Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Babootje

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:21

Yep; 1 les: als je iets vertrouwelijk wil houden, gooi het dan niet in een groepschat. Die naiviteit verwacht je gewoon niet bij mensen met die verantwoordelijkheid.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:45

Babootje schreef:
Yep; 1 les: als je iets vertrouwelijk wil houden, gooi het dan niet in een groepschat. Die naiviteit verwacht je gewoon niet bij mensen met die verantwoordelijkheid.

Les 2: gebruik op schrift alleen woorden die je ook bij een persoonlijke ontmoeting zou gebruiken, dat voorkomt mogelijke gênante situaties in de toekomst. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:46

journee schreef:
Babootje schreef:

Les 2: gebruik op schrift alleen woorden die je ook bij een persoonlijke ontmoeting zou gebruiken, dat voorkomt mogelijke gênante situaties in de toekomst. :)

Ik heb nog nooit “met vriendelijke groet” gezegd voor ik ergens weg liep. -O-

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:54

MarlindeRooz schreef:
journee schreef:

Ik heb nog nooit “met vriendelijke groet” gezegd voor ik ergens weg liep. -O-

Als je erover nadenkt is het sowieso vreemd om op schrift de omschrijving van een groet te gebruiken en niet gewoon Doei!, Tot ziens!, vaarwel! of of iets dergelijks. Dat moet je dan blijkbaar zelf maar invullen? :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:57

Babootje schreef:

Toen hij dit zei, was het zomer, verkiezingen nog niet geweest en wist hij helemaal niet dat hij informateur zou worden.

Het is een vies spelletje van de VVD in combinatie van waardeloze journalistiek van het NRC.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 18:02

Dus toen was het wel prima om haar een feeks (of wat was het) te noemen tegenover 3 anderen waarvan 1 media gast ?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 18:04

Cer schreef:
Dus toen was het wel prima om haar een feeks (of wat was het) te noemen tegenover 3 anderen waarvan 1 media gast ?

Dat keur in absoluut niet goed, maar ik vind het wel smerig om het zo aan te pakken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 18:16

Het was in de zomer; een beetje sparren wat de mogelijkheden zijn voor een nieuwe regering.
Het is een optelsom: het in zee gaan met Wilders, de nareis-leugen, de Douwe Bob-kwestie en het weigeren met GL/PvdA in zee gaan.
Hij had Yesilgoz geen feeks moeten noemen, maar leugenaar was een prima benaming, dat is Yesilgoz ook.

Opvallend dat er nooit iets gelekt wordt van VVD.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 18:38

Ik vind het grappig dat 10 paginas terug Nanninga haar oude Tweets niet konden, terwijl ze toen in een andere functie zat, en nu wel.

Ik denk, dat het in beide gevallen iets over iemand zijn denkbeelden zegt en dat dat toch meetelt als je een zware politieke functie ambieert.

Wij kunnen dus allemaal nooit meer de politiek in :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 18:46

Benzz schreef:
IMANDRA schreef:
Kan hem niet lezen, paywall :(

Kun je hier mee oplossen: https://archive.is/

Thanks! Mijn oplossing werkte niet, vandaar haha.

Cer schreef:

Nee, maar het was in een privégesprek, besloten kring, waaruit door iemand gelekt is, niet in een interview.
Ik denk dat iedereen wel uitspraken doet in privésettings die eigenlijk niet helemaal netjes zijn. Dat wil imho niet zeggen dat iemand niet onafhankelijk kan zijn in een professionele setting.

Ik vind het een smerige actie dat het gelekt is. Maar snap ook dat hij opstapt nu dat lek is geweest.

anjali schreef:
Heel veel mensen hebben nog steeds niet in de gaten dat werkelijk alles wat je deelt op internet een eigen leven gaat leiden, de wereld kan rondgaan, en dat je het er bijna nooit meer afkrijgt. En als je ergens een hoge positie krijgt dan is het zeker dat "men" het internet en je sociale media gaat afstruinen en dingen gaat vinden die schadelijk voor je (kunnen) zijn. Maar goed, eerlijk is eerlijk. Vroeger wist mijn haast niet hoe andere mensen denken en tegenwoordig wel. Zo kom je niet later voor verrassingen te staan.

Mwah, vind dat niet vergelijkbaar eigenlijk? Dit zou je kunnen vergelijken met een brief naar iemand sturen, die onderschept wordt. Alleen heeft een platform als sms / whatsapp etc. veel meer beveiligingen zodat die 'brief' niet zomaar onderschept kan worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:06

ruitje schreef:
Ik vind het grappig dat 10 paginas terug Nanninga haar oude Tweets niet konden, terwijl ze toen in een andere functie zat, en nu wel.

Ik denk, dat het in beide gevallen iets over iemand zijn denkbeelden zegt en dat dat toch meetelt als je een zware politieke functie ambieert.

Annabel Nanniga maakte openbaar grapjes over joden vergassen, deze meneer noemt Yesilgoz een feeks in appjes in de privésfeer, gaat daarna door het stof en treed af. Totaal onvergelijkbaar.

https://www.reddit.com/r/nederlands/s/uF6D4naZQ5

Hier vind je de tweets die ze plaatste. In het openbaar. Echt wel even van een andere orde.

In andere topic is al uitgelegd dat er helemaal geen regels bestaan rond partijvoorkeur van de informateur, dat hij helemaal niet onpartijdig hoeft te zijn. Als ie zn mening maar thuis laat in zijn werk. D66 wil ook met PvdA/GL, dus zo’n gekke dingen zei die Wijers niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:12

Cer schreef:

Hij heeft het tegen 1 persoon gezegd die het vervolgens deelt!

Even een lijst met Wilders opmerkingen

Afbeelding
Allemaal fout! Ook feeks en heks.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:20

Uit het nrc:

Het gaat om een appbericht van D66’er Wijers aan onder meer mediaondernemer Willem Sijthoff in aanloop naar de verkiezingen, dat is ingezien door NRC.

“Onder meer” is imo niet 1

Alle berichten over wat anderen doen staat hier los van
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-11-25 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:21

nps schreef:
ruitje schreef:

Annabel Nanniga maakte openbaar grapjes over joden vergassen, deze meneer noemt Yesilgoz een feeks in appjes in de privésfeer, gaat daarna door het stof en treed af. Totaal onvergelijkbaar.

https://www.reddit.com/r/nederlands/s/uF6D4naZQ5

Hier vind je de tweets die ze plaatste. In het openbaar. Echt wel even van een andere orde.

In andere topic is al uitgelegd dat er helemaal geen regels bestaan rond partijvoorkeur van de informateur, dat hij helemaal niet onpartijdig hoeft te zijn. Als ie zn mening maar thuis laat in zijn werk. D66 wil ook met PvdA/GL, dus zo’n gekke dingen zei die Wijers niet.

Persoonlijk vind ik de tweets van Nanninga ook nergens over gaan, maar deze zijn geplaatst als satire in een tijd dat zij als columnist werkte voor geen stijl, waarbij ze over vrijwel alles en iedereen satire plaatste. De context is dan ook wel belangrijk. Zij geeft ook aan dat zij dit soort bewoordingen ook niet in haar huidige politieke functie zou gebruiken.

https://niw.nl/ik-ben-het-probleem-niet/

Soms is het wel belangrijk om een eerdere baan van iemand niet mee te laten spelen in de toekomst. Want dan zou ook niemand Zelensky nog serieus kunnen nemen.
Laatst bijgewerkt door journee op 15-11-25 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:24

Cer schreef:
Uit het nrc:

Het gaat om een appbericht van D66’er Wijers aan onder meer mediaondernemer Willem Sijthoff in aanloop naar de verkiezingen, dat is ingezien door NRC.

“Onder meer” is imo niet 1

Alle berichten over wat anderen doen staat hier los van

In het artikel stond inderdaad dat het bericht verstuurd was aan 4 personen. Dan denk ik al snel aan een groepsapp.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:31

ruitje schreef:
Dat was natuurlijk wel echt van een hele andere orde, neem aan dat je dat verschil zelf ook wel ziet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:32

Die satire ? Ja dat is idd wat anders :j
Of bedoel je wat anders?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:33

Cer schreef:
Of bedoel je wat anders?

Ook in satire zijn er grenzen wat je kan zeggen…

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:35

Saga schreef:
ruitje schreef:
Dat was natuurlijk wel echt van een hele andere orde, neem aan dat je dat verschil zelf ook wel ziet.

Behalve dat zij zin had in Joden vergassen, noemde zij bootvluchtelingen: dobbernegers.

Ik hou van satire en caberatiers, maar dat is Nanninga niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:36

Babootje schreef:
Raineri schreef:
Wat mij opvalt is dat het zo eenvoudig gaat. Het is niet met echt een intimi besproken, gewoon op WhatsApp zonder enige gêne. Dat komt op mij over alsof dit vaker gebeurd.
Ik denk/vrees dat wel meer politici dit doen...

Lijkt Hegseth wel :+

Zo, maar dat was wel echt different cook :D.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:37

journee schreef:
Babootje schreef:

Les 3: als 4 mensen het weten, dan weet iedereen het. Oftewel, "two can keep a secret if one of them is dead".

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:39

Cer schreef:
Of bedoel je wat anders?
Neem aan dat iedereen hier slim genoeg is om het verschil te zien tussen o.a mensen dobbernegers noemen en het hebben over joden vergassen (daar maak je i.m.o sowieso geen grapjes over) en iemand een feeks noemen.
Maar misschien onderschat ik dit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:48

Ik vind heel veel satire belachelijk, maar ik ga niet over wat satire is…

Maar allemaal anderen erbij halen doet niks met wat Wijers geapt heeft, denk ik

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:02

Hij had haar gewoon "de leider van de VVD" moeten noemen in zijn app, dan was er niets aan de hand geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:08

Dan hadden ze wel wat anders, waar of niet waar, proberen te vinden. Hij was voor een breed kabinet met vvd PvdA d66 en cda. Enige partij die dat niet wil is vvd .