Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:27

Nee, ik zeg dat de hele politiek een corrupte bende is..en dat wordt bevestigd door de informateur van D66 die appt met een belangrijke meneer uit het bedrijfsleven welke koers er aangenomen moet worden nadat er geld is ontvangen uit dat bedrijfsleven. Dus duidelijk invloed probeert uit te oefenen. (wat nog gelukt was ook waarschijnlijk als de appjes niet boven tafel waren gekomen)

De onderbouwing staat dus al in dit topic als mensen de moeite nemen om de artikelen goed te lezen. ;-)

Edit:
Oja, en ik denk ook nog eens aan een Omzigt..met "functie elders".
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 15-11-25 09:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:28

Jildau schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien is het handig als je dit topic en deze artikelen eens leest? ;)

Had een informateur eens moeten zeggen over een D66 of GLPvdA - dan was de wereld te klein en hadden ze het wel begrepen. :D

Ja precies, de deflectiemechanismen werken weer op volle toeren. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:30

Elisa2 schreef:

Ik zie nog steeds geen tekenen dat het één grote corrupte bende is. Kan je het toelichten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:31

Elisa2 schreef:
Nee, ik zeg dat de hele politiek een corrupte bende is..en dat wordt bevestigd door de informateur van D66 die appt met een belangrijke meneer uit het bedrijfsleven welke koers er aangenomen moet worden nadat er geld is ontvangen uit dat bedrijfsleven. Dus duidelijk invloed probeert uit te oefenen. (wat nog gelukt was ook waarschijnlijk als de appjes niet boven tafel waren gekomen)

De onderbouwing staat dus al in dit topic als mensen de moeite nemen om de artikelen goed te lezen. ;-)

Edit:
Oja, en ik denk ook nog eens aan een Omzigt..met "functie elders".

Die appjes waren voordat hij überhaupt informateur was. Voordat de uitslagen bekend waren.

Iemand mag toch een persoonlijke politieke voorkeur hebben. Vroeger deed Beatrix deze functie. Hoewel ze neutraal overkwam had ze gegarandeerd ook een eigen mening. Niemand is neutraal.

Elisa2

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:34

En dan is het goed te praten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:34

Elisa2 schreef:
En dan is het goed te praten?

Nee maar het is geen corruptie.

En de hele politiek is al zeker geen grote corrupte bende.

Corruptie, dat is wat je ziet in landen als Oekraïne en Hongarije.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:41

"Politieke corruptie is het misbruiken van publieke macht of bevoegdheden voor persoonlijk, onrechtmatig gewin (zoals steekpenningen, fraude, vriendjespolitiek), wat de transparantie ondermijnt en publieke middelen afleidt".

Tja, ik denk daar dus anders over door vriendjespolitiek met degene die de campagne betaald en door samen met die persoon die niet in de politiek zit een koers proberen te bepalen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:42

Wie betaalt de campagne dan? Ik volg je echt niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:49

Sigrid mocht geen "heks" genoemd worden, dat was vrouwendiscriminatie. Maar Dilan mag( volgens sommigen) wel "feeks" genoemd worden.Ik heb overigens ook een heleboel scheldwoorden voor diverse mannelijke politici gehoord. Ik vind dat altijd beneden niveau en ben het daar niet mee eens, of het nou is tegen iemand van een partij die ik goed vind of juist van een partij die me niet aanstaat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:53

Het is geen van beiden goed Anjali, het noemen van vrouwen in deze termen hoort gewoon niet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:09

anjali schreef:
Sigrid mocht geen "heks" genoemd worden, dat was vrouwendiscriminatie. Maar Dilan mag( volgens sommigen) wel "feeks" genoemd worden.Ik heb overigens ook een heleboel scheldwoorden voor diverse mannelijke politici gehoord. Ik vind dat altijd beneden niveau en ben het daar niet mee eens, of het nou is tegen iemand van een partij die ik goed vind of juist van een partij die me niet aanstaat.

Het mag allebei niet. Maar degene die Kaag heks noemt - openbaar, op twitter, doelbewust wordt de grootste, degene die het in privésfeer doet, ruimt het veld. Waarom zijn de gevolgen voor de ene heel positief, en voor de ander zo negatief? Ik krijg daar een complete error in mijn hoofd van.

@elisa2 ik ben ook wel benieuwd waar je vandaan haalt dat de hele politiek corrupt is. Dat is nogal een statement.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:43

MarlindeRooz schreef:
Wie betaalt de campagne dan? Ik volg je echt niet.

Ik denk dat het gaat om de campagne bijdrage die deze ondernemers hebben gedaan:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/11/ee ... a-a4900031

Dat gebeurt vaker, bij alle partijen (ik meen me te herinneren dat dit o.a. bij de BBB ook was), maar nu is het heel duidelijk en transparant aangekondigd. Hun doel was blijkbaar een centrum of centrum-rechts kabinet zodat de stabiliteit terugkomt in de Nederlandse politiek. Centrum of centrum-rechts omdat de Nederland overwegend zo stemde en ze dachten dat een combi van VVD&GL/PvdA niet stabiel genoeg zou zijn.

Ook belangrijk:
NRC schreef:
Met de inhoud van de verkiezingsprogramma’s willen de ondernemers zich niet bemoeien, evenmin met de keuze van de lijsttrekker, nu bijvoorbeeld bij de VVD Dilan Yesilgöz zware kritiek krijgt.

Ik vind zulke dingen persoonlijk niet ideaal -verre van- maar het is geen corruptie en niet illegaal @Elise2

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:13

Ik had je gelijk gegeven als uit deze appjes niet wat anders is gebleken..want hier uit is wel duidelijk belangenverstrengeling te zien.

Politici die dit soort zaken met hun "sponsoren" bespreken, daar gaat het mis. Politici zouden deze zaken alleen met politici moeten bespreken en de sponsoren mogen sponsoren maar niet met de politiek bemoeien en uit deze appjes blijkt dat dit dus wel gebeurde.

Anjali, daar heb je helemaal gelijk in..is gewoon hypocriet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:56

Tja, beste voorbeeld van fikse beïnvloeding vindt je toch echt bij de vvd , zie de laatste truc van Mariëlle Paul!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:45

Madiba schreef:
Ik vind het behoorlijk arrogant om te stellen dat Nederlanders zoveel talen spreken terwijl ze het engels, toch wereldtaal nummer één, nog niet eens fatsoenlijk beheersen. Rutte wordt wereldwijd uitgelachen om z'n uitspraak. En dan heb ik het nog niet over het gestamel van Nederlanders als ze in Frankrijk op vakantie zijn

Beetje arrogante uitspraak vind ik dan weer. Je verstaanbaar maken in het engels is toch behoorlijk ingeburgerd in Nederland. Mijn engelse vrienden vinden het geweldig dat ze op bezoek overal verstaanbaar zijn en verwachten echt geen 'queens english uitspraak van een nederlander.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:49

Elisa2 schreef:
Ik had je gelijk gegeven als uit deze appjes niet wat anders is gebleken..want hier uit is wel duidelijk belangenverstrengeling te zien.

Politici die dit soort zaken met hun "sponsoren" bespreken, daar gaat het mis. Politici zouden deze zaken alleen met politici moeten bespreken en de sponsoren mogen sponsoren maar niet met de politiek bemoeien en uit deze appjes blijkt dat dit dus wel gebeurde.

Anjali, daar heb je helemaal gelijk in..is gewoon hypocriet.

Misschien heb ik er overheen gelezen want ik kwam alleen de BNN link tegen, kan je een bron delen ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:03

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:07

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:18

Kan hem niet lezen, paywall :(

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:31

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:35

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 16:26

Jildau schreef:
Elisa2 schreef:

Had een informateur eens moeten zeggen over een D66 of GLPvdA - dan was de wereld te klein en hadden ze het wel begrepen. :D

Nou ik vind het ook echt een domme actie. Goed dat hij niet doorgaat in die rol.

Ik vind het lekken overigens op zichzelf ook vrij zorgelijk.

Wat mij opvalt is dat het zo eenvoudig gaat. Het is niet met echt een intimi besproken, gewoon op WhatsApp zonder enige gêne. Dat komt op mij over alsof dit vaker gebeurd.
Ik denk/vrees dat wel meer politici dit doen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 16:33

Raineri schreef:
Wat mij opvalt is dat het zo eenvoudig gaat. Het is niet met echt een intimi besproken, gewoon op WhatsApp zonder enige gêne. Dat komt op mij over alsof dit vaker gebeurd.

Lijkt Hegseth wel :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 16:47

Heel veel mensen hebben nog steeds niet in de gaten dat werkelijk alles wat je deelt op internet een eigen leven gaat leiden, de wereld kan rondgaan, en dat je het er bijna nooit meer afkrijgt. En als je ergens een hoge positie krijgt dan is het zeker dat "men" het internet en je sociale media gaat afstruinen en dingen gaat vinden die schadelijk voor je (kunnen) zijn. Maar goed, eerlijk is eerlijk. Vroeger wist mijn haast niet hoe andere mensen denken en tegenwoordig wel. Zo kom je niet later voor verrassingen te staan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 16:51

Babootje schreef:
Raineri schreef:

Lijkt Hegseth wel :+

De lijst met schandalen is eindeloos bij die man _O-

Bedoel je die gelekte screenshots van die groupschat afgelopen voorjaar?
Was net een chatgesprek tussen stel studenten :=