Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 23:32

Als ze voldoende mensen achter zich krijgen om dat door de eerste en tweede kamer te krijgen en daarna weer genoeg mensen achter zich krijgen om het ook bij een tweede lezing erdoor te krijgen, dan mogen ze op die democratische manier een dictatuur vestigen. We hebben het democratische recht om de democratie van onszelf af te nemen.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 23:40

Karl66 schreef:
Als ze voldoende mensen achter zich krijgen om dat door de eerste en tweede kamer te krijgen en daarna weer genoeg mensen achter zich krijgen om het ook bij een tweede lezing erdoor te krijgen, dan mogen ze op die democratische manier een dictatuur vestigen. We hebben het democratische recht om de democratie van onszelf af te nemen.


Ook als toekomstige generaties niet meer terug kunnen? Dat is de (theoretische) essentiële vraag.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 23:48

Dan wordt de vraag dus: "hebben we het recht om de gevolgen van onze keuzes door te schuiven naar onze (klein) kinderen?"

Zijn we niet al aardig op weg naar een antwoord van nee op die vraag als we kijken naar de klimaatverandering waarvan de impact ook grotendeels op hun bord gaat landen?

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:20

'We hebben de aarde niet in ons bezit
maar te leen van de volgende generaties'

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:25

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:
De complexere vraag is: stel er komt ooit (weer) een partij die zegt: als wij de macht krijgen schaffen we de parlementaire democratie af. We maken er een dictatuur van. We maken er een theocratie van of een communistisch systeem of een fascistisch systeem. Zonder inbreng van het volk. Moet je zo’n partij toelaten?

De vraag is op dit moment in NL theoretisch, ik heb geen concrete partij of beweging in gedachten.

De partij die dat wil doen gaat dat niet van te voren zeggen, denk ik zomaar }:0

Cowboy55 schreef:
Ik heb bijvoorbeeld de Taliban de woorden Parlementaire Democratie nog niet horen gebruiken. Maar je hebt gelijk, Afghanistan is niet NL. En de NSDAP is geschiedenis en ook niet NL. Zoals gezegd, voor NL is de vraag theoretisch.

Je zou kunnen zeggen dat onze democratie op dit moment op subtiele wijze wordt gegijzeld door de VVD, of eigenlijk door onze eigen zonnekoning Rutte

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 10:01

Cowboy55 schreef:
Karl66 schreef:
Als ze voldoende mensen achter zich krijgen om dat door de eerste en tweede kamer te krijgen en daarna weer genoeg mensen achter zich krijgen om het ook bij een tweede lezing erdoor te krijgen, dan mogen ze op die democratische manier een dictatuur vestigen. We hebben het democratische recht om de democratie van onszelf af te nemen.


Ook als toekomstige generaties niet meer terug kunnen? Dat is de (theoretische) essentiële vraag.


Ja, want als wij voldoende lang en met voldoende meerderheid vinden dat dat een betere staatsvorm is, waardoor het veranderd kan worden, dan vinden we dus ook dat het een betere staatsvorm voor de volgende generaties is en denken we dus iets goeds te geven aan die volgende generaties. Je mag het daar niet mee eens zijn dat het een betere staatvorm is, ik ben het daar ook niet mee eens, maar als je dat vindt dan moet je dus op andere partijen stemmen. Partijen die wel in democratie geloven en zo ervoor zorgen dat er geen meerderheid komt.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:25

irmaz schreef:
irmaz schreef:
De partij die dat wil doen gaat dat niet van te voren zeggen, denk ik zomaar }:0

Cowboy55 schreef:
Ik heb bijvoorbeeld de Taliban de woorden Parlementaire Democratie nog niet horen gebruiken. Maar je hebt gelijk, Afghanistan is niet NL. En de NSDAP is geschiedenis en ook niet NL. Zoals gezegd, voor NL is de vraag theoretisch.

Je zou kunnen zeggen dat onze democratie op dit moment op subtiele wijze wordt gegijzeld <KNIP>


Dat was de plek waarop ik afhaakte……

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 12:25

Mbt het korte termijn van "de" politiek: vandaag in de schijnwerpers: Hoekstra.

Pal na de verkiezingen 'wij zijn niet aan de beurt',
nu vinden ze het bij het cda volstrekt terecht om in het kabinet te zitten...

Want, kort van memorie, 'het huidige kabinet heeft het prima gedaan'.
Falend milieu beleid terwijl de rampen op ons afkomen,
alles wat de toeslagen affaire heeft blootgelegd...

In het vergeetboek.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:19

Janneke2 schreef:
Mbt het korte termijn van "de" politiek: vandaag in de schijnwerpers: Hoekstra.

Pal na de verkiezingen 'wij zijn niet aan de beurt',
nu vinden ze het bij het cda volstrekt terecht om in het kabinet te zitten...

Want, kort van memorie, 'het huidige kabinet heeft het prima gedaan'.
Falend milieu beleid terwijl de rampen op ons afkomen,
alles wat de toeslagen affaire heeft blootgelegd...

In het vergeetboek.


Toch had dit kabinet, gewoon weer de meerderheid gehaald.
En zonder dat gedoe met Omtzigt, had CDA misschien ook nog wel winst gehaald.
Het merendeel van de mensen is dan toch tevreden, lijkt me.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 21:47

Je zou het door alle demonstraties en geklaag wel eens vergeten, maar Nederland scoort heel hoog in de internationale lijstjes over welzijn en welvaart. Dat betekent niet dat niet heel veel ander moet en anders kan, maar het laat ook zien dat we ook heel veel wel goed doen hier in Nederland.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 07:49

Het is toch ook niet superslecht hier? Er zijn, meen ik, maar een aantal landen die het beter doen cq hoger scoren... maar daar zijn weer andere dingen anders..

Af en toe, als ik inderdaad demonstranten enzo moet geloven leven we hier in een corrupte bananendictatuur... maar als ik dan naar best wel veel andere landen kijk denk ik 'nou, ik blijf wel hier' ... uiteraard kunnen en moeten er dingen beter, maar het kan ook enorm veel slechter.. :j Het is best luxe dat we ons hier druk kunnen maken om de dingen waarom we ons druk kunnen maken...

pien_2010

Berichten: 44030
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 08:27

In Nl wordt amper gedemonstreerd vergeleken bv bij Frankrijk. De woningnood vind ik een groot punt van zorg want dat is zo fout. Zelfs op het platteland is het lastig.
De zorg vind ik ook enorm uitgehold (hoor ik van vrienden die in de zorg werken) en ik heb van een afstand het idee dat het lieve mooie Nederland echt achteruit is gegaan de laatste 15 jaren. Heel erg zonde.
Ons AOW is wel goed vergeleken bij veel landen.

Janneke2

Berichten: 23087
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:01

Citaat:
Toch had dit kabinet, gewoon weer de meerderheid gehaald.
En zonder dat gedoe met Omtzigt, had CDA misschien ook nog wel winst gehaald.
Het merendeel van de mensen is dan toch tevreden, lijkt me.


Ik vind en vond het opvallend dat binnen zo'n brave, gezagsgetrouwe bestuurspartij Omtzigt qua voorkeurstemmen 5 (!) zetels krijgt (en een deel van de vaste stemmers toch weg is gelopen...).


En nu moet Remkes de Gordiaanse knoop zien te ontwarren.
Of gewoon als de oude keizer het zwaard pakken en t kreng doormidden hakken.

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:20

Janneke2 schreef:
'We hebben de aarde niet in ons bezit
maar te leen van de volgende generaties'



Klinkt mooi, maar van wie 'lenen' we de aarde dan? Van volgende generaties kun je nu nog niet lenen, die moeten eerst geboren worden.

pien_2010

Berichten: 44030
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:30

CharleyT schreef:
Janneke2 schreef:
'We hebben de aarde niet in ons bezit
maar te leen van de volgende generaties'



Klinkt mooi, maar van wie 'lenen' we de aarde dan? Van volgende generaties kun je nu nog niet lenen, die moeten eerst geboren worden.


Charley ik schat je intelligentie hoog in. Het is een welbekende uitdrukking waarmee opgeroepen wordt om zuiniger en beter met de aarde om te gaan als dat we nu doen zodat de toekomstigegeneratiesook nog een fijne leef omgeving kunnen hebben. Maar dat wist je wel....
Teveel mensen hebben nog een houding van, "ach valt wel mee....na mij de zondvloed, so what...".


pien_2010

Berichten: 44030
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:19


Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:21

Ik zie net dat CU in elk geval de motie van afkeuring richting Kaag en Bijleveld gaat steunen. Ben benieuwd of Kaag hier haar conclusies aan gaat verbinden, maar ben bang van niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:27

als ze doet wat ze zegt kan ze niet anders


Een motie van afkeuring hoeft geen aftreden tot gevolg te hebben. Maar toen Kaag in april tijdens het beruchte ’functie elders’-debat een motie van afkeuring tegen premier Rutte indiende, gaf ze aan dat ze bij een meerderheid zelf haar conclusies zou trekken als ze in zijn schoenen stond. „Ik zou zelf niet doorgaan”, zei Kaag destijds. „Maar ik ben een ander mens.” De vraag is of ze zich aan haar woord houdt als de motie tegen haar ook een meerderheid behaalt

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:48

MCE schreef:
als ze doet wat ze zegt kan ze niet anders


Een motie van afkeuring hoeft geen aftreden tot gevolg te hebben. Maar toen Kaag in april tijdens het beruchte ’functie elders’-debat een motie van afkeuring tegen premier Rutte indiende, gaf ze aan dat ze bij een meerderheid zelf haar conclusies zou trekken als ze in zijn schoenen stond. „Ik zou zelf niet doorgaan”, zei Kaag destijds. „Maar ik ben een ander mens.” De vraag is of ze zich aan haar woord houdt als de motie tegen haar ook een meerderheid behaalt



Ze zou inderdaad haar conclusies moeten trekken, maar het is wel een echte naai-streek van het CU.

Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor de formatie.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:47

Electra63 schreef:
MCE schreef:
als ze doet wat ze zegt kan ze niet anders


Een motie van afkeuring hoeft geen aftreden tot gevolg te hebben. Maar toen Kaag in april tijdens het beruchte ’functie elders’-debat een motie van afkeuring tegen premier Rutte indiende, gaf ze aan dat ze bij een meerderheid zelf haar conclusies zou trekken als ze in zijn schoenen stond. „Ik zou zelf niet doorgaan”, zei Kaag destijds. „Maar ik ben een ander mens.” De vraag is of ze zich aan haar woord houdt als de motie tegen haar ook een meerderheid behaalt



Ze zou inderdaad haar conclusies moeten trekken, maar het is wel een echte naai-streek van het CU.

Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor de formatie.

Eens dat Kaag moet vertrekken en eens dat het een naaistreek is.
Een naaistreek die waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat D66 eerder heeft aangegeven niet nog een keer met de CU in een kabinet te willen.
Kortom, het blijft kleuterschoolniveau, de huidige politiek.

Het zou naar mijn idee schelen als de grote partijen allemaal eens afstand zouden doen van hun huidige politiek leiders. Gewoon niet langer dezelfde koppen en hetzelfde onderlinge gezeur van die wil niet met die en die wil alleen met die.
Je zult iets moeten om de huidige situatie te doorbreken. Het gaat namelijk al heel lang niet meer over de inhoud maar vooral over de onderlinge verhoudingen, om mensen die op elkaar uitgekeken zijn en volledig vastgelopen zijn in hun politieke en persoonlijke wisselwerking.

Dat geldt m.i. overigens ook voor de Kamer, ik vind de oppositie een flinke klont boter op het hoofd hebben, want veel zaken heeft men ook daar gewoon op zijn beloop gelaten. Op een enkeling na.

Ik zie Remkes dit niet fixen.
Toch maar nieuwe verkiezingen dan?

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:51

Electra63 schreef:
MCE schreef:
als ze doet wat ze zegt kan ze niet anders


Een motie van afkeuring hoeft geen aftreden tot gevolg te hebben. Maar toen Kaag in april tijdens het beruchte ’functie elders’-debat een motie van afkeuring tegen premier Rutte indiende, gaf ze aan dat ze bij een meerderheid zelf haar conclusies zou trekken als ze in zijn schoenen stond. „Ik zou zelf niet doorgaan”, zei Kaag destijds. „Maar ik ben een ander mens.” De vraag is of ze zich aan haar woord houdt als de motie tegen haar ook een meerderheid behaalt



Ze zou inderdaad haar conclusies moeten trekken, maar het is wel een echte naai-streek van het CU.

Ik ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor de formatie.


Een naaistreek is het zeker niet. Dat kaag de deur al had dichtgegooid voor de CU terwijl de gesprekken nog moesten komen wel.. en dat vanwege haar zogenaamde nieuwe politiek.

Uit alles is wel gebleken dat ze totaal niets maakt van nieuwe politiek. Ze heeft er jaren de tijd voor gehad maar nu gaat het echt gebeuren hoor echt waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:58

19.45 uur het uur van de waarheid als de kamer hoofdelijk stemt


De hoofdelijke stemming staat gepland tijdens de pauze van het coronadebat: dat betekent dat er rond 19.45 uur een uitslag is.

Loretta
Berichten: 8903
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:12

Kaag en Rutte. Beide het zelfde slag machtspolitici.

Het zal mij benieuwen of Kaag ook opstapt wanneer de motie van afkeuring tegen haar wordt aangenomen.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:43

MCE schreef:
19.45 uur het uur van de waarheid als de kamer hoofdelijk stemt


De hoofdelijke stemming staat gepland tijdens de pauze van het coronadebat: dat betekent dat er rond 19.45 uur een uitslag is.



Pikant detail: Schouten, minister namens de CU in dit kabinet, is in het buitenland, dus kan niet stemmen.
Dat komt vast goed uit, voor het CU. ;)

Een nieuwe regering vormen, is nu nog moeilijker.