Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:37

Ik heb dacht ik altijd overdrachtsbelasting betaald.. is dat van later? Ik weet t niet meer precies. En dmv hra kon ik het betalen inderdaad .. en ook nog eens omdat huren toen duurder was, dus dat kon ik niet betalen (nu volgens mij ook nog, buiten de sociale huur toch?)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:39

Cer schreef:
Ik heb dacht ik altijd overdrachtsbelasting betaald.. is dat van later? Ik weet t niet meer precies. En dmv hra kon ik het betalen inderdaad .. en ook nog eens omdat huren toen duurder was, dus dat kon ik niet betalen (nu volgens mij ook nog, buiten de sociale huur toch?)

Ja ik geloof dat rabobank recent hun beleid heeft aangepast dat ze ook meenemen of je nu al lang veel meer betaald aan huur zonder problemen en daarmee dus ook zo'n hypotheek of zelfs langere hypotheek kunt betalen. Goede ontwikkeling.

Overdrachtbelasting is vanaf een bepaalde leeftijd en tot die leeftijd vrijgesteld voor je eerste huis. Daarna betaal je altijd.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:43

Oh er is nu startersvrijstelling, dat was vroeger niet lees ik

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:46

Cer schreef:
Oh er is nu startersvrijstelling, dat was vroeger niet lees ik

Tot een bepaalde leeftijd. Daarna betaal je gewoin overdrachtsbelasting, starter of niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:50

Ja dat snap ik :j toen ik m’n eerste huis kocht, betaalde ik overdrachtsbelasting (en daarna ook, altijd eigenlijk) , dat bedoel ik.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:59

Cer schreef:
Moeten mensen die huizen kopen dan ook nog overdrachtsbelasting betalen eigenlijk?
En ik betaal ook voor huursubsidie denk? En kinderbijslag ook?

Gaat die huizenprijs echt zakken als de hra (die huizen ooit betaalbaarder maakte) eraf gaat, gaan ze dan subsidies invoeren of hoe zou dat moeten werken? Waar gaat dat geld dan heen?

Experts zeggen van wel.

Gnome schreef:
Tja waarom betaal ik mee aan toeslagen, vruchtbaarheidsbehandelingen.. Weet ik veel wat allemaal waar ik geen gebruik van maak? Zo zit ons stelsel toch gewoon in elkaar.

Hoe zou die 11 miljard dan nu precies bij jou terecht komen als lastenverlichting? Volgens mij zit een starter nu rond de 2 ton ofzo dat ze gemiddeld kunnen lenen en de gemiddelde woning meer dan 4 ton om te kopen. Ik zie de waarde niet ineens gaan zakken met 2 ton doordat we de HRA eraf halen.

'ineens' gaat dat inderdaad niet gebeuren, dat is een langetermijneffect.
Ook niet de enige maatregel overigens, dus alleen de HRA hoeft er niet voor te zorgen dat een huis de helft zakt in prijs.

Dit is wel een interessant artikel denk ik: https://esb.nu/stop-per-direct-met-hypo ... t%20hogere

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:04

Het dramatisch zakken lijkt me ook niet wenselijk, tijdens de crisis kregen mensen problemen omdat hun huizen onder water stonden.. wat leuk was voor kopers maar niet zo tof voor verkopers

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:12

juval schreef:
Vroeger had je premie (a en b) woningen, misschien wordt dat terug ingevoerd.

Citaat:
Een premie A woning (of premiekoop-A) was een Nederlandse subsidieregeling uit de jaren ’80 en ’90, waarbij de overheid starters met een lager inkomen een jaarlijkse, inkomensafhankelijke premie gaf om een specifiek gebouwde, betaalbare nieuwbouwwoning te kopen, bedoeld om de toegang tot de koopmarkt te vergemakkelijken, en die regeling wordt momenteel opnieuw onderzocht door de overheid.

Mensen met een lager inkomen kunnen helemaal geen huis meer betalen nu. Ook niet met subsidie. Tenzij er extreme subsidie komt. Het kopen van een huis is een luxegoed geworden.

Ik ben alleen en kan niet fulltime werken. Dat ik geen huis kan kopen is logisch. Had ik maar niet geboren moeten worden met een beperking. :+

Maar dat mensen die hoogopgeleid zijn en 40 uur per week werken geen huis kunnen kopen met een bovenmodaal salaris dat is bizar. Daarom is het niet eerlijk dat de huizenbezitters subsidie blijven krijgen omdat ze wel een huis kunnen betalen.

Tegenwoordig is het bijna een verplichting om een relatie te nemen en behouden om een koophuis te kunnen bemachtigen. :=

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:16

juval schreef:
daar ben ik zeker voor. Politici van alle partijen zouden zich veel meer moeten inleven in wat er echt in het land gebeurd, dus ook in de provincies ver weg van Den Haag.

Ik snap je gevoel, maar wat voor jou heel belangrijk is, is voor een ander niet. Zoveel mensen, zoveel gevoelens. Ik denk dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:18

nps schreef:
juval schreef:
daar ben ik zeker voor. Politici van alle partijen zouden zich veel meer moeten inleven in wat er echt in het land gebeurd, dus ook in de provincies ver weg van Den Haag.

Ik snap je gevoel, maar wat voor jou heel belangrijk is, is voor een ander niet. Zoveel mensen, zoveel gevoelens. Ik denk dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te maken.

Nou, bij grotere kwesties is langsgaan en praten met betrokkenen imo wel het minste. Ik noem een toeslagenaffaire, Moerdijk en Groningen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:20

Gnome schreef:
Cer schreef:
Moeten mensen die huizen kopen dan ook nog overdrachtsbelasting betalen eigenlijk?
En ik betaal ook voor huursubsidie denk? En kinderbijslag ook?

Gaat die huizenprijs echt zakken als de hra (die huizen ooit betaalbaarder maakte) eraf gaat, gaan ze dan subsidies invoeren of hoe zou dat moeten werken? Waar gaat dat geld dan heen?

Precies.. Ik zie het ook niet vliegen dus ben benieuwd hoe ze die afbouw dan gaan compenseren. Kunt wel zeggen dat de IB naar beneden gaat maar ik weet nu al dat de hogere inkomens daar natuurlijk amper tot niks van gaan merken dus dan worden we dubbel geraakt daar.

Is het niet meer een kwestie van vraag en aannid? Zoveel invloed heeft die hra toch ook weer niet?

Eens dat de huizenprijzen echt absurd zijn. De enige manier om dat echt op te lossen is meer bouwen, zodat er minder schaarste is. En wat er gebouwd wordt iets minder overlaten aan de projectontwikkelaars, en ietsjes meer aan doelmatig bouwen wat nodig is. Denk woningen voor starters. Een van de redenen dat we hier zitten is omdat we teveel aan de markt hebben overgelaten denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:26

Ik denk ook dat de schaarste voor de prijzen zorgt.. dat is met alles wat schaars is toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:42

Er is qua bouw teveel overgelaten aan projectontwikkelaars. Typisch VVD-gedachtegoed lijkt mij.
Te veel grote en dure huizen ipv sociale huur en kleinere huizen.
Betaalbare appartementen voor senioren en jongeren zijn ook nauwelijks gebouwd.

Nu is de vraag groter dan het aanbod waardoor de prijs is gestegen.
Daarnaast zijn er nog tal van problemen waaronder gebrek aan personeel.
Als er meer gebouwd mag gaan worden is er niemand die het kan doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:44

HRA was vroeger in veel meer landen maar is daar al heel lang afgeschaft vanwege de nadelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:49

juval schreef:
Gnome schreef:

Maakt het niet minder belangrijk maar vraag me wel af waarom de verontwaardiging alleen naar Eerdmans is die onder goede voorwaarden weer zou willen boren en niet naar mensen die in Moerdijk moeten wijken. Daar is behalve Wilders volgens mij helemaal niemand geweest. Is toch ook niet best dan?

BBB is er ook geweest in ieder geval

Moerdijk speelt al vanaf 2015, er is zelfs een uitkoopregeling van 95% van de getaxeerde waarde om je woning aan de gemeente te verkopen.

Puur voor de Buhne dat Wilders en de BBB er nu zijn geweest.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 10:53

Gnome schreef:
Er zijn toch juist veel mensen die nu dankzij de HRA een huis kunnen kopen omdat de netto lasten lager worden? Net als met een toeslag.

Nee, het drijft de prijzen juist stelselmatig op. Dus het is helemaal niet positief en daar waarschuwen een hoop economen al jaren voor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:07

nps schreef:
juval schreef:

je kan zeker niet iedereen tevreden houden, maar de politici zijn er niet voor zichzelf, maar voor de kiezers. Dus enige binding met wat er speelt in het land lijkt me logisch en noodzakelijk. En om de werkbezoeken dan als 'alleen voor de bühne' weg te zetten lijkt me niet terecht. Ook politici kunnen het nooit goed doen :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:08

De prijs van huizen is niet alleen afhankelijk van vraag en aanbod maar ook van wat mensen kunnen betalen.
Als mensen meer kunnen lenen en dus meer kunnen betalen zal de prijs van de woning ook hoger zijn.
De verkopende partij aanvaard uiteraard het hoogste bod.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:10

In Moerdijk zijn delegaties van het kabinet geweest.
Het is alleen met niet zoveel tamtam gegaan omdat het destijds nog niet zo een groot publiek hangijzer was.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:16

Cer schreef:
Ik denk ook dat de schaarste voor de prijzen zorgt.. dat is met alles wat schaars is toch?

Volgens mij las ik vanmorgen juist iets dat meer bouwen niet per definitie zorgt dat de prijzen dalen. Blijkbaar zijn de materialen nu gruwelijk duur, wat de prijs ook bepaalt.

fransje23 schreef:
Er is qua bouw teveel overgelaten aan projectontwikkelaars. Typisch VVD-gedachtegoed lijkt mij.
Te veel grote en dure huizen ipv sociale huur en kleinere huizen.
Betaalbare appartementen voor senioren en jongeren zijn ook nauwelijks gebouwd.

Nu is de vraag groter dan het aanbod waardoor de prijs is gestegen.
Daarnaast zijn er nog tal van problemen waaronder gebrek aan personeel.
Als er meer gebouwd mag gaan worden is er niemand die het kan doen.

Is dat? Hebben gemeenten niet al jarenlang een verplichting om een verplichte verdeling aan te houden? 30% sociaal, 30% modaal en 30% vrije keuze/vrijstaand? Zoiets staat me bij in ieder geval

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:28

fransje23 schreef:
Het is alleen met niet zoveel tamtam gegaan omdat het destijds nog niet zo een groot publiek hangijzer was.

Precies, daarom is het Wilders en BBB verhaal puur voor de buhne.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:33

Over aftrek hypotheekrente, volgens mij is de vvd vergeten dat onder hun beleid het al flink naar beneden is gegaan, van 50 naar 37 %.
En stemmen voor jezelf en gezin, snap ik heel goed maar ik zou dan zeker vvd moeten stemmen. Bovengemiddeld inkomen gehad, al heel lang, nu goed pensioen en flinke erfenis nalatenschap.
Nog nooit gedaan, ik ben voor solidariteit, wanneer het met de maatschappij goed gaat , gaat het met iedereen goed . Onze kids hebben kunnen studeren , ze hebben vanaf hun 17 zelf altijd bijgewerkt in (poedersuiker) banen en nu goede banen , ook hun partners.
Onze maatschappij is gebouwd op solidariteit met anderen, de een betaald /krijgt. En dat verschuift door de jaren heen, wij krijgen nu aow, fijn.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:37

BigOne schreef:
Over aftrek hypotheekrente, volgens mij is de vvd vergeten dat onder hun beleid het al flink naar beneden is gegaan, van 50 naar 37 %.
En stemmen voor jezelf en gezin, snap ik heel goed maar ik zou dan zeker vvd moeten stemmen. Bovengemiddeld inkomen gehad, al heel lang, nu goed pensioen en flinke erfenis nalatenschap.
Nog nooit gedaan, ik ben voor solidariteit, wanneer het met de maatschappij goed gaat , gaat het met iedereen goed . Onze kids hebben kunnen studeren , ze hebben vanaf hun 17 zelf altijd bijgewerkt in (poedersuiker) banen en nu goede banen , ook hun partners.
Onze maatschappij is gebouwd op solidariteit met anderen, de een betaald /krijgt. En dat verschuift door de jaren heen, wij krijgen nu aow, fijn.

Het lijkt wel een zeldzaam fenomeen dat solidair zijn met minder bedeelden. Vergelijkbare situatie hier.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:39

Benzz schreef:
fransje23 schreef:

Precies, daarom is het Wilders en BBB verhaal puur voor de buhne.

dus als ze geen interesse hebben is het niet goed, en als er wel interesse is, dan is het voor de bühne. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:48

Ik lees toch wel wat mensen die tijdens de afgelopen (afbraak-)regeerperiodes die rechts waren, toch aardig wat kapitaal op hebben kunnen bouwen en nu dus hun familie kunnen helpen.. en als bijv een Gnome iets gelijks wil voor zichzelf dan zou dat niet solidair zijn? Of lees ik het dan niet goed?
Ik snap wel dat het makkelijker delen is als je geld hebt :j

Zelf zou ik de hra willen houden want het helpt mij financieel wel .. en ik heb geen rijke familie of erfenis of iets die me kunnen opvangen ergens mee