Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:49

In medialand in België blijkt er toch iets te bewegen: meer dan 130 bekende Vlamingen zijn begonnen met een instagram actie "Speak up for Palestine" waarmee ze instagram overspoelen. Er is ook een petitie gelanceerd door Oxfam die naar de eerste minister gestuurd wordt (ik vrees ervoor, hij noemde Israël vorig jaar nog "de kant van het licht", maar misschien is hij intussen een beetje slimmer geworden)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:27

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2025/ ... -bbe9-4ff/

Eén van de regisseurs van de Oscar-winnende documentaire "No other land" werd in elkaar geslagen door gewelddadige kolonisten en daarna opgepakt door het IDF. Gelukkig werd hij intussen vrijgelaten en konden zijn verwondingen uiteindelijk verzorgd worden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:31

Die Oscar heeft waarschijnlijk z'n leven gered. Zo iemand die 'verdwijnt' valt natuurlijk op.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:22

Ja, zou best kunnen.

Ik vraag me trouwens af of die directeur van het Kamal Adwan Hospital al vrij is, en die Nael Barghouti, die het Guiness Book of Records haalde als langdurigste politieke gevangene. Beide zouden vrij komen die keer dat Israël dan de boel vertraagde, zogezegd omdat ze zich ergerden aan de shows van Hamas bij de gijzelaarsoverdrachten. Barghouti zou echter gedeporteerd worden begreep ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:27

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:59

Dat staat al een tijd op stapel. Al voor de Gaza ellende waren er wekelijks enorme protesten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:13

BigOne schreef:
Israel word een dictatuur, trias politica ook al verdwenen.
https://nos.nl/l/2560943#UPDATE-container-85042313

Onbegrijpelijk dat Nederland dit moordenaars bewind blijft steunen.

Ik vermoed dat België achter de schermen ook al vrolijk meedoet hoor, sinds onze nieuwe regering. Eén van onze ministers heeft een hele hetze veroorzaakt door te zeggen "dat er geen genocide is, want er zijn nu meer Palestijnen dan in 1940" 8)7 8)7 . De idioot had beter eerst eens de definitie van genocide opgezocht, dat hebben we hier in dit topic een jaar geleden al gedaan. Gelukkig is de overgrote meerderheid hierover erg verontwaardigd.

Wat ik wel merk: ik ben nog nooit bang geweest voor mensen van andere origine, en er zijn plaatsen waar ik weet dat ik niet moet komen, maar waar ik toch zou durven. Toen ik in Irak was 3 weken voor de oorlog, ben ik ook geen moment bang geweest, niet voor de mensen in Irak en niet voor de oorlog. En nu ik hoor dat betogen ook hier moeilijker kan worden, heb ik iets van: laat de betogingen maar komen, we laten ons niet de mond snoeren. Ben geen waterrat, dus liever geen waterkanon voor mij, maar als het moet, dan moet het.

Maar enkele weken geleden was ik aanwezig bij een debat met de bekende Belgische oorlogsjournalist Rudi Vranckx, en plots stond iemand de rij achter mij op om naar buiten te gaan, en de persoon naast mij ook (de twee gingen wss gewoon eventjes roken). Eventjes dacht ik: Vranckx wordt altijd linkse rat genoemd en weet ik veel, stel dat hier nu iemand extreem-rechts hem hier komt neerschieten? En toen ik op FB messenger persoonlijke berichten kreeg van een pro Israël fanaat die mijn mening wou horen over Hamas (of ik hen verzet of terroristen vind, iedereen in dit topic kent wel mijn mening), had ik even schrik om te antwoorden (heb uiteindelijk wel uitgebreid en genuanceerd geantwoord, ook over mogelijke oplossingen). Ik dacht: zou dit ook strafbaar zijn zoals in de VS, of kan die man mijn computer saboteren of zo, of zelfs laten ontploffen? Ik was zelf verwonderd dat ik zo begon te denken, en vroeg me wel af: zouden islamofoben bijv. dan ook op die manier reageren, een vorm van soms irrationele paranoia, en hoe krijg je de twee partijen dan ooit zover dat ze zich normaal gaan gedragen in elkaars buurt? Er wordt ook hoe langer hoe meer gepolariseerd en paniek gezaaid in de wereld, en hoezeer ik ook denk dat ik daarboven sta, blijkbaar moet ik toch ook al lichtjes aangestoken zijn, alleen is mijn vijand een andere dan van de doorsnee Europeaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:31

Zoveel nieuws over de ellende in Palestina, en toch is dit topic op sterven na dood... :(

Ik weet gewoon niet wat eerst gepost:

https://www.timesofisrael.com/hamas-rea ... -official/
Hamas is bereid om alle gijzelaars vrij te laten in ruil voor een einde aan de gevechten. Ze willen niet ontwapenen zolang er geen Palestijnse staat is want ze zijn een verzetsbeweging (ik vind hun redenering heel logisch), maar zijn wel bereid om de macht over te dragen aan technocraten (of zelfs Palestijnse Autoriteit had ik al elders gelezen) en een jarenlange wapenstilstand. Maar dat past niet in Israëls plaatje van etnische zuivering en annexatie (hoewel, annexatie is niet het juiste woord, want dan krijgt de oorspronkelijke bevolking dezelfde rechten, wat hier nooit het geval zal zijn).

Ook heeft Israël al duidelijk gezegd dat ze de Palestijnen willen verdrijven: https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... -uit-gaza/

En over hun gijzelaars zeggen ze het volgende: “Het maakt niet uit als de gijzelaars sterven – het is erg, natuurlijk, maar ze lijden nu toch al” }:)

En vorige week was Oscar-winnaar Basel Adra aanwezig in het Europees Parlement bij de vertoning van zijn documentaire "No other land". De Standaard publiceerde een interview met hem: https://archive.is/NB3cb

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:52

We zijn murw, denk ik. Elke ochtend hetzelfde, zowel in Gaza als in Oekraïne: nog meer ellende en nog meer dood en verderf.
En niet te vergeten Sudan.
Het is om moedeloos van te worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:57

|( Ik word er moedeloos en erg verdrietig van. En machteloos. -O- vergeet Amerika niet de ellende daar

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:53

Ja, ik ook, maar ik word nog veel moedelozer van het feit dat iedereen het lijkt op te geven. Ergens blijf ik geloven dat we, als we maar met genoeg zijn die het goede willen, de wereld een betere plaats kunnen maken.

Toevallig vandaag nog een quote van Noam Chomsky gedeeld op FB:

"Als je ervan uitgaat dat er geen hoop is, garandeer je dat er geen hoop zal zijn. Als je ervan uitgaat dat er een instinct voor vrijheid is, dat er mogelijkheden zijn om dingen te veranderen, dan is er een mogelijkheid dat je kunt bijdragen aan het maken van een betere wereld. "
~Noam Chomsky

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 11:56

Ik zag van de week een filmpje van iemand die zei dat er absoluut hoop is voor de Palestijnen omdat er steeds meer tegengeluiden komen tegen Netanyahu en zijn onophoudelijke aanvallen. Ik bewonder de positieve insteek van deze persoon, maar zolang er nog zoveel mensen doodgaan elke dag, er wéér een ziekenhuis word gebombardeerd onder het mom van 'ja maar er zat misschien Hamas' en zelfs weer hulpverleners worden vermoord - wat eerst werd ontkent en toen er beelden verschenen werd afgedaan met 'oeps, foutje' - vind ik het moeilijk om het van de positieve kant te bekijken.

Zo las ik gister een opmerking over de bezetting van het Maagdenhuis dat iemand bezetting te ver vond gaan. De ironie...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:03

Ik geloof niet in de goede afloop voor de Palestijnen.
Zij worden verdreven en Israël gaat daar bouwen met hulp van Trump.
Dit zal grote gevolgen voor de Palestijnen hebben, maar ook zeker voor de westerse wereld, die dit gedogen. We kijken er naar..... en dat is het.

Zelfs het bewust vermoorden van hulpverleners wordt niet bestraft.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:16

Imre schreef:
Zo las ik gister een opmerking over de bezetting van het Maagdenhuis dat iemand bezetting te ver vond gaan. De ironie...

De bezetting (van het Maagdenhuis) en de demonstratie aldaar was niks mis mee, dat heeft ook niemand veroordeeld. Maar tijdens de bezetting van het Maagdenhuis zijn er onnodige vernielingen aangebracht, laten we zeggen dat deze groep betogers wéér ergens de boel kort en klein geslagen heeft. Het zijn bekenden van de politie, dus dat komt vast wel goed.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:55

Die vernielingen ben ik ook absoluut op tegen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:17

Electra63 schreef:
Ik geloof niet in de goede afloop voor de Palestijnen.
Zij worden verdreven en Israël gaat daar bouwen met hulp van Trump.
Dit zal grote gevolgen voor de Palestijnen hebben, maar ook zeker voor de westerse wereld, die dit gedogen. We kijken er naar..... en dat is het.

Zelfs het bewust vermoorden van hulpverleners wordt niet bestraft.

Het punt is: als steeds meer mensen zeggen: "we kunnen er toch niets aan doen", dan zal het steeds stiller worden hierrond.

Eigenlijk zou het niet slecht zijn dat er eens infosessies komen rond mensenrechten en internationaal recht, wat eigenlijk moet, want nu lijkt de wereld het stilaan allemaal normaal en dus "toegelaten" te vinden, dat schept wereldwijd heel wat gevaarlijke precedenten.

Enkele dagen geleden was er in Antwerpen een kleinschalige pro Palestina betoging, en de betogers werden belaagd door agressieve Israël-fans. Heeft blijkbaar toch eventjes geduurd voor de politie tussenbeide wou komen.

Gelukkig zijn er alweer 2 grotere betogingen gepland binnenkort, dus stil blijft men hier niet. We hebben helaas een paar zionisten in de regering, dus wordt veel moeilijker dan de vorige legislatuur. Ik ben benieuwd of we het verschil in regering zullen voelen bij de betogingen. Ik merkte een heel groot verschil tussen Irak-betogingen en Palestina-betogingen. Niet alleen was er een andere regering, ook waren de Irak-betogingen vaak georganiseerd door mondige georganiseerde migrantenorganisaties, terwijl nu de nieuwkomers schrik hebben om op straat te komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 19:15

Maar wat kunnen wij hier op zo n grote afstand doen? Als iemand het weet hoor ik het graag,

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 20:11

Wat we kunnen doen wat echt werkt, weet ik niet, maar als we niets proberen, gebeurt er natuurlijk niks.

Wat ik bijvoorbeeld al doe, is boycot apps gebruiken als "Boycat" of "No thanks". Vooral de "No thanks" app vind ik heel interessant omdat je, als de barcode rood kleurt, je ook een duidelijke uitleg kan openklikken hoe het merk Israël steunt. Pas op, enkel geschikt voor de die hards, ik heb zelfs mijn levenslange Nutella-verslaving moeten opgeven, en bij een etentje is het altijd zoeken wat ik zal drinken: normaal drink ik geen alcohol, en the Coca Cola company is nu ook not done.

Ook zijn hier in België al meerdere acties geweest tegen wapentransporten. De eerste actie, tegen de rederij Zim in de haven van Antwerpen, was succesvol: er zijn geen wapens meer verscheept in onze havens. Er is nog een actie lopende tegen het Belgisch Israelische Challenge Airlines, dat wapens vervoert vanuit de VS naar Israël, en ook producten importeert uit de bezette gebieden. In maart hebben we nationaal meer dan 1000 aanklachten ingezameld en gezamenlijk ingediend, in de hoop dat ook deze kan tegengehouden worden.

Ik heb ook al Palestine Cola gekocht (voor wie te lui is om naar de winkel te gaan: zelfs verkrijgbaar via Bol.com). Is misschien maar een druppel op een hete plaat, maar als ik daarmee in de kantine zit tijdens de middagpauze, brengt het ook wel het onderwerp eens ter sprake, en kunnen mensen die wegzappen (wat ik best ook wel begrijp, doe ik ook met andere conflicten) ook wat geïnformeerd worden, want er zijn er nu nog altijd die denken dat het begonnen is op 7 oktober 2023, of dat het een godsdienstoorlog is.

En verder petities tekenen, brieven/mails sturen naar politici met de vraag om sancties of om het EU-associatiepact met Israël op te schorten...

Ik heb me ook aangesloten bij enkele vredesorganisaties en blijf zo op de hoogte van acties en help ook mee waar ik kan. Zo vergader ik dinsdag mee voor een Nakba-herdenking in mei, georganiseerd op diverse locaties door Pax Christi (heel fijne organisatie trouwens, die ook samenwerkingen tussen Israëli's en Palestijnen ondersteunt, en ook Oekraïne zijn ze erg betrokken).

Ik denk, als er verandering komt, dat die vanuit de Israëlische maatschappij zal moeten komen. Er zijn toch wel wat hoopgevende geruchten, maar het is nog heel pril en miniem, en ook hebben behoorlijk wat vredesactivisten het opgegeven sinds 7 oktober helaas.

Wat ik zelf ook doe, is veel interessante artikelen delen op mijn Facebook, al ben ik me er wel van bewust dat de helft van mijn FB-vrienden mijn berichten gewoon niet meer lezen. Maar ik ben het dan eens met de spreuk "You're tired of hearing it? They are tired of living it"

Ik begin wel mijn vredesactivisme wat breder te trekken, ik zou heel graag zien dat de huidige defensie-onzin een andere wending neemt: niet stomweg wapens gaan kopen maar diplomatie nieuw leven inblazen, en kiezen voor een pacifistische aanpak. Ik geloof dat het Martin Luther King was die zei "Sit down and talk". OK, met niet iedereen valt te praten, maar proberen is nooit verkeerd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:28

Ik weet dat petities delen op Bokt niet mag, maar ik vermoed dat ik er toch wel eentje mag vernoemen? (in de hoop dat sommigen - liever nog velen - die zelf gaan opzoeken en ondertekenen).

"The Rights Forum", opgericht door wijlen Nederlandse minister Dries van Agt, lanceert een PETITIE om Dr. Abu Safiya te nomineren voor de Nobelprijs voor de Vrede. De man heeft met gevaar voor eigen leven alles gedaan om levens te redden in het Kamal Adwan ziekenhuis in Gaza. In oktober 2024 werd hij gearresteerd. Diezelfde dag werd zijn 15jarige zoon gedood door Israël. Het duurde tot 11 februari 2025 voor dr. Abu Safiya met een advocaat mocht spreken.

Hij wordt mensonwaardig behandeld, is onderworpen aan folteringen en is er intussen fysiek en mentaal slecht aan toe, en Israël weigert hem medicijnen te geven voor zijn hartkwaal.

Deze man verdient veel meer dan de Nobelprijs, hij verdient vooral de vrijheid voor hem en zijn volk, maar de petitie tekenen is een klein duwtje in de rug dat we kunnen geven. Een druppel op een hete plaat, maar genoeg druppels kunnen misschien toch een verschil maken...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:45

Nadat hij al toegegeven had dat ze eigen burgers gedood hadden op 7 oktober (Hannibal Directive) - de cijfers hierover variëren nogal, dus ik zet ze hier nog niet neer omdat ik nog niet weet welke kloppen - geeft hij ook toe dat ze een tunnelcomplex van Hamas gephotoshopt hebben om hun aanwezigheid (lees: bezetting) in Gaza te rechtvaardigen

https://www.palestinechronicle.com/gall ... isFjWUUFvQ

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:00

Verschenen op Times of Israel, dus allesbehalve pro-Palestijnse berichtgeving:

https://www.timesofisrael.com/hamas-say ... th-israel/

Hamas is bereid om de macht op te geven (hadden ze al tijden geleden voorgesteld), geen nieuwe wapens te ontwikkelen, en hun wapens op te bergen voor 5, 10 of misschien wel 15 jaar. Dit in ruil voor een heel lang staakt het vuren, een gevangenenruil (Israëlische gijzelaars vrij in ruil voor een overeengekomen aantal Palestijnse gevangenen/gijzelaars), en een terugtrekking van het Israëlische leger uit de Gaza-strook.

Guess what? Netanyahu is weer niet akkoord. Ik denk dat de familieleden van de gijzelaars hem stilaan ook wel kunnen wurgen.

En Hamas heeft een proces aangespannen om van de Britse terreurlijst geschrapt te worden.
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... -te-eisen/ Ze argumenteren - terecht - dat ze een legitieme verzetsbeweging zijn. Een interessant fragment hieruit:
"“Hamas ontkent niet dat zijn acties onder de brede definitie van ‘terrorisme’ vallen van de Britse Wet van 2000, maar bemerkt dat die definitie ook geldt voor alle groepen en organisaties over heel de wereld die geweld gebruiken voor politieke doeleinden, zoals het leger van Israël of het Britse leger”, volgens advocaat Franck Magennis.

Wereldwijd komt er sowieso al heel veel kritiek op die subjectieve westerse terreurlijst, waar ook bijv. Nelson Mandela lang op prijkte (Edit: net even gecheckt: VS, VK en Zuid-Afrika beschouwden hem als terrorist, de rest van Europa en de wereld niet). Verzetsbewegingen worden veel te snel als terroristen afgeschilderd, terwijl een land maar zelden als terroristisch bestempeld wordt. Ik bedoel maar: de VS die de bombardementen op Jemen zelfverdediging noemt, hoe rijm je dat? Terwijl volgens sommige internationaal recht experts Jemen juist een land onder bezetting (en ja, genocide) steunt en beschermt met zijn acties, en dus wel legitiem bezig is met zijn acties.

Lijkt me trouwens ook interessant dat mensen juridisch en logisch leren nadenken ipv gewoon maar wat roeptoeters na te blaten (en er nog op te stemmen ook). Het zou niet alleen de samenleving, maar ook het politiek landschap best wel eens kunnen veranderen - ten goede.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:50

Zou er ooit een eind aan komen? -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:07

Ja als gaza volledig ontdaan is van alles dat niet israelisch is vrees ik |( ze blijven er maar mee wegkomen -O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:27

Imre schreef:
Zou er ooit een eind aan komen? -O-

Nee. Geen enkele reden om aan te nemen dat betrokken partijen na 76 jaar er niet nog 76 jaar aan vastplakken. Of 176 jaar. Of….nou ja, kies maar een getal.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:30

Op deze manier overleven de Palestijnen het geen 76 jaar meer hoor. En de vredesbewegingen zitten niet stil momenteel (ofwel is het omdat ik via via van de ene vredesbeweging in de andere rol) dus hoop moet er zijn, zonder dat is er niets.

Momenteel is zionist extremist Itamar Ben Gvir op bezoek bij Trump. Je mag dit stilaan letterlijk een duivels clubje gaan noemen. Er waren 100 protesteerders. Amper 100, van heel de VS, hoe triest is dat.