steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:28

fransje23 schreef:
juval schreef:
Ik denk dat de principe afspraken die nu op tafel liggen een heel goed uitgangspunt zijn voor de verdere besprekingen in januari.

Is er nog iets in gewijzigd vandaag of is het datzelfde principe akkoord? Dat principe akkoord dat niet zo mag eten en waarin ook staat dat er nog punten moet worden doorgesproken ?

ik las net dit bericht https://nmv.nu/basis-afspraken-kabinet- ... rsbericht/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:29

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:29

IMANDRA schreef:
sassefras schreef:
aangezien een varkenstal op prive terrein staat lijkt me dat niet, en wat wil je er doen, stinkt hoor }:0

Hoezo maakt het uit dat deze op priveterrein staat? Tegen de regels is tegen de regels.

natuurlijk maakt dat wat uit, ik kom ook niet bij jou in huis zitten toch,

sassefras

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:31

ik vraag me serieus wat af ?? kan het zo zijn dat de oudere generatie de boeren steunt en jongeren niet ???? heeft iemand daar een mening over ??

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:31

Cowboy55 schreef:
Kabayo schreef:
Er is niks bekend..FDF mag sowieso geen actie voeren tot eind januari. Van vandaag was ook niet vanuit FDF , die is monddood gemaakt

De FDF heeft vandaag toch behoorlijk gescoord. De Speld meldt dat de regering afziet van gaskamers voor boeren......

*\o/* **\O/** *\o/*

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:32

sassefras schreef:
ik vraag me serieus wat af ?? kan het zo zijn dat de oudere generatie de boeren steunt en jongeren niet ???? heeft iemand daar een mening over ??

Ik ken niemand die ze niet steunt maar ken ook niemand die de acties van vandaag steunt. Het is niet zo zwart wit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:33

sassefras schreef:

In mijn omgeving steunt niemand ze in hun acties. Wat trouwens ook niet wil zeggen dat ze anti boer zijn....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:35

Jessix schreef:
sassefras schreef:

In mijn omgeving steunt niemand ze in hun acties. Wat trouwens ook niet wil zeggen dat ze anti boer zijn....

Idem

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:36

Kinke schreef:
denk dat de ME toch wel blij was met trekkers :D
https://www.dumpert.nl/item/7809187_765cd6df

:))

Ik denk ook niet dat je dat onderscheid zo kunt maken sassefras, maar ik ben wel benieuwd vanaf welke leeftijd iemand volgens jou tot de oudere generatie behoort.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:37

sassefras schreef:

Ik ben jonge generatie, ik steun de boeren, tot een bepaalde hoogte. Ik ben absoluut tegen de intensieve veeteelt. Ik heb daar geen goed woord voor over.

Ik begrijp dat boeren het zwaar hebben, echter moet er wel wat veranderen.

Ze hebben hun stem laten horen, heel goed!

Maar nu ophouden, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, het duurt gewoon even voordat er evt. Nieuwe voorstellen zijn.

De boeren die nu blijven protesteren en de weg etc blokkeren, zijn inmiddels wel mijn steun kwijt, want ze gaan hun doel voorbij.

Ik ben verschrikkelijk blij dat ik het voorrecht heb om in Nederland te wonen, waar alles 'redelijk' goed geregeld is. Ik ben in landen geweest waar mensen dit absoluut niet hebben, en dan denk ik wel eens..in Nederland is het nooit goed genoeg..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:39

sassefras schreef:
IMANDRA schreef:

Hoezo maakt het uit dat deze op priveterrein staat? Tegen de regels is tegen de regels.

natuurlijk maakt dat wat uit, ik kom ook niet bij jou in huis zitten toch,

Ik ga toch ook niet zomaar stilstaan op de snelweg? Of de aanvoerwegen van bedrijven blokkeren?
Het gaat erom dat je hypocriet reageert. Boeren mogen wel allerlei regels breken maar zodra een andere groep dat doet (bijv. dieractivisten) is opeens de maat vol.

Ik zeg dat je in beide gevallen gewoon de regels moet handhaven en boetes moet uitdelen en/of mensen moeten arresteren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:43

Kelly1992 schreef:
sassefras schreef:

Ik ben jonge generatie, ik steun de boeren, tot een bepaalde hoogte. Ik ben absoluut tegen de intensieve veeteelt. Ik heb daar geen goed woord voor over.

Ik begrijp dat boeren het zwaar hebben, echter moet er wel wat veranderen.

Ze hebben hun stem laten horen, heel goed!

Maar nu ophouden, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, het duurt gewoon even voordat er evt. Nieuwe voorstellen zijn.

De boeren die nu blijven protesteren en de weg etc blokkeren, zijn inmiddels wel mijn steun kwijt, want ze gaan hun doel voorbij.

Ik ben verschrikkelijk blij dat ik het voorrecht heb om in Nederland te wonen, waar alles 'redelijk' goed geregeld is. Ik ben in landen geweest waar mensen dit absoluut niet hebben, en dan denk ik wel eens..in Nederland is het nooit goed genoeg..

Niets meer aan toe te voegen. +:)+

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:46

maar imandra, er zijn vandaag toch boetes uitgedeeld?

een deel van de blokkade's is ook door de politie veroorzaakt, die wilden de boeren niet doorlaten rijden, dus ja, dan staat alles stil.

niet dat ik het goed wil praten, ik vind het oprecht vervelend dat er veel mensen last van gehad hebben verder.

Ik weet eigenlijk niet of handhavers strenger optreden tegen dierenactivisten dan tegen boeren..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:49

:))

Ik denk ook niet dat je dat onderscheid zo kunt maken sassefras, maar ik ben wel benieuwd vanaf welke leeftijd iemand volgens jou tot de oudere generatie behoort.

ik heb een leesbril hihi, ik vraag me dit af omdat ik qua nuchter nadenken zo ver van mijn dochter af sta, en niet alleen over boeren hoor :+ , soms denk ik leer je dit op school ??? en inmiddels HBO dus dom zeker niet, misschien ben ik dat dan wel haha

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:51

Ik ga toch ook niet zomaar stilstaan op de snelweg? Of de aanvoerwegen van bedrijven blokkeren?
Het gaat erom dat je hypocriet reageert. Boeren mogen wel allerlei regels breken maar zodra een andere groep dat doet (bijv. dieractivisten) is opeens de maat vol.

Ik zeg dat je in beide gevallen gewoon de regels moet handhaven en boetes moet uitdelen en/of mensen moeten arresteren

:D bedankt voor de les |( hypocriet dus )

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:55

Ik denk dat het niet zo zeer leeftijd gerelateerd is, maar eerder de omgeving waar in je opgroeit. Denk dat de mensen uit hartje Amsterdam bijvoorbeeld, er heel anders tegenaan kijkt dan de mensen (zoals ik) uit het Groene hart bijvoorbeeld.

Ik ben de 'jonge' generatie, steun de boeren, maar wel tot op zekere hoogte. Hulpverleners de weg belemmeren is not done (al zag ik ook filmpjes langskomen dat ze die gewoon door lieten), maar een waterkanon lostrekken, die er stond om hun in het gareel te houden, vind ik dan weer super tof en onwijs netjes.
Toegangswegen naar DC's belemmeren, sta ik ook niet achter, maar heel banketstaaf, de snelweg afsluiten zoals de A2 (of was het A1? Jullie weten wat ik bedoel) vind ik dan wel weer een stunt.
En echt, ik sta er ook zeker niet achter dat ze dit elke week of elke maand doen bijvoorbeeld, maar er moet toch iets gebeuren om de politiek wakker te houden -O-
En daarbij zag ik ook dingen langs komen die Rutte heeft gezegd (acties van vandaag nutteloos, zinloos en kansloos) die ik niet aardig vind.
Maar dat is mijn bescheiden mening _O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:59

Ik maak me wat zorgen over deze afspraken.

"Vertegenwoordigers van het Landbouw Collectief ontbeten maandagmorgen met minister-president Rutte en minister Schouten. Tijdens het gesprek bleek dat het kabinet bereid is een aantal concrete toezeggingen te doen over de oplossingen uit het stikstofplan van de sector, “Uit de gecreëerde stikstofimpasse”. Boeren en tuinders leveren hiermee een cruciale bijdrage aan het doorbreken van de stikstofimpasse, zonder dat ze daarvan de oorzaak zijn.

“De nieuwe maatregelen om de stikstofuitstoot van de sector verder te reduceren zijn breed gedragen en praktisch uitvoerbaar. De uitkomsten van dit gesprek zijn daarmee de beste garantie dat de stikstofemissie significant afneemt op korte termijn. Met de toezeggingen van het kabinet hebben de partijen in het Landbouw Collectief er vertrouwen in dat de overheid aan een aantal randvoorwaarden gaat voldoen, waardoor Nederland uit de stikstofimpasse komt. “We realiseren ons dat er nog veel ingewikkelde stappen moeten worden gezet en gaan daarmee nu aan de slag!” zegt Aalt Dijkhuizen, voorzitter van het Landbouw Collectief.

Praktisch uitvoerbare oplossingen noodzakelijk

De organisaties in het Landbouw Collectief hebben een aantal maatregelen voorgesteld die praktisch uitvoerbaar zijn en tot snelle resultaten leiden, zoals in de eerste fase bijvoorbeeld minder eiwit in het voer bij melkvee, extra weidegang en mest aanlengen met water. De voermaatregelen krijgen een plek bij de uitwerking van de Spoedwet, de kaderwet die gisteren in de Eerste Kamer is aangenomen en de komende tijd gezamenlijk wordt ingevuld."

Tot hiero geen zorgen.

Maar dan.

"Het kabinet heeft onder andere bevestigd dat er geen generieke krimp van de sector zal plaatsvinden, en ook geen gedwongen opkoop van bedrijven."

Heel erg fijn, deze toezegging.
Ik snap dat het zenuwslopend is, allemaal.
Maar het is geen onderhandelingsresultaat...!
(Maar een vergadertruc.)
Heeft de sector geen goede onderhandelaars...?

" Verder gaat het kabinet de zogenoemde ‘PAS-melders’ -activiteiten die vóór de stikstofuitspraak van de Raad van State (RvS) in aanmerking kwamen voor een vrijstelling van de Natura 2000-vergunningplicht- legaliseren. Ook zal het kabinet de aanwijzingsbesluiten van Natura 2000-gebieden kritisch bekijken. Deze worden opgeschoond, en er wordt ingezet op het samenvoegen of herindelen van natuurgebieden. In afwachting daarvan worden geen nieuwe Natura 2000-gebieden op land aangewezen."

Weer zorgen, of het kabinet niet gewoon een brave vergadertruc heeft uitgehaald.
Praten over Natura 2000 gebieden: leuk. Waarschijnlijk haalt het niets uit. "Blij maken met een dode mus..."

En ik hoop dat de corridor tussen de Veluwe en de Oostvaardersplassen er alsnog komt.

"Basis voor vervolgstappen

Het kabinet en de partijen in het Landbouw Collectief spannen zich in om tot een goede uitwerking te komen. Er moeten nog veel ingewikkelde stappen worden gezet, daarmee gaat men nu aan de slag. In januari zal overleg tussen de organisaties in het Landbouw Collectief en het kabinet plaatsvinden over het investerings- en maatregelenpakket; het IPO, de Rijksheren en het kabinet over onder andere de gebiedsprocessen en de implementatie van de beleidsregels met betrekking tot intern salderen. Ook staat dan de problematiek van de nertsenhouders op de agenda. Tot slot is toegezegd dat het beleid jaarlijks zal worden geëvalueerd mét de sector."

Jaarlijkse evaluatie met de sector: graag!!

En de boeren die op de stoep stonden bij vervuilende bedrijven zoals chemtrails, vliegvelden, hoogovers van tata, etc. hebben mijn volledige instemming: allemaal inleveren!
Niet alleen de boeren!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:08

En daarbij zag ik ook dingen langs komen die Rutte heeft gezegd (acties van vandaag nutteloos, zinloos en kansloos) die ik niet aardig vind.
Maar dat is mijn bescheiden mening

daar heb je een punt, als gekozen premier levert hem dat geen punten op :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:12

sassefras schreef:
Maar dat is mijn bescheiden mening

daar heb je een punt, als gekozen premier levert hem dat geen punten op :+

Je kan gewoon op 'quote' drukken en dan je antwoord eronder zetten. Dat maakt het wat overzichtelijker wat jij schrijft en waar je op reageert, ipv een paar enters ertussen. Gewoon een snelle FYI tussendoor.

@Juval: als er boetes zijn uitgedeeld, top! Maar ik heb het idee dat de politie heel terughoudend was.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:13

@ sassefras, als je een bericht wil quoten dan kun je er onder de knop "quote" gebruiken. Dat maakt je berichten wat beter leesbaar. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:20

sassefras schreef:
daar heb je een punt, als gekozen premier levert hem dat geen punten op

We kiezen in Nederland de premier niet.
Wie premier wordt volgt uit (vaak lange en ondeoorzichtige) onderhandelingen na de verkiezingen.

We kiezen wel de 2e Kamerleden.
Rutte hoort wel tot die premiers die op de kieslijst voor de 2eKamer hebben gestaan, maar zo gaat het niet altijd.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:25

ik ga studeren op het quoten :+ , en ind is onze mark ergens op ons pad gekomen en wordt het tijd dat hij of niks zegt of naar brussel verkast. ik verdiep me nu maar weer in een brief van de gemeente, met de gevolgen voor mijn vergunning paardenhouderij, in natura 2000 gebied {:)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:30

magda_90 schreef:
Hutcherson schreef:
Hoeveel euro zouden ondernemers vandaag mislopen omdat werknemers niet naar hun klanten konden komen?

Je zou natuurlijk om kunnen rijden. ;)
Er bestaan meer wegen dan snelwegen. Sorry maar dit vind ik echt een flut excuses, dat je dan langer onderweg bent ja. Maar je kunt via binnenwegen prima de snelwegen ontlopen. Je gaat toch niet vrijwillig drie uren in de file staan, in Nederland, waar de op- en afritten nog net niet om de 3000 meter elkaar opvolgen :')

Ik heb gelukkig nog vakantie, maar ik moet over de A2 of de A27 (één van de bruggen bij Vianen) om op m'n werk te komen. Omrijden betekent via Rotterdam (A16, ruim dubbele reistijd zonder files) of Rhenen (bijna driedubbele reistijd), of hopen dat het rustig is bij één van de veerboten, wat met dit soort acties niet het geval is. M'n vader moet twee rivieren over richting het zuiden, die heeft ook nauwelijks alternatieve routes. Omrijden is lang niet altijd een optie.

Cowboy55 schreef:
Kabayo schreef:
Er is niks bekend..FDF mag sowieso geen actie voeren tot eind januari. Van vandaag was ook niet vanuit FDF , die is monddood gemaakt

De FDF heeft vandaag toch behoorlijk gescoord. De Speld meldt dat de regering afziet van gaskamers voor boeren......

En er komt een extra rijstrook op snelwegen

sassefras schreef:

Ik zie hier jongeren die meegeprotesteerd hebben en ouderen die wat er gebeurd is afkeuren, dus zo zwart-wit is het niet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:37

sassefras schreef:
ik heb een leesbril hihi, ik vraag me dit af omdat ik qua nuchter nadenken zo ver van mijn dochter af sta, en niet alleen over boeren hoor :+ , soms denk ik leer je dit op school ??? en inmiddels HBO dus dom zeker niet, misschien ben ik dat dan wel haha

Yes, nog geen leesbril hier. *D Maar ik geloof echt niet dat je dat zo kunt zeggen. Ik sprak laatst met een eco/groen/bio-boerin (ik vond haar trouwens best heel nuchter, dus dat verband zie ik niet zo) die vertelde dat haar puberdochter een agrarische opleiding doet en de intensieve veehouderij helemaal 'kicken' vindt. Een ander kind van haar was dan weer het tegenovergestelde. Opvoeding biedt blijkbaar ook al geen garanties. Gelukkig zijn mijn kinderen nog klein. :+ Zulke grote verschillen van inzicht binnen een gezin zullen vast wel eens wat discussie opleveren, al vond ik dat ze er heel ontspannen mee omging. Kunnen veel mensen nog iets van leren.

Over het hypocriet zijn, ik meld mij van harte aan bij de club. Ik vind dat je je als actievoerder (en trouwens ook als gewone burger) best een bepaalde mate van burgerlijke ongehoorzaamheid kunt veroorloven, mits je bereid bent de consequenties te aanvaarden. Het blokkeren van een weg tijdens een protestactie zoals die van vanmiddag (zolang je daarmee niet doelbewust mensen in gevaar brengt) vind ik daar nog wel onder vallen. Het jezelf ongevraagd en ongewenst toegang verschaffen tot het privédomein van iemand anders vind ik van een compleet andere orde. Even heel simpel gezegd, dat zijn geen grappen meer. Het mag allebei niet en voor beide verdien je straf, maar dat maakt het nog niet tot één pot nat!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 23:50

Janneke2 schreef:
Maar dan.

"Het kabinet heeft onder andere bevestigd dat er geen generieke krimp van de sector zal plaatsvinden, en ook geen gedwongen opkoop van bedrijven."

Heel erg fijn, deze toezegging.
Ik snap dat het zenuwslopend is, allemaal.
Maar het is geen onderhandelingsresultaat...!
(Maar een vergadertruc.)
Heeft de sector geen goede onderhandelaars...?

Nou, dat dacht ik eerlijk gezegd ook Janneke. Naar mijn idee heeft de overheid voldoende bewezen helemaal geen gedwongen opkoop nodig te hebben om het boeren dusdanig onaantrekkelijk te maken dat mensen 'vrijwillig' stoppen. Ik wil niet heel cynisch doen, maar in zo'n wereld kun je misschien maar beter gedwongen worden. :\ Dit onderhandelingsresultaat komt niet voort uit visie, maar uit angst. Jammer! Ik gun de boeren echt dat ze het veel beter gaan doen dan dit. Hoop nog steeds op een reactie van Tiepfoudt op mijn eerdere post over hoe je het naar mijn idee ook zo kunnen doen. Als ik de berichten nu lees denk ik dat de boeren weinig te verliezen hebben. Probeer het nou toch gewoon.