Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:47

mysa schreef:
_San87_ schreef:
Ja dat snap ik. Maar dat is niet waar die wet voor bedoeld is.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen, maar het lijkt me niet dat verplicht worden asielzoekers in huis te nemen een echte optie is.

Die niet zo mal, dat zou een complete volksopstand worden. Geen politicus die zelfs maar op het idee zou komen.

Waarom is hij dan weer opgerakeld?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:50

OleJon schreef:
mysa schreef:

Die niet zo mal, dat zou een complete volksopstand worden. Geen politicus die zelfs maar op het idee zou komen.

Om in te zetten waar hij voor bedoeld is? Bij serieuze oorlogsdreiging het mogelijk maken bevolking te verhuizen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:50

OleJon schreef:
mysa schreef:

Opgerakeld door de wappies. Die wet is voor oorlogsdreiging in NL. Dat je je landgenoten moet opvangen.

_San87_ schreef:
Boeren die onteigend worden is idd iets dat 20-30 jaar geleden en langer ook al gebeurde. En die kregen daar een hele beste compensatie voor.

Mensen dwingen vreemdelingen in huis te nemen en te onderhouden is van een heel andere orde. En ook niet waar die wet voor bedoeld is.

Die compensatie valt vies tegen, maar idd er zijn al een heleboel boeren weggejaagd, met name voor vinex-wijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:00

elnienjo schreef:
purny schreef:
Ik geloof ook niet dat dat verplicht wordt. Maar waar ik mij nog het meest zorgen om maak is de groep werkende armen.
En de meeste mensen die een uitkering hebben krijgen er nog eens 500 euro van het kabinet bij ter compensatie van de hoge prijzen. En de werkende mens piest overal naast. En dat vind ik jammer.

Ze hadden die 500 voor iedereen die zorgtoeslag ontvangt moeten doen, wat eerst werd voorgesteld. Nu valt een grote groep er buiten en zijn de allerlaagste inkomens gunstiger uit dan de groep die er net boven zit die niks krijgt.

Ik krijg bijvoorbeeld wel toeslagen en heb een uitkering, waar ik heel hard vanaf probeer te komen, maar ik grijp dus naast de compensatie mis.
En nog belangrijker had geweest dat het rechtstreeks naar de energiemaatschappij had gegaan ipv naar de persoon zelf. Want nu gaan er mensen zeker weten van op vakantie, kopen nieuwe dingen en komen ze alsnog in betalingsproblemen.

OleJon

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:22

We wachten het af, de tijd zal het leren

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:55

Ik ga niet op vakantie heb een moestuin met dieren waarvoor gezorgd moet worden.

Maar geld is hier juist gebruikt om wat betaling problemen op te lossen. Plus kreeg geld terug op blokverwarming (wel minder dan anders) en van gas/elektra. Beteken voor mij gewoon een stukje meer rust en zekerheid.

Ga denk ik mijn vuurton maar verbouwen naar barbecue denk ik. Koeltas eten en drinken mee naar de moestuin grote parasol. Af en toe stukje vlees op de BQ gooien. Ook een soort vakantie toch. Moet alleen nog een groot rooster voor op de ton vinden. Kan ik gelijk van wat onbewerkt hout af komen.

Krijg binnenkort wat soepkippen van mijn overbuurman. :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:34

purny schreef:
En nog belangrijker had geweest dat het rechtstreeks naar de energiemaatschappij had gegaan ipv naar de persoon zelf. Want nu gaan er mensen zeker weten van op vakantie, kopen nieuwe dingen en komen ze alsnog in betalingsproblemen.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Je hebt het wel over volwassenen, niet over onbekwame kinderen die niet met geld om kunnen gaan. Tuurlijk, er zal een deel zijn waarbij het mis gaat... maar het gros mankeert neem ik aan toch niks in de bovenkamer? En op deze huidige manier hebben mensen ook zelf de keuze in hoe ze het besteden, dat hoeft niet alleen 'goed' te zijn als stroom en gas ervan wordt betaald vind ik.

Zelf heb ik van een deel van de energietoeslag ook nieuwe spullen gekocht <<)
Ik heb het in mijn huis gestoken, betere isolatie, het besparen van energie, elektrische verwarming. Want ik kijk graag vooruit, met deze keuze heb ik niet alleen dit jaar profijt, maar ook nog jaren hierna want ik ga er vanuit dat ik hierdoor vanaf nu lagere maandlasten zal hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:38

Helemaal mee eens, telpeva!

Hier deel voor isolatie en andere dingen om te besparen op energie. Een deel voor rekeningen dke waren blijven liggen door hogere energieprijzen. Want die energierekening had ik braag betaald maar wel in de problemen gekomen. En een deel apart voor komende rekening. Maar ik heb alweer mijn maandbedrag moeten verhogen... en dat is nu nog in de zomer, laat staan straks in de winter. Dit was echt de laatste verhoging die ik per maand kon missen. Daarboven moet ik het bedrag dat opzij staat gaan gebruiken elke maand en maar hopen dat de tarieven niet nog een keer extra aangepast worden en de vaste aanpassing meevalt.

Of dan gaat er weer 1 failliet en dan krijgen die mensen hun geld niet terug, moeten nog duurdere opties nemen en komen dubbel in de problemen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 11:54

OleJon schreef:
tamary schreef:
Zou zorgelijk zijn, ik en nog zeker 2 mensen die ik ken wonen groter dan nu zouden mogen (sociale huur). Dan zou het mogelijk worden om ons het huis uit te zetten?

Ook om koophuis hoor. Heb je slaapkamer over? Kun je wel opvangen.
En zorgelijk? Te gek voor woorden.
En dan nog hebben over decromatie in dit land.
Wij wappies hebben hier steeds al voor gewaarschuwd, dat je straks niks meer te vertellen hebt. Maar mensen willen het niet zien en horen

tuurlijk joh, gelijk in de drama modus. 1 van horen zeggen verhaaltje op Bokt en de creatieve geesten slaan op hol.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:05

Zelf denk ik wel dat het misschien practischer is als er een uitvinder opduikt die verwarmende kleding ontwikkeld. Zodat we niet een heel huis hoeven te verwarmen om zelf warm te blijven?
In de zorg staan de kachels vaak de hele dag hoog op. Winkels ook. Er zal toch veel moeten worden bespaard..
Maak me er wel zorgen om.

De opvang verplichting.. misschien kunnen ze eens beginnen met samenwonen (met welke relatie vorm dan ook, ouders met kind, koppeltje vrienden, kennissen whatever) zonder poespas toe te staan. Dus zonder gezeur over gedeelde kosten enz enz.
Dan schuift het al aardig in. En die legio aan leegstaande gebouwen inrichten voor woningzoekenden en mensen die asiel krijgen.

Maar oplossen aan de bron is altijd nog het beste, ingenieurs die de droogteproblemen oplossen in landen ver weg. Dat soort dingen.
Een masterplan maken en echt vooruit kijken.
Lastig voor een kabinet dat telkens maar vier jaar zit.. maar in the end wel het verstandigste lijkt mij!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:22

Ik zou het zelfs leuk vinden om een vriendin hier te laten wonen. Maar dat mag idd niet. Of het mag wel, maar word ik gekort waardoor ik meteen afhankelijk ben van degene die hier bij komt wonen. Dat is nu net weer niet wat ik wil. En ook niet realistisch. Heb zelfs iemand die eigenlijk met spoed iets tijdelijke zocht moeten weigeren omdat het zoveel geld zou kosten. Niet samen wonen, maar gewoon tijdelijk onderdak. Wat wel meer kosten zou inhouden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:23

Die opvangverplichting gaat over gemeenten te kunnen dwingen dat ze leegstaande gebouwen, bvb kantoren , winkels gaan gebruiken om asielzoekenden op te vangen.
Maar alle wappen zijn in paniek want de FvD heeft er de omvolkingswet van gemaakt, een witte eruit een zwarte erin en ze nemen het voor zoete koek aan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:29

Zoiets als 1 schaap over de dam en de rest volgt wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:30

Ik had het er pas al met ouders iver. Er staan hier redelijk wat kantoorgebouwen enzovoorts leeg. Die zouden ze gewoon moeten verbouwen om in te wonen of gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Maar kantoren en loodsen worden telkens nieuw gebouwd en de leegstaande blijven jaren leeg. Zonde van de ruimte. Maar nieuw bouwen schijnt goedkoper te zijn oid? En de eigenaren van die leegstaande panden willen ze wel x aantal jaar op balans hebben.

Maar de helft van bedrijven terrein en industrie in de buurt staat leeg en wordt continu bijgebouwd. Daar zouden echt een hoop mensen in kunnen. Of de bedrijven die afgelopen jaar gebouwd hebben, was niet nodig geweest want pasten allemaal in die lege...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:31

Bij ons in het dorp wonen Oekraïense vluchtelingen in een leegstaand Rabo bank gebouw.

Ik heb nog water speelgoed liggen hier, waar niets meer mee gebeurt. Ik ga dat van de week even brengen, kunnen de kinderen er lol mee hebben als het heet wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:32

Oh dat is leuk, rien!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:54

Ik vind het wel heel zorgelijk hoor, dat mensen in de paniek schieten bij een wappie verhaal als hierboven.... en stel voor dat iedereen die daar dermate gevoelig voor is dat die zich er zorgen over maakt en meteen maar weer begint te mekkeren over "de regering" en hoe "Nederland naar de knoppen geholpen wordt" en vul de bingokaart maar in....lekker vertrekt en elders op de wereld gaat wonen :wave:

Dat zal een berg gezeur, uitkeringen en woningen schelen die we dan gebruiken voor mensen die het wèl kunnen waarderen +:)+

En verwarmende kleding is er al: dat heet wol :j Of andere laagjes die je over elkaar kan dragen, werkt prima hoor, je hoeft je lijf niet te verwarmen, als je je eigen warmte maar vasthoudt...net als je huis, isoleren dus :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 12:59

Wol werkt hier echt niet genoeg om geen verwarming aan te hoeven. Laagjes ook niet, die heb ik beide in de winter altijd al aan. Verwarmende kleding is er al wel, bodywarmer bijvoorbeeld waar verwarming in zit. Maar heel duur en niet altijd praktisch geloof ik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:02

Ja, de Bingo kaart Pmarena
Roverheid
5G
Chip
Bill Gates
Cojona
cOroNA (want dan kan je niet ontdekt worden, als je het met hoofdletter erbij spelt)
App
Trackers

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:12

Het nare vind ik dat degenen in mijn omgeving die ‘aan de haal gingen’ met corona conspiracy, nu direct de boerenzakdoek hebben opgepakt.

Wij zijn tegen!
Maakt niet uit waar het om gaat maar wij zijn tegen.

Ik kan er echt verdrietig om worden. Gaat om normale mensen, sterker nog, gaat zelfs om familie.
Waar komt dit vandaan en waar gaat het naar toe?
Heb zelf altijd de observerende houding. Interessant om te zien wat er allemaal gebeurd in die korte tijd dat ik op aarde mag zijn.
Ik ga niet overal een mening over hebben, wat voegt het toe?
Dus veel gesprekken slaan nu al bij voorbaat dicht. Dat voelt eenzaam en onmachtig.

Het is maar te hopen dat het effect van de oorlog in Oekraïne op termijn niet zal zijn dat groepen tegenover elkaar komen te staan.
Want straks moeten we even een tijdje in schaarste leven en niet iedereen accepteert dat misschien zomaar.

Trouwens voor de onderlinge moraal in ons land zou het m.i. goed zijn als de verschillende partijen in de 2e kamer ook eens wat liever met elkaar omgaan. Eens een keertje zeggen, we (partij) zijn het met jullie (andere partij) eens.
What a relieve that would be!
Ze hebben tenslotte ook een voorbeeldfunctie daar.

Wol wordt massaal verbrand want geen functie. Terwijl wandkleden van wol isolerend werken, je er kleding pantoffels en isolatie platen van kan maken. Is toch raar allemaal…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:25

pmarena schreef:
Ik vind het wel heel zorgelijk hoor, dat mensen in de paniek schieten bij een wappie verhaal als hierboven.... en stel voor dat iedereen die daar dermate gevoelig voor is dat die zich er zorgen over maakt en meteen maar weer begint te mekkeren over "de regering" en hoe "Nederland naar de knoppen geholpen wordt" en vul de bingokaart maar in....lekker vertrekt en elders op de wereld gaat wonen :wave:

Dat zal een berg gezeur, uitkeringen en woningen schelen die we dan gebruiken voor mensen die het wèl kunnen waarderen +:)+

En verwarmende kleding is er al: dat heet wol :j Of andere laagjes die je over elkaar kan dragen, werkt prima hoor, je hoeft je lijf niet te verwarmen, als je je eigen warmte maar vasthoudt...net als je huis, isoleren dus :j

Je moet wel eerst warm worden, natuurlijk. Wol doet dat niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:38

rien10 schreef:
Ja, de Bingo kaart Pmarena
Roverheid
5G
Chip
Bill Gates
Cojona
cOroNA (want dan kan je niet ontdekt worden, als je het met hoofdletter erbij spelt)
App
Trackers

En wappie schapen. :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:36

Nou heb ik even zitten broeden op die wet uit 1952, wet verplaatsing bevolking.
Hier een simpele uitleg:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_verpl ... _bevolking
Hier een link naar de wet:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002097/2021-07-01

Ik zie dus het hele punt niet waarom mensen hier nu om steigeren. Het IS toch al in werking, en degenen die er niet op zitten te wachten hebben er toch ook geen last van? ik quote een stukje:
Citaat:
De gemeente verstrekt een door de burgemeester vastgestelde vergoeding aan degene, van wie zaken voor het gebruik, de onderbrenging of het onderhoud gevorderd worden. Deze vergoeding wordt betaald door degene voor wie gevorderd is.

Dat gebeurd toch al? mensen die vluchtelingen uit Oekraine in huis nemen, krijgen daar via een omweg een vergoeding voor, want de vluchtelingen krijgen extra leefgeld wanneer zij bij iemand inwonen, om bij te kunnen dragen in de kosten bij diegene(n).

Daarbij lees ik de tekst geloof ik ook heel anders als hoe sommigen hem lezen. De 'dwang' die ik hierin zie, is niet een dwang om mensen in huis te nemen. De dwang zit hem volgens mij juist andersom, dat als hier oorlog uit zou breken met bijbehorende buitengewone omstandigheden, dat mensen verplaatst kunnen worden, ook tegen hun zin in. Dan denk ik eerder aan mensen met een beperking of bejaarden die hun huis niet uit willen om te vluchten, die dan gedwongen kunnen worden, voor hun eigen gezondheid en overlevingskans. Volgens mij kunnen hulpdiensten dat nu ook al, wanneer iemand in (bijvoorbeeld) een brandend gebouw zit en er niet uit wil: dan maar met dwang eruit.
Maar dan denk ik ook aan panden die het leger zou kunnen gebruiken die dan eerst ontruimd zouden moeten worden, stel je woont (of werkt) ergens op een belangrijke locatie en vanuit jouw ramen of vanaf jouw dak is een ideale plek om een sniper neer te zetten.

En bijkomende kosten zijn dan voor rekening van de gemeente.

Ik zie het hele probleem niet, lees ik het nou zo verkeerd? wat is er precies gek aan zo'n wet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:39

De wet is op zich niet gek. Eigenlijk is die voornamelijk bedoeld om landverdediging door inundatie (onder water zetten van stukken land in het kader van verdedigingslinies (zoals rond Amsterdam) makkelijker te maken door de inwoners te kunnen verplaatsen of ze willen of niet. Echter die situatie is hier geheel niet van toepassing en deze wet zou dus nu niet actief mogen zijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:42

tamary schreef:
De wet is op zich niet gek. Eigenlijk is die voornamelijk bedoeld om landverdediging door inundatie (onder water zetten van stukken land in het kader van verdedigingslinies (zoals rond Amsterdam) makkelijker te maken door de inwoners te kunnen verplaatsen of ze willen of niet. Echter die situatie is hier geheel niet van toepassing en deze wet zou dus nu niet actief mogen zijn.

Juist