Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:23

irmaz schreef:
Alsof de huidige kinderen op de basisschool het verschil weten, die hebben toch helemaal nog geen associatie me het woord kistkalveren. Maar goed, laten we de term kistkalveren vanaf nu moderniseren en het over kratkalveren hebben.

Nee, maar wij wel. En imo moeten we de correcte terminologie gebruiken. Kistkalveren mogen niet meer.
Ik vind het niet ideaal zoals het nu gaat, kan absoluut beter, maar het is zoveel verbeterd met hoe het was, dat het niet eens meer vergelijkbaar is.
irmaz schreef:
Daarnaast luisteren niet alle kinderen even goed naar de nuance en komen met halve verhalen bij de ouders aan, die zelf ook maar half luisteren, een eigen verhaal bedenken, de kliklijn bellen, de "deskundige"commissie inschakelen en de leerkracht beschadigd voor het leven. Hoeveel leraren zijn er bestand tegen zoveel controle van 'grote broer"?

Daar zal vast wel een check op zijn denk ik. Het lijkt me echt heel sterk dat ze klakkeloos aannemen wat een misschien kwaadwillend persoon zegt.

Ik vraag me af waarom jij zo een probleem hebt met waarborgen dat kinderen dingen leren die kloppen. Echt.

Er wordt zoveel misinformatie verspreid, en vergeet niet dat kinderen tot een bepaalde leeftijd niet in staat zijn tot kritisch denken, en gewoon aannemen wat er gezegd wordt. Censuur op misinformatie (ervan uitgaande dat de informatie wordt gecontroleerd door een onafhankelijke partij op feitelijke juistheid) lijkt me een heel goed ding.

pmarena schreef:
Ik vind het hier bij de kaasboer toch altijd wel sneu hoor.... die piepjonge humpies op een rijtje, allemaal apart, zonder mamma of ander gezelschap om tegenaan te kruipen in van die piepkleine hokjes.... ik heb het altijd maar met ze te doen :(:) Hier heb ik wel eens gezien dat er dan nog eens een keer een katje bij gekropen was, dat kalfje had mazzel dat 'ie een soort knuffeltje had om tegenaan te slapen.....

Ik snap heus het nut wel, maar je moederhart breekt toch hoor als je zo'n baby moederziel alleen opgesloten ziet..... welkom in de wereld.....

Ja eens hoor. Het is nog zeker geen ideale situatie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:27

Elisa2 schreef:
Het is absoluut niet hetzelfde als een kist..ik heb de kistkalveren vroeger nog meegemaakt en ken ook de eenlingboxen. Allemaal van dichtbij, het is echt niet vergelijkbaar.

Uiteraard mag er nog wel goed naar de welzijnseisen van kalveren gekeken worden. Dat is echter een andere discussie.

De BBB schrijft helemaal geen regels en verboden op..het zou fijn zijn als iedere partij het onderwijs programma eerst langs onafhankelijke deskundigen laat gaan en de lesstof up to date houdt.

Het lijkt me sterk dat ouders een kliklijn bellen zonder eerst verdere informatie gevraagd te hebben of in de lesstof te kijken..

Ouders zijn ook mensen, net als de mensen op bokt. Dus als je kijkt hoe vaak er een conclusie wordt getrokken zonder de onderbouwing er bij te zoeken... Mwa, ik denk zo dat dat behoorlijk vaak mis zou gaan, wat het werk als docent nog lastiger maakt.

Lijkt me niet echt bevorderlijk met het huidige leraren tekort.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:28

Ik weet niet hoor wat de gemiddelde leeftijd is dat een kind kritisch gaat denken? Die van ons had dat al snel onder de knie maar wij zijn hier wel vaker apart :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:37

BigOne schreef:
En waar gaan de kalveren heen Juval? Want ik denk dat ze, zolang ze bij de boer in groepen geplaatst zijn het best redelijk goed hebben. Maar ik weet ook ( al 55 jaar) hoe het met opfokkalveren gaat.

ja, dan gaan de kalveren die geen melkkoe worden naar een kalveropfokbedrijf waar ze nog steeds in groepen worden gehouden en goed verzorgd worden tot ze geslacht worden. Ze komen echt niet meer in kisten, zoals dat misschien 55 jaar geleden gebeurde.

pmarena

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:42

Ik weet niet hoor, zullen er niet nog ergens keuterboertjes zijn die dat wel zo vol zijn blijven houden...? Op van die achtererfjes zeg maar..... en dan naar de plaatselijke slager? Want wie of wat controleert daar eigenlijk op?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:43

pmarena schreef:
Ik weet niet hoor wat de gemiddelde leeftijd is dat een kind kritisch gaat denken? Die van ons had dat al snel onder de knie maar wij zijn hier wel vaker apart :=

Ik weet niet of je daar echt een leeftijd aan kan hangen. Dat ligt denk ik heel erg aan het specifieke kind en de omstandigheden rond opgroeien en opvoeding.

En sommige mensen leren volgens mij nooit voor zichzelf te denken. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:54

Ik hoorde vroeger dat die kalverkisten waren zodat de kalveren niet konden bewegen en ze dus "blank" kalfsvlees opleverden.Best walgelijk. Nu eet ik helemaal geen vlees maar gebruik nog wel melk, dat doe ik dan zo veel mogelijk van "Kalverliefde" waar de koeien hun kalf enige tijd mogen houden. Het probleem is dat in heel veel producten melk verwerkt zit en waar die melk vandaan komt dat weet je niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:55

pmarena schreef:
Ik vind het hier bij de kaasboer toch altijd wel sneu hoor.... die piepjonge humpies op een rijtje, allemaal apart, zonder mamma of ander gezelschap om tegenaan te kruipen in van die piepkleine hokjes.... ik heb het altijd maar met ze te doen :(:) Hier heb ik wel eens gezien dat er dan nog eens een keer een katje bij gekropen was, dat kalfje had mazzel dat 'ie een soort knuffeltje had om tegenaan te slapen.....

Ik snap heus het nut wel, maar je moederhart breekt toch hoor als je zo'n baby moederziel alleen opgesloten ziet..... welkom in de wereld.....

Je kunt tegenwoordig bij een aantal supermarkten melk kopen van het merk "kalverliefde", daar mogen de kalveren tot maximaal drie maanden bij de koe blijven voordat ze er bij weggehaald worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:57

journee schreef:
pmarena schreef:

Ik weet niet of je daar echt een leeftijd aan kan hangen. Dat ligt denk ik heel erg aan het specifieke kind en de omstandigheden rond opgroeien en opvoeding.

En sommige mensen leren volgens mij nooit voor zichzelf te denken. :+

Voor “jezelf denken” is sowieso een van de grootste illusies. We zijn minder uniek vaak dan we denken. Maar das een andere discussie O:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:53

pmarena schreef:
Ik weet niet hoor, zullen er niet nog ergens keuterboertjes zijn die dat wel zo vol zijn blijven houden...? Op van die achtererfjes zeg maar..... en dan naar de plaatselijke slager? Want wie of wat controleert daar eigenlijk op?

de nvwa controleert, en de melkfabriek, en de milieudienst. En als je de regels overtreedt krijg je een fikse boete en een strafblad. Dus nee, ik denk niet dat er nog keuterboertjes achteraf kalfjes in kisten opfokken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:00

Ik weet in ieder geval dat die van ons met 4 jaar al wel een stukje inzicht had daarin hoor. Er was toen een jongetje in de eerste kleuterklas die graag stoute dingetjes deed, die hij zelf heel grappig vond. En hij trok onze jongen daar in mee, die 2 versterkten elkaar zeg maar. Met het verschil dat die van ons, als dat ventje er niet was, het niet deed omdat hij net even wat meer goed fatsoen had zeg maar :=

Hij was te klein om zich er echt tegen te kunnen verzetten (want hij vond het op het moment zelf dan ook erg grappig) maar hij verzuchtte wel met het leed van de wereld op zijn schouders tegen de hulpjuf "als X er is dan gaan mijn eigen gedachten in de prullenbak...." en dat dat hem heel erg speet. Dat heeft toch wel een poos geduurd voordat hij zichzelf daar goed van los kon maken, maar hij doorzag het al wel :)

Ja het is fijn dat er zulke initiatieven zijn als Kalverliefde +:)+

Wij halen 2x per week geitenmelk, vers is dat super lekker :j Uit de supermarkt vind ik het smerig.

Juval: fijn om te horen *\o/*

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:18

juval schreef:
BigOne schreef:
En waar gaan de kalveren heen Juval? Want ik denk dat ze, zolang ze bij de boer in groepen geplaatst zijn het best redelijk goed hebben. Maar ik weet ook ( al 55 jaar) hoe het met opfokkalveren gaat.

ja, dan gaan de kalveren die geen melkkoe worden naar een kalver opfokbedrijf waar ze nog steeds in groepen worden gehouden en goed verzorgd worden tot ze geslacht worden. Ze komen echt niet meer in kisten, zoals dat misschien 55 jaar geleden gebeurde.

Toch eens even in verdiept, maar diverse bronnen geven aan dat pas
sinds 2004! het verboden is om kalveren in kisten te houden. Dat is geen 55 jaar geleden, zelfs in de jaren 90 waren er nog kistkalveren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:27

Avalanche schreef:
irmaz schreef:
Daarnaast luisteren niet alle kinderen even goed naar de nuance en komen met halve verhalen bij de ouders aan, die zelf ook maar half luisteren, een eigen verhaal bedenken, de kliklijn bellen, de "deskundige"commissie inschakelen en de leerkracht beschadigd voor het leven. Hoeveel leraren zijn er bestand tegen zoveel controle van 'grote broer"?

Daar zal vast wel een check op zijn denk ik. Het lijkt me echt heel sterk dat ze klakkeloos aannemen wat een misschien kwaadwillend persoon zegt.

Ja hoor, die check wordt gedaan door een "deskundige" commissie. Net zoals er al heeeeel veeeel deskundigen zijn die nu van alles beoordelen. Zoals of iemand kindertoeslag had moeten krijgen b.v.
Avalanche schreef:
Ik vraag me af waarom jij zo een probleem hebt met waarborgen dat kinderen dingen leren die kloppen. Echt.

Ik heb er geen probleem mee dat er wordt gewaarborgd dat kinderen dingen leren die kloppen. Het probleem is dat dat nu ook al gebeurd. Net doen alsof dat niet het geval is is in mijn ogen volksverlakkerij. Of zoals we het tegenwoordig eufemistisch noemen: populistisch taalgebruik

Avalanche schreef:
Er wordt zoveel misinformatie verspreid, en vergeet niet dat kinderen tot een bepaalde leeftijd niet in staat zijn tot kritisch denken, en gewoon aannemen wat er gezegd wordt. Censuur op misinformatie (ervan uitgaande dat de informatie wordt gecontroleerd door een onafhankelijke partij op feitelijke juistheid) lijkt me een heel goed ding.

Dan zullen we het toch eerst eens moeten worden over wat precies misinformatie is. Het is volgens mij bijvoorbeeld misinformatie om net te doen alsof er nu geen controle is op wat er in een leer-curriculum wordt gegeven. Ook is het misinformatie dat er een commissie bestaat die de wijsheid en waarheid in pacht heeft. Er zijn helaas wel zat commissies die menen daar over te beschikken.
Lees het boek 1984 van George Orwell eens, die beschrijft mooi hoe censuur van misinformatie werkt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:33

Benzz schreef:
Ann schreef:

Alsof bovenstaande aan de orde is bij alle boerenbedrijven. Wat een nare toon heeft dit topic gekregen. Dat is net zoiets als zeggen dat 'links een slechte verliezer is', niet alle mensen die links hebben gestemd pakken het verkiezingsresultaat slecht op.

Dat staat er niet: maar als er objectief onderwijs gegeven moet worden, moet alles verteld worden. En dat wil de BBB niet want die vinden het prima kunnen. Idioot trouwens dat je in de linkse hoek schaart.

Heeft niets met links of rechts te maken, maar wel met de grondwet. En dit is tegen alles in waar de grondwet voor staat.

Lijkt me logisch; de BBB is rechtstreeks ontstaan uit de Agro-industrie met mensen en geld uit die bedrijven…

Hoezo onafhankelijk of onpartijdig?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:43

Elisa omschreef eerder al dat dit een voorbeeld was. Het is meer metaforisch voor wat ze probeert te zeggen. Alleen niet zo’n handig voorbeeld door het consensus O:)

In principe probeert het onderwijs al vaardigheden aan te leren om zelf na te denken. Op de uni en hbo dien je gewoon onafhankelijk onderzoek te doen. Wel mee eens dat de wereld grijs is. Daarom zie je ook soms andere uitkomsten bij onderzoeken. Werken vaccins bijvoorbeeld? Ja ze werken, maar: je wordt toch ziek, bij bepaalde onderliggende ziektes kan zus, ben je oud dan zo. Etc etc. De uitdaging is voor jezelf altijd te achterhalen waarom iets grijs is.
Ik ben het eens met het principe maar vind dat het niet in een partijprogramma hoort.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:52

Ik vind vooral dat als je aangeeft dat je iets schrapt uit je partijprogramma, je dat ook gewoon moet doen. Welke partij dan ook.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:05

De motie om de hulp aan Oekraïne op te schorten tot er een nieuw kabinet zit heeft het gelukkig niet gehaald . Een andere motie werd afgewezen ten nadeel van jeugdzorg , onderstaande reactie zette ik in het Oekraïne topic .
Die moties mogen dan niet aangenomen worden, heel sneaky worden ze toch ingediend ondanks dat ze al weten dat ze verworpen worden. Het mag dan onschuldig lijken, dat is het niet. Puur populisme en reden tot zorg, op allerlei gebied. Bvb jeugdzorg, er is bijna 40 miljoen op de plank blijven liggen , de ingediende motie om dit snel te gebruiken om te zorgen voor wat lucht in de jeugdzorg heeft het niet gered, met dank aan de huidige grote vier!! Waarbij bvb Omtzigt een poos geleden nog hoog van de toren blies dat het schandalig was dat kinderen geen hulp kregen stemt hij nu tegen, vieze rechtse smeerlap.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:53

irmaz schreef:
Ja hoor, die check wordt gedaan door een "deskundige" commissie. Net zoals er al heeeeel veeeel deskundigen zijn die nu van alles beoordelen. Zoals of iemand kindertoeslag had moeten krijgen b.v.

Volgens mij zijn dat twee totaal verschillende dingen :+
irmaz schreef:
Ik heb er geen probleem mee dat er wordt gewaarborgd dat kinderen dingen leren die kloppen. Het probleem is dat dat nu ook al gebeurd. Net doen alsof dat niet het geval is is in mijn ogen volksverlakkerij. Of zoals we het tegenwoordig eufemistisch noemen: populistisch taalgebruik

Niet altijd dus. Gelukkig wel heel vaak, maar het gaat blijkbaar nog niet goed.

irmaz schreef:
Dan zullen we het toch eerst eens moeten worden over wat precies misinformatie is.

Dat zijn we al.
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremi ... informatie

Doen alsof we dat niet zijn is een goed voorbeeld van misinformatie overigens :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:10

pmarena schreef:

Dit soort dierenleed heeft geen nut.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:30

Nikass schreef:
pmarena schreef:

Dit soort dierenleed heeft geen nut.

Koeien zijn rotzakken onderling en moderne stallen zijn niet ingericht om er veilig kalfjes tussen te laten lopen. Naast meer drinken dan gezond is, en schade aan de spenen. Als een boer een koe heeft die lastig is in de melkstal zal die wel kijken of die wel kalfjes leuk vindt en er 3-4 aan hangen, maar zo kan je niet al je kalveren voeren. Zet je kalfjes die nog melk drinken bij elkaar, dan gaan ze nog wel eens aan elkaar zuigen, navels bv met infecties tot gevolg, of ze slopen dan al de spenen. Er zijn heel goede redenen voor om ze apart te zetten. En ja die redenen hebben ook te maken met het productiesysteem en de tot het randje van wat kan fok voor de voedselproductie. Overschakelen kost tijd, zowel om genoeg voedsel te houden als om de koeien om te fokken naar nodige andere eigenschappen qua moeder zijn en tolerantie naar klein grut, als om stallen aangepast te krijgen zodat alles veilig samen kan leven in 1 ruimte. Kost dus stomweg tijd, geld en ervaring opdoen (al weer tijd dus).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:38

Het is vooral handig en efficiënt voor de boer en gaat om zoveel mogelijk melk voor de mens. Productiemodel dus. De koe is een melkmachine ten gerieven van de mens. Daar kiezen we voor met zijn allen.

De vleeskoeien bij ons in de Limousin hebben alle kalfjes in de kudde, zowel binnen als buiten aan de uier. Ook een stier loopt altijd erbij.
Ik zie nooit iets anders. Ik heb nog nooit rotzakken van koeien of stieren gezien (heb ze jaren mee verweid). Ik heb nog nooit gezien dat een kalfje geplet wordt of de dames niet voorzichtig zijn met elkaar of hun kalfjes. Ik heb werkelijk nog nooit gezien dat kalfjes aan elkaar zuigen. Wel dat ze met elkaar spelen, rondrennen en de moeders een oogje in het zeil houden. Na 8- 9 maanden worden de kalfjes gespeend. Alle kalfjes en moeders worden gescheiden. Hartverscheurend en zeer sneu het geloei twee dagen en nachten lang.
De kalfjes blijven bij elkaar met een of twee oudere koeien. Die hebben ze nodig als steun.

Dus wellicht dat rotzakken en al het andere negatieve gedrag, veroorzaakt wordt door hoe de melkkoeien gehouden worden. Dus door de mens.

Ik meen in de Auvergne zijn er koeien die alleen melk blijven geven als de kalfjes erbij blijven. Die lopen ook in kuddes. Het is ingewikkelder voor de boer en je krijgt minder melk. Dus die melk is duurder (kaas) maar volgens de kenners zou die kaas veel smakelijker zijn (nooit die kaas geproefd).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:46

pien_2010 schreef:
Het is vooral handig en efficiënt voor de boer en gaat om zoveel mogelijk melk voor de mens. Productiemodel dus. De koe is een melkmachine ten gerieven van de mens. Daar kiezen we voor met zijn allen.

De vleeskoeien bij ons in de Limousin hebben alle kalfjes in de kudde, zowel binnen als buiten aan de uier. Ook een stier loopt altijd erbij.
Ik zie nooit iets anders. Ik heb nog nooit rotzakken van koeien of stieren gezien (heb ze jaren mee verweid). Ik heb nog nooit gezien dat een kalfje geplet wordt of de dames niet voorzichtig zijn met elkaar of hun kalfjes. Ik heb werkelijk nog nooit gezien dat kalfjes aan elkaar zuigen. Wel dat ze met elkaar spelen, rondrennen en de moeders een oogje in het zeil houden. Na 8- 9 maanden worden de kalfjes gespeend. Alle kalfjes en moeders worden gescheiden. Hartverscheurend en zeer sneu het geloei twee dagen en nachten lang.
De kalfjes blijven bij elkaar met een of twee oudere koeien. Die hebben ze nodig als steun.

Dus wellicht dat rotzakken en al het andere negatieve gedrag, veroorzaakt wordt door hoe de melkkoeien gehouden worden. Dus door de mens.

Ik meen in de Auvergne zijn er koeien die alleen melk blijven geven als de kalfjes erbij blijven. Die lopen ook in kuddes.

Ja het is gevolg van productie eisen, ook aangedreven door een overheid die na de hongerwinter 44-45 garanties wilde om dat nooit meer te laten gebeuren. Dus groter worden, meer produceren en nu zitten we met de eindproducten en komen de nadelen steeds duidelijker boven drijven. Neemt niet weg dat er goed voor de dieren gezorgd wordt, maar er zitten gezien de nodige eigenschappen voor voedselproductie en de bijverschijnselen nadelen aan ook voor de dieren zelf. Omschakelen zullen veel boeren best willen, maar hoe?, Contracten, hypotheek, eigenschappen dieren, beperkingen huidige faciliteiten en garanties qua tijdpad en behouden koers ...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:51

De boeren verwijt ik totaal niets. Maar ik zie de melkkoe als slachtoffer sinds ik een documentaire gezien heb van de VPRO over melkkoeien. Ik drink bijna geen melk meer sindsdien.
De melkkoe levert een product, het gaat om de hoeveelheid liters (hoe meer hoe beter) en daar is alles op gericht en ingericht en het is niet dierwaardig vind ik zelf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:58

Mee eens. Alleen is omschakelen niet zo simpel en dan is het voor sommigen makkelijker enkel het zo zichtbare stuk te veroordelen en niet de infrastructuur er achter als schuldige aan te wijzen. Als consument doe je er niet zoveel aan, er is teveel professioneel tegengas vanuit de mensen wiens portomonee dat werkelijk raakt. Al zou dat wel betekenen dat de boeren eindelijk fatsoenlijke prijzen krijgen ipv afhankelijk zijn van subsidie via de belastingbetaler omdat de rest bij een aandeelhouder hoger in de keten terecht komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:08

tamary schreef:
Ja het is gevolg van productie eisen, ook aangedreven door een overheid die na de hongerwinter 44-45 garanties wilde om dat nooit meer te laten gebeuren. Dus groter worden, meer produceren en nu zitten we met de eindproducten en komen de nadelen steeds duidelijker boven drijven.

Da's wel een beetje geschiedvervalsing, wanneer zijn de melkquota afgeschaft? En de nadelen werden toen ook al voorspeld. Men vond het alleen niet zo belangrijk. Nog steeds niet, zou ik zeggen.