Nou heb ik even zitten broeden op die wet uit 1952, wet verplaatsing bevolking.
Hier een simpele uitleg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_verpl ... _bevolkingHier een link naar de wet:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002097/2021-07-01Ik zie dus het hele punt niet waarom mensen hier nu om steigeren. Het IS toch al in werking, en degenen die er niet op zitten te wachten hebben er toch ook geen last van? ik quote een stukje:
Citaat:
De gemeente verstrekt een door de burgemeester vastgestelde vergoeding aan degene, van wie zaken voor het gebruik, de onderbrenging of het onderhoud gevorderd worden. Deze vergoeding wordt betaald door degene voor wie gevorderd is.
Dat gebeurd toch al? mensen die vluchtelingen uit Oekraine in huis nemen, krijgen daar via een omweg een vergoeding voor, want de vluchtelingen krijgen extra leefgeld wanneer zij bij iemand inwonen, om bij te kunnen dragen in de kosten bij diegene(n).
Daarbij lees ik de tekst geloof ik ook heel anders als hoe sommigen hem lezen. De 'dwang' die ik hierin zie, is niet een dwang om mensen in huis te nemen. De dwang zit hem volgens mij juist andersom, dat als hier oorlog uit zou breken met bijbehorende buitengewone omstandigheden, dat mensen verplaatst kunnen worden, ook tegen hun zin in. Dan denk ik eerder aan mensen met een beperking of bejaarden die hun huis niet uit willen om te vluchten, die dan gedwongen kunnen worden, voor hun eigen gezondheid en overlevingskans. Volgens mij kunnen hulpdiensten dat nu ook al, wanneer iemand in (bijvoorbeeld) een brandend gebouw zit en er niet uit wil: dan maar met dwang eruit.
Maar dan denk ik ook aan panden die het leger zou kunnen gebruiken die dan eerst ontruimd zouden moeten worden, stel je woont (of werkt) ergens op een belangrijke locatie en vanuit jouw ramen of vanaf jouw dak is een ideale plek om een sniper neer te zetten.
En bijkomende kosten zijn dan voor rekening van de gemeente.
Ik zie het hele probleem niet, lees ik het nou zo verkeerd? wat is er precies gek aan zo'n wet