Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:24

Ik snap niet dat de mensen die een hele bevolkingsgroep dehumaniseren, niet in de gaten hebben is dat dit PRECIES is wat 80 jaar geleden gebeurde.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:33

Electra63 schreef:
@Bulck,
Ik kan niet geloven dat jij zo veel haat hebt naar kinderen.
Niet alle Palestijnen zijn terroristen.
Ik vind jouw berichtgeving erg eenzijdig.
De ultra rechtse Joden zijn vreselijke lui, die bezittingen van Palestijnen met een kleine olijvengaard bijvoorbeeld gewoon onteigenen.

Dar jij het moedwillig vermoordden van hulpverleners een bijeenkomstigheid noemt, daar kan ik niet eens een normaal woord voor vinden.

Onderwijs en opvoeding vormt de kinderen.
Niet hun schuld, klopt. Maar maakt wel een volgende generatie met een zeer agressieve houding naar een specifieke bevolkingsgroep en ja het lesmateriaal komt van unwra terecht dat daar dan vraagtekens bij staan. Waarom denk je dat bv de Hitler jugend zo essentieel was voor Hitler? De eerste 7 jaar van een kinderleven zijn nogal bepalend qua kansen en wereldbeeld. Dat geldt in bv het westen qua stomweg goed onderwijs zodat een kind uit een kansarme wijk toch wetenschapper kan worden (als het qua hersenen meezit), maar ook dat een kind uit een religieuze stroming de wereld zus of zo ziet ongeacht wat er verder aan informatie binnenkomt later. Dit is ook de reden dat er terecht forse zorgen zijn over de kinderen van IS. Ook daar is een hoop aan gruwelfundering gelegd qua religie en wie is dus meer waard of minder.

dems75

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 18:38

Blijkbaar leert men niets van de geschiedenis

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 20:11

Als jonge kinderen zwaar getraumatiseerde worden door oorlogsgeweld, verlies van familie, honger, angst eenzaamheid dan begrijp ik wel waar de haat vandaan komt.

Er is geen enkel excuus om tienduizenden mensen uit te roeien.

De aanslag van 7 oktober wordt als excuus gebruikt. Door Netanyahu is weinig gedaan om de ontvoerde mensen terug te brengen. Dat was ook nooit zijn 1e prioriteit. De Mossad is zo kundig, ze kunnen duizenden piepers tegelijkertijd laten exploseren, maar dit zagen ze niet aankomen en konden ze niet voorkomen ?
Ik geloof er helemaal niets van.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:19

Veronica2 schreef:
bulck schreef:
Wat zien jullie dan als oplossing? Hamas wilt geen vrede, enkel de vernietiging van voor nu Israel en dan al de rest van de afvalligen. Wat ook nog in een oorlog zal uitmonden tussen sjieten en soenieten, los van het mondiale veroveren. Dus gewoon vragen aan Israel om zich niet te verdedigen is gewoon terrorisme laten zegevieren en dus het omvallen van onze westerse samenleving.

Vreemd, het is wel Israël die geen vrede wil hoor, ik hoor Hamas al maanden een einde van de oorlog vragen, en heb al massa's heel plausibele vredesvoorstellen gehoord van Hamas. Hamas heeft nooit de uitroeiing van de joden gewild, ze willen de opheffing van het zionistisch project (dus Israël in zijn huidige vorm) al steunen ze intussen al een tweestatenoplossing. Dat zionistisch project werd trouwens ook al door Einstein met argusogen bekeken. Hij weigerde het presidentschap van Israël omdat hij het zionisme teveel vond weg hebben van nazisme en fascisme. Hij was inderdaad een heel wijze man, bijna een profeet als je ziet wat er van Israël geworden is...

En de oplossing is heel simpel: VN-resoluties (moeten eindelijk een keer nageleefd worden), mensenrechten, internationaal recht, recht op zelfbeschikking ook voor de Palestijnen, en voortbouwen op de Oslo akkoorden, maar dan een faire deal en geen zoethoudertje met een Palestijns plattelandsdorpje als hoofdstad. Zoals Amnesty International het zo mooi verwoordt: MAKE HUMAN RIGHTS GREAT AGAIN !

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:32

anjali schreef:
Met de aanval op 7 october heeft Hamas de doos van Pandora geopend. Wat dachten ze dan, dat Israel dit zomaar over zijn kant zou laten gaan?

Als je toch zo vaak naar Israël gaat, zou je misschien beter eens Israëlische media lezen. Daar hebben ze intussen zelf al toegegeven dat ze beelden van tunnels getrukeerd hebben, zelf tal van hun eigen mensen gedood hebben (sommigen spreken van meer dan 600 eigen doden door het IDF, dat is meer dan de helft want het totaal is 1139, maar ik had dat hier nog niet vermeld omdat ik dit nog niet heb kunnen factchecken). De onthoofde baby's, baby's in oven, opengesneden buiken, massaverkrachtingen... zijn intussen allemaal al ontkracht, dus wat blijft er nog over? Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze veel meer militaire dan burgerdoelen aangevallen hebben, dat is een daad van oorlog, niet van terrorisme. Wat blijft er dan nog over? Een gevangen volk in een reservaat met onvoldoende om van te leven (in 2018 had al een organisatie - ik denk de VN - al verklaard dat Gaza tegen 2020 onleefbaar zou zijn) dat uitbreekt uit zijn openluchtgevangenis en gijzelaars neemt om hun eigen gevangenen vrij te krijgen. Een beetje zoals een grote ontsnappingspoging uit Auschwitz, zou je dan ook zo reageren? En ja, Hitlers reactie was dan vast wel dezelfde geweest als die van Netanyahu.

Heb jij je - als overtuigde christen - al eens geïnformeerd over de band tussen Palestijnse christenen en moslims, en de houding van de zionisten tegenover de christenen? De sleutel van de Heilig Grafkerk is al sinds de jaren 1100 in handen van moslims die de kerk iedere dag trouw gaan openen en afsluiten. Ik wou de paus nog gebruiken als argument, maar ik weet dat je geen fan was van Franciscus wegens te modern.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 22:58

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 07:02

Ik snap sws niet hoe een overtuigd christen deze moordpartij goedpraat. Iets met heb uw naasten lief? (Behalve als het om....vul maar in....gaat) Maar dat is waarschijnlijk precies wat ik op religies in het algemeen tegen heb.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:48

dems75 schreef:
Ik snap sws niet hoe een overtuigd christen deze moordpartij goedpraat. Iets met heb uw naasten lief? (Behalve als het om....vul maar in....gaat) Maar dat is waarschijnlijk precies wat ik op religies in het algemeen tegen heb.

En dat is misschien ook wel wat de verschillende religies tegen elkaar hebben, het is toch te vaak dat conflicten in de wereld over religie gaan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 10:59

Electra63 schreef:
@Bulck,
Ik kan niet geloven dat jij zo veel haat hebt naar kinderen.
Niet alle Palestijnen zijn terroristen.
Ik vind jouw berichtgeving erg eenzijdig.
De ultra rechtse Joden zijn vreselijke lui, die bezittingen van Palestijnen met een kleine olijvengaard bijvoorbeeld gewoon onteigenen.

Dar jij het moedwillig vermoordden van hulpverleners een bijeenkomstigheid noemt, daar kan ik niet eens een normaal woord voor vinden.

Sorry ik heb totaal geen haat naar kinderen. Dat is ook zo typisch in dit soort discussies, het monddood willen maken of in extremen trekken, zonder dat je zelf iemand kent. Maar niet alle kinderen zijn zo onschuldig en een kind is een kind tot de leeftijd van 18 jaar, dus best nog een ruim begrip. Een kind bewust gevoed door haat, valt niet te vergelijken met onze kinderen(hoewel ons schoolsysteem ook achteruit gaat, dus benieuwd waar dat schip gaat stranden). Gooi daar dan martelarij nog tegenaan, en ja daar worden ze aan onderworpen door hun ouders/het regime, heb je echt gewoon een ongeleid projectiel. En die haat wordt wel aangeleerd en gepropagandeerd, ook genoeg bewijs van en effectief betaald en gefaciliteerd door unwra. Dus effectief zo onschuldig zijn die kindjes daar niet.
En verder hanteren we dan een dubbele standaard, want in Yemen worden dan onschuldige kindjes vermoord, waar sta je dan? Dus als moslims moslims doden, dan zwijgen we, maar als dat in een ander conflict gebeurd, dan staan we op onze achterste benen. Ik vind dat heel hypocriet en vooral heel onwetend.

Ik ben als kind heel vaak op bezoek geweest naar mijn familie in Syrie (en nee dat waren geen domme arme mensen, eigenlijk tegenovergesteld met een welvaart waar Belgie en Nederland niet aan kunnen tippen). Het radicale van een kleine groep heeft daar de bovenhand gekregen en heeft voor een totale vernietiging gezorgd van heel dat land. Daar leefden ook meerdere geloofgemeenschappen samen, tot IS en de moslim broederschap. Dus afdoen als maar verzinseltjes, zeker uit iemand uit het westen dat eigenlijk maar wat l*lt wat hier de politieke agenda is op zijn minst gezegd apart te noemen en helemaal eenzijdig.

Verder noem ik de aanslag op hulpverleners niet als bijkomstigheid, wel een gevolg en risico in oorlogsgebied (dat weten zo'n hulpverleners zelf ook en chapeau dat er zo'n mensen bestaan). Maar nu ook niet gaan doen alsof Hamas geen hulpverleners de dood in gejaagd heeft, door mensen niet te laten evacueren bvb. Dus ook daar, dubbele standaard, andere afrekening.

En effectief heb je in Israel verdeeldheid omtrent dit conflict, ook logisch het is het enige democratisch land, waar dat ook mag gezegd en benoemd worden. Verder ben ik het niet helemaal eens met Netanyahu en zijn regering, maar een andere leider had in dit conflict weinig anders kunnen doen, los van de interne politiek. Alsof Belgie of Nederland hier wat moeten opzeggen, ze bakken er zelf niets van en Europa stelt al helemaal niets voor.

Dat van het in scene zetten of bewerken van beelden, is ook iets dat langs beide kanten komt. Waar Hamas dan vaak zelf beelden gebruikt van gebeurtenissen op andere locaties, oa van Syrie en Afghanistan. De tunnels zijn geen verzinsels, het gebruiken van mensen als levend schild/kannonenvlees (vaak vrouwen en kinderen) evenmin, het misleiden (dus mensen zich laten voordoen als iemand anders, bvb hulpverlener of IDF), mensen de dood in dwingen (ziekenhuizen bewust niet laten evacueren). In geen enkele andere oorlog krijgt de vijand een melding 24 uur op voorhand, nergens nooit niet. Zie je ook niet in het conflict Ukraine-Rusland, waar er evengoed onschuldige russische slachtoffers vallen, toch naar onze media is Rusland de grote boosdoener, maar check Zelensky ook maar eens goed.

Maar opnieuw waar zit de kritiek naar Egypte? Want eigenlijk zou Israel mss een grote muur moeten opzetten en zich verder niets van hen moeten aantrekken, net zoals Jordanie en Egypte dat kennelijk ook niet moeten doen. Gaza ligt aan de kust, hebben miljarden euro's dus zo moeilijk is het niet om zelfregulerend te zijn. Probleem is, dat hadden ze al kunnen doen sinds 2005 en is niet gebeurd, ze steken liever geld en energie in de vernietiging van Israel en wel degelijk voor nu eerst de joden (. Ze blijven liever, en gedwongen door hun regime, in een soort slachtoffer rol zitten, waarin ze vooral een twist zijn om geld en geloof.) En dan gaan ze nog lopen miepen, dat ze geen steun krijgen van het land waar ze mee in oorlog liggen. En effectief het enige land dat hen van voedsel en water voorzag voor dit laatste conflict, want dat blijken mensen ook niet te weten. Van hun eigen leiders moeten ze het niet hebben, van de andere buren nog minder.

Verder gebruikt Hamas zogezegd het principe van voor 1967, maar dan wel religieus getint alsof daar alleen moslimgemeenschappen leefden. Zelf onder brits-frans mandaat is dat nooit geweest.
En daar zit dus wel zeker een politiek religieuse achtergrond achter en wel degelijk genocide langs hun kant. In heel het Midden-Oosten, worden anders gezinden (geloof, geaardheid, zwakkeren) ofwel vermoord of verdreven. Waar is de tegenreactie daar? Die is er niet of nauwelijks, want daar heeft de Jood dan geen rol. Dus die praatjes van zionisten dit of dat, zijn gewoon mooie termen gebruikt door jodenhaters. Ja Israel heeft dat land, dus ze zullen er mee moeten dealen. Ze hebben hun land, ze hebben de middelen (tenminste de leiders die luxueus leven in Qatar en eigenlijk een hungre game spelen met hun mensen).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:41

hwn schreef:
anjali schreef:
Met de aanval op 7 october heeft Hamas de doos van Pandora geopend. Wat dachten ze dan, dat Israel dit zomaar over zijn kant zou laten gaan?

Als je toch zo vaak naar Israël gaat, zou je misschien beter eens Israëlische media lezen. Daar hebben ze intussen zelf al toegegeven dat ze beelden van tunnels getrukeerd hebben, zelf tal van hun eigen mensen gedood hebben (sommigen spreken van meer dan 600 eigen doden door het IDF, dat is meer dan de helft want het totaal is 1139, maar ik had dat hier nog niet vermeld omdat ik dit nog niet heb kunnen factchecken). De onthoofde baby's, baby's in oven, opengesneden buiken, massaverkrachtingen... zijn intussen allemaal al ontkracht, dus wat blijft er nog over? Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze veel meer militaire dan burgerdoelen aangevallen hebben, dat is een daad van oorlog, niet van terrorisme. Wat blijft er dan nog over? Een gevangen volk in een reservaat met onvoldoende om van te leven (in 2018 had al een organisatie - ik denk de VN - al verklaard dat Gaza tegen 2020 onleefbaar zou zijn) dat uitbreekt uit zijn openluchtgevangenis en gijzelaars neemt om hun eigen gevangenen vrij te krijgen. Een beetje zoals een grote ontsnappingspoging uit Auschwitz, zou je dan ook zo reageren? En ja, Hitlers reactie was dan vast wel dezelfde geweest als die van Netanyahu.

Heb jij je - als overtuigde christen - al eens geïnformeerd over de band tussen Palestijnse christenen en moslims, en de houding van de zionisten tegenover de christenen? De sleutel van de Heilig Grafkerk is al sinds de jaren 1100 in handen van moslims die de kerk iedere dag trouw gaan openen en afsluiten. Ik wou de paus nog gebruiken als argument, maar ik weet dat je geen fan was van Franciscus wegens te modern.

Nu pik je zelf ook maar in, wat in jouw verhaal past. Effectief heb je in een democratisch land altijd verdeeldheid, gelukkig maar. Maar dat is al een principe dat je moet begrijpen en ook beseffen dat dit niet mondiaal het geval is.(is ook zo'n typisch westers gedachtegoed). Jouw verhaal dat het allemaal in scene gezet is, is evenmin geen factcheck.

Je noemt Gaza een reservaat, maar is al onafhankelijk (samen met de westbank) sinds 2005, heel apart. Dus opnieuw eigenlijk zou Israel zich er niet mee moeten bezighouden (wat nu dus ook gebeurd en dan heel wat tegenkanting krijgt)
Ze hebben het land, ze hebben de middelen, dus daar ligt geen Joods probleem aan de basis, wel hun eigen regime.
Effectief heb je door constante aanslagen, zware grenscontroles. Israel liet tot voor kort ook gewoon mensen uit gaza en westbank binnen om te komen werken, met andere woorden ze voorzagen in de economie van hun buren. (ondanks de constante terreur), met grenscontroles en grensarbeiders krijg je al snel een kolonisatie van mensen die zich daar gaan vestigen. Dat is geen abnormaal gegeven.
Zolang zijn de grenscontroles ook bij ons nog niet afgeschaft (schengenakkoord), maar vroeger hadden de mensen ook schrik van de gendarmerie en marechaussee, want die stonden ook niet bekend als de vriendelijkste.

De doelwitten zijn effectief een dubbele, maar hoe zou jij het dan doen als er vanuit hospitalen en scholen gewerkt wordt? Ff vriendelijk vragen om ermee te stoppen? Dus ja perceptie speelt daar een rol, want wanneer wordt het wel als doelwit beschouwd. Israel stuurt waarschuwingen, ben wel benieuwd wanneer Ukraine een waarschuwing gaat sturen naar Rusland en omgekeerd. Of wanneer de mensen in Yemen ooit een waarschuwing gekregen hebben om te evacueren. Dus zeker een moeilijke, maar een doelwit is een doelwit. Andersom krijgt Israel toch een geen waarschuwingen, dus opniuew de dubbele standaard.

Hitler is meer te koppelen aan Hamas, Hezbollah en dus vnl Iran,(zelf letterlijk als je dit gaat opzoeken) dan Netanyahu (dus ook weer zo'n links europees vergelijk). In Israel leven ook gewoon verschillende gemeenschappen bij elkaar en heeft iedere Israeli gelijke rechten (moslim, jood, orthodox, berber of droes, gay, bi, trans whatever)

Dat van die sleutel is weinig relevant in dit verhaal. Gaat idd over kruistochten en onenigheden binnen de verschillende christelijke stromingen in die plek. De palestijnse term in die context duidt ook aan dat er toen al meerdere geloven samenwoonden en als volk Palestijn benoemt werden. (dateert van de romeinen die de grieken de filestijnen vervloekten en dat dus ook op dat volk deden, toen vooral joden en christenen qua geloof, want islam bestond nog niet) Dus effectief voor de christenen zijn er denk ik 2 moslimfamilies, die dus in Israel wonen, verantwoordelijk voor het openen en afsluiten van de kerk.

Het verhaal Jodendom en Christendom/katholiek is wel aan elkaar gekoppeld, met dat verschil dat joden nog in afwachting zijn van hun messias en dus het oude testament hanteren en waar de andere dan door de geboorte van Jezus in het nieuwe testament zitten, maar wel beide hanteren of verwijzigingen maken. Uiteraard heb je ook binnen de katholieke kerk heel wat kruisvaarttochten gehad, die zowel impact op de joden als moslims gehad hebben.
Jeruzalem is op dat gebied ook een allegaartje, want de 3geloven komen daar samen; jodendom, christendom en islam. Vooral de laatste maakt daar ook een groot spel rond, dat is het verhaal van de sjiieten die dan eigenlijk niet meer naar Mekka hoeven. Deze tempel is op de oude tempel gebouwd van de joden en dus al eeuwenlang grote discussie en zit ook een hele historische achtergrond achter. Dit vormt ook een belangrijk onderdeel in dit conflict.
Laatst bijgewerkt door bulck op 09-05-25 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:42

@ bulck: je kunt enorme lappen tekst gebruiken maar ik sta volledig achter de reactie van Electra63. Bovenstaand tekst niet eens meer goed gelezen, je overtuigd mij er niet mee.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:12

CharleyT schreef:
@ bulck: je kunt enorme lappen tekst gebruiken maar ik sta volledig achter de reactie van Electra63. Bovenstaand tekst niet eens meer goed gelezen, je overtuigd mij er niet mee.

Ik hoef u ook niet te overtuigen en je hoeft mijn tekst ook niet te lezen. Dit is gewoon een forum.
Maar wat daar nu gebeurt, zal ons hier ook te wachten staan en mss wel sneller dan we zelf bedenken.

En op dat vlak ga ik wel mee met wat eerder gezegd werd, geschiedenis herhaalt zich altijd.
Enkel kunnen wij niet weggeraken met een dooddoener; wir haben es nicht gewusst, maar eerder we keken bewust de andere kant op uit onwetenheid, schrik op represailles en een aangepraat politiek correct willen handelen en besluiteloosheid.
Het paard van Troje zit al in Europa, het is gewoon wachten wanneer die opengaat. Enkel zijn wij er met onze westerse mentaliteit, peace and love en iedereen gelijk, niet klaar voor. Maar wacht, dat is ook de schuld van de Joden zeker :')

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:29

bulck schreef:
En op dat vlak ga ik wel mee met wat eerder gezegd werd, geschiedenis herhaalt zich altijd.
Enkel kunnen wij niet weggeraken met een dooddoener; wir haben es nicht gewusst, maar eerder we keken bewust de andere kant op uit onwetenheid, schrik op represailles en een aangepraat politiek correct willen handelen en besluiteloosheid.
Het paard van Troje zit al in Europa, het is gewoon wachten wanneer die opengaat. Enkel zijn wij er met onze westerse mentaliteit, peace and love en iedereen gelijk, niet klaar voor. Maar wacht, dat is ook de schuld van de Joden zeker :')

Maar vertel dan ook waar we op moeten letten? Je hebt volkomen gelijk dat het hier anders werkt dan in het midden-oosten, maar wat is dan het paard van Troje waar je op doelt? Misschien kan je ons een beetje helpen om ons voor te bereiden?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:10

Ik haak af...dit riekt naar complottheorieën....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:18

Ik word alleen maar verdrietig van de laatste goed pratende berichten, geen idee hoe kindjes onder de 10, zwangere vrouwen, hulpverleners, artsen, bejaarden en pakweg 95% van de bevolking afgemaakt of mag verhongeren omdat een klein deel zich mogelijkmisdragen heeft na een jaren lange treiteren en provoceren van een ander land.

Als je buurman continue je tot wanhoop drijft, dingen van je stuk maakt je land afpakt, je uit je eigen tuin verjaagd. En dan op een dag doe je iets terug. Dan zou dus de buurman het recht hebben jouw huis tuin en familie en je arts en het ziekenhuis en de school van je kinderen met de klasgenoten er nog in en alles daaromheen te vernietigen omdat je iets hebt terug gedaan. -O-

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:34

Om jullie voor te bereiden, LOL, mss eerder meer bewust maken, wereldser. Ben eigenlijk gisteren toevallig op dit topic gebotst en heb het nog niet helemaal doorgelezen, maar wel duidelijk dat de meeste reacties weinig onderbouwd zijn, tot vaak gewoon wat nakakelen wat er mainstream wordt ingepompt en uiteraard met zaken die in onze publieke opinie gevoelig liggen(en die ook handig uitgespeeld worden), zeker over onrecht, gelijkheid, zwakkeren, kinderen en vrouwen, maar ook verdraaide zaken zoals bvb hun onafhankelijkheid. Dat stuk begrijp ik wel, ben zelf trouwens gewoon hier opgegroeid, maar in de werkelijkheid zit het toch heel anders in elkaar. En ik spreek ook niet alles van Israel goed, maar als ik moet kiezen tussen regelrechte haat en terrorisme, of een democratie en liberaal denken, dan kies ik voor dat laatste.

Het Israëlisch-Palestijnse conflict lijkt misschien op zichzelf te staan, maar het is nauw verbonden met een groter machtsspel in het Midden-Oosten, waarin religie, geopolitiek en rivaliteit tussen sjiieten en soennieten een belangrijke rol spelen. Europa kan deze dynamiek niet langer negeren, want de gevolgen raken ons direct.

Iran, als sjiitische grootmacht, speelt een sleutelrol in dit conflict. Het steunt groepen zoals Hamas en Hezbollah, niet alleen om Israël te bestrijden, maar ook om zijn invloed in de regio uit te breiden. Dit past in de bredere strijd tussen Iran (sjiitisch) en landen zoals Saoedi-Arabië (soennitisch), die vechten om dominantie in de islamitische wereld(lees niet beperkt tot midden-oosten). Europa wordt (in)direct in deze machtsstrijd meegezogen, via migratiestromen, radicalisering en conflicten binnen onze eigen gemeenschappen.

Radicale moslimgroepen, vaak met ideologische en financiële steun uit het Midden-Oosten en het Westen, gebruiken het Israëlisch-Palestijnse conflict als propaganda om verdeeldheid in Europa te zaaien. Hier komt de falende aanpak van extremisme naar voren: haatpredikers kregen te veel ruimte, en de focus op integratie was vaak oppervlakkig(om niet te zeggen gigantisch gefaald). Dit heeft een voedingsbodem gecreëerd voor radicalisering en spanningen. (de no-go zones in Europa worden groter en de veiligheidsdiensten hebben er minder en minder grip op)

Europa moet voorbereid zijn op de gevolgen van dit conflict en zijn rol in het grotere machtsspel begrijpen. Alleen door waakzaam en verenigd te blijven, kunnen we onze waarden beschermen en extremisme het hoofd bieden. Maar we zijn mss te liberaal geworden, dat we onze eigen waarden en normen zijn gaan verloochenen, oa door het meer gaan afzetten tegen geloof (en dus ook sneller denken dat anderen dat ook doen of juist dan gaan romantiseren) en mss ook soms te ruimdenkend/vrij geworden te zijn en door een politiek beleid dat ons ook die richting gedreven heeft. Opnieuw dat is onze sterkte en mooie aan onze maatschappij, maar helaas zit niet iedereen daar zo in en dat wordt meer en meer onze zwakte. En dat is voelbaar aan allerlei zaken, het stemgedrag dat binnen Europa duidelijk rechtser geworden is (en nee dat zijn niet allemaal rascisten, maar wel een kreet voor verandering en eigenheid), maar eigenlijk geen antwoord krijgt (wat dus ook daar zal resulteren in meer radicalisme en spanningen) Zeker als je daar nu de andere conflicten bijhaalt, met een Rusland, China en de VS (en Indie ook niet te onderschatten)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:47

Waarom denk jij, dat andersdenkenden alleen mainstream media volgen?

Waarom denk jij, dat alleen jij de kennis en de waarheid weet over de situatie daar?

Zoals jij de gruwelijkheden van Hamas bijna heel de bevolking van Gaza kwalijk neemt, neem ik het de Israëlische bevolking kwalijk, dat Netanyahu daar weer aan de macht is en zijn misdaden gedogen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 15:48

karuna schreef:
Ik word alleen maar verdrietig van de laatste goed pratende berichten, geen idee hoe kindjes onder de 10, zwangere vrouwen, hulpverleners, artsen, bejaarden en pakweg 95% van de bevolking afgemaakt of mag verhongeren omdat een klein deel zich mogelijkmisdragen heeft na een jaren lange treiteren en provoceren van een ander land.

Als je buurman continue je tot wanhoop drijft, dingen van je stuk maakt je land afpakt, je uit je eigen tuin verjaagd. En dan op een dag doe je iets terug. Dan zou dus de buurman het recht hebben jouw huis tuin en familie en je arts en het ziekenhuis en de school van je kinderen met de klasgenoten er nog in en alles daaromheen te vernietigen omdat je iets hebt terug gedaan. -O-

Maar jouw verhaal pikt maar ergens op in, hoe het je uitkomt. Israel heeft hen nergens toe gedreven, in tegendeel, van de buurlanden het enigste land waar ze eigenlijk een inkomen konden halen en waar ze bvb water van kregen(Egypte kan dat ook, Jordanie kan dat ook, en zelf kunnen ze dat ook, moesten ze meer investeren in degelijke infrastructuur ipv tunnels te graven (ook daar opnieuw, Gaza stond vol met greenhouses, dus ook voldoende watertoevoer, israel heeft dat niet vernietigd, wel het regime van Hamas).
Waar zit dan, en opnieuw, hetzelfde verhaal naar Egypte en Jordanie? Daar worden ze als afvalligen beschouwd en een bedreiging (niet zonder reden, check dan geschiedenis om daar achter te komen) Ook dat polariseren alsof het een kleine minderheid is, enkelingen, die het om zeep helpen voor heel de populatie, dat is pas minimaliseren van een heel complex gegeven en ook iets wat ons wat aangeleerd is. Als het enkelingen waren, dan hadden de Palestijnen die toch zelf berecht, was dat maar. Daarvoor moet je toch echt een beetje uw westerse blik opzij zetten en kunnen gaan duiken in geschiedenis. En ik spreek Israel ook niet volledig goed, maar kan ook voor hen na jaren van terreur deze stappen begrijpen.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:02

Electra63 schreef:

Waarom denk jij, dat alleen jij de kennis en de waarheid weet over de situatie daar?

Zoals jij de gruwelijkheden van Hamas bijna heel de bevolking van Gaza kwalijk neemt, neem ik het de Israëlische bevolking kwalijk, dat Netanyahu daar weer aan de macht is en zijn misdaden gedogen.

De vraag is echter of je ze (ze = de gewone burger) dat kwalijk kunt of mag nemen. Ik heb vrienden en familie in Israël die voor de aanslag van 7 oktober dagelijks de straat opgingen om te protesteren tegen Netanyahu en zijn regering. Massale protesten tegen de regering en hun voornemen om toentertijd de grondwet flink te gaan wijzigen. Hele mensenmassa's gingen er elke dag de straat op. Dat is hier nooit zo in het nieuws geweest, maar het was voor Israël echt ongekend. Vervolgens gebeurde 7 oktober, en werden ze allemaal massaal opgeroepen om zich te melden bij de IDF. Het nalaten om je te melden, leidt tot gevangenisstraf. Wat doe je dan als gewone burger of als soldaat die het niet eens is met een regime maar zich toch moet melden?
Daarnaast werd de noodtoestand uitgeroepen waardoor martial law in werking treedt, wat ertoe heeft geleid dat de regering en het parlement verstrekkende bevoegdheden kregen. Daar hebben democratie en de gewone burger vrij weinig mee te maken, dat is iets dat je als burger gewoon overkomt. Net zoals ons dat ook zou kunnen overkomen als de Russen hier morgen ineens op de stoep zouden staan.
Daarnaast is de kritiek op Netanyahu in eigen land op dit moment ook enorm. Zelfs binnen de legertop. Ze willen van hem af en verwijten hem dat hij te weinig doet om het conflict te beëindigen. Een poll van maart 2025 leert ons dat 70% van de Israëlische bevolking de regering van Netanyahu afkeurt en wantrouwt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:05

Electra63 schreef:

Ik pretendeer nergens alles te weten, maar ik lees/hoor en zie effectief veel (toevallig lees en spreek ik ook Arabisch en Hebreeuws, dus is helemaal ongefilterd)
Effectief is westerse media heel links getint, dat is toch geen nieuwigheid en dat riedeltje lees je hier gewoon opnieuw. (opnieuw begrijpelijk vanuit onze westerse mindset, maar vaak te weinig context en kennis)

En Netanyahu is effectief democratisch verkozen, dus door de bevolking van Israel. Willen we even in eigen boezem kijken, wie regeert er onze landen(spreek ff over Belgie en Nederland, maar neem het nog extremer de VS)? Tja dat is democratie, met zijn voor- en nadelen.
Wanneer waren de laatste verkiezingen voor de Palestijnen?....2007. De Palestijnen laten het toch ook allemaal gebeuren, dus waarom zou er dan een dubbele standaard moeten zijn in dat vergelijk dat je maakt?

Palestina(gaza en westbank) staan sinds 2005 zogezegd onder de bevoegdheid van de PLO, maar worden sinds 2007 werkelijk bestuurd door Hamas. Dus heel dat oppressie verhaal is gecreëerd en wordt ook bewust in stand gehouden. Het brengt geld op, de leiders liggen niet voor niets een rijkelijk leven te leiden in Qatar, maar dan wel iets zeggen over Netanyahu dat zijn mensen effectief beschermd. Ook een aparte vergelijking. Dus terrorisme mag, maar een democratie mag zich niet verdedigen. Een democratie waar er niet enkel Joden wonen, want dat lijken mensen ook vaak te vergeten.
En ja dat gaat dus over Jodenhaat, want ze kunnen evengoed toch schieten naar Egypte of Jordanie? Twee moslimlanden die hen zelf uitsluiten, toch vreemd, niet?!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:06

Je kunt het rechtsom draaien, je kunt het linksom draaien, feit blijft dat er genocide gepleegd wordt en dat jij dat ok vindt. Het is het dehumaniseren van een complete bevolkingsgroep en dat vind jij ok. Het moge duidelijk zijn dst iij maar 1 ding gelooft en dat is de haatretoriek. En jij verwijt anderen van het lezen van mainstream media. Dat zegt mij al genoeg: propaganda, complottheorieën en haat verspreiden.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:07

Ach houd toch op, nethanyahu beschermt alleen nethanyahu. En als je dat niet ziet, heb je wat mij betreft enorme oogkleppen op

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:14

Lau07 schreef:
Electra63 schreef:

De vraag is echter of je ze (ze = de gewone burger) dat kwalijk kunt of mag nemen. Ik heb vrienden en familie in Israël die voor de aanslag van 7 oktober dagelijks de straat opgingen om te protesteren tegen Netanyahu en zijn regering. Massale protesten tegen de regering en hun voornemen om toentertijd de grondwet flink te gaan wijzigen. Hele mensenmassa's gingen er elke dag de straat op. Dat is hier nooit zo in het nieuws geweest, maar het was voor Israël echt ongekend. Vervolgens gebeurde 7 oktober, en werden ze allemaal massaal opgeroepen om zich te melden bij de IDF. Het nalaten om je te melden, leidt tot gevangenisstraf. Wat doe je dan als gewone burger of als soldaat die het niet eens is met een regime maar zich toch moet melden?
Daarnaast werd de noodtoestand uitgeroepen waardoor martial law in werking treedt, wat ertoe heeft geleid dat de regering en het parlement verstrekkende bevoegdheden kregen. Daar hebben democratie en de gewone burger vrij weinig mee te maken, dat is iets dat je als burger gewoon overkomt. Net zoals ons dat ook zou kunnen overkomen als de Russen hier morgen ineens op de stoep zouden staan.
Daarnaast is de kritiek op Netanyahu in eigen land op dit moment ook enorm. Zelfs binnen de legertop. Ze willen van hem af en verwijten hem dat hij te weinig doet om het conflict te beëindigen. Een poll van maart 2025 leert ons dat 70% van de Israëlische bevolking de regering van Netanyahu afkeurt en wantrouwt.

Dat klopt ook, maar dat is dus ook het verschil dat je daar legerplicht hebt (mannen en vrouwen), dus in dergelijk geval wordt je opgeroepen en is er weinig keuze. Dat zou effectief hetzelfde zijn als hier morgen de oorlog uitbreekt, dan zullen hier eerst de mannen binnen een bepaalde leeftijdsgroep opgeroepen worden en zonder geldige redenen kan je dat dan ook niet weigeren. Uiteraard zijn we dat al 80 jaar niet meer gewoon, dus niet meer te bedenken (eerlijk ik vrees ook een beetje wat het dan moet gaan voorstellen). En er is zeker tegenstand tegen Netanyahu, effectief sinds zijn verkiezing, maar er is weinig alternatief. Het vuur staken heeft nog nooit gewerkt, dus is gewoon maar een tijdelijke oplossing. Hamas gaat dit blijven herhalen(kondigen ze zelf aan), dus zoeken gewoon tijd om terug op te bouwen en gefinancierd te worden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 16:38

dems75 schreef:
Je kunt het rechtsom draaien, je kunt het linksom draaien, feit blijft dat er genocide gepleegd wordt en dat jij dat ok vindt. Het is het dehumaniseren van een complete bevolkingsgroep en dat vind jij ok. Het moge duidelijk zijn dst iij maar 1 ding gelooft en dat is de haatretoriek. En jij verwijt anderen van het lezen van mainstream media. Dat zegt mij al genoeg: propaganda, complottheorieën en haat verspreiden.

Dit is een forum, ik hoef jouw mening niet te delen, jij de mijne niet.
Je hebt geschiedenis, je hebt feiten en je hebt mondiale politiek en voor dit conflict dan ook nog wat kennis van religie nodig. Helaas is dat bij weinigen voldoende bekend en gaan dan maar wat met termen gooien om maar wat te zeggen.

Waar is de genocide aan de hand, staaf het me met cijfers! En als je dan die oefening maakt, waar zitten dan bvb de joden/christenen in andere delen van het Midden-Oosten? mss eens een oefening om te maken, als je spreekt over genocide, apartheid etc.
De Palestijnse bevolking is met meer dan 100% verdubbeld de laatste decennia. Op een bevolking van ruw 2.2M mensen zijn er effectief 47K mensen gedood, dat is geen genocide, dat zijn oorlogslachtoffers. Dus pleegt Ukraine dan ook een genocide op Rusland, want langs de Russische kant zijn er daar ook al ruim 50K doden gevallen, terwijl slechts 10K bij de Ukrainers?! Of nee wacht, dat moet verdraaid, want dan past het niet in ons verhaal.(de grote rode dreiging) En dat is geen complottheorie, gewoon info die elke verstandige mens kan opzoeken en hoe je dus snel meegenomen wordt door wat media(en ja die zijn meestal politiek getint en moet je dan ook zo interpreteren) aftekend.
Laatst bijgewerkt door bulck op 09-05-25 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt