Tekenend voor de politiek van nu vind ik... spierballentaal, mediagenieke quotes, meer op de persoon, minder op de inhoud, alleen het drama in het nieuws. Uitstraling is voor sommigen helaas belangrijker dan hoe capabel en ervaren een persoon is (en volgens mij geldt dit voor vrouwen nog wel een beetje erger dan voor mannen)...

Eens met @Electra (en @ruitje). Het kabinet is toch demissionair, het betekent niet zo heel veel nu ontslag te nemen. Kaag laat een stukje integriteit zien en zit hoogstwaarschijnlijk toch wel in de nieuwe coalitie. En als er nieuwe verkiezingen komen is dat premierschap niet eens zo vergezocht. Kan niet mis.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:13

anjali schreef:
Maar CU alleen had haar niet weg kunnen krijgen.

Klopt, maar had het CU de motie niet gesteund was er geen meerderheid geweest. Het is gebruikelijk dat coalitiepartijen elkaar steunen in dit soort situaties. Het zet de verhoudingen tussen D66 en CU nog meer op scherp.

Overigens is dat laatste afgelopen weekend door het CDA ook gedaan tijdens hun congres, door een resolutie aan te nemen om onder geen beding mee te werken aan de voltooid leven wet van D66.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:20

Electra63 schreef:
Elitair en verwaand?

Ze is een hoogopgeleide vrouw, die ABN spreekt en vele andere talen. Zij heeft met grote politieke wereldleiders om de tafel gezeten en onderhandeld.

En dan ben je verwaand?

Kaag is een kundige vrouw met kennis en zelfvertrouwen, die voor zichzelf opkomt.

Nee ik ben niet van mening omdat je ABN spreekt en vele andere talen en ook nog met politieke leiders hebt gesproken dat je dan verwaand bent. Prima dat deze vrouw een topfunctie bekleed als ze daarvoor de beste kandidaat is.

Voorbeeld: Als je in je eigen documentaire de uitspraak doet "wie zijn toch die mensen" na het horen dat FvD een flinke winst heeft gehaald. Ja dan mag ik dat behoorlijk elitair/verwaand vinden. Als je namelijk een beetje op de hoogte ben van de dagelijkse politiek in nederland dan weet je dondersgoed wie die mensen zijn want dat heeft de media je al vele malen getoond.

Net zoals een ander niets heeft met politici als Rutte,Wilders,Baudet, Segers en wie al niet meer heb ik niet zoveel met Kaag.

Ze vertrok vanwege een vertrouwenskwestie bij het ministerie van buitenlandse zaken omdat ze in het geheim getrouwd is met een palestijn die betrokken is bij de terreurorganisatie PLO.
Haar palestijnse man is nauw betrokken als onderminister van planning bij de PLO een terreurorganisatie en zijn directe baas was Arafat die opdracht gaf voor terreuraanslagen niet echt een fijn gezelschap dus.
Kaag staat gezellig met het hele gezin op de foto met Arafat, dus je verheerlijkt een terrorist en neemt daar ook later geen afstand van. Deze foto staat prominent in de woonkamer.

Mag ik dan mijn bedenkingen hebben bij haar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:44

Electra63 schreef:
Elitair en verwaand?

En dan ben je verwaand?

Klopt. Zo mee eens en dat soort uitspraken zegt voor mij heel veel over wat mensen belangrijk vinden. Het gaat toch echt om de inhoud.
Kaag heeft zoveel diplomatieke ervaring daar moet je buitengewoon beleefd blijven wil je überhaupt iets bereiken.

Dus zowel het elitaire als verwaand mag je vinden maar is eigenlijk totaal onbelangrijk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:45

Robert45, je mag uiteraard je bedenkingen hebben over Kaag, maar persoonlijk vind ik de link met Palestijns terrorisme die jij suggereert - je spreekt zelfs van verheerlijking daarvan - dan wel weer behoorlijk tendentieus en smakeloos. Pas wanneer die link zeer direct en aantoonbaar zou zijn, met concrete bewijzen, zou je een punt hebben. Het feit op zich dat zij met een Palestijn getrouwd is die connecties heeft/had met Arafat, is dat niet, punt.

Daarbij, denk je nu echt dat iemand in Nederland minister van BZ kan worden als diegene gelinkt kon worden met terroristen? Of is je wantrouwen in de Nederlandse Staat dusdanig dat je meent dat daar via connecties en vriendjespolitiek omheen te zwijnen valt?

Ik zie dit meer als een dankbare stok die Kaag-haters maar al te graag blijven hanteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:48

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:57

Askja schreef:
Robert45, je mag uiteraard je bedenkingen hebben over Kaag, maar persoonlijk vind ik de link met Palestijns terrorisme die jij suggereert - je spreekt zelfs van verheerlijking daarvan - dan wel weer behoorlijk tendentieus en smakeloos. Pas wanneer die link zeer direct en aantoonbaar zou zijn, met concrete bewijzen, zou je een punt hebben. Het feit op zich dat zij met een Palestijn getrouwd is die connecties heeft/had met Arafat, is dat niet, punt.

Daarbij, denk je nu echt dat iemand in Nederland minister van BZ kan worden als diegene gelinkt kon worden met terroristen? Of is je wantrouwen in de Nederlandse Staat dusdanig dat je meent dat daar via connecties en vriendjespolitiek omheen te zwijnen valt?

Ik zie dit meer als een dankbare stok die Kaag-haters maar al te graag blijven hanteren.

Maar ze was er ook in het geheim mee getrouwd! Overigens is ze voor de Nederlandse wet niet getrouwd.Ze heeft zelf in Nederland een huis gekocht en volgens het kadaster is ze ongehuwd en zonder samenlevingscontract.Overigens vind ik relaties wel prive,maar iemand wordt er toch door beinvloed.Op positieve of negatieve manier.Het schijnt dat haar man in Jeruzalem woont.als men een hoge politieke functie ambieert dan is het onvermijdelijk dat iemands priveleven naar buiten komt en erbij gehaald wordt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:01

Askja schreef:

Precies.
Gevoed door Wilders.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:02

Anjali, waarom zou Kaag niet in het geheim mogen trouwen? Is dat verboden?
En inderdaad, relaties en hoe die voor de wet geregeld zijn, zijn privé. Je mag er wat van vinden, maar het zegt, ook in het geval van Kaag, niets over iemands kwaliteiten als bewindspersoon.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:06

Askja schreef:
En inderdaad, relaties en hoe die voor de wet geregeld zijn, zijn privé. Je mag er wat van vinden, maar het zegt, ook in het geval van Kaag, niets over iemands kwaliteiten als bewindspersoon.

Ik ken vrouwen die hun Nederlandse achternaam blijven gebruiken of hun kinderen de Nederlandse achternaam geven, omdat het soms nadelig is om een buitenlandse achternaam te hebben.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:20

Askja schreef:

Of het verboden is nee, onwenselijk wel volgens Buitenlandse zaken: Ze trouwde in 1993 in het geheim met hem in Jeruzalem en verloor nadat haar huwelijk bekend werd bij Buitenlandse Zaken haar vertrouwensfunctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:22

Sigrid Kaag is getrouwd met Anis al-Qaq, een Palestijnse tandarts en Palestijns ambassadeur in Zwitserland. De twee leerden elkaar kennen in 1992 tijdens een werkbezoek in het Midden-Oosten. Ze trouwden in 1993 in het geheim in Jeruzalem. Daardoor verloor ze haar vertrouwensfunctie bij Buitenlandse Zaken.

)https://www.libelle.nl/actueel/zo-zien-de-man-en-kinderen-van-d66-leider-sigrid-kaag-eruit~b6174ad7/
(foto's ontbreken)

Vreemd dat zij dan wel minister van buitenlandse zaken kon worden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-21 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:25

Electra63 schreef:
Askja schreef:

Ik ken vrouwen die hun Nederlandse achternaam blijven gebruiken of hun kinderen de Nederlandse achternaam geven, omdat het soms nadelig is om een buitenlandse achternaam te hebben.

Klopt helemaal. Kennelijk heeft mevr.Kaag dat ook gedaan want zij heeft ook geen Palestijnse achternaam nu.