Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:49

Cer schreef:
lies schreef:
Wat dan? Want het staat letterlijk zo op de site van BBB?

[ [url=m/lT6Pap.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kan zelf ook googlen hè

Ik laat het hier weer bij… dingen uit context plaatsen en daar verontwaardigt over doen.. :n

Het verkiezingsprogramma van 6 maart 2023 : https://boerburgerbeweging.nl/wp-conten ... a_2023.pdf
pagina 21:
Citaat:
05* Foute of suggestieve informatie over welke sector of groep mensen dan ook, verdwijnt uit
de schoolboeken. Schoolboeken waarin nog wordt gesproken over werkwijzen die niet
meer in Nederland van toepassing zijn, zoals legbatterijen en kistkalveren, worden uit het
onderwijs gehaald, dan wel aangepast. Voordat schoolboeken en lespakketten aan leerlingen
worden aangeboden toetst een deskundige commissie uit diverse sectoren het lesmateriaal
op feitelijke onjuistheden en propaganda.
06* Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder
leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden. Een des-
kundige commissie beoordeelt deze klachten.

Er staat een sterretje bij en er staat een tekst bij uit een interview van vd Plas met het dagblad van het Noorden in een groen balkje. Maar het staat gewoon in het verkiezingsprogramma op de site van de BBB. Schrappen betekend volgens mij dat je het er ook echt uit haalt.

Dus heb jij een nieuwere versie waar deze punten inderdaad niet in staan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:41

Ik vond BBB wat dat betreft echt shady. Ja ze roepen in een interview dat dat stuk geschrapt wordt.

… maar ondertussen staat het wel al maanden (al meer een jaar misschien wel?) op de website en in het programma. Heel ingewikkeld is het niet om dat even te verwijderen.

Waarom is het dus nog niet gedaan?

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:51

het gaat denk ik ook om het statement. Dat kinderen op school gewoon eerlijke informatie moeten krijgen. Dus niet door een gekleurde bril. Hoe denk je dat het voor mijn kinderen voelt als zij op school horen dat hun ouders slecht zijn voor onze dieren? Dat ons bedrijf fout is?
Ja, dat staat soms echt letterlijk in de leerboekjes. Daar zou inderdaad meer aandacht aan geschonken moeten worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:16

juval schreef:
het gaat denk ik ook om het statement. Dat kinderen op school gewoon eerlijke informatie moeten krijgen. Dus niet door een gekleurde bril. Hoe denk je dat het voor mijn kinderen voelt als zij op school horen dat hun ouders slecht zijn voor onze dieren? Dat ons bedrijf fout is?
Ja, dat staat soms echt letterlijk in de leerboekjes. Daar zou inderdaad meer aandacht aan geschonken moeten worden.

Dan verwoord het anders?
Ook het aanpassen is zo gefixt. En toch is het nog niet gedaan.

Snap niet zo goed waarom het wordt goedgepraat :))

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:40

Intensieve veehouderij, kistkalveren, kippen met duizenden opgehokt, varkens in kleine hokken...weet niet zo goed wat je daar positief over kunt vertellen aan kinderen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:46

Benzz schreef:
Intensieve veehouderij, kistkalveren, kippen met duizenden opgehokt, varkens in kleine hokken...weet niet zo goed wat je daar positief over kunt vertellen aan kinderen.

Dat zou waarschijnlijk hetzelfde gaan als in de boeken van Roald Dahl. In plaats van het woord dik moet het woord aanzienlijk of stevig worden gebruikt.

Dus dieren zitten niet meer in te kleine hokken maar in niet zo ruime hokken...

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:00

Dat is gewoon goedpraten van een slechte situatie.
Ik geloof wat er in de tekst van BBB wordt geimpliceerd is dat er nu voorbeelden staan in tekstboeken die in Nederland niet meer voorkomen, zoals legbatterijen. Maar ja, dan mogen kinderen toch nog steeds weten dat dit iets is wat over de grens nog aan de hand is?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:15

Benzz schreef:

Alsof bovenstaande aan de orde is bij alle boerenbedrijven. Wat een nare toon heeft dit topic gekregen. Dat is net zoiets als zeggen dat 'links een slechte verliezer is', niet alle mensen die links hebben gestemd pakken het verkiezingsresultaat slecht op.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:23

Ann schreef:
Benzz schreef:

Alsof bovenstaande aan de orde is bij alle boerenbedrijven. Wat een nare toon heeft dit topic gekregen. Dat is net zoiets als zeggen dat 'links een slechte verliezer is', niet alle mensen die links hebben gestemd pakken het verkiezingsresultaat slecht op.

Dat staat er niet: maar als er objectief onderwijs gegeven moet worden, moet alles verteld worden. En dat wil de BBB niet want die vinden het prima kunnen. Idioot trouwens dat je in de linkse hoek schaart.

Heeft niets met links of rechts te maken, maar wel met de grondwet. En dit is tegen alles in waar de grondwet voor staat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:34

Ann schreef:
Benzz schreef:

Nee alleen op Bokt hihi :D (sorry, was een flauw grapje)

BBB heeft het juist over onafhankelijke feiten..dus wie wil hier nu wat niet? Lijkt me toch echt aan de andere kant te zitten.

Kinderen moeten gewoon leren waar hun eten vandaan komt, kistkalveren zijn gelukkig echt al jaren verboden. Wordt gewoon tijd dat de lesstof up to date gemaakt wordt. Hoe moeilijk is dat? :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:49

Wanneer kinderen moeten weten waar hun producten wegkomen, prima . Onderwijs op locatie, boerderij en kwekerij, prima maar dan ook naar de slachterij!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:53

Eens. Ik heb dat ook gedaan.

Ik was vegetariër omdat ik een aantal dingen blind geloofde, eigenlijk naar aanleiding van een Amerikaanse film. Ik ben dan naar een aantal Nederlandse bedrijven geweest, gewoon met uitleg wat ik er kwam doen en wat ik wilde weten. Ik ben dan van gedachten veranderd :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:10

BigOne schreef:
Wanneer kinderen moeten weten waar hun producten wegkomen, prima . Onderwijs op locatie, boerderij en kwekerij, prima maar dan ook naar de slachterij!

Lijkt mij alleen maar goed. :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:17

journee schreef:
Benzz schreef:

Dat zou waarschijnlijk hetzelfde gaan als in de boeken van Roald Dahl. In plaats van het woord dik moet het woord aanzienlijk of stevig worden gebruikt.

Jaja. En Jet Boeke tekende prentenboeken over de rode kat Enormie Enorm. Of Aanzienlijkie Aanzienlijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:34

Avalanche schreef:
Eens. Ik heb dat ook gedaan.

Ik was vegetariër omdat ik een aantal dingen blind geloofde, eigenlijk naar aanleiding van een Amerikaanse film. Ik ben dan naar een aantal Nederlandse bedrijven geweest, gewoon met uitleg wat ik er kwam doen en wat ik wilde weten. Ik ben dan van gedachten veranderd :)

Vind je nu dat die Amerikaanse film verboden moet worden?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:35

journee schreef:
Benzz schreef:

Cowboy55 schreef:
Jaja. En Jet Boeke tekende prentenboeken over de rode kat Enormie Enorm. Of Aanzienlijkie Aanzienlijk.

:')
Met zijn vriendinnetje Stevia Stevig? Ik voel een hele nieuwe serie aankomen 8-)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:38

Elisa2 schreef:
Ann schreef:

Nee alleen op Bokt hihi :D (sorry, was een flauw grapje)

BBB heeft het juist over onafhankelijke feiten..dus wie wil hier nu wat niet? Lijkt me toch echt aan de andere kant te zitten.

Tja, veel feiten die als onafhankelijk worden gepresenteerd zijn feitelijk gewoon meningen van een bepaalde groep. Tis maar net wie het vlees keurt hè :)*

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:57

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

:')
Met zijn vriendinnetje Stevia Stevig? Ik voel een hele nieuwe serie aankomen 8-)

Tja sommige dingen zijn gewoon prima zoals ze zijn en die rode kat is nu eenmaal liever lui dan moe en dat mag ook gewoon gezegd worden. :)

Wat schoolboeken betreft ga ik ervan uit dat deze zowiezo uptodate gehouden worden. Alhoewel dat tegenwoordig een aanzienlijk zwaardere opgave zal zijn dan vroeger.

Maar wel belangrijk vind ik dat lesstof vooral alle feiten bevat met een onderbouwing waarom dingen zijn zoals ze zijn. En inderdaad niet maar 1 kant of te summier een onderwerp belicht waardoor kinderen zich zelf geen onafhankelijke mening meer kunnen vormen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:45

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:18

Op Bokt wordt altijd gezegd dat je feiten niet als meningen weg mag zetten.

Ik doel echt op onafhankelijk bewezen feiten. Vandaar ook neutraal onderwijs, zodat kinderen hun eigen mening kunnen vormen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:18

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:25

Elisa2 schreef:
Op Bokt wordt altijd gezegd dat je feiten niet als meningen weg mag zetten.

Ik doel echt op onafhankelijk bewezen feiten. Vandaar ook neutraal onderwijs, zodat kinderen hun eigen mening kunnen vormen.

Volgens mij is het andersom. Dus meningen niet als feiten.

Dus er is een klimaat opwarming aan de hand door de mens veroorzaakt is een statement dat door wetenschappers naar buiten is gebracht als bewezen. Dus een feit.

Dus er is geen klimaatopwarming veroorzaakt door de mens, is een mening (die niet klopt). Dus geen feit.

Ik geloof niet in het bestaan van neutraal onderwijs.

Zolang onderwijs niet bijt met onze grondwet vind ik dat ouders keuzevrijheid horen te hebben voor hun kinderen. Dat hoort in een democratie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:46

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:
Wooncrisis Nederland gevolg van slechte beleidskeuzes overheid, aldus de VN gezant

https://www.ad.nl/binnenland/vn-rapport ... ~a8eacb3d/

Die man snapt het.

Dat het overheidsbeleid niet goed is met betrekking tot het woningtekort en dat er dat er daadwerkelijk een wooncrisis is, is niet direct nieuw, dat wisten we al.
Dat er flink wat moet veranderen om de problemen op te lossen was volgens mij ook iedereen het over eens.
Toch komt deze VN gezant ook niet met concrete oplossingen voor het probleem helaas...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:00

Maart volgt zijn rapport.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:44

.... een VN gezant heeft een soort van diplomatieke functie.
Iemand met specifieke deskundigheid wordt door de VN gevraagd om zijn of haar licht te laten schijnen over onderwerp X in land Y.

"En je gaat als land af als een gieter" als de gezant een kritisch rapport publiceert.

(Het doel is dus vooral waarnemen, beschrijven, niet zo zeer oplossingen aandragen.)

(Oplossingen zijn mij zéér welkom, al hebben we daar geen VN gezant voor nodig. Politieke wil is wel nodig, maar ontbreekt al heel lang.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-12-23 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt