Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DubbelFun schreef:Een flinke dikke en dichte bramenhaag zal zeker werken.
Normaliter snoei ik de bramen buiten het hek altijd kort in de winter, maar nu laat ik ze mooi staan. Nadeel is wel dat ik nu wekelijks alles wat door het hek heen groeit af moet knippen.
Ik zou ook wel willen weten wat voor geurspoor die boer gebruikt om de wolven af te schrikken.
josien_m_ schreef:Welke geur het is doet er denk ik niet toe. Zolang die maar geassocieerd wordt met stroomdraad.
Citaat:1 november 2024/Friesland
Nav het artikel: Fries experiment
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... Y0-sr05uZA
Deze 2 prive foto's van de locatie aldaar.
Het blauwe lint is vanaf afgelopen zomer aanwezig
De locatie is: landgoed Boschoord
Onderhoud aan deze locatie: Stichting Maatschappij van Weldadigheid
Het geurspoor hebben wij niet kunnen fotograferen
SusanH schreef:Mychoiche ik heb geen idee waar je nu kunt rijden waar geen of weinig wolven zitten. Ik woon zelf tussen de Veluwe en de Heuvelrug in ( dichtste bij het bos van de Heuvelrug) en ik weet het zelf ook niet meer zo goed. Ik ben er steeds minder gerust op. Ik zou zelf sowieso als je toch wil gaan, ergens gaan waar je goed van je af kan kijken, en mooie brede rechte paden hebt.
En idd ik vind het uitblijven van meldingen ook vreemd. Het is verdacht rustig in "mijn" hoek.
Citaat:DE MUTSEN VAN STICHTING WIJ(s) MET WOLVEN
Zien jullie deze foto? Daarop zijn twee mutsen van Stichting Wij(s) met wolven te zien. En nee….daarmee bedoelen wij natuurlijk niet de twee charmante vrijwilligers!!!
De afgelopen weken zijn meerdere vrijwilligers met gedoneerde wol aan het breien geslagen. Samen hebben ze prachtige mutsen in allerlei kleuren gebreid en ze voorzien van een merkje met WmW er op. De beide dames op de foto staan morgen met deze mutsen op de Ondernemersfair in Frederiksoord. Iedereen die zich ter plekke aanmeldt als vaste donateur voor minimaal € 25,- per jaar mag een muts uitzoeken. Zo lang de voorraad strekt!
Voor meer informatie zie: https://www.facebook.com/10008618212671 ... 083521358/?
Jessix schreef:Ik heb nergens kunnen vinden dat dit een werkend middel is. Sterker nog ik lees dat in Amerika er in de buurt van campsites juist NIET geurineerd mag worden omdat dit beren zou aantrekken.Ik begreep dat het zijn eigen mensen geur betreft. De associate is dan ook geur van mensen gecombineerd met een flinke tik van het stroomdraad. Dus uit de buurt van mensen blijven.
MyChoice schreef:SusanH schreef:Mychoiche ik heb geen idee waar je nu kunt rijden waar geen of weinig wolven zitten. Ik woon zelf tussen de Veluwe en de Heuvelrug in ( dichtste bij het bos van de Heuvelrug) en ik weet het zelf ook niet meer zo goed. Ik ben er steeds minder gerust op. Ik zou zelf sowieso als je toch wil gaan, ergens gaan waar je goed van je af kan kijken, en mooie brede rechte paden hebt.
En idd ik vind het uitblijven van meldingen ook vreemd. Het is verdacht rustig in "mijn" hoek.
Ja ik zat te denken aan parkeren bij de Koeweg en daar de heide rond. Op zondag zijn er ook wel veel mensen, hopelijk geen wolven dan daar. En vooral ook in het zicht blijven van mensen was mijn idee
Helaas is de parkeerplaats bij het natuurcentrum gesloten, daar startte ik eerder altijd.
Citaat:1 november 2024/Jemgum/Landkreis Leer/Nedersaksen/Duitsland
Aanval op runderen
https://www.facebook.com/groups/1214705902744245
Citaat:Dode schapen in Speuld zijn opgehaald, boerenstel wuift kritiek weg: ‘Wilden statement maken’
Ze wilden een statement maken door de dode dieren langs de kant van de weg te leggen, vol in het zicht. Want ondanks dat ze hun stukje weiland in Speuld volledig hadden omheind met schrikdraad, kreeg een wolf de schapen van René en Welline van Deuveren te pakken. De dode schapen zijn inmiddels verwijderd.
Het AD 01.11.2024
<<,,Ja, er staat zeker stroom op. Ik heb dat gisteravond nog getest.’’ Welline van Deuveren stapt van de shovel en loopt richting het hekwerk. ,,We hebben expres zeven schrikdraden gespannen – je kunt er zes zien, en eentje zit onder de grond. Vijf draden is het advies voor wolfwerende rasters. We dachten onze schapen hiermee een stukje extra bescherming te bieden.’’
Het hek is 1,30 meter hoog. Is dat hoog genoeg? Dat is maar net aan wie je het vraagt. Een snelle zoekopdracht op Google geeft verschillende resultaten. De ene website heeft het over een hoogte van minimaal 1,20 meter, de andere houdt het op 1,60 meter.
Wolvensporen
Hoe het ook zij, de wolf is in Speuld over het hek heen gesprongen. Welline laat foto’s zien van de wolvensporen. ,,Hij heeft een aanloop genomen is zo tussen onze vijf schapen gekomen.’’ Gisteravond ontdekte René wat er was gebeurd. Twee dieren waren al dood, de andere drie lagen naar adem te happen en zijn later afgemaakt door de veearts.
Het stel besloot de dode dieren langs de kant van de weg te leggen, vergezeld van een spandoek met daarop de tekst ‘Wolf Bedankt’. Het was een luguber gezicht, van sommige dieren waren zelfs de ingewanden nog te zien.
Dat het onsmakelijk was, daar is het echtpaar Van Deuveren zich van bewust. Welline geeft aan dat ze hiermee een statement wilden maken. Laten zien wat de wolf aanricht in hun kleine buurtschap, dat onderdeel is van de gemeente Ermelo. Want dode schapen door wolvenaanvallen zijn ze inmiddels wel gewend in Speuld.
,,Hier verderop liepen eerder ook schapen’’, vertelt buurman Hans Huisman, terwijl hij in de richting van de N302 wijst. ,,Maar die heeft de eigenaar weggedaan, omdat de dieren hier gewoon niet veilig zijn.’’ Huisman juicht het 'statement’ van zijn buren dan ook van harte toe. ,,Het is toch hartstikke idioot dat schapen vanwege de wolf uit ons landschap verdwijnen?’’
Kritiek
Maar er klonk ook kritiek. De gemeente Ermelo riep vrijdagochtend op de dode schapen zo snel mogelijk weg te halen. Dierenrechtenorganisatie Animal Rights meldde dat zij een klacht gaat indienen, omdat de actie in strijd zou zijn met de wet.
De dieren zijn vrijdagmiddag opgehaald door kadaverafhaler Rendac. ,,Dat was ook allang de bedoeling’’, zegt Welline. ,,Het is ook nooit onze intentie geweest om de schapen hier dagenlang te laten liggen.’’ Dat zij en haar man met de actie de wet zouden overtreden, wuift ze weg. ,,Als Rendac dood vee komt ophalen, moet je de dieren sowieso langs de kant van de weg leggen. Wij deden dat gewoon iets eerder.’’
BIJ12
BIJ12, de organisatie die namens de provincies waarnemingen van wolven en schades door dit beschermde dier registreert, bevestigt de melding. ,,Die is donderdagochtend bij ons binnengekomen”, zegt woordvoerder Christian Jansen. ,,Naar verwachting zal de melding uiterlijk maandag op onze site worden bijgewerkt.’’
Een onafhankelijke wildschadetaxateur is in opdracht van BIJ12 bij de schapenhouder geweest voor een veldbezoek en dna-afname. Tot het dna-onderzoek is afgerond, spreekt de organisatie over vermoedelijke wolvenschade.
,,Vanuit BIJ12 wachten we eerst de terugkoppeling van de taxateur af.’’ Dat is volgens Jansen ook de reden waarom zijn organisatie nog geen antwoord geeft op de vraag of de boer in kwestie afdoende wolfwerende maatregelen had genomen om een aanval af te slaan.>>
tienus63 schreef:Nou, ik heb wat aangeschaft.
Een goede oplaadbare zaklamp. Ding schijnt 300 meter, niet te lomp groot. Niet te zwaar.
Die komt nu op de plek van de maglite die stuk is en op batterijen werkte.
Varta Night cutter F30R.