steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 00:45

Je zou natuurlijk om kunnen rijden. ;)
Er bestaan meer wegen dan snelwegen. Sorry maar dit vind ik echt een flut excuses, dat je dan langer onderweg bent ja. Maar je kunt via binnenwegen prima de snelwegen ontlopen. Je gaat toch niet vrijwillig drie uren in de file staan, in Nederland, waar de op- en afritten nog net niet om de 3000 meter elkaar opvolgen :')[/quote]
Ik heb gelukkig nog vakantie, maar ik moet over de A2 of de A27 (één van de bruggen bij Vianen) om op m'n werk te komen. Omrijden betekent via Rotterdam (A16, ruim dubbele reistijd zonder files) of Rhenen (bijna driedubbele reistijd), of hopen dat het rustig is bij één van de veerboten, wat met dit soort acties niet het geval is. M'n vader moet twee rivieren over richting het zuiden, die heeft ook nauwelijks alternatieve routes. Omrijden is lang niet altijd een optie.

Cowboy55 schreef:
Kabayo schreef:
Er is niks bekend..FDF mag sowieso geen actie voeren tot eind januari. Van vandaag was ook niet vanuit FDF , die is monddood gemaakt

De FDF heeft vandaag toch behoorlijk gescoord. De Speld meldt dat de regering afziet van gaskamers voor boeren......

En er komt een extra rijstrook op snelwegen

sassefras schreef:
ik vraag me serieus wat af ?? kan het zo zijn dat de oudere generatie de boeren steunt en jongeren niet ???? heeft iemand daar een mening over ??

Ik zie hier jongeren die meegeprotesteerd hebben en ouderen die wat er gebeurd is afkeuren, dus zo zwart-wit is het niet.[/quote]
ik denk dat de jongeren dan ook van een boerenbedrijf komen ? mijn zoon is ook fanatiek, die ziet zijn hele handel de lucht in gaan :+ , is jong en heeft met bedrijfsplan ( waar je nu niks meer mee kan ) een aardige schuld aan zijn broek ( hij is echt boer ) mijn dochter doet bedrijfskunde en die ziet t allemaal heel anders. ik denk dat ze dat toch van school heeft meegekregen,

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:30

Ik lees net dat die pop aan een strop dus een pop in overall was...dus symbolisch voor de boeren

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:33

Cer schreef:
Van die pop, daarbij had ik het idee dat ze zichzelf aan de strop hingen.. ja, of dat dan niet kan weet ik niet..

Zoiets dacht ik ook al :j

Even een flauw bericht.. er staat vanochtend "67 files 297 kilometer".
hoe moet dat nu met de mensen die niet op tijd op hun werk kunnen zijn.. ? ;-)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:45

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:51

Cer schreef:
Cer schreef:
Van die pop, daarbij had ik het idee dat ze zichzelf aan de strop hingen.. ja, of dat dan niet kan weet ik niet..

Zoiets dacht ik ook al :j

Even een flauw bericht.. er staat vanochtend "67 files 297 kilometer".
hoe moet dat nu met de mensen die niet op tijd op hun werk kunnen zijn.. ? ;-)

Ik gok effe dat deze mensen niet te laat op hun werk komen. Daarbij ga ik er vanuit dat het dagelijkse files betreft waar mensen (dus) rekening mee houden. Het zijn de onverwachte files die mensen in dat opzicht nekken.

Maar files (voorspelbaar of niet) kosten elk jaar vele miljoenen. Wordt ook elk jaar keurig uitgerekend.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:54

Het aantal km was het probleem niet. Het aantal minuten vertraging wel en die lag gisteren veel hoger dan op een normale dag. Oftewel ze komen gewoon op tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 09:59

ingedebruijn schreef:
Het aantal km was het probleem niet. Het aantal minuten vertraging wel en die lag gisteren veel hoger dan op een normale dag. Oftewel ze komen gewoon op tijd.

En laten we niet vergeten dat door de actie gister verschillende ongelukken zijn gebeurd en zelfs een ambulance niet werd door gelaten door een 17 jarige maiskolf.

Sorry maar ik vind het allemaal overdreven, kinderachtig en onnodig.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:01

Ik vind wel dat alle boeren over 1 kam gescheerd worden. Dat een 17 jarige dat gedaan heeft is niet goed, maar daar zullen (vele) boeren het ook gewoon mee eens zijn vermoed ik zo

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:05

Nou ik merk wel dat het bij de "boeren" wel heel normaal is om te generaliseren :j
Wat 1 boer (en in het bovengenoemde geval niet eens een volwassene .. blijkbaar.. dus ja, kinderachtig idd :') ) doet is representatief voor IEDEREEN die iets doet wat met het boerenbedrijf te maken heeft.

Daar kom je met andere generalisaties niet makkelijk mee weg hoor....
Gelijke monniken gelijke kappen is echt een beetje willekeurig, zo lijkt het :j

En dank dat er toch serieus gereageerd wordt op mijn flauwe bericht :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:06

Ladybird schreef:
Ik vind wel dat alle boeren over 1 kam gescheerd worden. Dat een 17 jarige dat gedaan heeft is niet goed, maar daar zullen (vele) boeren het ook gewoon mee eens zijn vermoed ik zo

Ik ben alleen boos op de lui die meededen hoor. Kan me niet voorstellen dat alle boeren de acties goedkeuren en zijn actie al helemaal niet. Hoop op een hele fikse straf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:07

Ladybird schreef:

Dat zou wel meevallen. In in discussie is het al snel zij en wij. Maar ik ga er altijd wel vanuit dat men niet een hele groep weg zet aan de hand van een paar opvallende gebeurtenissen.

Ik voel me in elk geval niet aangesproken als het over die veganisten of dierenactivisten gaat. En dan werk ik ook nog voor de overheid!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:09

ingedebruijn schreef:
Ladybird schreef:

Ik ben alleen boos op de lui die meededen hoor. Kan me niet voorstellen dat alle boeren de acties goedkeuren en zijn actie al helemaal niet. Hoop op een hele fikse straf.

Volgens mij is er niemand in dit topic geweest die niet beseft dat het heel naar is voor de boer. Alleen zijn we het niet allemaal eens met de acties of de manier van boeren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:11

Ik moest vanmorgen wel lachen om deze reactie op twitter over het aantal uren dat een boer per week werkt:

Pieter
@pietervhnl
80 uur per week is 7 dagen lang 11,5 uur per dag werken...en dat elke week... dat houdt geen mens vol...als je het in 5 dagen doet, is dat 16 uur per dag... beetje overdreven denk he...

Ik ben blij dat mensen denken dat boeren 5 dagen per week werken :)) Dieren hebben op zaterdag en zondag geen voer en zorg nodig natuurlijk :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:11

Maiskolf :')
Ik ga er ook vanuit dat andere boeren daar niet achter staan idd.

Het grote verschil met ochtendspits is natuurlijk dat je met de ochtendspits gewoon rekening kan houden.
Als ik ver weg moet werken dan vertrek ik soms om 6 uur, gewoon om ze voor te zijn. Ik heb het em wel eens geknepen als ik in een file stond vanwege een ongeluk, maar dan weet je iig dat het geen opzet is. Maar deze onnodige files, waarbij je van de ene in de andere opstopping terecht komt en ook de binnenwegen stil staan.. dat kan mij als zzp’er in een keer zomaar ruim 1000 euro kosten als ik pech heb -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:17

Ik ga er trouwens ook zeker niet vanuit dat alle boeren achter die 17jarige maiskolf staan, en hem beschermen. Maar de idioten die dus met hem samen alles blokkeerden vind ik net zulke grote maiskolven.

Bij ons in de straat was elke boer gwn aan het werk ipv blokkeren (zitten vlakbij a6 a7 en A32 dus ja), die mensen heb ik respect voor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:33

Winged schreef:
Ik moest vanmorgen wel lachen om deze reactie op twitter over het aantal uren dat een boer per week werkt:

Pieter
@pietervhnl
80 uur per week is 7 dagen lang 11,5 uur per dag werken...en dat elke week... dat houdt geen mens vol...als je het in 5 dagen doet, is dat 16 uur per dag... beetje overdreven denk he...

Ik ben blij dat mensen denken dat boeren 5 dagen per week werken :)) Dieren hebben op zaterdag en zondag geen voer en zorg nodig natuurlijk :+

huh? :)
80 uur is gemiddeld misschien. Hier gaat de wekker elke ochtend (ja ook op zaterdag en zondag) om 4.45uur... en we hopen 's avonds rond 21.00 uur klaar te zijn (daarna natuurlijk nog wel even de boekhouding en administratie, die uren worden niet echt meegeteld). En dan nog de nachten dat we eruit moeten voor kalfkoeien.. hoort er ook gewoon bij. zeggen we niets over.

dus ja, dan kom je wel op 16 uur, x 7 dagen = iets meer dan 80 uur.. (x 52weken) oké om eerlijk te zijn doen we het op zondag wel iets rustiger aan, dan is het tijd om vakliteratuur bij te houden, familiebezoek of iets leuks met de kinderen.
Over de uren (en bijbehorend uurloon :') hahaha) hoor je trouwens ook niet echt klagen.
Het gaat echt over het beleid waar het aan schort.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:03

IMANDRA schreef:
.

@Juval: als er boetes zijn uitgedeeld, top! Maar ik heb het idee dat de politie heel terughoudend was.

nou ja, boetes aan trekkers uitdelen is wat lastig aangezien die (nog) geen kenteken hebben. ze moeten dus een voor een aan de kant gezet worden. Dat is zeker wel gebeurd. Ik zag bedragen voorbij komen van 380,- voor het rijden met een trekker op de snelweg.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:03

Askja schreef:
Interessant stuk, geschreven door een voormalig boer:
https://www.volkskrant.nl/es-b2a04df8

Heel mooi stuk absoluut mee eens, Maar helaas is het voor een ieder niet altijd haalbaar en vele zitten er te diep in. dat stoppen geen optie is.
Voor velen wel en zal dit gaan gebeuren. En er zijn ook heel veel waar geen bedrijfsopvolging is, dus daar zullen bedrijven sowieso ophouden te bestaan, en een ander gedeelte zal het biologisch of op weet ik veel wat voor manieren gaan doen.

En absoluut bedrijfs en ondernemeringsrisco is en blijft altijd. Maar de meeste loonslaven staan daar wel wat anders tegenover!

Maar het ie en blijft schandalig zo als we elkaar behandelen en hoe de politiek u en mij behandeld. Het gaat al lang niet meer over de boeren.
maar dat heb ik al vaker gezegd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:11

ik heb het stuk ook gelezen. Klopt ook wel wat hij zegt. Maar toch ook niet.

Ondernemersrisico? Ik voel me eerlijk gezegd geen ondernemer, in ieder geval geen vrije ondernemer. Als je een winkel hebt bijvoorbeeld kun je zelf je prijs bepalen, je winstmarges, je kosten en budgetten... dat is als boer met de telkens veranderende regels en dictatuur van de melkfabriek gewoon een heel stuk lastiger.

Bedrijfsopvolging is inderdaad geen moeten. Ik ken uit mijn omgeving (melkveehouders) ook maar heel weinig boerenkinderen die willen opvolgen. Mijn kinderen zijn nog te klein, 5 en 6 jaar oud, op dit moment zou ik ze zeker niet aanraden om boer te worden.

Doordat er zo weinig opvolgers zijn, en de gemiddelde leeftijd van de boeren alleen maar hoger wordt. denk ik dat het aantal boeren vanzelf hard terug gaat lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:13

juval schreef:
huh? :)
80 uur is gemiddeld misschien. Hier gaat de wekker elke ochtend (ja ook op zaterdag en zondag) om 4.45uur... en we hopen 's avonds rond 21.00 uur klaar te zijn (daarna natuurlijk nog wel even de boekhouding en administratie, die uren worden niet echt meegeteld). En dan nog de nachten dat we eruit moeten voor kalfkoeien.. hoort er ook gewoon bij. zeggen we niets over.

dus ja, dan kom je wel op 16 uur, x 7 dagen = iets meer dan 80 uur.. (x 52weken) oké om eerlijk te zijn doen we het op zondag wel iets rustiger aan, dan is het tijd om vakliteratuur bij te houden, familiebezoek of iets leuks met de kinderen.
Over de uren (en bijbehorend uurloon :') hahaha) hoor je trouwens ook niet echt klagen.
Het gaat echt over het beleid waar het aan schort.

Vind ik ook heel terecht hoor. Ik erken jullie harde werken en vele uren voor weinig absoluut. Maar je kiest daar natuurlijk wel zelf voor. Het hoort gewoon bij het vak en het leven wat jullie verkiezen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:23

Askja schreef:

Dat is dus waar ik het ook regelmatig over heb.
Ook andere ondernemers hebben te maken met een woud van regels, (oneerlijke) concurrentie en verantwoordelijkheden.
Dat is niet exclusief voorbehouden aan de agrarische sector.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:28

juval schreef:

Ondernemersrisico? Ik voel me eerlijk gezegd geen ondernemer, in ieder geval geen vrije ondernemer. Als je een winkel hebt bijvoorbeeld kun je zelf je prijs bepalen, je winstmarges, je kosten en budgetten... dat is als boer met de telkens veranderende regels en dictatuur van de melkfabriek gewoon een heel stuk lastiger.

Als je een winkel hebt zit je met gigantische huurprijzen, je inkoop maar vooral het feit dat mensen op internet gaan zoeken naar waar het goedkoper is.
Als warme bakker wordt je ambachtelijke brood vergeleken met het fabrieksbrood van de supermarkt naast je.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:15

fransje23 schreef:
Askja schreef:

Dat is dus waar ik het ook regelmatig over heb.
Ook andere ondernemers hebben te maken met een woud van regels, (oneerlijke) concurrentie en verantwoordelijkheden.
Dat is niet exclusief voorbehouden aan de agrarische sector.

dat zeg ik ook niet toch? -O-
ik denk dat heel veel ondernemers het moeilijk hebben. En dat iedereen het recht heeft om voor zijn boterham/bestaan/inkomsten op te komen!
het ging mij voornamelijk om het woordje 'ondernemer'. Ik voel mij dus geen vrije ondernemer. maar dat is misschien persoonlijk.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:17

fransje23 schreef:
juval schreef:

Als je een winkel hebt zit je met gigantische huurprijzen, je inkoop maar vooral het feit dat mensen op internet gaan zoeken naar waar het goedkoper is.
Als warme bakker wordt je ambachtelijke brood vergeleken met het fabrieksbrood van de supermarkt naast je.

precies dit! als boer zit je met gigantische hypotheeklasten, inkoop van voer, mechanisatie, loonwerk, veearts, accountant, verzekeringen etc etc...
en dan het feit dat je product onder, op of maar net boven de kostprijs verkocht wordt omdat het in de supermarkten uit verre buitenlanden goedkoper ligt.

en dan nog de regeltjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:34

Dat is voor een andere ondernemer natuurlijk niet anders.