21 september 2025/Griekenland
Nieuwe beelden van deze dodelijke beren aanval, 8 juni 2025
Gruwelijke video legt laatste seconden vast van wandelaar die omkomt bij aanval door beer in Griekenland
Een 61-jarige klimmer, Christos Stavrianidis, filmde een aanval door een beer en de laatste momenten van zijn leven met zijn mobiele telefoon voordat hij in een ravijn in Noord-Griekenland om het leven kwam. Het tragische ongeluk vond plaats op zondag 8 juni in het bos van Frakto, Drama, nadat hij en een vriend een beer tegenkwamen.
De 49 seconden durende video, die inmiddels openbaar is gemaakt, toont de beer die de twee mannen nadert. Op de beelden is te horen hoe Stavrianidis naar zijn vriend roept: "Waar ben je? Kom! Kom naar me toe", terwijl de beer zich op korte afstand verplaatst.
Een mannenstem, waarschijnlijk zijn vriend, is te horen en zegt: "Schiet." Er is een geluid te horen dat lijkt op een spray, gevolgd door hoestende Stavrianidis terwijl hij herhaalt: "Schiet spray." De laatste beelden van de video tonen Stavrianidis' val in het ravijn. De angstaanjagende gebeurtenissen die leidden tot de dodelijke aanval van de beer in Griekenland
De vriend van de overledene, die getuige was van de aanval, vertelde over de angstaanjagende gebeurtenissen. Hij beschreef hoe Stavrianidis de beer voor het eerst zag bij een klif en hem riep om te komen kijken. Toen hij dichterbij kwam, realiseerde hij zich dat de beer slechts een paar meter van Stavrianidis verwijderd was en hem al had aangevallen.
De vriend beschreef zijn eigen ontmoeting met het dier: "De beer was zes of zeven meter dicht bij Christos... hij bespoot hem met een kleine spray die hij bij zich had, hij rende weg, kwam naar me toe en ik zag hem twee of drie meter voor me."
De hond die bij hen was, blafte, waardoor de beer even werd afgeleid, waardoor de vriend hem met pepperspray kon bespuiten, waardoor het dier vluchtte. De vriend zei dat hij denkt dat de beer zich vervolgens naar Stavrianidis omdraaide en hem van de klif duwde.
Een daaropvolgend forensisch onderzoek bevestigde dat Stavrianidis onmiddellijk na de val was overleden.
https://greekreporter.com/2025/09/18/ho ... -vBomHZEiw