Plaatsing asielzoekers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:07

Ik heb een heleboel mannelijke Irakese en Sirische collega's en er is er echt geen een die verkrachting goedkeurt.

En deze collega's hebben allemaal een migratie achtergrond en zijn als vluchteling hun eigen land ontvlucht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:11

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel Nederlandse mannen zijn veroordeeld voor aanranding of verkrachting of zelfs mishandeling.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:18

BeFunny schreef:
Het probleem is helaas ook wel dat veel vluchtelingen uit onder andere Iraq, Iran en Syrie zijn opgegroeid met al Qaida en Is gedachtegang.
En die zien verkrachting als een gelovige daad. Als een soort offer. En niet als iets verkeerds. Dus wel degelijk een cultuur verschil. En dat veranderd nou eenmaal niet ineens als ze ergens anders in een kamp zitten.

... ik weet niet of dit hoort tot het gedachtegoed van genoemde sekten.

Het kan een prima aanleiding zijn om te vluchten, OOK voor mannen.
(Het moge duidelijk zijn dat het in de verste verte niets met de islam van doen heeft.)

Dus tja, afgezien van trauma 'enzo', zie ik het culturele verschil niet zo.
(Dwz ik beoordel deze mannen NIET op de ellende die ze zijn ontvlucht.)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:19

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een heleboel mannelijke Irakese en Sirische collega's en er is er echt geen een die verkrachting goedkeurt.

En deze collega's hebben allemaal een migratie achtergrond en zijn als vluchteling hun eigen land ontvlucht.

Het is gelukkig ook niet zo dat ze allemaal die gedachtengang hebben.
Maar als ze nog steeds IS of Al Qaida aanhangen wel. Helaas zie je dat niet aan ze als ze het land binnen komen.

Ik heb een aantal Iraanse kennissen met migratie achtergrond en die zijn daar juist voor gevlucht en zijn dus ook niet zo gelukkig. Sterker nog dat zijn de liefste mensen die ik ken. Zijn wel al 15 jaar in NL/België en nog tiener toen ze naar NL kwamen ik weet niet of dit ook verschil maakt. Maar die leven gewoon als westerlingen. Ze vieren zelfs kerst.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-02-24 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:25

purny schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel Nederlandse mannen zijn veroordeeld voor aanranding of verkrachting of zelfs mishandeling.

Gelukkig worden dat er steeds meer.
(... klinkt raar.)

Ik ben nog niet vergeten dat ik in de krant las:
'Ja meneer de rechter, ik ben een gezonde Hollandse jongen en ze had lipstick op, en een kort rokje, dus ze vroeg er om.'

En dat er dan hetzij vrijspraak kwam, hetzij een voorwaardelijke straf.
(Nederland heeft geen echt vrouwvriendelijke cultuur. Zoiets verandert niet snel.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 19:50

Elisa2 schreef:
Karl66 schreef:
Als je een groep stigmatiseert vanwege het gedrag van enkelen, dan is dat gewoon racisme. Dat heeft niks met flauw doen te maken. Dat is gewoon letterlijk wat racisme is en we moeten gewoon eens ophouden daarvan weg te kijken.

Heb je de linkjes gelezen? ben benieuwd wat je daarvan vindt.

Dat is allemaal heel erg, net zoals ik heel veel andere dingen in het buitenland ook heel erg vind. Ik ben niet voor niks blij dat ik in een veilig en welvarend land als Nederland geboren ben.

Maar volgens mij gaat dit topic over asielzoekers in Nederland en heeft het dus veel meer zin om over de cijfers in Nederland te praten. En op basis van die cijfers uit Nederland blijkt dat het ook bij asielzoekers om een klein percentage van de totale groep gaat en dat de hele groep er op aanspreken dus gewoon racisme is.

En als je het wel een interessant topic vindt om te bespreken, prima maak er een topic voor aan zou ik zeggen. Maar hier gaat het toch echt over de situatie in Nederland.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:28

Janneke2 schreef:
purny schreef:

Gelukkig worden dat er steeds meer.
(... klinkt raar.)

Ik ben nog niet vergeten dat ik in de krant las:
'Ja meneer de rechter, ik ben een gezonde Hollandse jongen en ze had lipstick op, en een kort rokje, dus ze vroeg er om.'

En dat er dan hetzij vrijspraak kwam, hetzij een voorwaardelijke straf.
(Nederland heeft geen echt vrouwvriendelijke cultuur. Zoiets verandert niet snel.)

Zoiets heb ik ook wel eens gehoord. Of dat een vrouw erom gevraagd had dat ze een paar klappen kreeg...
Als ik zoiets hoor gaan mijn nekharen altijd overeind staan. Net zoals dat men bepaalde gedachtes heeft over chronisch zieken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 20:41

BeFunny schreef:
Het probleem is helaas ook wel dat veel vluchtelingen uit onder andere Iraq, Iran en Syrie zijn opgegroeid met al Qaida en Is gedachtegang.
En die zien verkrachting als een gelovige daad. Als een soort offer. En niet als iets verkeerds. Dus wel degelijk een cultuur verschil. En dat veranderd nou eenmaal niet ineens als ze ergens anders in een kamp zitten.

Vrouwen hebben daar maar 1 recht en dat is het aanrecht

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:50

Popstra schreef:
BeFunny schreef:

Heb je daar wat goede links bij die dat kunnen onderbouwen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:52

Dat is echt gel*l.
1 van mijn Irakese collega is getrouwd met een Irakese vrouw die in eigen land bouwkundig ingenieur was (ze hebben elkaar hier in Nederland leren kennen).

In Nederland was haar diploma geen cent waard, dus na een studie van 4 jaar is ze nu in Nederland ook weer bouwkundig ingenieur.

Maar zij is echt niet een heel bijzondere vrouw en dus ook echt niet de enige vrouw die in Irak gestudeerd heeft.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:57

irmaz schreef:
Popstra schreef:

Heb je daar wat goede links bij die dat kunnen onderbouwen?

Alsof dat verschil maakt. Op cijfers en bronnen wordt toch niet ingegaan

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 20:59

Marije_jiplover schreef:
Dat is echt gel*l.
1 van mijn Irakese collega is getrouwd met een Irakese vrouw die in eigen land bouwkundig ingenieur was (ze hebben elkaar hier in Nederland leren kennen).

In Nederland was haar diploma geen cent waard, dus na een studie van 4 jaar is ze nu in Nederland ook weer bouwkundig ingenieur.

Maar zij is echt niet een heel bijzondere vrouw en dus ook echt niet de enige vrouw die in Irak gestudeerd heeft.

Don’t feed the trolls…..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:00

Elisa2 schreef:
996981 schreef:

Niemand zegt toch dat alleen asielzoekers (dergelijke) misdrijven plegen?

Feit is dat ze naar verhouding vaker verdacht worden. Dat ontkennen gaat niet leiden tot een oplossing. Immers als je een probleem niet erkend is er geen aandacht dus per definitie geen oplossing. Wat mij betreft ligt daar ook een groot deel van de polarisatie op dit onderwerp. Als je niet gehoord wordt ga je steeds harder roepen. Vervolgens gaan anderen ook weer harder roepen dat het allemaal wel meevalt en voor je het weet zit je in een circel om elkaar heen te praten.

Spijker op de kop!

Niemand zegt hier ook dat geen enkele asielzoeker dergelijke misdrijven pleegt.

Het gaat er om dat wanneer een percentage asielzoekers een bepaalde misdrijf pleegt er net gedaan wordt alsof dat in hun cultuur zit en dat we dat dus van alle asielzoekers kunnen verwachten.
Terwijl als een percentage Hollanders dezelfde misdrijven plegen, vinden we dat uitzonderingen.

Dat heet dus racisme, je meet met 2 maten en geeft daar een verklaring voor vanuit een generaties lang kunstmatig gestimuleerde vooringenomenheid.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:03

Echt helemaal niemand zegt dat we dergelijk gedrag van alle asielzoekers kunnen verwachten. Niemand

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:05

996981 schreef:
Niemand zegt toch dat alleen asielzoekers (dergelijke) misdrijven plegen?

Feit is dat ze naar verhouding vaker verdacht worden. Dat ontkennen gaat niet leiden tot een oplossing. Immers als je een probleem niet erkend is er geen aandacht dus per definitie geen oplossing.
(...)

Dit ben ik roerend met je eens.

Vraag maar aan Afro-Americans.
Denk maar aan de toeslagen affaire, mensen met een 'buitenlandse' achternaam.

Sommige mensen worden helaas hartstikke snel verdacht.

Dat is een probleem en daar moeten we over nadenken, zodat we het kunnen oplossen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:07

996981 schreef:
Echt helemaal niemand zegt dat we dergelijk gedrag van alle asielzoekers kunnen verwachten. Niemand

Het kernwoord was 'cultuur' :)*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:08

Nee er wordt niet gezegd dat ze allemaal misdrijven plegen.
Er wordt gezegd dat er ook mensen bij zitten die wel vanwegen hun cultuur een andere kijk hebben op de wereld.

In NL leven ook mensen die nog streng gelovig zijn en waar bijv de vrouw niet mag werken. Is totaal iets anders maar wel een cultuur verschil.

Natuurlijk kun je niet alle asielzoekers onder èèn kam scheren.
Maar er mag wel uitgesproken worden dat er ook mensen ons land binnen komen die aanhangers zijn van bijvoorbeeld IS. Dat is wellicht een kleine groep. Maar deze groep zijn wel gevaarlijk. Dus waarom zou dat niet uitgesproken mogen worden?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:12

BeFunny schreef:
Er wordt gezegd dat er ook mensen bij zitten die wel vanwegen hun cultuur een andere kijk hebben op de wereld.

In NL leven ook mensen die nog streng gelovig zijn en waar bijv de vrouw niet mag werken. Is totaal iets anders maar wel een cultuur verschil.

Maar er mag wel uitgesproken worden dat er ook mensen ons land binnen komen die aanhangers zijn van bijvoorbeeld IS. Dat is wellicht een kleine groep. Maar deze groep zijn wel gevaarlijk. Dus waarom zou dat niet uitgesproken mogen worden?

Nee er is hier nog nergens gezegd dat 'er mensen bijzitten' die een andere kijk of cultuur hebben. Er wordt gezegd dat 'ze' misdrijven plegen omdat ze een andere cultuur hebben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:14

irmaz schreef:
BeFunny schreef:

Nee er is hier nog nergens gezegd dat 'er mensen bijzitten' die een andere kijk of cultuur hebben. Er wordt gezegd dat 'ze' misdrijven plegen omdat ze een andere cultuur hebben.

Door wie wordt dat gezegd dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:15

Marije_jiplover schreef:

Ik heb tientallen studenten uit Arabische landen, het grootste deel is moslim. NIEMAND van hen keurt verkrachting goed.
Sterker: eentje werd er deze week beschuldigd van het (ongevraagd) over de wang aaien van een vrouwelijke klasgenoot, en de hele groep was ontdaan. (Achteraf bleek de waarheid ergens anders te liggen, maar dat terzijde, al zegt het ook wel iets over hoe makkelijk er gegooid wordt met de term 'seksueel misbruik').

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 21:24

irmaz schreef:

Heb je daar wat goede links bij die dat kunnen onderbouwen?[/quote]

Ik neem aan dat je deze vraag met enig sarcasme stelt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:41

Citaat:

Even voor de duidelijkheid: wie destijds afreisde naar 'het Kalifaat' is inmiddels zijn Nederlanderschap kwijt.
En zit na de nederlaag van IS ergens in een gevangenis.

Dus 'aanhangers van bijvoorbeeld IS' - zo liggen de zaken niet.

... uiteraard zou je kunnen doelen op de heftiger stromingen, maar dan helpt het enorm als je dat benoemt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 21:47

Er zijn ook aanhangers die niet naar het kalifaat geweest zijn.

Ik benoem ook niet alleen Is maar ook Al Qaida . En ik benoem bewust niet Moslims.

Het gaat echt om de extremen. Maar daarvan zitten er ook tussen de groepen vluchtelingen. Islamitische staat en al Qaida bestaan nog steeds. En er zijn ook nog steeds mensen die geloven in waar hun voor staan.

Dat veranderd niet ineens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:03

BeFunny schreef:
Er zijn ook aanhangers die niet naar het kalifaat geweest zijn.

Dat is mogelijk, maar dan hebben we het over Nederlanders.
Citaat:
Ik benoem ook niet alleen Is maar ook Al Qaida . En ik benoem bewust niet Moslims.

+:)+
Prima...!
Citaat:
Het gaat echt om de extremen. Maar daarvan zitten er ook tussen de groepen vluchtelingen. Islamitische staat en al Qaida bestaan nog steeds. En er zijn ook nog steeds mensen die geloven in waar hun voor staan.

Dat veranderd niet ineens.

Dat er helaas aanhangers van dit soort groepen zijn, is zo.
En ik kan niet voor 100% garanderen dat ze niet deze kant op vluchten, maar de echte heethoofden en enthousiastelingen gaan juist de andere kant op.

(En wie teleurgesteld is in dat geraaskal over het Kalifaat is wat mij betreft welkom. Dat soort inzichten zijn goud waard.)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 22:11

Garanties heb je nooit.

Hoe kom je erbij dat aanhangers van Is
Al Qaida die niet naar het kalifaat geweest zijn enkel Nederlanders zijn?? Er zijn btw nog meer van dat soort stromingen zo noem ik het maar o.a Taliban.

Wij zien dat als criminelen.
Maar dat is niet overal in de wereld zo.