Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:53

Kaag is opgestapt.
Zij houdt zich aan haar woord.
Terwijl zij pas vanaf mei Minister van BuZa was.

Respect voor haar!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:59

Electra63 schreef:
Kaag is opgestapt.
Zij houdt zich aan haar woord.
Terwijl zij pas vanaf mei Minister van BuZa was.

Respect voor haar!

Ben benieuwd hoe het verder gaat met de formatie en of ze Rutte er nog mee om de oren gaat slaan omdat hij dat niet deed.

Een coalitie met o.a D66 en CU lijkt nu nog ondenkbaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:07

Volgens mij was Rutte niet onder de indruk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:08

@Loretta Hoezo? D66 en CDA steunden ook de motie tegen Rutte en die wilden ook verder met Rutte. Lijkt wel alsof dat niet heul veel betekend daar in Den Haag :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:12

Je kan Kaag haten, maar zij heeft principes en houdt zich aan haar woord.
Terwijl ze nog maar kort Minister van BuZa was, nam zij zeker haar verantwoording.

Zij blijft partijleider D66 en de onderhandelingen gaan door en D66 zal nu zeker geen afspraken meer willen maken met CU.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:23

ruitje schreef:
@Loretta Hoezo? D66 en CDA steunden ook de motie tegen Rutte en die wilden ook verder met Rutte. Lijkt wel alsof dat niet heul veel betekend daar in Den Haag :+

Daar heb je gelijk aan ja. Gewoon even weer een tijdje wachten en het is weer vergeten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:26

De Kamer kan wel een minister weg sturen, maar niet een partijleider.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:28

Loretta schreef:
ruitje schreef:

Daar heb je gelijk aan ja. Gewoon even weer een tijdje wachten en het is weer vergeten.

Ik denk dat ook, ik denk niet dat dit heel veel nieuws doet in de formatie eigenlijk :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:41

Het doet mij deugd dat er een bewindspersoon opstapt na een Kamermotie.
Nota bene 'slechts' een motie van afkeuring, niet eens van wantrouwen.

Uiteraard wordt dit gedaan door een van de fatsoenlijksten van het stel.
(Zucht...)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:17

Janneke2 schreef:
Het doet mij deugd dat er een bewindspersoon opstapt na een Kamermotie.
Nota bene 'slechts' een motie van afkeuring, niet eens van wantrouwen.

Uiteraard wordt dit gedaan door een van de fatsoenlijksten van het stel.
(Zucht...)

Precies Janneke. Eens met je zucht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:23

En Bijleveld blijft gewoon zitten, ze moet nog 28 tolken en familie ophalen als excuus. Kaag houd zich aan haar woord chapeau maar of we er zoveel mee opschieten. Wat een afschuwelijk wespennest is de politiek geworden, bah.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:31

Goed van Kaag. Ze houdt zich inderdaad aan haar woord. Snap niet dat Bijleveld blijft. Zij was degene bij wie veel verontruste partijen die banden hebben met Afghanistan, hebben aangeklopt. Maar ze gaf ze nul op het rekest. :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 21:42

Het is goed van Kaag, maar Nederland is een top buitenlandse minister kwijt. Een minister die internationaal grote faam en respect krijgt, en ik vind het voor het kleine Nederland heel jammer want het zijn internationaal lastige tijden met veel spanningen en dan is het niet verkeerd om zo'n goed ingewijde minister te hebben die door de mensen die er toe doen in de wereld goed gekend wordt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:05

Ik vind het vooral te triest voor woorden dat je een ontslagen minister nóg eens moet 'ontslaan' om diegene vervolgens de kans te geven mee te doen aan een volgende kabinetsperiode, of sterker nog, een grote rol te spelen bij de vorming ervan. Lekker, dat 'nieuwe leiderschap', is toch niet meer uit te leggen zoiets :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:13

bigone schreef:
En Bijleveld blijft gewoon zitten, ze moet nog 28 tolken en familie ophalen als excuus. <KNIP>

Tenzij ze die tolken en familie eruit haalt en dan alsnog ermee kapt. Gaat ze dat doen? Geen idee, ik ken haar onvoldoende maar volg met interesse.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:13

pien_2010 schreef:
Het is goed van Kaag, maar Nederland is een top buitenlandse minister kwijt. Een minister die internationaal grote faam en respect krijgt, en ik vind het voor het kleine Nederland heel jammer want het zijn internationaal lastige tijden met veel spanningen en dan is het niet verkeerd om zo'n goed ingewijde minister te hebben die door de mensen die er toe doen in de wereld goed gekend wordt.

Ik vind het ook wel een verlies. Zij is wel een heel geschikte persoon voor die functie. Jammer dat het zo is gegaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:39

Chubby schreef:
Ik vind het vooral te triest voor woorden dat je een ontslagen minister nóg eens moet 'ontslaan' om diegene vervolgens de kans te geven mee te doen aan een volgende kabinetsperiode, of sterker nog, een grote rol te spelen bij de vorming ervan. Lekker, dat 'nieuwe leiderschap', is toch niet meer uit te leggen zoiets :+

Zij is de leider van de 2e partij van Nederland.
Zij was pas sinds mei Minister van BuZa, omdat Blok weg was.
Een aantal fouten, zoals het niet goed geregistreerd staan van de tolken bijvoorbeeld, kan je Kaag niet eens kwalijk nemen.
Maar ze is nu eenmaal eindverantwoordelijk en is opgestapt.

Waarom zou zij niet betrokken kunnen zijn bij de vorming van een nieuwe regering?
Ik zou wel de CU nu definitief uitsluiten, als ik D66 was.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:17

Electra, ik neem aan dat ze dan ook gelijk GL en de PvdA definitief uitsluiten?

Ze was natuurlijk wel de verantwoordelijke minister ten tijde van de Afghanistan crisis. Niet zo raar dat ze daar dan ook verantwoordelijkheid voor moet nemen. Je kan moeilijk Blok verantwoordelijk gaan houden voor iets dat na zijn ministerschap gebeurd is.

Bijleveld is wat mij betreft gewoon de vrouwelijke Henk Bleeker. Ik vraag me bij zulke mensen altijd af waar het CDA ze vandaan haalt en hoe ze in vredesnaam op het idee zijn gekomen dat die mensen ook nog iets toe gaan voegen aan het landsbestuur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:51

Karl66 schreef:
Electra, ik neem aan dat ze dan ook gelijk GL en de PvdA definitief uitsluiten?

Ze was natuurlijk wel de verantwoordelijke minister ten tijde van de Afghanistan crisis. Niet zo raar dat ze daar dan ook verantwoordelijkheid voor moet nemen. Je kan moeilijk Blok verantwoordelijk gaan houden voor iets dat na zijn ministerschap gebeurd is.

Bijleveld is wat mij betreft gewoon de vrouwelijke Henk Bleeker. Ik vraag me bij zulke mensen altijd af waar het CDA ze vandaan haalt en hoe ze in vredesnaam op het idee zijn gekomen dat die mensen ook nog iets toe gaan voegen aan het landsbestuur.

Nee hoor, CU is regeringspartner en de motie treft het hele kabinet.
De CU heeft tegen het handelen van het kabinet gestemd, waarvan Schouten deel uit maakt.
Dit was gewoon een wraakactie van de CU.

Ik vind zeker dat de ministers fouten hebben gemaakt, maar alle landen waren te laat met evacueren en hebben de situatie onderschat
Ik vind het vooral erg voor de achterblijvers en slachtoffers in Afghanistan.

GL en PvdA zijn oppositiepartijen, is wat anders, vind ik.

Ik zou als D66 zeggen, VVD en CDA zoek het maar uit, D66 gaat de oppositie in.
Of CDA trekt hun veto in over een regering met GL/PvdA.
Immers CDA zit nu echt niet op nieuwe verkiezingen te wachten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:41

Alleen ging het in deze discussie niet over de vraag hoe andere landen gehandeld hebben, maar hoe Nederland gehandeld heeft. En het kan natuurlijk nooit zo zijn dat je als regeringspartner dan maar bij het kruisje moet tekenen en alles met de mantel der liefde moet bedekken, gewoon omdat we Kaag zo geweldig vinden.

Ik vind Kaag ook een hele goede minister, ik twijfel over haar partijvoorzitterschap, maar niet over haar als minister. Maar als minister is ze politiek verantwoordelijk voor deze fiets up en dat betekent dat ze de politieke consequenties moet aanvaarden. Net zoals Bijleveld dat ook had moeten doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:46

Dat is ook zo Karl. Ik zou ook opgestapt zijn. Maar het is voor het kleine Nl wel heel zonde. Want Kaag heeft bewezen in het buitenland dat ze de diplomatie echt wel beheerst. Met name rondom moeilijke zaken.

Grappig de vergelijking met Bleeker en Bijleveld. Moet ik over nadenken. Een feit is dat ik met beiden weinig heb.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:49

Vraag me toch af of angst voor kritiek van de populisten ook meegespeeld heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:04

mysa schreef:
Vraag me toch af of angst voor kritiek van de populisten ook meegespeeld heeft?

meer haar eigen statement denk ik bij de motie van afkeuring voor Rutte, eerder dit jaar

(nrc) Ze kon nauwelijks nog iets anders beslissen: op 1 april, na het debat waarin Rutte was gebleven ondanks een motie van afkeuring, had Kaag gezegd dat zíj „de consequenties” zou hebben genomen van zo’n motie. Zíj zou zijn opgestapt. „Maar ik ben een ander mens.” Die uitspraak leidde tot hevige irritatie bij de VVD.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:16

Eens MCE Ze legt de lat hoog als het om waarde en normen gaat en hopelijk volgen er anderen ook die dit gaan doen.
Ze is gaan staan voor haar mensen in Afghanistan die het moeilijke werk moesten doen en dat siert haar.
De hele wereld heeft liggen slapen want had veel eerder moeten beginnen met evacueren. In Nederland laten we onze minister over die foute inschatting struikelen.
Zo gaat dat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:27

Ah sorry, dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat ze zo weinig haast maakten en bijvoorbeeld mensen verplichtten om in de chaos meerdere keren met bewijsdocumenten (die dan ook nog eens beëdigd vertaald moesten zijn) meermaals naar de ambassade in Kabul te reizen.