Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 18:59

Deze gezien overigens? Infantielo heeft een zelf bedachte prijs aan Trump uitgereikt. Het is meer dan pathetisch.
https://x.com/locuta/status/1997233119456530895
FIFA kent de FIFA World Peace Prize 2025 toe aan Trump, voor zijn 'uitzonderlijke inzet om vrede en eenheid wereldwijd te bevorderen'. Trump krijgt een grote bokaal en een gouden medaille, die hij zelf om zijn nek hangt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:05

Babootje schreef:
Deze gezien overigens? Infantielo heeft een zelf bedachte prijs aan Trump uitgereikt. Het is meer dan pathetisch.
https://x.com/locuta/status/1997233119456530895
FIFA kent de FIFA World Peace Prize 2025 toe aan Trump, voor zijn 'uitzonderlijke inzet om vrede en eenheid wereldwijd te bevorderen'. Trump krijgt een grote bokaal en een gouden medaille, die hij zelf om zijn nek hangt.

Ik zag het gisteren, te triest voor woorden.

Moet bekennen dat ik dacht dat Infantino altijd een bedachte naam was om hem belachelijk te maken. Toen bleek hij echt zo te heten :+

Berdien

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:16

De beelden dat hij zelf die medaille grijpt en omhangt :') Als het niet zo triest was zou het om te gieren zijn.

Het valt mij ook op dat er echt weinig over alles dat er gebeurt hier in het nieuws is. Ik volg veel Amerikaanse sites en het is heel, heel eng en zorgwekkend wat er gebeurt. Wat nikkel aanhangt snap ik, maar aan de andere kant… misschien dwingt het Europa sneller nog onafhankelijker te worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 19:20

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:02

Jimmy Kimmel en Stephen Colbert zijn hier ook dagelijkse kost :)
Is er al een reactie van de Europese leiders op het Amerikaanse Nationale Veiligheidsstrategie plan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:33

Die vredesprijs is echt te sneu voor woorden, idiocracy op zijn hoogtepunt.

De speculaties over of Trump onder behandeling staat van Lequebi hebben hier in het topic echter weinig te zoeken lijkt me. Dat is gebaseerd op twitter roddel en het lijkt me ook weinig relevant.
Dat hij onzin uitkraamt is een feit, het maakt voor mij geen verschil of hij dat met of zonder zwelling op zijn hand doet. Onzin = onzin, ongeacht wat daar de reden voor is.
Er is technisch ook niets mis daarmee aangezien men dat nog redelijk experimentele medicijn in principe in vroeg stadium geeft ter remming. Als je met bijna 80 in een vroeg stadium van cognitive decline zit, dan ben je dus mentaal beter dan de meeste andere 80 jarigen.
Dat nog altijd zoveel mensen/politici dat geraaskal serieus nemen vind ik eigenlijk veel zorgelijke dan het geraaskal zelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:58

Mungbean schreef:
Dat nog altijd zoveel mensen/politici dat geraaskal serieus nemen vind ik eigenlijk veel zorgelijke dan het geraaskal zelf.

Als het geraaskal van een gewone 80-jarige kwam zou ik het met je eens zijn, maar van iemand op het hoogste politieke niveau ligt het toch wat anders vrees ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 11:34

DubbelFun schreef:
Mungbean schreef:

Als het geraaskal van een gewone 80-jarige kwam zou ik het met je eens zijn, maar van iemand op het hoogste politieke niveau ligt het toch wat anders vrees ik.

Het zegt meer over het systeem erachter dan de persoon zelf. Als een persoon niet naar verwachting presteerd of schade doet, dan hoort het systeem erachter die persoon te verwijderen, niet de kont te likken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:17

Eens. Trump is gewoon het gewetenloze hondsvod dat hij altijd al is geweest.
De rest om hem heen, het stikt van de mensen die beter weten maar die meedoen voor hun eigen gewin...dat is imo nog veel erger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:54

Mungbean schreef:
Het zegt meer over het systeem erachter dan de persoon zelf. Als een persoon niet naar verwachting presteerd of schade doet, dan hoort het systeem erachter die persoon te verwijderen, niet de kont te likken.

Maar het systeem er achter komt het alleen maar goed uit die hebben een dubbele agenda!
Alles wat hij nu voor elkaar krijgt door zijn macht/irrationele gedrag hoeven zij niet meer te implementeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:59

DubbelFun schreef:
Mungbean schreef:

Maar het systeem er achter komt het alleen maar goed uit die hebben een dubbele agenda!
Alles wat hij nu voor elkaar krijgt door zijn macht/irrationele gedrag hoeven zij niet meer te implementeren.

We zeggen daarmee exact hetzelfde.
Het systeem is kapot. Het poppetje voorop is enkel de roeptoeter en de schietschijf, tenzij je een diktatuur hebt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:06

Dit is hooguit de voorlopende fase in wat een aantal mensen binnen de kring van Trump willen. Een vorm van autocratie, zie Poetin.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 19:31

Wat ook meespeelt is het economisch gegeven: europese landen elk voor zich stellen in amerikaanse ogen niet zoveel voor. Zolang het 1 economisch blok blijft stelt het nog wel degelijk iets voor. Je kan het nu al merken op militair gebied, de europese militaire industrie begint zich nu te ontwikkelen en daarmee wordt op termijn de afhankelijkheid van Amerika minder. Hopelijk gaat dat ook gebeuren met de zogeheten Big Tech.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:37

Bij Eva was vanavond Beatrice de Graaf. De moeite waard om terug te kijken.
Zij is erg bezorgd en ziet een multipolaire orde ontstaan, dit betekent " het recht van de sterkste" en zij ziet meer instabiliteit ontstaan.
Je wordt niet vrolijk van haar verhaal.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:45

Ik ga het eens bekijken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:21

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:25

Citaat:
Daarnaast moeten reizigers gedetailleerde informatie geven over zichzelf, zoals hun telefoonnummers van de afgelopen vijf jaar, e-mailadressen van de afgelopen tien jaar én persoonlijke gegevens van familieleden. De aanvragers moeten bovendien een selfie uploaden. Ook moeten ze de registratie van hun dna en een irisscan toestaan.

Nou, dan ben ik blij dat ik er al een paar keer geweest ben. Zijn ze nou helemaal van lotje getikt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:28

Citaat:
VS wil sociale media controleren van alle aankomende reizigers: ‘Ook de gegevens van familieleden worden gevraagd’
De Verenigde Staten zijn van plan de sociale media van alle aankomende reizigers te controleren. Dat staat in een document dat woensdag is gepubliceerd in het Federal Register, waarin officiële bekendmakingen worden gedaan.

Buitenlandredactie
10 december 2025, 13:25
Laatste update: 14:36
In het document staat dat iedereen die een ESTA-formulier (een verplichte reistoestemming van de Amerikaanse overheid) aanvraagt voor vertrek, voortaan verplicht is zijn sociale media van de afgelopen vijf jaar kenbaar te maken. Nu is dat nog optioneel.

Daarnaast moeten reizigers gedetailleerde informatie geven over zichzelf, zoals hun telefoonnummers van de afgelopen vijf jaar, e-mailadressen van de afgelopen tien jaar én persoonlijke gegevens van familieleden. De aanvragers moeten bovendien een selfie uploaden. Ook moeten ze de registratie van hun dna en een irisscan toestaan.

© AFP
ICE (dat de immigratie- en douanewetten in de VS handhaaft) controleert nu ook al sociale media, maar doet dat op een veel kleinere schaal. Agenten van de Customs and Border Protection (CBP) gaan aan de grens soms door socialemediaberichten op de mobiele toestellen van reizigers. Maar in de toekomst gaat dat dus veel uitgebreider gebeuren.

Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.

De controles gaan uitgevoerd worden door privébedrijven. Die worden door de Amerikaanse regering betaald om met behulp van kunstmatige intelligentie socialemediabedrijven als Facebook, Google+, LinkedIn, Instagram, X, TikTok, Reddit, WhatsApp en YouTube te doorzoeken en verdachte openbare berichten te melden aan ICE.

© Photo News
De maatregelen zijn nog niet definitief, het voorstel ligt zestig dagen ter inzage zodat overheidsinstanties en andere partijen er nog op kunnen reageren.

Het afgelopen jaar doken al meerdere verhalen op van reizigers die de Verenigde Staten niet binnen mochten vanwege iets wat ze gezegd of gedaan hadden op sociale media. Zo werd onder meer een Franse wetenschapper geweigerd aan de grens, nadat zijn telefoon op de luchthaven was doorzocht en berichten bleek te bevatten waarin hij kritiek uitte op de regering-Trump.

De ontwikkeling is opmerkelijk omdat de Amerikaanse president Donald Trump zich opwerpt als de grote verdediger van de vrijheid van meningsuiting, en Europa verwijt die te beknotten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:34

Dus niet meer naar Amerika willen!!

Overigens schijnt hij ook het uitkomen van een aantal rapporten mbt de economie-cijfers te hebben afgelast omdat die zijn veel te positieve uitspraken zouden dwarsbomen;
https://www.youtube.com/watch?v=U4YSo_zzD5o&t=309s

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:32

Echt wel jammer dat hij dit doet.. de economie gaat dat er nog bij krijgen…. Ik vind het een onwijs mooi land om naartoe te reizen, heel zonde .. (en wat ik er verder van vind schrijf ik maar niet, geen idee hoe lang ie daar nog zit :+ )

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:36

Als dit echt op deze manier uitgevoerd gaat worden, dan hoef ik er niet meer naartoe. Had er graag nog eens een keer een rondreis willen maken met mijn partner, net als eind jaren 90 toen ik er stage liep. En aangezien ik al een aantal keren berichten heb gerepost en geliked, die niet al te enthousiast over Trump zijn, mag ik er vast niet meer in :')

Maar wie weet al zijn telefoonnummers en e-mail adressen nog van de afgelopen vijf jaar? Nu is dat voor mijzelf vrij eenvoudig, maar er zijn genoeg mensen die dat allemaal niet meer weten.

Ik zal mijn contact daar eens vragen hoe het leven daar nu is. Toevallig was mijn oude stagebaas vorige week nog op tv in Onze Boeren Internationaal, kreeg er heimwee van, maar een bezoekje lijkt lastig te worden op deze manier.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 17:43

Zelfs persoonlijke gegevens van familieleden en DNA. En ook nog een selfi. Wat willen ze daar allemaal mee doen?

Het wordt echt gekker en gekker. Sinds die Trump er zat vond ik het al geen land meer om heen te gaan. Maar dit maakt het allemaal nog spannender en enger.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:37

Geen negatieve opmerkingen over T maken. Als je ooit nog op vakantie naar Amerika wilt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:41

Zouden ze bokt kunnen vinden denken jullie :))

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:43

nikkel schreef:
Geen negatieve opmerkingen over T maken. Als je ooit nog op vakantie naar Amerika wilt.

En wat als je familie negatieve opmerkingen over Trump maakt aan de lopende band? Want je moet ook gegevens van je familie insturen.