Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:08

Ik denk dat denken dat het een ver van je bed show en voor mij geen impact ook geen realistisch beeld is.

Dit gaat mega impact hebben en ik verwacht niet in de trant van de tanks die hier door de straten rijden, maar economische grootmacht verschuiving wat we financiëel enorm gaan voelen plus zaken en producten die vanzelfsprekend waren zijn dat niet meer.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:16

Poh, ze zijn weer lekker bezig.

Luchtaanvallen in meerderen steden en weer een tv toren kapot gemaakt.

Heb net video’s zitten kijken op TikTok van mensen uit Ukraine. Ik wordt er gewoon misselijk van. En boos, dat een iemand zo knetter gek is en dit mag doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:27

Zijn er hier mensen die al Oekraïners opvangen? Hier nog niet de goede instanties gevonden helaas.

Onze Russische kennissen blijven geloven dat Rusland Oekraïne een gunst doet. Die denken echt dat Oekraïne bevrijdt moet worden van nazis ;(

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:34

Hmmmm.straaljagers in het diepe zuiden van ons land. Heeft iemand internet info? 1 a 2 vliegtuigen, van pakweg Eindhoven richting zuid-oost?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:39

Laatst bijgewerkt door Electra63 op 07-03-22 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:41

Cowboy55 schreef:
Hmmmm.straaljagers in het diepe zuiden van ons land. Heeft iemand internet info? 1 a 2 vliegtuigen, van pakweg Eindhoven richting zuid-oost?

Boven Eindhoven is toch niet bijzonder? Vliegveld Welschap was altijd militair vliegveld.
Op de radar niets te zien, bewust zal wel...

Noord Oost Belgie niets te horen dus richting noorden, westen?
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 07-03-22 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:42

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Zijn er hier mensen die al Oekraïners opvangen? Hier nog niet de goede instanties gevonden helaas.

Onze Russische kennissen blijven geloven dat Rusland Oekraïne een gunst doet. Die denken echt dat Oekraïne bevrijdt moet worden van nazis ;(

Ik hoorde iets op de radio vanmiddag.
Ik denk dat het dit was.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/ste ... huis-nemen

Even naar beneden scrollen, daar staat een link, ik krijg deze niet geplakt.

Hier hebben we ons al gemeld :) toch bedankt!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:48

Cowboy55 schreef:

Van 27 februari tot 12 mei staan twee F-16's standby op Volkel. Het is goed mogelijk dat die af en toe uitvliegen.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/vli ... ra-benelux

Citaat:
2 F-16's standby op Volkel voor QRA Benelux
Besluit | 24-01-2022

Vanaf donderdag 27 januari tot en met donderdag 12 mei 2022 neemt vliegbasis Volkel de QRA (Quick reaction Alert) over voor de bescherming van het luchtruim van Nederland, België en Luxemburg.

Nederland en België voeren gezamenlijk en afwisselend de QRA uit met F-16’s. 1 van de taken van de Koninklijke Luchtmacht is het adequaat reageren op schendingen van het luchtruim van Nederland, België en Luxemburg. Er staan daarvoor permanent 2 F-16 jachtvliegtuigen paraat met een korte waarschuwingstijd.

De QRA kan binnen enkele minuten opstijgen en een ongeïdentificeerd toestel in het Benelux-luchtruim onderscheppen. Nederland voert deze taak uit onder controle van het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw Milligen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:49

Pareltjes schreef:
Cowboy55 schreef:

Boven Eindhoven is toch niet bijzonder? Vliegveld Welschap was altijd militair vliegveld.
Op de radar niets te zien, bewust zal wel...

Noord Oost Belgie niets te horen dus richting noorden, westen?

Ik zit ten zuiden van E’hoven. Zo’n 50 km. Hoorde Jets richting zuid-oost, richting zuid Duitsland. Maar als je niks ziet houdt t op. Vals alarm, never mind.

Edit: tenzij het de 2 van Volkel waren. Nog steeds niks aan de hand.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 01:03

https://nos.nl/collectie/13891/video/24 ... hrijfelijk

Hoe triest is dit... Een vrouw die hier in Nederland studeert en uit Marioepol komt. Haar moeder is daar nog en ze kan al 6 dagen geen contact met haar krijgen. In wat voor hoop en vrees moet je dan wel niet zitten.... Vindt haar er nog vrolijk uitzien voor iemand die zo iets mee moet maken. Ze verkoopt kunstwerken van haar vrienden hier in Nederland in een museum om geld op te halen.

Welk museum wordt helaas niet benoemd. Heb het vreselijk met haar te doen....

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 01:07

❗️According to the Pentagon #Russia deployed 95% of their forces and equipment. Agency didn't notice any significant advance of #Russian troops in last 24h.The 64-kilometer column near #Kyiv remains at the same place.Most likely they got stuck in mud and burned up all their fuel.

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... 30QeA&s=19

Als dat waar is is het semi goed nieuws

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 01:28

Cowboy55 schreef:
Ik zit ten zuiden van E’hoven. Zo’n 50 km. Hoorde Jets richting zuid-oost, richting zuid Duitsland. Maar als je niks ziet houdt t op. Vals alarm, never mind.

Edit: tenzij het de 2 van Volkel waren. Nog steeds niks aan de hand.

In dit artikel staat nog wat meer info: https://www.ed.nl/eindhoven/militaire-v ... ~acd4aeb6/

De F-16's zijn gestationeerd op Volkel. Voor zover ik heb kunnen achterhalen vliegen die alleen op Eindhoven als er uitgeweken moet worden. Vanaf Eindhoven vliegen wel tankervliegtuigen om F-16's en F-35's van brandstof te voorzien.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 01:36

Ik woon ook ten zuiden van Eindhoven en straaljagers zijn zo vaak te horen hier ….. al jaren. Vaak genoeg ramen horen trillen door de geluidsbarrière :+

Herrie we, die dingen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 01:39

Interessante video over de logistieke issues van de Russen

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 03:59

In de Noorse krant staat er dat Pentagon heb gezien dat Rusland hebt gevraagd aan Syriërs om te vechten in Ukraine. Ze weten niet hoe veel zich heb aangemeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 05:48

Daks schreef:
Heb je een link naar de ontmaskering van de ghost van Kiev (die beruchte piloot) dus waar gezegd word dat het niet waar is.

Die soldaten op het eiland wilde zich inderdaad niet overgeven. Waardoor gedacht was dat ze dood waren. "gelukkig" zijn ze nu krijgsgevangene. Ik weet niet wat in deze beter is. Is dus ook geen verdraaid feit en anders zie ik graag een link van je..

En heb je dan ook een link naar de ontkrachting van de brand in de kernreactor?

Want mocht het waar zijn ben ik je dankbaar.

Ghost of Kiev: er is nul bewijs dat hij bestaat, of beter gezegd, heeft gedaan wat de overheid claimt. Er is een video die wijd gedeeld is en de beelden zijn gemaakt met Digital Combat Simulator (spel uit 2008 van Eagle Dynamics) en geupload op een kleine youtube account dat je hier kan vinden, let op de titel van de video: https://www.youtube.com/watch?v=SBBJ_Jz ... mrade_Corb
(sindsdien is de account flink gegroeid)

Afbeelding

Snake Island: je geeft zelf al aan dat het niet klopt dat ze er gestorven zijn en is daarmee dus wel een verdraaid feit (dat was namelijk de expliciete claim).

Kernreactor: de brand was in een bijgebouw en de US State Department heeft haar ambassades al heel snel de opdracht gegeven de originele claims (reactor in brand) niet te delen omdat ze niet kloppen.

De propaganda brengt echter wel interessante vraag met zich mee: hoe moet de media (main-stream en social) hier mee omgaan? Het aantonen dat iets propaganda is kan gevolgen hebben want het doel van propaganda is het moraal hoog houden van de troepen. Constant de leugens aanwijzen kan ervoor zorgen dat er minder steun is voor Oekraïne waardoor ze mogelijk de oorlog verliezen.

Hier een artikel uit de NY Times daarover:

Afbeelding
https://www.nytimes.com/2022/03/03/tech ... &smtyp=cur

Citaat:
When the fact-checking website Snopes published an article debunking the video, some social media users pushed back.

“Why can’t we just let people believe some things?” one Twitter user replied. “If the Russians believe it, it brings fear. If the Ukrainians believe it, it gives them hope.”

In the information war over the invasion of Ukraine, some of the country’s official accounts have pushed stories with questionable veracity, spreading anecdotes, gripping on-the-ground accounts and even some unverified information that was later proved false, in a rapid jumble of fact and myth.

Citaat:
But the Ukrainian claims on social media have also raised thorny questions about how false and unproven content should be handled during war — when lives are at stake and a Western ally is fighting for its survival against a powerful invading force.

“Ukraine is involved in pretty classic propaganda,” said Laura Edelson, a computer scientist studying misinformation at New York University. “They are telling stories that support their narrative. Sometimes false information is making its way in there, too, and more of it is getting through because of the overall environment.”

Die "thorny questions" spelen natuurlijk al veel langer, denk aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen (2016 en 2020) waar media claims maakte zonder onderbouwing en na de verkiezingen toegaven dat ze er volledig naast zaten (dat was toen al te laat). En tijdens de corona crisis waar twitter accounts verwijderd werden voor onderbouwde claims die ingingen tegen de "official narrative" maar 3 maanden later opeens herhaald werden door officiele instanties. Maar maar maar... de science changed... :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:13

Evacuatie poging 3.0 Staakt-het-vuren in Charkiv, Kiev, Soemi en Marioepol.
Volgens het russisch ministerie van defensie zou de humanitaire toestand in deze steden catastrofaal zijn...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:20

Ik vind het lastig om van sommig nieuws uit te gaan van 'verdraaid / fake' nieuws of 'omdat ze toen dachten dat het zo was'. Als ze in eerste instantie dachten dat die soldaten dood waren, (die kans was ook best groot) en dat berichtte, is het dan fake (waarbij ik meer denk aan bewust foutief nieuws) of verkeerd (omdat ze een aanname deden).
Laatst was er ook uitleg dat nieuws tegenwoordig zo snel gaat, dat echt fact checken lastig is..
Als er nieuws is, en het wordt niet metéén gemeld (omdat er wel aan fact checking gedaan wordt) , is het ook weer 'oh ze willen hier geen berichten over schrijven!'.. wat dat betreft is het nooit echt goed te doen denk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:26

Cer schreef:
Ik vind het lastig om van sommig nieuws uit te gaan van 'verdraaid / fake' nieuws of 'omdat ze toen dachten dat het zo was'. Als ze in eerste instantie dachten dat die soldaten dood waren, (die kans was ook best groot) en dat berichtte, is het dan fake (waarbij ik meer denk aan bewust foutief nieuws) of verkeerd (omdat ze een aanname deden).
Laatst was er ook uitleg dat nieuws tegenwoordig zo snel gaat, dat echt fact checken lastig is..
Als er nieuws is, en het wordt niet metéén gemeld (omdat er wel aan fact checking gedaan wordt) , is het ook weer 'oh ze willen hier geen berichten over schrijven!'.. wat dat betreft is het nooit echt goed te doen denk.

Dat dus.
"Bellingcat heeft het al een uur op hun site staan, maar de NOS verzwijgt het nog steeds. Schande!"

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:26

Denk dat je uit de directe emotie moet stappen dat sommige nieuwsberichten met zich meebrengen. Laat het even voor wat het is. Vaak binnen 24-48 uur wordt wel duidelijk of het waar of niet waar is. Zolang het geen directe betrekking op jezelf heeft even pas op de plaats maken.

Propaganda zit bij Rusland ingebakken. Bij ons vele malen minder. Blijf dus ernstig kritisch!
Wees blij dat niet alles direct op NOS.nl wordt gegooid dat is wat fakenews verspreiders willen. Laat betrouwbare nieuwszenders hun werk doen. Dan maar iets trager...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:33

oomens schreef:
Dat dus. "Bellingcat heeft het al een uur op hun site staan, maar de NOS verzwijgt het nog steeds. Schande!"

Ja, dat inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:34

oomens schreef:
Cer schreef:

Dat dus.
"Bellingcat heeft het al een uur op hun site staan, maar de NOS verzwijgt het nog steeds. Schande!"

Ik heb van de week bij nos al gelezen dat ze in leven waren nog? Dat Oekraïne gezegd had de radio en alles verloren was en ze daarom dachten ze dood waren maar bleek toch niet zo.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:38

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:42

Ben ik de enige die de goedbedoelde 555 actie een beetje dubbel vind?

In Oekraïne worden mensen neergeschoten wanneer ze proberen te vluchten en in Nederland proberen men in een bepaalde setting vrolijk hun armbandjes te verkopen.

Ik snap het, maar ik vind het moeilijk. Ook met de garantie. Hoe veel mensen pikken hier een graantje van mee? Oké, misschien is dat een andere discussie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:52

Daks schreef:
❗️According to the Pentagon #Russia deployed 95% of their forces and equipment. Agency didn't notice any significant advance of #Russian troops in last 24h.The 64-kilometer column near #Kyiv remains at the same place.Most likely they got stuck in mud and burned up all their fuel.

https://twitter.com/nexta_tv/status/150 ... 30QeA&s=19

Als dat waar is is het semi goed nieuws

Het gaat om 95% van de troepen de ze hadden opgesteld voor het gevecht in Ukraïne. Ze hadden bljkbaar 2/3 van al hun strijdkrachten opgesteld.
https://twitter.com/DanLamothe/status/1 ... 2094134272