Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:37

Ann schreef:
Ik twijfel nog. Imo kan het zijn dat hij zijn eigen graf aan het graven is en dat door deze uitspraken een meerderheid van de CDA-leden tegen gaat stemmen, terwijl hij nu wel wil meedoen. Maar het kan ook zijn dat hij -zoals het nu lijkt- niets heeft aan dit regeer- en gedoogakkoord. Door in een gedoogpositie te zitten had-ie verwacht dat hij zijn standpunten over de Islam had kunnen blijven verkondigen. Nu het CDA wil dat hij daarmee inbindt omdat zij anders niet akkoord gaan, heeft hij een probleem. Hoe verklaart hij dat inbinden tegenover zijn achterban?

Hmm scherpe analyse hij zou inderdaad gericht de boel nu op scherp zetten omdat hij zijn punten niet verwezenlijkt ziet.

Maar is hij dan echt zo blont dat hij dacht dat al die onhaalbare voorstellen tegen de Islam en haar gelovigen zo maar even uitgevoerd zouden worden voor zijn gedoogsteun inzake b.v. kortingen in de zorg en het onderwijs????

Alet74

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:50

Ik denk eigenlijk dat hij overal mee wegkomt voor wat betreft zijn kiezers. En dat het voor de grootte van de PVV niet zoveel uitmaakt wat de positite van de PVV wordt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:00

Alet74 schreef:
Ik denk eigenlijk dat hij overal mee wegkomt voor wat betreft zijn kiezers. En dat het voor de grootte van de PVV niet zoveel uitmaakt wat de positite van de PVV wordt.

Dat vind ik niet zo belangrijk eigenlijk. Wanneer deze onderhandelingen afketsen komt hij nooit meer in of bij een regering hoe groot de PVV ook wordt. Kijk naar De Winter in België dan bloedt het langzaam dood en dan is hij tegenover het buitenland ook niet meer zon belangrijke figuur. Vergeet niet in het voorjaar brulde hij nog in Engeland dat hij MP zou worden.
Dus daar maak ik me geen zorgen om om die groei.

Wat me meer verbaast is dat zijn blik zo vernauwd is door de eigen ideologie dat hij er echt van uit ging dat hij zomaar wetten kan veranderen, dat is dus geen propaganda dat denkt hij echt, daar gaat hij dus ook op vastlopen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:30

sarabande schreef:
Hmm scherpe analyse hij zou inderdaad gericht de boel nu op scherp zetten omdat hij zijn punten niet verwezenlijkt ziet.

Maar is hij dan echt zo blont dat hij dacht dat al die onhaalbare voorstellen tegen de Islam en haar gelovigen zo maar even uitgevoerd zouden worden voor zijn gedoogsteun inzake b.v. kortingen in de zorg en het onderwijs????

Zo naïef zal hij niet zijn denk ik. Hij weet dat het CDA daar problemen mee had en heeft.
Ik dacht uiteindelijk dat hij gewoon gedoogsteun bood om hoe dan ook een kabinet met de PvdA te voorkomen (enge linkschmensen, bah :P ). Ondanks dat hij zijn standpunten niet verwezenlijkt ziet.

In feite heeft hij dus ook niks te verliezen, PvdA pesten is leuk maar niet voldoende om Wilders ervan te weerhouden lekker zichzelf te wezen. Hij heeft er gewoon te weinig belang bij of het kabinet doorgaat of niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:40

Ann schreef:
Waves schreef:
http://www.nu.nl/algemeen/2319757/wilde ... rpiet.html

Wilders loopt zichzelf onmogelijk te maken. Zou hij dit nu bewust tactisch doen of is hij zo impulsief en opstandig (lees: puberaal) dat hij dit soort dingen er gewoon uitflapt?

Ik twijfel nog. Imo kan het zijn dat hij zijn eigen graf aan het graven is en dat door deze uitspraken een meerderheid van de CDA-leden tegen gaat stemmen, terwijl hij nu wel wil meedoen. Maar het kan ook zijn dat hij -zoals het nu lijkt- niets heeft aan dit regeer- en gedoogakkoord. Door in een gedoogpositie te zitten had-ie verwacht dat hij zijn standpunten over de Islam had kunnen blijven verkondigen. Nu het CDA wil dat hij daarmee inbindt omdat zij anders niet akkoord gaan, heeft hij een probleem. Hoe verklaart hij dat inbinden tegenover zijn achterban?

Wilders heeft altijd een win-win situatie.

-Als deze formatie doorgaat met de PVV als gedoger. Want dan weet hij zeker dat links buitenspel staat én dat in ieder geval een aantal van zijn eisen ingewilligd wordt in ruil voor de gedoogsteun.

-Als het niet lukt en stél dat een formatie van links wel lukt dan pakt hij de winst bij de 1e kamer verkiezingen.

-En als het dan echt allemaal misgaat en er moet overnieuw gestemd worden, op dit moment hebben VVD en PVV 62 zetels in de politieke barometer ( ieder 31 ) en het CDA heeft er 19. Ik denk dat de vlag dan heel anders hangt. Dan hebben we een echte meerderheid over rechts. En als de CU een paar toezeggingen krijgt dan denk ik wel dat ze ook mee doen.

Overigens heeft Wilders groot gelijk dat hij de 1e kamer af wil schaffen want de situatie is heel krom. Nu zit er veel links in ( die al dreigen om de begroting af te keuren ) en die blokkeren alles van rechts. De volgende keer zit er veel rechts in en die kunnen weer de plannen van een eventuele linkse regering tegenhouden. Nogal krom vind ik.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:59

Wat ontzettend links van Wilders dat hij de 1e kamer af wil schaffen! Dit idee leeft al jaren bij de linkse partijen..

Hoewel ik zelf denk dat de 1e kamer heeft wel degelijk een functie in onze democratie. Kan je daar zelf ook wat over zeggen Mark of houden we het bij een lege quote van Wilders?

Overigens is het vrij onmogelijk omdat er dan een tweederde meerderheid voor afschaffing moet zijn, zowel in de 1e als de 2e kamer.

Verder slaat wat je zegt allemaal nergens op. Welke eisen worden dan ingewilligd van Wilders? CU mee over rechts? Ik snap dat het moeilijk is maar CU is conservatief, zeker niet rechts.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:05

Het is wel heel mooi om te zien hoe links van hoop naar hoop gaat.
Eerst waren ze er van overtuigd dat de PVV nooit veel stemmen zou krijgen, want Nederland is tolerant en die geven echt hun stem niet aan een geblondeerde racist.
Toen dat wel gebeurde, ging de hoop naadloos over in de hoop dat er een Paars plus kabinet ging komen. Wat waren ze blij en ze hadden de ministerposten al bijna verdeeld. Wat een domper....Paars plus kwam er niet, want Cohen & Co waren wat te veeleisend en star tijdens de onderhandelingen met Rutte. Ze waren zo overtuigd van het feit dat het CDA niet met de PVV in zee zou gaan, dat Rutte wel weer op hangende pootjes terug zou komen, en dan zouden ze veel sterker staan als links blok.
Maar Verhagen had met Rutte al ver van tevoren een afspraak gemaakt over een rechtse coalitie.
En zo begonnen de onderhandelingen tussen VVD, PVV en CDA.
Wat was er een paniek in de linkse kerk. Het is niet eerlijk, zij van rechts spelen vals, die Lubbers houdt zich niet aan zijn opdracht. :') Alle demonisering ten spijt, het rechtse treintje was aan het rijden en liet zich door niets en niemand meer van het recht(s)e spoor afbrengen.
Geeft niets, dacht links. Onze volgende hoop is dat die drie er toch niet uit gaan komen. Wilders stelt te veel eisen, Verhagen kan nooit instemmen met het gedachtegoed van de PVV.
Verrassing, verrassing. Alles bleek veel voorspoediger te lopen dan gedacht. Geeft niks, hoopte links, het protest van de prominente CDA'ers zal wel zorgen dat het spaak gaat lopen. Dat kan Verhagen toch niet negeren? :j
Toen duidelijk werd dat alle anti campagnes in de media, alle protesten van CDA prominenten geen snars verschil bleken te maken, waren we aanbeland bij de volgende hoop.
Het CDA congres, daar zullen de leden toch wel tegen gaan stemmen.
En wederom gaat deze hoop de grond ingeboord worden. Dit kabinet komt er, en zal nog een mooi lang leven beschoren zijn.
Wie weet zelfs wel een tweede termijn. :-)
Al die hoop bleek maar een puinhoop.

Formatie zit in eindfase: conceptakkoord bijna rond
DEN HAAG - De formatie van een VVD/CDA-kabinet met gedoogsteun van de PVV is in de eindfase beland. Als het meezit, zeggen ingewijden, krijgen de fracties dinsdag een conceptakkoord voorgelegd.
lees hele artikel hier

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:20

Jij lijkt heel blij met bovenstaande, maar dit akkoord was toch niet jouw meest ideale scenario?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:26

Klopt. Maar het is wel mijn één na meest ideale scenario! :-)
Aangezien het meest ideale niet haalbaar is, ben ik heel ingenomen met nummer 2. Alles beter dan een PVDA, SP, Groen Links of D66 in een regering. Daar zou Nederland pas echt in de aap mee gelogeerd zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:29

Ach, misschien komt datgene wat je hoopt nog wel uit. Volgens mij zijn Wilders zijn uitspraken van ná bovenstaand artikel. :)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:43

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:48

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:08

Zoals ik al verwachtte, Lubbers laat het er niet bij zitten. Hij is weliswaar overrompeld door Maxime die hem niet meer nodig had, maar intussen heeft hij zich herpakt
http://nps.dmd.omroep.nl/x/c/?S7Y1.p9ra ... nPz0fAAK29

Intussen hebben zon beetje alle CDA premiers en een groot deel van de ex ministers zich uitgesproken tegen deze onderhandelingen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:19

janderegelaa schreef:
:D

:? Beetje weinig toevoegende reactie?

Verhagen zegt het volgende in dat stuk op NU.nl:
„Ik denk dat Bleker op heldere wijze het CDA-verhaal heeft aangegeven”, zei Verhagen vlak voor hij het gebouw van de Eerste Kamer binnenging. „Tegelijkertijd heeft Wilders strikt genomen gelijk als hij zegt dat hij niets moet. Het is zo dat wij wat willen en daarover zijn wij in onderhandeling.”

Dat is zoals het is toch? Niks nieuws, niks veranderd? Snap het gejubel hierover niet zo?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:23

sarabande schreef:
Zoals ik al verwachtte, Lubbers laat het er niet bij zitten. Hij is weliswaar overrompeld door Maxime die hem niet meer nodig had, maar intussen heeft hij zich herpakt
http://nps.dmd.omroep.nl/x/c/?S7Y1.p9ra ... nPz0fAAK29

Intussen hebben zon beetje alle CDA premiers en een groot deel van de ex ministers zich uitgesproken tegen deze onderhandelingen

Het lijkt me dat Verhagen hier niet omheen kan. Ik ben nieuwsgierig hoe Wilders hier op gaat reageren...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:25

Ik denk dat Verhagen zich opde vlakte houdt tot na de onderhandelingen en dat het er uiteindelijk op neer komt dat het akkoord op inhoudelijke punten wordt afgeschoten door het CDA.
Dat is denk ik de manier waarop het minst gezichtsverlies wordt geleden.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:28

Volgens mij is dit weer afgesproken werk. Rutte gaat nu naar buiten komen met de mededeling dat het VVD niet wenst mee te werken aan zo'n kabinet van VVD,CDA,D66 en Groen Links, en we gaan weer verder waar we gebleven waren. Politiek. -:)
Lubbers is geen formateur of informateur, heeft niets meer in te brengen.
Bovendien zijn die twee brieven van Lubbers van 5 dagen geleden en van gisteren. Verhagen en Bleker hebben daar geen enkele aandacht aan geschonken. Ze kunnen helemaal niet meer terug, want Rutte en Wilders zullen ze als onbetrouwbaar gaan duiden, vooral omdat ze inmiddels al een akkoord op alle punten hebben.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:34

Hij is oud-informateur van de coalitie waar het nu om gaat. Dat geeft imo wel extra lading aan zijn mening.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 16:39

Voorzitter Bleker heeft zojuist te kennen gegeven aan Lubbers dat het fijn is dat hij meedenkt, maar het voorstel wordt afgewezen.

Glas, Plas, Was.

Bleker wijst voorstel Lubbers af
donderdag 26 augustus 2010

Waarnemend CDA-voorzitter Henk Bleker ziet niets in het voorstel van oud-premier Lubbers om een time-out in de onderhandelingen in te lasten en eerst een andere optie te bekijken. “ Ik heb al eerder aangegeven dat we deze onderhandelingen serieus moeten voeren en dan de resultaten beoordelen. Ik heb dat aan Ruud Lubbers vanmiddag ook laten weten. Als partijvoorzitter heb ik het volste vertrouwen in de onderhandelaars en de fractie. Zij zijn nu aan zet, niet anderen binnen onze partij. Als partij zullen wij een eventueel eindresultaat beoordelen, zowel door het partijbestuur als uiteindelijk door het partijcongres. Ik wijs het voorstel van Lubbers dan ook af.”

www.cda.nl

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:48

De time-out wordt afgewezen hè, niet persé de alternatieve combinatie die Lubbers voorstelt ;)

Waarnemend CDA-voorzitter Henk Bleker ziet niets in het voorstel van oud-premier Ruud Lubbers om een time-out in de onderhandelingen in te lassen. 'Ik heb al eerder aangegeven dat we deze onderhandelingen serieus moeten voeren en dan de resultaten beoordelen', aldus Bleker.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... Lubbers_af

Wederom gewoon niks veranderd dus, jubelstemming onder de PVVers hier is nog altijd onverklaard :+

Maar wat je zegt dat Bleker de brieven geen aandacht heeft geschonken is niet waar Jan, Bleker heeft immers gezegd dat de prominenten overwegend negatieve sentimenten hebben tegen samenwerking met PVV. Dat zal mede gebaseerd zijn op zo'n brief van Lubbers.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:50

Wat je zei over dat Rutte zo'n alternatieve combinatie bij voorbaat af zal schieten, dat zou zo maar kunnen. En dan schiet het CDA na (on)geduldig wachten het onderhandelingsresultaat af.. en dan kunnen we weer naar de stembus...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:51

Die time-out was ook niet zo mijn ding, het heeft allemaal al lang genoeg geduurt. Waar het mij om gaat is dat zijn mening wel van belang gaat zijn voor sommige CDA-leden. En verder sluit ik me helemaal bij Waves aan. :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:59

Waves schreef:
De time-out wordt afgewezen hè, niet persé de alternatieve combinatie die Lubbers voorstelt ;)

Waarnemend CDA-voorzitter Henk Bleker ziet niets in het voorstel van oud-premier Ruud Lubbers om een time-out in de onderhandelingen in te lassen. 'Ik heb al eerder aangegeven dat we deze onderhandelingen serieus moeten voeren en dan de resultaten beoordelen', aldus Bleker.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... Lubbers_af

Wederom gewoon niks veranderd dus, jubelstemming onder de PVVers hier is nog altijd onverklaard :+

Maar wat je zegt dat Bleker de brieven geen aandacht heeft geschonken is niet waar Jan, Bleker heeft immers gezegd dat de prominenten overwegend negatieve sentimenten hebben tegen samenwerking met PVV. Dat zal mede gebaseerd zijn op zo'n brief van Lubbers.

Ik heb toch het idee dat die "prominenten" veelal gepensioneerde partijbonzen zijn die niet echt meer iets in de melk te brokkelen hebben.

Maar iedere uitkomst van deze onderhandelingen is winst voor Wilders want het mislukken zal altijd bij het CDA liggen = stemmen vóór Wilders.
Wilders toch in de oppositie? Dan krijgt hij heel veel zetels in de 1e kamer. En dat is heel lastig voor linkse partijen. Want als er geen voorstellen doorkomen klapt het kabinet weer. En dan heeft Wilders weer meer stemmen in de verkiezingen

De vraag is niet OF Wilders aan de macht komt maar WANNEER hij aan de macht komt. En dat gaat gebeuren.

Voor linksdenkend Nederland zou de beste optie zijn om gewoon dit kabinet af te wachten en goed oppositie te voeren. Alleen op die manier kun je stemmend Nederland tot andere keuzes bewegen. Niet met leuzen als rascist of fascist. Daar bereik je niets mee, alleen maar dat één of andere idioot heel Fortuynlijk een kogel door Wilders zijn hoofd probeert te schieten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:04

janderegelaa schreef:
Ik heb toch het idee dat die "prominenten" veelal gepensioneerde partijbonzen zijn die niet echt meer iets in de melk te brokkelen hebben.

Je hebt toch een beetje een verkeerde kijk op een partij als het CDA. Je kan een partij die op christelijke grondbeginselen gestoeld is nauwelijks modern noemen, het zijn ook bepaalde mensen die zon partij trouw blijven, mensen zonder een echte politieke voorkeur, want het CDA past zich altijd aan als ze maar kunnen regeren.

Dat soort leden van een partij zijn wel onder de indruk als alle nog in leven zijnde ex premiers en veel ministers en andere bestuurders zich op deze wijze uiten.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 17:08

Waves schreef:
Wat je zei over dat Rutte zo'n alternatieve combinatie bij voorbaat af zal schieten, dat zou zo maar kunnen. En dan schiet het CDA na (on)geduldig wachten het onderhandelingsresultaat af.. en dan kunnen we weer naar de stembus...

Dat zou echt geweldig zijn! :7
PVV wordt dan de grootste en Wilders mag gaan formeren. Rutte blijft aan de kant van de PVV staan, ook dat is een vaststaand gegeven.
CDA zal wederom gehalveerd worden, want de rechtse flank van die stemmers zal geen heil meer zien in het bestuur.
Jammer dat de CDA top dit ook wel zal inzien, en dat dit niet door gaat. ;(