steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:06

Dat zie je overal inderdaad. Winkels die niet bij winkelketens horen verdwijnen ook al jaren in een rap tempo omdat ze bijna gedwongen worden om hun artikelen aan net iets meer dan inkoopsprijs weer te verkopen, want anders gaan mensen wel naar de Action of kopen ze het online.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:06

De vraag is natuurlijk in hoeverre andere ondernemers daadwerkelijk wel vrij zijn.
Iedere branche heeft zijn eigen zorgen.
De kleine ondernemer is vaak de klos.

Wat denk je dat de Ali, Action, Primark etc voor kleine ondernemers hebben gedaan?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:22

Als je in ogenschouw neemt dat boeren vandaag de dag keihard moeten werken, kennis moeten hebben van ingewikkelde regelgeving, een omvangrijke bedrijfsadministratie moeten bijhouden en bijzonder zelfredzaam moeten zijn ...

Dan zou je ook kunnen zeggen dat ze meer dan genoeg in hun mars hebben om elk soort bedrijf goed te runnen. Er is m.a.w. veel meer mogelijk dan men soms denkt. Boeren die echt niet verder willen/kunnen op de huidige voet, zouden de blik ook verder kunnen richten dan de eigen sector. Uiteraard vergt dat flexibiliteit. Maar dat vraagt, zoals hierboven ook gezegd wordt, de huidige mondiale economie van iedere ondernemer.

Mijn indruk is dat veel boeren alleen niet zo veranderingsgezind zijn. Dat ze te veel denken in termen van behouden wat je hebt, en daardoor hun hakken nu extra in het zand zetten. Dat ze er te veel van uitgaan dat boer-zijn een soort grondrecht is.

Daarbij komt dat volgens het perspectief van veel boeren innovatie en verandering hen voordurend is en wordt opgedrongen, waardoor het steeds ingewikkelder wordt om hun bedrijf te runnen.
Dat impliceert een reactieve, in plaats van pro-actieve houding. Juist ondernemers die out-of-the-box denken, vooruit kijken en zelf uitzoeken hoe ze zodanig kunnen innoveren dat ze bij de tijd kunnen blijven, of zelfs hun tijd vooruit kunnen zijn, zijn succesvol.
Dat soort ondernemers vind je zeker ook wel in de agrarische sector, maar ze vormen wel een minderheid. De meeste boeren hebben zich door de jaren heen langzaam maar zeker klem laten zetten tussen steeds ingewikkelder regelgeving enerzijds, en subsidies/hypotheken/leningen/contracten anderzijds. Zo kom je muurvast te zitten in een systeem dat je aan alle kanten dwingt en inkapselt, maar, heel eerlijk, dat is deels ook waarvoor men zelf heeft gekozen door erin mee te gaan zonder over andere mogelijkheden na te denken.

Nu is het uiteraard niet door elke boer op te brengen om, vast als ze zitten in het huidige systeem, op eigen houtje hun bedrijf adequaat te innoveren, of zelfs het roer helemaal om te gooien - dat is te veel gevraagd en niet heel eerlijk gezien het feit dat de overheid in belangrijke mate medeverantwoordelijk is voor de huidige situatie . Er zal door de overheid dus een werkbaar kader gecreëerd moeten worden waarbinnen boerenbedrijven de innovatieslag kunnen maken die nodig is om op lange termijn duurzaam, succesvol en milieuvriendelijk te kunnen boeren.
En voor wie dat niet zien zitten, zouden er goede afvloei/uitkoopregelingen moeten komen.

Maar dan moet een deel van de boeren wel eens een keer uit de huidige defensieve houding komen, waarbij alles van 'de tegenpartij', lees: de overheid, moet komen, en zij zelf niet hoeven te bewegen. Want dat is wel wat veel actievoerende boeren nu doen: met de armen over elkaar boos achteroverleunen en zich nadrukkelijk opstellen als slachtoffer en outcast van de samenleving.
Daar schiet niemand wat mee op.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:56

Winged schreef:
Ik moest vanmorgen wel lachen om deze reactie op twitter over het aantal uren dat een boer per week werkt:

Pieter
@pietervhnl
80 uur per week is 7 dagen lang 11,5 uur per dag werken...en dat elke week... dat houdt geen mens vol...als je het in 5 dagen doet, is dat 16 uur per dag... beetje overdreven denk he...

Ik ben blij dat mensen denken dat boeren 5 dagen per week werken :)) Dieren hebben op zaterdag en zondag geen voer en zorg nodig natuurlijk :+

Heel herkenbaar! Mijn ex-boer werkt nu in loondienst als melker zo'n 8/9 uur per dag, alleen verveelt hij zich tussendoor te pletter. Dus vanuit het melken gaat hij nu door naar zijn andere werk, is dan om 14.00u thuis om dan om 16.30u weer te beginnen. Het enige dat hij niet mist is de administratieve rompslomp.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:04

Cer schreef:
Nou ik merk wel dat het bij de "boeren" wel heel normaal is om te generaliseren :j
Wat 1 boer (en in het bovengenoemde geval niet eens een volwassene .. blijkbaar.. dus ja, kinderachtig idd :') ) doet is representatief voor IEDEREEN die iets doet wat met het boerenbedrijf te maken heeft.

Daar kom je met andere generalisaties niet makkelijk mee weg hoor....
Gelijke monniken gelijke kappen is echt een beetje willekeurig, zo lijkt het :j

En dank dat er toch serieus gereageerd wordt op mijn flauwe bericht :j

Als je diezelfde maat voor andere bevolkingsgroepen hanteert is het opeens wel schandalig wat je zegt. Ja overal zitten rotte appels tussen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:45

Is toch net zoiets als zeggen dat iedere dierenrechtenactivist, of veganist, stallen bezet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:52

fransje23 schreef:
Is toch net zoiets als zeggen dat iedere dierenrechtenactivist, of veganist, stallen bezet?

Ik heb nooit gezegd dat IEDERE veganist of dierenactivist stallen bezet. Wel heb ik vaak genoeg gewaarschuwd waar deze clubs werkelijk staan. Gelukkig zien steeds meer mensen de duistere trekjes van deze clubs inmiddels.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:54

Loretta schreef:
fransje23 schreef:

Ik heb nooit gezegd dat IEDERE veganist of dierenactivist stallen bezet. Wel heb ik vaak genoeg gewaarschuwd waar deze clubs werkelijk staan. Gelukkig zien steeds meer mensen de duistere trekjes van deze clubs inmiddels.

Wie de schoen past :Y)

Waar heb ik gezegd dat specifiek jij dat zou hebben gezegd?

Maar wie of wat zijn "deze clubs"?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 18:00

Cowboy55 schreef:
Diertjec schreef:

Paarden het land uit werken is net zo nutteloos als de snelheid weer naar 100km/h denk ik :')

Sterker nog: geen paard meer betekent een kostenbesparing die omgezet kan worden in 2 extra vliegvakanties per jaar. _O-

En de kindervrijen een 3e, 4e en 5e. :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 11:20

Kwam dit tegen op mijn LinkedIn, leek me wel interessant om hier te delen!

Afbeelding

Infographic van stikstofoverschotten per hectare die in de natuur terecht komen. Van de Europese Commissie, Joint Research Centre.
link

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:16

Helder toch?
Daarom staat ons buitengebied vol met diepgroen Engels raaigras, en natuurgebieden in toenemende mate met stikstofminnende planten als brandnetel en braam, en verdwijnt daarmee de biotoop van talloze wilde plantensoorten, insecten, vlinders en weidevogels. Daarom zie je ook zoveel ganzen nu, die vreten raaigras (en verdringen met hun massale aanwezigheid andere vogels).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 14:23

Ik las vanmorgen in een artikel van de NOS dat het Landbouw Collectief wil dat de stikstofrechten van varkenshouders die gebruikmaken van de stoppersregeling beschikbaar komen voor andere varkensboeren. >;) Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar dat straalt niet uit dat je onderdeel wilt zijn van de oplossing, maar des te meer dat je onderdeel bent van het probleem.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:15

R_oo_s schreef:
En klimaat verandering ? Laat me niet lachen , kijk maar eens door de eeuwen heen , dat gaat ook met pieken en dalen en lichte verschuivingen. Extremen zijn er altijd al geweest . Het is een leuk iets om ons de centen uit de zak te troggelen, kijk naar alle enegieheffingen bv.

Als je huis in brand staat, maak je je dan ook geen zorgen; "geen probleem, mijn huis is altijd al soms wat warmer, en soms wat kouder geweest"....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:25

Ook als je ergens niet in gelooft of het er niet mee eens bent kun je niet blijven doen alsof de wereld alleen om jouw draait. De boeren overspelen hun hand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:10

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:29

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:35

"De reductie in de landbouw is vooral gerealiseerd door een dalend energiegebruik in de tuinbouw."
Hartstikke mooi natuurlijk! Komt dat doordat ze nu energiezuinige lampen gebruiken?

Maar we zijn er dus nog lang niet.
De subsidie naar kolencentrales is natuurlijk absurt 8)7

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:36

Zelfs als je niet in klimaatverandering wil geloven moet je toch erkennen dat er roofbouw op de wereld wordt gepleegd?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:47

fransje23 schreef:
Zelfs als je niet in klimaatverandering wil geloven moet je toch erkennen dat er roofbouw op de wereld wordt gepleegd?

uiteraard, maar denk dat dat niet de schuld is van de agrarische sector maar van de groeiende wereldbevolking. straks 10 miljard monden te voeden.
kwestie van vraag en aanbod?!

Uiteraard moet er wat gebeuren, en de agrarische sector is al heel lang op de goede weg. Kun je van andere sectoren niet bepaald zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:02

Vraag en aanbod gaat uiteindelijk niet meer werken als je maar een planeet hebt. Hoe meer mensen, hoe meer we ons zullen moeten richten op plantaardig eten in plaats van vlees.. maar dan vallen we weer in herhaling. Dat is al meerdere keren in het topic uitgelegd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:04

precies... dit is al pagina 140, en we zijn nog geen stap verder.

zolang er vraag naar vlees is, zal er aanbod blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:59

Nouja juval, ik ben het afgelopen jaar wel bewuster vlees gaan eten, dus niet meer elke dag en niet meer uit de supermarkt....
Niet door dit topic, maar toch...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:00

juval schreef:
precies... dit is al pagina 140, en we zijn nog geen stap verder.

zolang er vraag naar vlees is, zal er aanbod blijven.

Maar het is ook hopeloos naief om te denken dat zolang het aanbod (en de prijs) gelijk blijven de vraag op magische wijze wel zal dalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:23

wie is hier hopeloos naief dan?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:27