Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:48

MarlindeRooz schreef:
De prijzen zullen denk ik ook niet echt gaan zakken. Hooguit minder hard stijgen. Is wel zo eerlijk voor de mensen die nog niet al in een koopwoning zitten. Maken die ook nog een keer kans.

Ik denk dat de prijzen lager moeten hoor voor die groep, ze komen er nu al niet tussen?

Wat ik nog steeds niet begrijp is als je 1400 huur kunt betalen, dat je dan alsnog geen hypotheek kan afsluiten… (nu weet ik niet wat de rente precies is hoor). Maar dat geldverstrekkers daar dan moeilijk over doen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:48

fransje23 schreef:
Wat vinden we van dit wetsvoorstel?

https://nos.nl/artikel/2594018-ledenplicht-voor-pvv-en-toekomstige-politieke-partijen-in-de-maak

Ledenplicht voor politieke partijen?

Ik ben voor, een partij kan alleen m.i. alleen meedoen aan een democratie als het zelf ook democratisch is

Opzich ben ik wel voor. Ik weet alleen niet of dat op dit moment wel zo handig is.
Stel dat de PVV opeens een ledenpartij wordt en dat er mensen met veel betere competenties maar wel met dezelfde gevaarlijke ideen of gewoon uit oppertunisme zich bij de PVV voegen. Het kan de partij opeens veel gevaarlijker maken dan met enkel Wilders die een hoop ja knikkers geselecteerd heeft die niets kunnen.

Als ik naar de FVD kijk. Die is opeens een stuk gevaarlijker geworden nadat Baudet zijn nummer 1 positie moest opgeven.

Zoals de PVV nu is is het nog de minst gevaarlijke vorm. Een popukistische partijleider die toch een behoorlijke schare trouwe kiezers aan zich heeft weten te binden. Maar als de partij moet besturen dan is wel gebleken dat zijn ja knikkers daar op een enkeling na gewoon niet toe in staat is. Dus krijgt de PVV nauwlijks iets klaar van hun walgelijke agenda.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 11-12-25 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:50

mce schreef:
xPabloBokt,

je kunt op de sociale media ook positief zijn, niet alleen maar roeptoeteren,
maar een goed marketingbureau zou hem - strategisch - enorm kunnen helpen, maar of je hem kunt veranderen !!

Vrijheid van meningsuiting mag in dit land, dat vinden we - met name als het je kleur niet is - vervelend en ontwrichtend, maar het is zo als het is geworden, leer relativeren en het zal je minder storen.

Met alle respect vind ik vrijheid van meningsuiting hierin echt een dooddoener. Natuurlijk mag je zeggen wat je denkt, maar zoals ik al zei zit het hem in de manier waarop Wilders, en mensen die hem gelijken, het doet. Dat is gewoon op een ronduit respectloze manier die bepaalde bevolkingsgroepen marginaliseert. Ik heb ook in mijn vorige post gezegd dat het mij in deze discussie niet om zijn mening gaat (die mag hij hebben, net zoals jij en ik), maar om de manier waarop hij hem wereldkundig maakt. Dát is schadelijk. Naast vrijheid van meningsuiting hebben we namelijk ook nog Artikel 1 van de Grondwet die hij voor het gemak continu aan zijn laars lapt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:58

Cer schreef:
Wat ik nog steeds niet begrijp is als je 1400 huur kunt betalen, dat je dan alsnog geen hypotheek kan afsluiten… (nu weet ik niet wat de rente precies is hoor). Maar dat geldverstrekkers daar dan moeilijk over doen

Ik kan prima een hypotheek afsluiten, echter kan ik er geen normale woning voor kopen in deze regio.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:02

xPabloBokt schreef:
mce schreef:
xPabloBokt,

je kunt op de sociale media ook positief zijn, niet alleen maar roeptoeteren,
maar een goed marketingbureau zou hem - strategisch - enorm kunnen helpen, maar of je hem kunt veranderen !!

Vrijheid van meningsuiting mag in dit land, dat vinden we - met name als het je kleur niet is - vervelend en ontwrichtend, maar het is zo als het is geworden, leer relativeren en het zal je minder storen.

Met alle respect vind ik vrijheid van meningsuiting hierin echt een dooddoener. Natuurlijk mag je zeggen wat je denkt, maar zoals ik al zei zit het hem in de manier waarop Wilders, en mensen die hem gelijken, het doet. Dat is gewoon op een ronduit respectloze manier die bepaalde bevolkingsgroepen marginaliseert. Ik heb ook in mijn vorige post gezegd dat het mij in deze discussie niet om zijn mening gaat (die mag hij hebben, net zoals jij en ik), maar om de manier waarop hij hem wereldkundig maakt. Dát is schadelijk. Naast vrijheid van meningsuiting hebben we namelijk ook nog Artikel 1 van de Grondwet die hij voor het gemak continu aan zijn laars lapt.

prima, maar je kunt hem niet het zwijgen opleggen en hij doet zoals hij doet.

als dit wetsvoorstel er door komt zal men hem - vanuit de partij - kunnen sturen, weet niet of hij zich laat sturen.

https://nos.nl/artikel/2594018-ledenpli ... in-de-maak

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:13

fransje23 schreef:
Wat vinden we van dit wetsvoorstel?

https://nos.nl/artikel/2594018-ledenplicht-voor-pvv-en-toekomstige-politieke-partijen-in-de-maak

Ledenplicht voor politieke partijen?

Ik ben voor, een partij kan alleen m.i. alleen meedoen aan een democratie als het zelf ook democratisch is

Citaat:
De kern van mijn voorstel is dat in een democratie elke politieke partij intern ook democratisch moet zijn

Citaat:
Wilders: "Het is een totalitaire reflex als de overheid gaat bepalen hoe een partij eruit gaat zien. Wij moeten de regering controleren en niet andersom. Het is Noord-Koreaans, niet iets wat bij Nederland hoort."

Dit is wel ironisch :)).

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:21

@mce ik zeg ook niet dat we hem het zwijgen op moeten leggen. Maar hij mag best aangesproken worden op en verantwoordelijk gehouden worden voor de manier waarop hij zich presenteert.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:29

xPabloBokt schreef:
@mce ik zeg ook niet dat we hem het zwijgen op moeten leggen. Maar hij mag best aangesproken worden op en verantwoordelijk gehouden worden voor de manier waarop hij zich presenteert.

Ben ik met je eens, alleen wie doet dat!! Als je geen partij hebt die dat kan.
Het is zeker de toon die de muziek maakt, dat kan ook heel gevaarlijk zijn, Loretta noemde het al eerder in dit topic.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:34

juval schreef:
nee, hoeft niet wat mij betreft. Als Wilders ooit stopt is het einde PVV, dat lijkt me prima. Geen belastinggeld in steken om wetgeving voor te verzinnen.

Als hij "in het harnas sterft" hebben we een onbeholpen groep kamerleden die best wat zetels vertegenwoordigen.

PVV-ers die nu in de gemeenteraad zitten gaan straks onder een andere naam de verkiezingen in. Juist omdat ze meer inspraak willen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:42

Benzz schreef:
Ik kan prima een hypotheek afsluiten, echter kan ik er geen normale woning voor kopen in deze regio.

Wat is “normaal”? (Serieuze vraag)

Een tijdje terug las ik hier dat mensen dan best wat verder weg konden gaan wonen trouwens..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:05

Persoonlijk vind ik € 275.000 voor een studio van 32m2 geen normale woning en prijs.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:14

Ik filter op funda op tot 250.000 en oppervlakte vanaf 75m2, daar staat nog wel iets?
(Deze exercitie is al eerder gedaan staat me bij trouwens)

Overigens was de vraag wat wel “normaal” is / gevonden wordt :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:15

Cer schreef:
Benzz schreef:

Wat is “normaal”? (Serieuze vraag)

Een tijdje terug las ik hier dat mensen dan best wat verder weg konden gaan wonen trouwens..

Vanaf 4,5 ton.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:16

Maar wat voor woning is dat dan? Een appartement? Een studio?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:19

juval schreef:
nee, hoeft niet wat mij betreft. Als Wilders ooit stopt is het einde PVV, dat lijkt me prima. Geen belastinggeld in steken om wetgeving voor te verzinnen.

Wat mij betreft wel. We leven in een democratie, ook de politieke partijen moeten democratisch zijn. Nu en in de toekomst.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:24

Cer schreef:
Maar wat voor woning is dat dan? Een appartement? Een studio?

Gewoon een tussenwoning van 70m2 waar vaak nog veel aangedaan moet worden en dan wordt er ook nog flink overboden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:24

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:
De prijzen zullen denk ik ook niet echt gaan zakken. Hooguit minder hard stijgen. Is wel zo eerlijk voor de mensen die nog niet al in een koopwoning zitten. Maken die ook nog een keer kans.

Ik denk dat de prijzen lager moeten hoor voor die groep, ze komen er nu al niet tussen?

Dat is tweeledig.

1. Op de huurmarkt is er niet dusdanig de financiële controle dat je als huurder beschermd wordt tegen te hoge woonlasten, bij een hypotheek is dat wel. Als ik morgen voor 2000 euro in de maand een woning wil huren, dan kan dat in principe. Dat betekent niet dat ik voor dat bedrag ook een bijbehorende hypotheek kan afsluiten.

2. Met de huidige huizenprijzen koop je in de meeste steden/dorpen met een hypotheek behorende bij een maandbedrag van 1400 euro, geen huis meer. Dus je kunt wel een hypotheek krijgen van zo'n 280/300k, maar de gemiddelde huizenprijzen zitten al aan de 475k inmiddels.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 11-12-25 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:26

Cer schreef:
Ik filter op funda op tot 250.000 en oppervlakte vanaf 75m2, daar staat nog wel iets?

Ja, maar ik wil niet in noordoost Groningen wonen. En Benzz denk ik ook niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:28

Mijn idee van de huurmarkt is dat mensen belachelijk veel betalen voor krotten… echt absurd, en je mag er niks aan (laten) doen ook. Althans, wat ik zo lees, ook op bokt. Je bent een beetje overgeleverd aan de grillen van de huurbaas …

San87, ik filter gewoon op Nederland en daar staat Randstad ook tussen…

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:28

Cer schreef:

Als ik zoek op tot op voldoende afstand,50 kilometer, van mijn huidige woonplaats staan er 39 woningen waarvan een deel kluswoningen met energielabel F.
Als er nog voor een 100.000 verbouwd moet worden heeft het ook geen zin.

Geen idee op het eerder gedaan is. :)

Het is gewoon extreem moeilijk om een betaalbare woning te vinden.

Met maar één inkomen
is het best een uitdaging zeker zonder geld als schenking of erfenis.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:30

_San87_ schreef:

Den Helder een optie? :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:30

Ook geen appartementen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:36

Cer schreef:
Ook geen appartementen?

Het totaal is 39 appartementen en woningen, beschikbaar, afstand 50 kilometer. :)

Excuus ik overdreef het zijn er 29!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:38

_San87_ schreef:
Cer schreef:

Ik sla even over, te ver naar mijn werk :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:43

Lekker in het buitengebied gaan wonen ;) wij hebben onze vrijstaande woning met flink grond gekocht voor de prijs waar je nu niet eens een rijtjeshuis voor koopt. Ouderwets, hokkerig en niet bepaald groot. Niemand wilde er wonen, want je moest er iets aan doen en niemand wil klein wonen of kleine kamertjes voor hun kinderen. Terwijl er een gezin van met 3 kinderen in woonde die allemaal prima groot zijn geworden. Ik heb soms ook het idee dat we kieskeuriger zijn geworden, en alles meteen perfect moet zijn.

Aan de andere kant, ik zit even te kijken - woningen vergelijkbaar met die van ons, die we in 2012 voor 170.000 kochten (dat waren nog eens tijden, was een gezinswoning met garage, tuin, kantoor en 3 slaapkamers) staan nu voor 3 ton. En dat waren jaren 70 drive in woningen. Het is wel écht niet leuk meer zeg.