Fries experiment houdt wolf op afstand: "Enorm effectief, ik kan weer rustig slapen"
Schapenhouder Henry Hoiting uit Appelscha raakte in het verleden meer dan 150 schapen kwijt door aanvallen van de wolf. Ten einde raad begon hij een experiment om het gevaar te bezweren. En zie: het werkt.
Blauw schrikdraad houdt tot nu toe ook een kudde schapen en geiten op de Veluwe veilig…hopen dat het zo blijft…Omroep Fryslan 31.10.2024
<<Al ruim een jaar nu laten de wolven zijn schapen met rust. Het geheim zit hem in een combinatie van dingen. Hoiting maakt gebruik van schrikdraad, een geluid dat de wolf voor die draden waarschuwt en een speciaal geurspoor.
Hoiting's schapen staan op verschillende plekken in nationaal park het Drents-Friese Wold, midden in het territorium van de wolvenroedel die daar verblijft. Het is daarom opmerkelijk dat de wolven Hoitings schapen al een jaar met rust laten.
‘Noem het maar het pavloveffect.’
Schapenhouder Henry Hoiting
"In aanvulling op de adviezen van Bij12 ben ik gaan experimenteren", vertelt Hoiting. "Noem het maar het pavloveffect: een wolf die aan mijn geurspoor ruikt, wordt geconfronteerd met de stroomdraad en leert zo om weg te blijven bij mijn raster."
"Het is enorm effectief, want ik heb al een jaar geen aanvallen meer gehad. Ik kan weer rustig slapen."
Hoiting heeft zijn proef uitgevoerd met steun van de Friese gebiedscommissie wolf. Voorzitter Harry Oosterman van die gebiedscommissie is naar eigen zeggen "geweldig blij" met het slagen van de proef.
"Het is voor het eerst dat ik van een schapenhouder hoor dat het wolvenhek dat hij gebruikt honderd procent werkt. Hoiting ziet ook veel reeën op zijn camera's. Dat is natuurlijk precies wat we willen als gebiedscommissie; laat de wolven achter het wild aangaan en niet achter schapen, kalfjes en pony's."
Veel werk
Als het aan Oosterman ligt, wordt het nieuwe type wolvenhek met geurspoor en waarschuwingsstem op meer plekken neergezet. Maar hij realiseert zich ook dat het aanleggen en goed onderhouden van zo'n raster een hoop werk is. Niet alle schapen- en veehouders zijn in staat om dat zelf te bekostigen, weet Oosterman.
"Het is essentieel dat er een vergoeding komt voor de arbeidskosten voor alle wolvenrasters die geplaatst moeten worden. Hectares van dergelijke hekken voorzien, kost een vermogen en dat is niet voor elke schapenhouder weggelegd."
Luistert nauw
Oosterman hoopt dat staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw in zijn nieuwe wolvenplan met een oplossing komt voor dit probleem. Het lijkt Oosterman ook een goede zaak om de staatssecretaris Hoitings wolvenhek te laten zien.
Hoiting vertelt zelf dat het plaatsen van een wolvenhek heel nauw luistert. Welke apparatuur, paaltjes en draden worden gebruikt, heeft zonder meer invloed op de effectiviteit van het afweersysteem.
De Appelschaster schapenhouder is dan ook lang aan het testen en experimenteren geweest om het zover te krijgen dat de wolven bij zijn schapen wegblijven.>>
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... tig-slapen