Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 22:34

Voor wie onverhoopt zelf DNA bij zijn dode of gewonde dier af moet nemen. En je hebt geen dna afneme kit tot je beschikking.
Hieronder is te lezen hoe je dat moet doen.
Het monster kan opgestuurd worden naar For Gen in Hamburg, meer info hierover is te vinden in de openingspost van dat topic.
Citaat:
Gebruiksaanwijzing DNA-onderzoek voor als de juiste instanties niet op tijd lijken te komen.
Foto: Doe het zelf-kit voor DNA onderzoek.
Gebruik plastic handschoenen of was je handen.
Mensen-dna wordt niet verwisselt met wolf og hond.
Het speeksel met DNA van de dader zit LANGS de wond, en niet er in. Knip wat wol/haar langs de wondrand, maar laat voldoende zitten voor de bij12.
Gebruik ca 4 wattenstaafjes en veeg deze LANGS de wondrand, niet er in. Knip evt in tweeen zodat duidelijk is waar de DNA zit.
Check ook of er haren van de dader liggen.
Doe de wol en wattenstaafjes in de enveloppe en bewaar dit droog.
Absoluut geen plastic gebruiken!
Geschreven door Regina Brajkovic

Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BudASiQ6a/?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:40

Dat is dus de grote ellende telkens weer met de afhankelijkheid van die grote techbedrijven.
In de begindagen van het internet toen iedereen nog zijn eigen website bouwde had je die ellende niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 22:48

Dat is het nadeel, een site bouwen voor je bedrijf of hobby en daar overzichtelijk info op kwijt kunnen gaat denk ik wel.
Maar Facebook is wel een snel medium voor de zicht -en aanvalsmeldingen.

En een goede website bouwen en bijhouden is vast een kostbare zaak.
Ik heb werkelijk geen idee.

Maar zo’n pagina moet wel snel en accuraat bij gehouden worden als het gaat om meldingen.

Op EPM is dat wel te vinden, maar echt snel en gebruiksvriendelijk is het niet.
Die werkt omslachtig.

Je zou gewoon op een pagina moeten kunnen zien per dag wat waar aan de knikker is geweest.
Maar hoe ga je dan om met meldingen die later binnenkomen.

Sorteer je een verlate melding op datum dan kan die gemist worden door de lezers omdat die ergens tussen gezet wordt en niet als laatste bericht.
Eigenlijk zou het een beetje moeten werken als bokt, je laatst gelezen bericht, vanaf daar ga je bij lezen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:58

Grootste voordeel van een platform als Facebook vind ik zelf het bereik. Dat is met een eigen website veel moeilijker te bereiken. En uiteraard is een goede eigen website bellen vereist ook weer kennis die niet iedereen heeft. Dus is het logisch dat men is overgestapt naar dit soort platforms. Maar dan loop je dus weer tegen dit soort ellende aan.

Op geen wolf werd ook wel door heel veel reagerders erg emotioneel gereageerd. En dat is dan weer wat zulke pro wolf lui massaal gaan melden. Je moet altijd op je woorden letten op Facebook.

Al met al vind ik het internet er niet leuker op geworden door de jaren heen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:05

Maar dat is andersom ook. De slachtoffers worden met de grond gelijk gemaakt door de pro wolvers.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:07

gillian schreef:
Maar dat is andersom ook. De slachtoffers worden met de grond gelijk gemaakt door de pro wolvers.

Dan ook maar massaal melden.
Ook al heb ik een hekel aan verklikker spelen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 31-10-24 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 23:07

Zichtmelding Steenwijk Ov
Citaat:
Steenwijk Overijssel
31-10-2024
Rond 21.30 uur

Net een wolf gezien steenwijk ruxveenseplas, stak voor de ogen van mijn zoon. Hij is net thuis, hij was met 2 andere jongens ook die waren zich doodgeschrokken, wolf liep eerst op hun af, en blijf op ongeveer 8 meter staan, waarna hij weer wegliep. Loopt daar nu nog rond, politie is op de hoogte.

Betrouwbaarheid gemiddeld.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron Wolvenmeldpunt geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/155ZNSWxiy/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 23:22

Friese schapenhouder slaapt rustig dankzij experiment met blauw draad.
Citaat:
Fries experiment houdt wolf op afstand: "Enorm effectief, ik kan weer rustig slapen"

Schapenhouder Henry Hoiting uit Appelscha raakte in het verleden meer dan 150 schapen kwijt door aanvallen van de wolf. Ten einde raad begon hij een experiment om het gevaar te bezweren. En zie: het werkt.

Blauw schrikdraad houdt tot nu toe ook een kudde schapen en geiten op de Veluwe veilig…hopen dat het zo blijft…

Omroep Fryslan 31.10.2024
<<Al ruim een jaar nu laten de wolven zijn schapen met rust. Het geheim zit hem in een combinatie van dingen. Hoiting maakt gebruik van schrikdraad, een geluid dat de wolf voor die draden waarschuwt en een speciaal geurspoor.

Hoiting's schapen staan op verschillende plekken in nationaal park het Drents-Friese Wold, midden in het territorium van de wolvenroedel die daar verblijft. Het is daarom opmerkelijk dat de wolven Hoitings schapen al een jaar met rust laten.

‘Noem het maar het pavloveffect.’
Schapenhouder Henry Hoiting

"In aanvulling op de adviezen van Bij12 ben ik gaan experimenteren", vertelt Hoiting. "Noem het maar het pavloveffect: een wolf die aan mijn geurspoor ruikt, wordt geconfronteerd met de stroomdraad en leert zo om weg te blijven bij mijn raster."
"Het is enorm effectief, want ik heb al een jaar geen aanvallen meer gehad. Ik kan weer rustig slapen."

Hoiting heeft zijn proef uitgevoerd met steun van de Friese gebiedscommissie wolf. Voorzitter Harry Oosterman van die gebiedscommissie is naar eigen zeggen "geweldig blij" met het slagen van de proef.
"Het is voor het eerst dat ik van een schapenhouder hoor dat het wolvenhek dat hij gebruikt honderd procent werkt. Hoiting ziet ook veel reeën op zijn camera's. Dat is natuurlijk precies wat we willen als gebiedscommissie; laat de wolven achter het wild aangaan en niet achter schapen, kalfjes en pony's."

Veel werk

Als het aan Oosterman ligt, wordt het nieuwe type wolvenhek met geurspoor en waarschuwingsstem op meer plekken neergezet. Maar hij realiseert zich ook dat het aanleggen en goed onderhouden van zo'n raster een hoop werk is. Niet alle schapen- en veehouders zijn in staat om dat zelf te bekostigen, weet Oosterman.

"Het is essentieel dat er een vergoeding komt voor de arbeidskosten voor alle wolvenrasters die geplaatst moeten worden. Hectares van dergelijke hekken voorzien, kost een vermogen en dat is niet voor elke schapenhouder weggelegd."

Luistert nauw

Oosterman hoopt dat staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw in zijn nieuwe wolvenplan met een oplossing komt voor dit probleem. Het lijkt Oosterman ook een goede zaak om de staatssecretaris Hoitings wolvenhek te laten zien.

Hoiting vertelt zelf dat het plaatsen van een wolvenhek heel nauw luistert. Welke apparatuur, paaltjes en draden worden gebruikt, heeft zonder meer invloed op de effectiviteit van het afweersysteem.
De Appelschaster schapenhouder is dan ook lang aan het testen en experimenteren geweest om het zover te krijgen dat de wolven bij zijn schapen wegblijven.>>

https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... tig-slapen

Bron WolfenNederland
https://www.facebook.com/share/p/184tc2qtwM/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 23:30

Citaat:
Communicatie strategie als een wolf een mens dood.
Wolf doodschieten is de beste optie. Het is voor wolven populatie slecht, als er een wolf over de schreef gaat. Grijp in en communiceer dat dit geval zeldzaam, ernstig en tragisch is, maar dat er conform afspraak ingegrepen wordt. Communiceer hoe dit te voorkomen. Een wolf moet wild blijven.

Afbeelding
Bron stichting Annemieke
https://www.facebook.com/share/p/1E4hwZ ... tid=K35XfP

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 05:36

Nyaleti schreef:
Einde middag / avond Wolf gezien in Weelde België.

Doorgestuurd naar Geen Wolf maar geen idee of die het oppakken omdat ik het via heb. Maar gezien het een nieuwe locatie is, plaats ik het hier alvast. Geen idee of er bokkers vlakbij zitten.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Is opgepakt want ik heb in de WhatsApp groep in deze regio er melding van ontvangen ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:39

https://www.ad.nl/ermelo/boer-legt-dode ... Kj2HtaCLQg

Schapenhouder legt dode schapen langs de kant van de weg nadat ze zijn gepakt achter wolfwerende omheining.

Ik snap hem helemaal.
Al kan hij ze beter op het binnenhof leggen. Want de omgeving kent het wel.

Gelukkig staat het in het AD, dat wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:40

Facebook gooit gewoon je profiel er af als iemand een klacht tegen je indient, terecht of niet. Vervolgens is er niemand waar je contact mee op kan nemen om de boel weer recht te breien. Regels zijn niet verkeerd. Maar iets als hoor en wederhoor is dan wel zo netjes. Idd Facebook heeft een groot bereik, het werkt snel. Er zitten ook best wel voordelen aan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:19

Dat van Facebook wordt ook niet beoordeeld door mensen. Dat is gewoon bij x meldingen hup offline.
Niemand die de pagina doorkijkt wat het nu precies is. En als het wel zo is, dan is het een pagina vol met dode dieren en dat is gewoon tegen de regels. Maar ontzettend poedersuiker is het wel. De pagina op prive zetten, kan eigenlijk ook niet want dan kun je geen berichten meer delen.

Vond wel dat er best weinig fotos in zo'n spoiler stonden. Is dat iets wat Facebook doet of wat de beheerders moeten doen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 10:37

Als ik op mijn eigen pagina wat deel, dat krijg ik automatisch een melding van Facebook.

Dat de foto niet in strijd is met de regels, maar dat mensen er slecht van kunnen slapen oid. En dat er een filter over heen gezet wordt en dan kan ik er voor kiezen gebruikers bewust foto aanklikken of niet.
Of de keus is dat de foto niet geplaatst wordt.

Het kan op dit moment omzeilt worden door foto’s z/w te maken.

Een andere reden kan zijn dat er best veel rigoreuze reacties onder hun berichten worden gezet.
Afschieten, plaatsjes van wolf in vizier, emojis die dat duidelijk maakten.
In eerste instantie konden alleen beheerders daar berichten plaatsen en gebruikers konden meen ik alleen een reactie geven.
De laatste tijd kon eigenlijk iedereen daar berichten plaatsen en werden heel veel berichten daar herhaald inclusief de foto’s en dezelfde reacties.
M.i. kun je beter een pagina hebben waar je meldingen deelt en maak een aparte discussie groep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:46

Is Geen Wolf nu helemaal uit de lucht? Ik krijg ook geen apps meer binnen…

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:50

Dus op je persoonlijke pagina heb je wel vaak een filter? Ik zag die in de groep zelden.

Kan inderdaad ook echt wel door de reacties zijn. Vond ik regelmatig ook te ver gaan. Honderden keren reageren met "kogel door z'n kop!!" hoeft niet. Is daar ooit een post over geweest vanuit het Beheer? Al denk ik niet dat het dan gestopt was tho :=

Reacties aan vind ik wel fijn, best vaak komt er later nog meer informatie. Maar snap wel dat als ze het nu opnieuw online gooien, ze de reacties uitlaten. Jammer wel, dan mist er soms best wel informatie denk ik.

Echt ontzettend zuur voor ze. Zoveel werk zit er in, snap wel dat ze er even klaar mee zijn en misschien de "standaard" meldingen even laten rusten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 11:00

Jessix schreef:

Ik kreeg gisteravond wel apps van ze binnen. Gewoon via de normale weg zeg maar.
Een melding groep Drenthe rond 22 uur. En kwartier later van groep Tholen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:07

Het is nu; Wolvenmeldpunt geen wolf
Op fb

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:38

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:57

DuoPenotti schreef:
en ondertussen ook deze, gedeeld door de beheerder van geen wolf
https://www.facebook.com/profile.php?id=61567692551435

bijzonder allemaal

Op die site geeft de beheerder aan dat ze slachtoffer zijn geworden van AI en geen medewerker van fb hebben gesproken.

Dus grote kans dat dat AI gruwelijke beelden op die pagina heeft ontdekt of dat mensen hierover hebben geklaagd en de site zonder pardon verwijderd js.

Jammer want er stond een hoop informatie op....

Eigenlijk jammer dat die verschillende wolvensites zich niet samen voegen. 1 grote site met nog meer leden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:32

tienus63 schreef:
Jessix schreef:

Ik kreeg gisteravond wel apps van ze binnen. Gewoon via de normale weg zeg maar.
Een melding groep Drenthe rond 22 uur. En kwartier later van groep Tholen.

Ik zit in de van de Veluwe en UH maar daar is het al sinds gisteren heel stil. Anders wel dagelijks meldingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:37

Nyaleti schreef:
Dus op je persoonlijke pagina heb je wel vaak een filter? Ik zag die in de groep zelden.

Kan inderdaad ook echt wel door de reacties zijn. Vond ik regelmatig ook te ver gaan. Honderden keren reageren met "kogel door z'n kop!!" hoeft niet. Is daar ooit een post over geweest vanuit het Beheer? Al denk ik niet dat het dan gestopt was tho :=

Reacties aan vind ik wel fijn, best vaak komt er later nog meer informatie. Maar snap wel dat als ze het nu opnieuw online gooien, ze de reacties uitlaten. Jammer wel, dan mist er soms best wel informatie denk ik.

Echt ontzettend zuur voor ze. Zoveel werk zit er in, snap wel dat ze er even klaar mee zijn en misschien de "standaard" meldingen even laten rusten.

Ik vond de reacties ook irritant. Steeds hetzelfde riedeltje. Gisteren ook weer als reacties over het weghalen van de ezel in de schaapskudde na veel negatieve reacties daarover. Als je niet een ezel wil laten opofferen dan ben je meteen tegen de schaap houder en voor de wolf. Heel polariserend allemaal.

Ik ben wel voor reacties maar dan moet het ook wel wat bijdragen. 1000 afbeeldingen van een jager met een geweer doet dat in mij ogen niet.

Maar geen idee natuurlijk wat het verhaal achter het verdwijnen van de pagina is. Het is elk geval jammer en zuur voor degene die er aan gewerkt hebben.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:59

Hoe zit het bij jullie met de stress rondom de wolf? Mijn paarden staan 24/7 buiten vlak bij waar al die pony's als snack zijn gegaan. Er zit nog een snelweg tussen. Gelukkig is het een beschutte plek. Water en bomenwallen om de PP heen. Dat geeft me nog enigzins wat hoop dat ze bij ons niet zo snel zullen komen. Maar in de weken dat er zoveel meldingen waren heb ik echt slechte nachten gehad. En nog steeds elke ochtend opgelucht dat ik niet gebeld ben dat er een wolf op visite is geweest. Nu zijn de meldingen wat minder lijkt het. Hier in de omgeving dan. Maar je kunt er natuurlijk donder op zeggen dat we over een paar jaar gewoon geen dieren meer buiten kunnen hebben staan als het doorgaat zoals het nu gaat. Onze hobby ( en die van vele anderen met dieren, of zelfs beroepsmatig) wordt wel flink om zeep geholpen. Komende zondag willen bijrijdster en ik met mijn beide paarden naar het bos. Eerder dacht ik dan na waar ik zin had om te gaan rijden. Mogelijkheden genoeg vanaf onze locatie. Nu denk ik na waar het het veiligst is. Tips daarvoor op de UH en Veluwe zijn zeer welkom :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:20

Ik ben al 2 dagen bezig met de subsidieaanvraag voor wolfwerende omheining. Dat is een hoop werk... Want ja, ik heb al veel gedaan, maar het is zeker nog niet voldoende. De spanning gaat bij mij op en neer, afhankelijk van de nabije meldingen. Ik heb de adviseur op bezoek gehad. Die noemde nog dat juist aan de wegkant de wolf kan inbreken omdat het 's nachts natuurlijk erg stil is hier. Ook daar ga ik nu een hoog hek zetten. Ik heb mijn dieren aan huis staan op anderhalf ha. Dat gaat nu helemaal in de hekken met stroom aan de buitenkant waar nog geen braam zit...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:29

Zijn braamstruiken wolf-vertragend? (Ik geloof niet in wolf werend. Ja, in de dierentuin.)
Zou een ouderwetse meidoornhaag met braam een oplossing zijn? Dan redden in ieder geval een hoop kleine dieren zich wel. En het is mooi.