Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 18:23

Gemeente Barneveld wil geen lokaal Wolvenmeldpunt
Citaat:
22 september 2025
College Barneveld vindt wolven meldpunt ‘niet wenselijk en onuitvoerbaar’
BARNEVELD

De oprichting van een lokaal wolvenmeldpunt is op dit moment niet wenselijk. Die boodschap heeft het Barneveldse gemeentebestuur voor de fracties van SGP en Lokaal Belang, die een voorstel willen indienen om zo’n meldpunt in te richten.

Het college zegt begrip te hebben voor de zorgen en emoties die leven onder inwoners en veehouders, maar stelt tegelijk dat een dergelijk meldpunt zowel onuitvoerbaar als onwenselijk is.

Lokaal Belang en SGP - die samen een meerderheid in de raad vormen - hebben aangekondigd in de raadsvergadering van 8 oktober met hun voorstel te komen. Zij willen een meldpunt voor zichtmeldingen en aanvallen van wolven ‘op straatnaamniveau’. Het initiatief volgde op een reeks wolvenaanvallen in de gemeente, met name rondom Voorthuizen. De indieners benadrukten het van belang van dierhouders om te weten of er wolven in de directe omgeving actief zijn.

GROTE ACTIERADIUS Het college wijst het voorstel om meerdere redenen af. Allereerst is de wolf een ‘mobiel dier’ met een ‘grote actieradius’. ,,Individuele wolven kunnen zich binnen korte tijd tot wel zeventig kilometer per dag verplaatsen.” Hierdoor geven zichtmeldingen op straatnaamniveau geen betrouwbaar beeld van de actuele aanwezigheid.

STROPERIJ EN SENSATIE Een meldpunt ,,kan het gevoel van onveiligheid extra versterken, zonder dat dit leidt tot een daadwerkelijke confrontatie tussen wolf-mens, wolf-hond of wolf-veedier.” Exacte locaties worden niet openbaar gemaakt, om de wolf te beschermen tegen verstoring en illegale jacht, aldus het college. ,,Er zijn zorgen dat publieke meldingen kunnen leiden tot stroperij, maar ook een toename van toerisme en sensatiezoekende bezoekers teweeg kan brengen. ,,Als wolven herhaaldelijk mensen tegenkomen zonder verstoring of afschrikking, kunnen ze minder schuw worden, dichter bij menselijke bebouwing komen en risico’s nemen die ze normaal zouden vermijden.”
EXPERTS Het college benadrukt dat het beleid en beheer van wolven onder de verantwoordelijkheid van de provincie Gelderland en uitvoeringsinstantie BIJ12 vallen, niet bij gemeenten. Meldingen van zichtwaarnemingen en schadegevallen worden via het landelijke Wolvenmeldpunt verzameld en gevalideerd door experts. ,,Er is reeds een online overzicht beschikbaar van bijtincidenten en waarnemingen op dorpsniveau”, schrijft het college.

Ook is er een praktisch bezwaar tegen een gemeentelijk meldpunt. ,,De ambtelijke capaciteit binnen de gemeente is te beperkt om een dergelijk meldpunt te faciliteren en onderhouden.”

BALANS Hoewel het college het lokaal meldpunt afwijst, erkent het de behoefte aan een goede informatievoorziening. Het gemeentebestuur zegt opnieuw contact op te willen nemen met de provincie Gelderland en BIJ12 om te onderzoeken of de informatievoorziening over bijtincidenten verbeterd kan worden, met name voor veehouders. ,,Daarbij zal worden gekeken naar de balans tussen informatiebehoefte en bescherming van de wolf.”

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... jk-en-onui

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1KvNbD ... tid=wwXIfr

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:10

DubbelFun schreef:
Nee, die is niet dood, dat is ooit eens in de media terecht gekomen, maar niet waar.

ah ok

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:49

Is er ergens een teller over hoeveel slachtoffers de wolf al gemaakt heeft? Want ik lees net 6000 en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit geen juist getal is. Binnen een straal van 3 km van mijn huis zit ik al op 76 schapen en een pink. En dat gaat dan niet eens over gevestigde wolven of wolvengebied.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 19:53

Anne_GTI schreef:
Is er ergens een teller over hoeveel slachtoffers de wolf al gemaakt heeft? Want ik lees net 6000 en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit geen juist getal is. Binnen een straal van 3 km van mijn huis zit ik al op 76 schapen en een pink. En dat gaat dan niet eens over gevestigde wolven of wolvengebied.

Alleen dood of ook gewond?

Alleen bevestigd wolf of ook grote kans wolf?

Als je die twee vragen beantwoord geef ik je binnen 5 minuten antwoord.
Heb ik zo uitgezocht voor je, met bron en al

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:01

Totaal Dood, Zeker wolf, vanaf begin registratie, 7749
Totaal gewond, Zeker wolf, vanaf begin registratie, 1695

Dan met ruimere gegevens, namelijk ook waarschijnlijk wolf, nog geen uitslag en nog onbekend,
Totaal dood; 8412
Totaal gewond; 1850

Eerste, zeker wolf, totaal dus
9444 slachtoffers door zeker wolf

Tweede 10.266 totaal slachtoffers wolf en waarschijnlijk wolf

Exclusief wild, honden, mensen en niet doorgegeven schades.
Werkelijk dus hoger.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 20:09

Sinds wanneer houdt BIJ12 de slachtoffers bij, 2016-2017?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:10

tienus63 schreef:
Sinds wanneer houdt BIJ12 de slachtoffers bij, 2016-2017?

Eerder denk ik.

Ik check ff

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 20:12

Een paar invoeren 2015, 2016 niets, 2017 paar,

Vanaf 2018 structureler lijkt.

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:09

Femke, je bent geweldig

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 21:21

Anne_GTI schreef:
Femke, je bent geweldig

Ik was toevallig toch al even wat dingen aan het uitpuzzelen waar ik zelf nieuwsgierig naar ben.

Dus dit was vlot meegepikt ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 22:34

tienus63 schreef:
Aanval Hemrik Frl, 7 schapen gedood, 5 gewond

Citaat:
22 september 2025/Hemrik/Friesland
Aanval op schapen
7 schapen gedood
5 schapen gewond
Volgens taxateur meerdere wolven
Eigenaar veel sterkte

[ Afbeelding ]
https://www.facebook.com/share/p/1CG9Us ... tid=wwXIfr

Helaas blikken er meer schapen gedood en gewond te zijn.
Citaat:
Hemrik Fryslân
22-09-2025

Aanval op schapen.

7 schapen gedood, 9 schapen gewond met bijtwonden op de flanken en van achteren, staan onder behandeling bij de dierenarts.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Bron geen wolf

https://www.facebook.com/share/p/1FTKha ... tid=wwXIfr

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 07:58

Bij goedemorgen Nederland
Op ong 4 min gaat het over de wolf

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:15

Er is een wolf doodgereden bij Leusden, niet Bram.

Leusden Utrecht
22-09-2025
Gisteravond

Gisteravond is er een wolf dood gereden in de buurt van de doornseweg. Zover bekend ging het hier niet om Bram.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:43

Jammer !
Jammer voor het beest. Jammer dat het niet Bram is.
(En gelukkig eentje minder die ellende kan veroorzaken)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:49

Denk dat het of een welp of een jaarling moet zijn geweest.

Of stiekum misschien het vrouwtje van Bram.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:49

Hoe kunnen ze dat zo snel weten dat het Bram niet is... of het moet een vrouwtje zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 09:51

Aanval Stroe Gld, twee schapen gedood
Citaat:
Stroe Gelderland
23-09-2025

Aanval op schapen, 2 schapen gedood

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CrQda ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 09:53

DubbelFun schreef:
Hoe kunnen ze dat zo snel weten dat het Bram niet is... of het moet een vrouwtje zijn.

Dit zou absoluut de snelste manier zijn om uit te sluiten dat het hem niet is.
Of het overduidelijk een jonge wolf geweest m/v.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:53

DubbelFun schreef:

nou dit dus

Maar vaak wel om de pot heen draaien hoeveel het er zijn enz.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 09:55

Zichtmeldingen Langedijke Frl twee wolven
Citaat:
Langedijke Friesland
23-09-2025
05.40 uur

2 wolven gezien thv landgoed puttersbos. Gisterochtend daar ook een wolf gezien.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BFamm ... tid=wwXIfr

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 09:56

Het is wel echt de N weg die dwars door Den Treek loopt, zo handig dat ecoduct 8)7

Maar dat is wat ik ook dacht, dan moet het wel een vrouwtje of overduidelijk een kleintje zijn geweest als ze zo stellig beweren dat het Bram niet was.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:02

Blij dat het Bram niet is! 2 minder ipv 1 minder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 10:02

Nog geen einde aan wolvensaga, tot verdriet van Rummenie
Citaat:
23 september 2025/de Telegraaf
Nog geen einde aan wolvensaga, tot verdriet Rummenie: ’Niet enige puzzelstukje’
Brussel - Voorlopig komt er geen einde aan de politieke wolvensoap. Waarschijnlijk nog voor de kerst komt er een nieuw wolvenrapport, zo laat demissionair staatssecretaris Jean Rummenie (Natuur) weten. „De opdracht aan de onderzoekers is deze keer anders.”
De Europese beschermingsregels voor de wolf zijn afgezwakt, maar het roofdier blijft beschermd. Alleen als de wolvenpopulatie stabiel genoeg is mag het beest makkelijker worden verjaagd of gedood.

Nederland moest hier eerst nog onderzoek naar doen. De resultaten zijn vrijdag gepubliceerd door Wageningen University & Research (WUR). Wat blijkt? Er moeten juist méér wolvenroedels komen voor Nederland losser kan omgaan met de bescherming van ’s lands meest besproken wildebeest.

Het rapport zorgt voor geruzie tussen de staatssecretaris en de universiteit. „Onbruikbaar”, noemde Rummenie het onderzoek vanwege het ontbreken van onderzoek naar de maatschappelijke en sociaaleconomische gevolgen. „Misleidend”, reageert de universiteit, want dát stond niet de opdracht.

Rummenie reageert maandag in Brussel. Hij blijft het „jammer” vinden dat het brede plaatje buiten beschouwing is gehouden.
„Natuurlijk zegt de WUR, wij zijn om een ecologische studie gevraagd. Nou goed, dat respecteer ik. Maar het is natuurlijk niet het enige stukje van de puzzel die ik moet leggen. Dit is de ecologische blik”, aldus Rummenie. „Maar als bewindspersoon heb ik bestuurlijk wel even wat meer verantwoordelijkheid. We hebben allemaal gezien hoe het soms behoorlijk gevaarlijk wordt in Nederland. En als je dan naar die studie kijkt, die spreekt over een verviervoudiging van het aantal wolven.”

De staatssecretaris zegt wel met de universiteit te hebben gesproken over dit brede plaatje: „Maar zij zaten er echt zo in. Een onderzoeker gaat over zijn onderzoek, hè?” De bewindsman heeft nu een nieuw onderzoek besteld bij een ’internationaal expert’. Wie dat is zegt hij nog niet. „De opdracht is nu explicieter.”

De voormalig landbouwdiplomaat wijst ook naar verschillen met andere landen. „Zweden valt onder dezelfde Europese regels, het land is tien keer zo groot als Nederland en daar hebben ze vorig jaar al besloten dat er maximaal 170 wolven mogen zijn”, aldus Rummenie. „Wij zitten nu al op 120 wolven en dan zouden er dan 150 moeten worden. (…) Ik ben echt geschrokken van deze aantallen. Daarom denk ik dat het goed is om een second opinion aan te vragen.”

https://www.telegraaf.nl/binnenland/nog ... 45342.html

https://www.facebook.com/share/p/1JYWPF ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:05

MyChoice schreef:
Blij dat het Bram niet is! 2 minder ipv 1 minder.

dat moet ook nog maar gaan gebeuren....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 10:06

tienus63 schreef:
DubbelFun schreef:

Dit zou absoluut de snelste manier zijn om uit te sluiten dat het hem niet is.
Of het overduidelijk een jonge wolf geweest m/v.

Dit inderdaad. Een wolf van nog geen 2 jaar oud ziet er vast anders uit dan een ouder mannetje als Bram.