Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:59

GDG schreef:
@Femke Tweety: zou je je enter wat minder vaak willen gebruiken? Je posts bevatten vaak ontzettend veel witregels, geregeld zelfs na elke (korte) zin en tussen alinea's ook vaak minimaal twee witregels. Dat is flink afwijkend van wat een beetje normaal is en leest echt heel vervelend.

Ik vind dat dan juist weer prettig lezen :+

Wat mij betreft mogen we in dit topic (en de rest van Bokt/de wereld) best tolerant zijn naar verschillende manieren van posts schrijven. Je weet nl. bijvoorbeeld niet of iemand dyslectisch, oververmoeid, geraakt, neurodivergent, disabled, op een oude slechtwerkende computer, etc werkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:05

Ik vind dat ook fijn lezen.
2 wit regels niet perse, 1 wel.

1 lap tekst sla ik zowat automatisch over want daar kan mijn brein niks mee.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:18

Eens met :
Citaat:
Ik vind dat dan juist weer prettig lezen 

Wat mij betreft mogen we in dit topic (en de rest van Bokt/de wereld) best tolerant zijn naar verschillende manieren van posts schrijven. Je weet nl. bijvoorbeeld niet of iemand dyslectisch, oververmoeid, geraakt, neurodivergent, disabled, op een oude slechtwerkende computer, etc werkt.

En daarbij ook: Femke_Tweety doet naar mijn mening super inhoudelijke en nuttige bijdragen aan dit topic.

Dankjewel Femke_Tweety

Hoe ze dat dan doet is minder belangrijk, maar ik ben blij met de witregels

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:19

Knuffeldier schreef:
GDG schreef:
@Femke Tweety: zou je je enter wat minder vaak willen gebruiken? Je posts bevatten vaak ontzettend veel witregels, geregeld zelfs na elke (korte) zin en tussen alinea's ook vaak minimaal twee witregels. Dat is flink afwijkend van wat een beetje normaal is en leest echt heel vervelend.

Ik vind dat dan juist weer prettig lezen :+

Ik ben dyslectisch en durf hier op bokt wel te reageren maar op andere forums vaak niet

En wit regels zijn idd handig ; leest makkelijker

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:34

DuoPenotti schreef:
Ik vind dat ook fijn lezen.
2 wit regels niet perse, 1 wel.

1 lap tekst sla ik zowat automatisch over want daar kan mijn brein niks mee.

En daarmee kom je dicht in de buurt van de reden dat ik dit doe. ;)

Ik heb in het verleden gewerkt zowel met (om verschillende redenen) slechtziende mensen, dyslectische mensen en verschillende vormen van neurodiverse mensen. Plus nog veel andere specifieke doelgroepen.

Voor veel van hen (niet allemaal uiteraard) bleken teksten beter toegankelijk als er wat meer lucht tussen de zinnen zit.
Deze gewoonte heb ik om precies die reden al zeker 20 jaar.
En ga ik dus ook niet aanpassen ;)

Ik vind bredere toegankelijkheid best heel belangrijk, en als ik daar door een witregel extra aan kan bijdragen doe ik dat.
En dan zullen er altijd mensen zijn die het minder prettig vinden of niet gewend zijn. Dat klopt. Maar het argument van voor meer mensen toegankelijk vind ik belangrijker dan of iedereen het prettig vind.

Soms helpt het om wat vragender in het leven te staan. En dus eerst te vragen waaróm iemand iets op een bepaalde manier doet, dan het direct af te keuren zonder de reden te kennen.

Maar ik vind het eigenlijk erg of topic, en het eerste bericht over mijn witregels (niet van DP) had wellicht beter even in pb gekund ;)

Goed.

Back to wolves.
Laatst bijgewerkt door F_T op 21-09-25 18:39, in het totaal 2 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 18:36

Zichtmelding Ermelo Gld, twee wolven
Citaat:
Ermelo Gelderland
21-09-2025
03.45 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien langs Garderenseweg gingen richting Wildkansel/rotonde Flevoweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1BGfGL ... tid=wwXIfr

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:13

Femke_Tweety schreef:
het eerste bericht over mijn witregels (niet van DP) had wellicht beter even in pb gekund ;)

Daar heb je gelijk in! Ik heb daar helemaal niet aan gedacht (zou een goede vraag van je geweest zijn :P ), zal ik voortaan in gedachten houden. Overigens blij met wat minder witregels in je post (te weinig is ook zeker niets, maar telkens na een kort zinnetje was wel erg veel van het 'goede' ;) ).

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 19:53

Vandaag hebben mensen een wolf vlak voor zich gehad in het bos. Het was nog niet gemeld, maar gevraagd of ze dat wel willen doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 20:31

Groningse veehouders kunnen subsidie aanvragen voor wolfwerende rasters.

Citaat:
21 september 2025/Groningen
Groningse boeren kunnen subsidie krijgen voor wolfwerende rasters

De provincie Groningen komt binnenkort met een subsidieregeling voor wolfwerende rasters. Dat gebeurt om veehouders financieel tegemoet te komen bij de bescherming van hun dieren. Het roofdier laat zich vaker zien in onze provincie.
De subsidieregeling van Drenthe, aangepast aan de Groningse situatie, geldt als uitgangspunt, schrijft het Groningse college in antwoord op Statenvragen van de SP.
In Drenthe hebben zich recentelijk twee nieuwe groepen wolven gevestigd, naast de twee roedels die er al langer rondlopen.

Rasters met stroom

'Wolfwerende rasters maken het de wolf zo moeilijk mogelijk bij vee te komen en dragen bij aan een veilige omgeving', zo valt te lezen op de website van Provincie Drenthe. Het raster bestaat uit een soort uitrolbaar hek waar stroom op kan worden gezet.
In natuurgebied De Vennekampen bij Sellingen werd eind augustus het eerste permanente wolfwerende raster van de provincie geplaatst.

Aanvallen op vee

Groningen gold lange tijd niet als 'wolvenprovincie', er werden alleen af en toe zwervende dieren gesignaleerd. Daar lijkt verandering in te komen, schrijft het college.
'In het zuidoosten van de provincie is eenzelfde exemplaar al bijna een halfjaar af en toe betrokken bij schadegevallen. Ook in de gemeente Westerkwartier zijn regelmatig aanvallen op vee geweest', aldus de provincie.

https://www.rtvnoord.nl/natuur/1344833/ ... H390iKVanQ

Bron rtv noord/geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16HA4b ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 20:32

Citaat:
21 september 2025/Oudsbergen/België
Honderdtal mensen protesteren tegen de wolf aan Natuurhulpcentrum in Oudsbergen
Aan het Natuurhulpcentrum in Oudsbergen hebben deze voormiddag meer dan honderd mensen geprotesteerd tegen de wolf. Na een reeks aanvallen op pony's en geiten vragen ze dat de bescherming van de wolf wordt opgeheven. Wij hebben hier niks mee te maken, klinkt het bij het Natuurhulpcentrum, dat vandaag zijn laatste opendeurdag van het jaar organiseerde.

https://www.tvl.be/nieuws/honderdtal-me ... bDHHuN-1kg

Filmpje via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1CuvH9 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 20:34

Gruwelijk beelden van man in Griekenland die na aanval van beer in ravijn stort en hierdoor overlijdt.
Citaat:
21 september 2025/Griekenland
Nieuwe beelden van deze dodelijke beren aanval, 8 juni 2025
Gruwelijke video legt laatste seconden vast van wandelaar die omkomt bij aanval door beer in Griekenland
Een 61-jarige klimmer, Christos Stavrianidis, filmde een aanval door een beer en de laatste momenten van zijn leven met zijn mobiele telefoon voordat hij in een ravijn in Noord-Griekenland om het leven kwam. Het tragische ongeluk vond plaats op zondag 8 juni in het bos van Frakto, Drama, nadat hij en een vriend een beer tegenkwamen.

De 49 seconden durende video, die inmiddels openbaar is gemaakt, toont de beer die de twee mannen nadert. Op de beelden is te horen hoe Stavrianidis naar zijn vriend roept: "Waar ben je? Kom! Kom naar me toe", terwijl de beer zich op korte afstand verplaatst.

Een mannenstem, waarschijnlijk zijn vriend, is te horen en zegt: "Schiet." Er is een geluid te horen dat lijkt op een spray, gevolgd door hoestende Stavrianidis terwijl hij herhaalt: "Schiet spray." De laatste beelden van de video tonen Stavrianidis' val in het ravijn. De angstaanjagende gebeurtenissen die leidden tot de dodelijke aanval van de beer in Griekenland

De vriend van de overledene, die getuige was van de aanval, vertelde over de angstaanjagende gebeurtenissen. Hij beschreef hoe Stavrianidis de beer voor het eerst zag bij een klif en hem riep om te komen kijken. Toen hij dichterbij kwam, realiseerde hij zich dat de beer slechts een paar meter van Stavrianidis verwijderd was en hem al had aangevallen.

De vriend beschreef zijn eigen ontmoeting met het dier: "De beer was zes of zeven meter dicht bij Christos... hij bespoot hem met een kleine spray die hij bij zich had, hij rende weg, kwam naar me toe en ik zag hem twee of drie meter voor me."
De hond die bij hen was, blafte, waardoor de beer even werd afgeleid, waardoor de vriend hem met pepperspray kon bespuiten, waardoor het dier vluchtte. De vriend zei dat hij denkt dat de beer zich vervolgens naar Stavrianidis omdraaide en hem van de klif duwde.

Een daaropvolgend forensisch onderzoek bevestigde dat Stavrianidis onmiddellijk na de val was overleden.

https://greekreporter.com/2025/09/18/ho ... -vBomHZEiw

Filmpje via bron te bekijken
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/19dLvg ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 20:48

Ludieke actie Otterlo Gld vandaag
Citaat:
Vandaag op de Hoge Veluwe fluitjes uitgedeeld. Kom je een wolf tegen en voel je je bedreigd? Fluit erop ( alleen bij nood) we willen de natuur niet verstoren, zeker in de Bronstijd. We hadden mooie, inspirerende gesprekken en bezochten in het Museonder de tentoonstelling Red de Moeflons. Aangrijpende foto's en filmpjes laten zien hoe onmisbaar de Moeflons zijn, en hoe ernstig hun voortbestaan door de wolven wordt bedreigd.
@hogeveluwe.nl/moeflon
#HogeVeluwe #moeflon #wandelen #hondenliefhebber

Wil je iets bijdragen? Doe dat positief en respectvol. Anders ga iets anders leuks doen!

Afbeelding
Bron wolven weg
https://www.facebook.com/share/p/1DJfEZ ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 20:51

Helaas geen nieuws over Daisy, maar zoektocht gaat onverminderd door.
Citaat:
Hondenzoekgroep ’t Harde e.o. meldt het volgende:

“Daisy is nog steeds vermist. Dagelijks wordt er nog naar haar gezocht en geflyerd, maar helaas heeft het nog niks opgeleverd. We hopen nog steeds op een goede zichtmelding!
Als je Daisy ziet lopen moet je haar NIET proberen te vangen of te roepen! Ze zal angstig zijn en alleen maar verder weg rennen.
Probeer een foto of filmpje te maken, stuur deze via WhatsApp samen met de locatie en tijdstip naar 0646492336.
Wij zelf denken dat ze zich goed onzichtbaar weet te verplaatsen door het bos. Inmiddels zijn we 2,5 week verder en kan ze verder zijn dan Heerde/Epe. Dit kan dus ook bij Elspeet/Hulshorst/Nunspeet/etc. zijn. Zolang ze niet gevonden is zullen wij door blijven gaan met zoeken.
Graag alleen contact met ons opnemen als je informatie hebt. Alle appjes zijn teveel om te beantwoorden. Mocht er nieuws zijn dan zullen wij dat delen.”

Wij hebben helaas moeten besluiten de mogelijkheid om opmerkingen te plaatsen te blokkeren. De reden is het toenemend aantal opmerkingen waarin onze normen en waarden werden overschreden.

Bron schaapskooi Epe-Heerde
https://www.facebook.com/share/p/1BPNvE ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 22:14

College Epe heeft antwoord gegeven op artikel 34 vragen gesteld door gemeente belangen Epe.
Citaat:
Antwoorden op onze Artikel 34-vragen over de wolf

Gemeentebelangen Epe heeft op 7 september Artikel 34-vragen gesteld over het gebruik van de wolf als promotiethema voor onze gemeente. Inmiddels heeft het college deze vragen beantwoord.

De antwoorden zijn naar onze mening nogal formeel en politiek correct. Zo stelt het college dat er bij activiteiten waarbij de wolf als promotiethema wordt gebruikt geen gevaarlijke situaties bekend zijn. Dat staat echter los van de wél bekende gevaarlijke situaties in onze gemeente en regio, zoals aanvallen op schapen en honden en de gevoelens van onveiligheid bij inwoners.

De kernvraag blijft voor ons onbeantwoord: vindt het college het eigenlijk wenselijk dat de wolf als promotie-instrument voor Epe wordt ingezet, of niet?

De volledige vragen en antwoorden staan nu op onze website
https://www.gemeentebelangen-epe.nl/wp- ... nteEpe.pdf

Tijdens de raadsvergadering van 25 september komen wij hierop terug.

Bron gemeentebelangen Epe
https://www.facebook.com/share/p/17Y7Gz ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 09:08

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 09:20

Citaat:
Dus wanneer je uitspreekt wat de gemiddelde Nederlander denkt en vindt ben je populist? Ga toch weg zeg! Oh en wat is het trouwens nou, 23 of 56 roedels ? Klinkt ook zo erg wetenschappelijk allemaal.

De universiteit voelt zich ook onheus bejegend door de Gelderse BBB-gedeputeerde Harold Zoet. Zoet is net als Rummenie ongelukkig met de onderzoeksconclusie dat er ecologisch gezien ruimte is voor méér wolven in Nederland, niet minder.

Populistische politici geven wetenschappers de laatste jaren vaker de schuld als onderzoeksresultaten hun slecht uitkomen. De WUR-woordvoerder: ‘Het echte probleem ligt niet bij de wetenschap, maar bij de manier waarop de politiek omgaat met onwelgevallige feiten.’
https://www.facebook.com/share/p/17N9Bj ... tid=wwXIfr

Bron Annemieke van Straaten

https://www.facebook.com/share/p/17N9Bj ... tid=wwXIfr

Citaat:
De Volkskrant vandaag. Dus wanneer je de zorgen overbrengt van inwoners en ziet dat de genoemde aantallen tot hele grote problemen zullen gaan leiden (En al geleid hebben),ben je een populist. De marge van 23 tot 56 roedels is ook nogal ruim.
Ik zou mij zelf een realist noemen. Je hoeft echt geen wetenschapper te zijn om te realiseren dat deze aantallen veiligheid, leefbaarheid en de biodiversiteit in een brede zin zullen aantasten. Dit rapport veroorzaakt onrust en geen draagvlak voor de wolf in ons land.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron gedeputeerde Harold Zoet
https://www.facebook.com/share/p/17LKLF ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 09:28

Citaat:
De WUR-woordvoerder: ‘Het echte probleem ligt niet bij de wetenschap, maar bij de manier waarop de politiek omgaat met onwelgevallige feiten.’
Daarin ligt zeker een waarheid, maar de wetenschap komt af en toe ook met 'oplossingen' die ik ook had kunnen verzinnen zonder wetenschappelijke achtergrond of een hoog gehalte 'wiens brood men eet...'.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:53

Femke_Tweety schreef:
Wintu schreef:

Omdat 200km2 de minimale ondergrens is, territoria kunnen wel oplopen tot meer dan 2000km2. Hier hebben ze nog minder dan de ondergrens, dus dat gaat gewoon fout, helpt dan de biodiversiteit niet en prooiregulatie gaat dan ook scheef. Verder is het aanbod van wild in groot deel van Nederland miniem, dat dat niet meegenomen is, laat wel zien hoe 'deskundig' de onderzoekers zijn.

80km2 is voorlopig laagste ondergrens, geen 200km2

Wordt in eerste wur rapport genoemd met bronvermelding wetenschappelijk artikel erbij.

Ik heb op het moment even geen tijd om het te lezen, maar weet iemand zo gauw wie die 80km2 als ondergrens heeft bepaald?

Maar begrijp ik dan dat men die 80km2 hanteerbaar vind hier in Nederland?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 10:57

Zoolgangster schreef:
Wintu schreef:

Omdat 200km2 de minimale ondergrens is, territoria kunnen wel oplopen tot meer dan 2000km2. Hier hebben ze nog minder dan de ondergrens, dus dat gaat gewoon fout, helpt dan de biodiversiteit niet en prooiregulatie gaat dan ook scheef. Verder is het aanbod van wild in groot deel van Nederland miniem, dat dat niet meegenomen is, laat wel zien hoe 'deskundig' de onderzoekers zijn.

Precies. Mijn (nu nog zwaar prowolf) wederhelft vindt het mooi dat de wolf de "varkens" op de Veluwe jaagt, zodat jagers in zijn optiek niet meer nodig zijn (ja, dat levert discussies op hier in huis :P ) Terwijl de wolf ook in Overijssel rondstruint, waar een... nulstand is voor wilde zwijnen, oftewel: in Overijssel zijn wilde zwijnen ongewenst en worden doodgeschoten zodra ze zich vertonen, dit in verband met de verkeersveiligheid, plus de ene keer dat een zwijn vanaf Gelderland de IJssel overzwom, ging het beest meteen 500 meter IJsseldijk omwoelen, wat uiteraard ook ongewenst is, en het dier werd doodgeschoten.
Dan blijven de herten en reeën over. Moeten die er wel in voldoende mate zijn, en als ze bejaagd worden door wolven, rennen die net zo goed de weg over...

In Drenthe en Friesland heb je sowieso een nulstand voor zwijnen en herten. Dus de wolven moet het hier enkel met de reeen doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:00

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:01

tamary schreef:
Wintu schreef:

Nee, die ondergrens is dus 2500km2 ook omdat er anders niet genoeg prooi over blijft. Als we op de escalatieladder van Geist op stap 1 zitten, is de jachtdruk in dat wolvengebied op de prooi zo hoog dat de vruchtbaarheid groot prooiwild gezakt is tot zo'n 8%. Combineer dat met een voorkeur voor 2 dagen tot 6 maanden oude prooi en je hebt een recept voor ernstige problemen.

Klinkt logisch, maar overal kom je de 200 tegen en de wur houdt zelfs 80km2 aan. Ik ben wel benieuwd hoe zij die 80km2 dan uitleggen, nemen ze de prooidruk dan helemaal niet mee. Dat zou namelijk superstom en naief zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:04

DubbelFun schreef:
Citaat:
De WUR-woordvoerder: ‘Het echte probleem ligt niet bij de wetenschap, maar bij de manier waarop de politiek omgaat met onwelgevallige feiten.’
Daarin ligt zeker een waarheid, maar de wetenschap komt af en toe ook met 'oplossingen' die ik ook had kunnen verzinnen zonder wetenschappelijke achtergrond of een hoog gehalte 'wiens brood men eet...'.

Ik mis het stukje logica en gezond verstand. Maar tegenwoordig ben je als je je zorgen uit al gauw een populist voor velen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 11:07

DuoPenotti schreef:
Maar las al dat ze van de nulstand van zwijnen af willen.... hoe toevallig...not...

althans hier

https://www.nu.nl/binnenland/6368570/no ... ijnen.html

Hier loopt een edelhert bok ergens, die mag blijven en wat illegale damherten, op reeen mag men hier niet meer jagen, maar goed ook, anders houden we niks over. Vandaar dat SBB gewoon meer vee in de gebieden zet, je kan natuurlijk niet hebben dat die wolf vertrekt. Maar joh, vier roedels en amper wild, men heeft werkelijk een steekje los zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 12:55

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-25 13:06

tienus63 schreef:
Man aangevallen door beer in Roemenië, zwaar gewond naar ziekenhuis.
Citaat:
30 augustus 2025
Ingezonden. Thank you GN
Roemenië Beer valt mens aan ‼️
Gisteren. Een visser werd tussen Cata en Homorod, Valea Homorod, aangevallen door een beer en per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd.
Originele foto in de reactie
https://www.facebook.com/share/p/15w4JV ... tid=wwXIfr

[ Afbeelding ]
Let op via bron is sepia foto van slachtoffer te zien. In de reactie bij de bron staat originele foto.

Man lijkt stuk uit aangezicht te missen.
‼️Schokkende foto‼️
Spoiler:
[ Afbeelding ]

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1BFtj5 ... tid=wwXIfr

Man is helaas overleden aan zijn zeer zware verwondingen.
Bron alm weide shutz
https://www.facebook.com/share/p/1LdCGt ... tid=wwXIfr