Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 07:19

Madiba schreef:
Ik vind het behoorlijk arrogant om te stellen dat Nederlanders zoveel talen spreken terwijl ze het engels, toch wereldtaal nummer één, nog niet eens fatsoenlijk beheersen. Rutte wordt wereldwijd uitgelachen om z'n uitspraak. En dan heb ik het nog niet over het gestamel van Nederlanders als ze in Frankrijk op vakantie zijn

Nee, alsof die Fransen zo lekker Engels spreken :')

Rutte kan uitgelachen worden; dan moet iemand anders maar de top van de NAVO worden.
Overigens denk ik niet dat andere buitenlanden hem uitlachen, want bij de Fransen hoor ik ook niet veel soeps en bij zoveel landen niet.
Je neemt altijd wat van je eigen moedertaal mee en de een kan beter op latere leeftijd nieuwe klanken vormen dan de ander.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 07:45

Luxemburgers zouden ook drietalig moeten zijn. Maar ik was daar met mijn (vloeiend) drietalige ex-vriend die een master heeft gedaan in Duitsland (en daar gewoond heeft). En daar geven ze dan steeds aan dat ze alleen Frans kunnen. Geen Engels mogelijk ook.

Dan kon ik mijn havo 3 Frans van stal halen (en dat is niet best). Maar goed je moet soms wel communiceren hè. :+

Dus ik denk dat wij nog wel meevallen. :=

prompter

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 07:55

Ik was eens in Frankrijk in zo'n toeristisch treintje. Daar kun je met een koptelefoon een taal kiezen. Engels maar gedaan: Wellcomme toe zie littel train of La Defence! Ik dacht even dat we in een Pink Pantherfilm terecht waren gekomen :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 09:53

prompter schreef:
Ik was eens in Frankrijk in zo'n toeristisch treintje. Daar kun je met een koptelefoon een taal kiezen. Engels maar gedaan: Wellcomme toe zie littel train of La Defence! Ik dacht even dat we in een Pink Pantherfilm terecht waren gekomen :D

Het gaat wel om de hele ervaring, ze willen het Franse gevoel natuurlijk ook behouden. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 14:27

Madiba schreef:
Ik vind het behoorlijk arrogant om te stellen dat Nederlanders zoveel talen spreken terwijl ze het engels, toch wereldtaal nummer één, nog niet eens fatsoenlijk beheersen. Rutte wordt wereldwijd uitgelachen om z'n uitspraak.

Nee, door jou misschien maar wereldwijd vinden ze het charmant. Hij kiest daar ook bewust van want hij heeft een uitstekende woordenschat in het Engels en daarbij: Hij kan complexe onderwerpen moeiteloos bespreken en onderhandelingen voeren met internationale leiders,

Het is zijn stijl is een bewuste keuze: vloeiend genoeg om diplomatiek effectief te zijn, maar niet zo glad dat hij als een “wereldburger zonder wortels” klinkt. Het past bij zijn politieke persona: pragmatisch, nuchter, en wars van opsmuk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:24

Wat vinden we hier van? Het eerste schandaal na de verkiezingen.

Informateur Wijers legt functie neer vanwege privéappje, Buma gaat alleen verder | Formatie 2025 | NU.nl https://share.google/g0dRJLu5nbPJVzCvg

De man klinkt ook totaal niet neutraal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:27

Dat hij stopt snap ik, maar het echte schandaal zit in het lekken van de appjes.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:32

Fijn dat het uitgekomen is. Fijn dat ie de job naast zich neer heeft gelegd maar geeft weinig vertrouwen dat D66 met VVD wil samenwerken. En zorgwekkend dat ik veel lees dat het wel meevalt want pietje en jantje zeggen veel erger dingen. Het is allemaal bagger. Bah.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:44

Elisa2 schreef:

Informateur Wijers legt functie neer vanwege privéappje, Buma gaat alleen verder | Formatie 2025 | NU.nl https://share.google/g0dRJLu5nbPJVzCvg

Dit schreef ik in een ander topic: Over het Wijers verhaal, ik krijg er toch een rare smaak van in mijn mond. Dinsdag was de VVD best over de zeik dat ze niet mee mochten schrijven en dat in eerste instantie CDA en D66 aan zet waren. Donderdag komt het NRC met een verhaal naar buiten, wat uiteindelijk helemaal niet blijkt te kloppen. Als men erachter komt dat het verhaal niet klopt, komt het NRC met het verhaal dat er prive-appjes zijn gevonden.

Het is koste wat kost iemand beschadigen en duidelijk op D66 gemunt. Zo was het destijds ook met Kaag en ook met Timmermans. Mensen met enorme staat van dienst zo beschadigen dat het geen houden meer aan is.

En dat terwijl Yesilguz met de nareis op nareis een kabinet heeft laten klappen op pure leugens. En dat hoor ik niet terug in de talkshows of in het nieuws. VVD wil regeren en wil koste wat kost hun gelijk krijgen. Dit heeft niets meer met landsbelang te maken.

En ik ben blijkbaar niet de enige die dit dacht: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... ts-kabinet

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:47

Ondanks dat vind ik het terecht dat hij opgestapt is.
Zoiets moet je gewoon niet over een ander willen schrijven in die positie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:47

Benz:
Alleen dat artikel klopt niet, want in de appjes stond juist dat hij met Timmermans/ PvdA-GroenLinks een coalitie wilde vormen.

Gnome, dat was precies mijn idee.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:49

Saga schreef:

Die appjes stuurde hij prive, afgelopen zomer, toen had hij die positie nog helemaal niet.

Dat zou betekenen dat jij nooit wat mag zeggen, omdat je misschien over een half jaar een positie hebt waarbij je dit niet kan zeggen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 21:51

Elisa2 schreef:
Benz:
Alleen dat artikel klopt niet, want in de appjes stond juist dat hij met Timmermans/ PvdA-GroenLinks een coalitie wilde vormen.

Zou ik het artikel nogmaals lezen als ik jou was.

Een gedeelte van ondernemend NL wilde dat hij zou sneuvelen omdat!! hij met Pvda GL wilde samenwerken voor een breed middenkabinet wilde.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:16

Benzz schreef:
Saga schreef:

Die appjes stuurde hij prive, afgelopen zomer, toen had hij die positie nog helemaal niet.

Dat zou betekenen dat jij nooit wat mag zeggen, omdat je misschien over een half jaar een positie hebt waarbij je dit niet kan zeggen.
Ooh, dat had ik niet gezien, dat maakt het wel anders inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:33

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Benz:

Zou ik het artikel nogmaals lezen als ik jou was.

Een gedeelte van ondernemend NL wilde dat hij zou sneuvelen omdat!! hij met Pvda GL wilde samenwerken voor een breed middenkabinet wilde.

Eh...

'NRC publiceerde een appgesprek van Wijers met mediaondernemer Willem Sijthoff in de aanloop naar de verkiezingen.

"We moeten juist de deur openzetten naar Timmermans (voormalig GL-PvdA-leider Frans Timmermans, red.) , dan doe ik mee", appte Wijers naar Sijthoff. "We moeten hem naar het centrum trekken, en ook die feeks van de VVD."
'l

Dat een gedeelte van ondernemend NL hem wilt laten sneuvelen is natuurlijk een theorie. Wil niet zeggen dat dit ook klopt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:53

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:

Dit schreef ik in een ander topic: Over het Wijers verhaal, ik krijg er toch een rare smaak van in mijn mond. Dinsdag was de VVD best over de zeik dat ze niet mee mochten schrijven en dat in eerste instantie CDA en D66 aan zet waren. Donderdag komt het NRC met een verhaal naar buiten, wat uiteindelijk helemaal niet blijkt te kloppen. Als men erachter komt dat het verhaal niet klopt, komt het NRC met het verhaal dat er prive-appjes zijn gevonden.

Het is koste wat kost iemand beschadigen en duidelijk op D66 gemunt. Zo was het destijds ook met Kaag en ook met Timmermans. Mensen met enorme staat van dienst zo beschadigen dat het geen houden meer aan is.

En dat terwijl Yesilguz met de nareis op nareis een kabinet heeft laten klappen op pure leugens. En dat hoor ik niet terug in de talkshows of in het nieuws. VVD wil regeren en wil koste wat kost hun gelijk krijgen. Dit heeft niets meer met landsbelang te maken.

En ik ben blijkbaar niet de enige die dit dacht: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/w ... ts-kabinet

Weet je wat ik bijzonder vind? Dat ik nog niemand heb gehoord over het feit dat die ondernemers de verkiezingen hebben geprobeerd te beïnvloeden door geld in de campagne kas van partijen te storten. En dat iemand die gevraagd is hieraan mee te doen, daarna beweerd onpartijdig als informateur aan de slag te kunnen. Daar krijg ik nu een rare smaak van in de mond.

En dan kan iemand wel beweren alsnog onpartijdig en professioneel aan de slag te gaan, maar als iemand op die manier communiceert als hij denkt dat niemand het ziet, vind ik dat juist heel onbetrouwbaar en onprofessioneel overkomen. Als iemand namelijk echt integer is, dan merk je dat vooral aan het gedrag van iemand achter de schermen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:46

Maar er was nog geen geld gegeven , het was een opzet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 00:20

De hele politiek is lobbyen.
Denk aan Israel, de boeren, Schiphol en zeker het bedrijfsleven en de industrie.
Het is naief om te denken dat politici onafhankelijk en niet beinvloedbaar zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:01

Het is duidelijk 1 corrupte bende, en kennelijk loont het om veel geld in een partij te stoppen voor hun campagne want D66 is niet voor niets de grootste geworden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:03

Elisa2 schreef:
Het is duidelijk 1 corrupte bende, en kennelijk loont het om veel geld in een partij te stoppen voor hun campagne want D66 is niet voor niets de grootste geworden.

Waaruit blijkt dat het duidelijk een corrupte bende is? En dat marketing en reclame werkt is niks nieuws toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:13

Ehm..moet dit je serieus nog uitgelegd worden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:14

Elisa2 schreef:
Ehm..moet dit je serieus nog uitgelegd worden?

Ja ik zie geen grootschalige corruptie in de Nederlandse overheid. Dus ik zou zeggen, geef voorbeelden van al die corrupte politici.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:18

Misschien is het handig als je dit topic en deze artikelen eens leest? ;)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:23

Elisa2 schreef:

Zeg jij nu dat D66 corrupt is? Dat vind ik nogal wat, zonder onderbouwing.

Ik denk dat veel VVD, NSC en BBB kiezers teleurgesteld zijn de afgelopen periode. En die willen niet (verder) afdrijven naar rechts.
GL-PvdA vinden ze te links. En die zijn overgestapt naar D66 en (terug) naar CDA.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:26

Elisa2 schreef:
Misschien is het handig als je dit topic en deze artikelen eens leest? ;)

Had een informateur eens moeten zeggen over een D66 of GLPvdA - dan was de wereld te klein en hadden ze het wel begrepen. :D