Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 44033
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:47

Askja schreef:
Als je demissionair bent, maakt het allemaal geen fluit meer uit als je je niet aan de politieke spelregels houdt - het heeft toch geen consequenties.
Te gênant voor woorden dit:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/239727 ... uwenhuizen


Ik kijk nergens meer van op. Natuurlijk klopt dit van geen kanten, maar voor de VVD is dat heel erg moeilijk o m te begrijpen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:53

Rutte mag dan volkomen ongeloofwaardig zijn, met Hoekstra win je de oorlog ook niet bepaald. Nu komt deze aap weer uit de mouw, blijkbaar was het niet de VVD die achter het blokkeren van een kabinet met links zat:
https://nos.nl/artikel/2397308-vvd-wild ... -echt-niet
Ik denk dat het CDA er goed aan doet om Hoekstra z.s.m. te lozen als politiek leider.
Nu ook weer ineens roepen dat hij hoopt dat er weer toenadering mogelijk is richting Omtzigt. Nadat hij hem eerder een mes in zijn rug heeft gestoken.
Wat een opportunistische gehaktbal.

Electra63

Berichten: 18078
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:24

Askja schreef:
Rutte mag dan volkomen ongeloofwaardig zijn, met Hoekstra win je de oorlog ook niet bepaald. Nu komt deze aap weer uit de mouw, blijkbaar was het niet de VVD die achter het blokkeren van een kabinet met links zat:
https://nos.nl/artikel/2397308-vvd-wild ... -echt-niet
Ik denk dat het CDA er goed aan doet om Hoekstra z.s.m. te lozen als politiek leider.
Nu ook weer ineens roepen dat hij hoopt dat er weer toenadering mogelijk is richting Omtzigt. Nadat hij hem eerder een mes in zijn rug heeft gestoken.
Wat een opportunistische gehaktbal.



Verbaasd me niets van CDA.
Zeker niet na het gedoe met Omtzigt.
Ik vind het altijd een geniepige partij.
Heb je naasten lief, maar alleen die naasten die binnen het straatje van het CDA passen.

Daarom was ik jaren geleden blij met het 1e paarse kabinet.
Eindelijk het CDA buitenspel.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:11

Askja schreef:
Rutte mag dan volkomen ongeloofwaardig zijn, met Hoekstra win je de oorlog ook niet bepaald. Nu komt deze aap weer uit de mouw, blijkbaar was het niet de VVD die achter het blokkeren van een kabinet met links zat:
https://nos.nl/artikel/2397308-vvd-wild ... -echt-niet
Ik denk dat het CDA er goed aan doet om Hoekstra z.s.m. te lozen als politiek leider.
Nu ook weer ineens roepen dat hij hoopt dat er weer toenadering mogelijk is richting Omtzigt. Nadat hij hem eerder een mes in zijn rug heeft gestoken.
Wat een opportunistische gehaktbal.


VVD wilde volgens dat artikel alleen met PvdA en GL formeren als ze volledig zouden fuseren. Dat is nooit de kwestie geweest en dus heeft die formatie er nooit ingezeten. Om dat nou volledig bij het CDA neer te leggen is wel erg kort door de bocht. De VVD en het CDA sluiten twee linkse partijen in het kabinet uit en D66 twee christelijke partijen. Dan zit je gewoon vast als je een meerderheidskabinet wilt formeren.

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:30

Twee?

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:16

Ja D66 zou best met de CU willen regeren, maar dan zonder het CDA. Niet met allebei.

anjali
Berichten: 15420
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:30

Karl66 schreef:
Ja D66 zou best met de CU willen regeren, maar dan zonder het CDA. Niet met allebei.

Nee,volgens wat ik heb meegekregen wil D66 of liever gezegd mevr.Kaag perse niet met de CU vanwege diens medisch-ethische standpunten die op Christelijke basis zijn. Ze heeft het voor zover ik weet niet over de SGP gehad maar daar zal ze ook wel niet mee samenwillen want die hebben die standpunten ook en nog wel een graadje (of twee) strenger.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:38

De SGP is ook voor de andere grote partijen om voor de hand liggende redenen geen potentiële coalitiepartner.

pien_2010

Berichten: 44033
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:15

anjali schreef:
Karl66 schreef:
Ja D66 zou best met de CU willen regeren, maar dan zonder het CDA. Niet met allebei.

Nee,volgens wat ik heb meegekregen wil D66 of liever gezegd mevr.Kaag perse niet met de CU vanwege diens medisch-ethische standpunten die op Christelijke basis zijn. Ze heeft het voor zover ik weet niet over de SGP gehad maar daar zal ze ook wel niet mee samenwillen want die hebben die standpunten ook en nog wel een graadje (of twee) strenger.


D66 gaat het om. Kaag heeft vanwege haar christelijke achtergrond moeten beloven voor lijsttrekker worden, dat ze de standpunten van D66 mbt euthanasie ea ethische standpunten verdedigt. Dat was een voorwaarde voordat ze genomineerd zou worden. Dit vertelde ze na kritische vraag over dit item ad journalist op TV.

anjali
Berichten: 15420
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:33

@Pien: Volgens mij (corrigeer me maar als ik er naast zit) is de SGP zelfs de oudste partij?Nederland is nu eenmaal (gelukkig) een democratie en Christelijke mensen waren en zijn er. Of D66 dat nu leuk vindt of niet.En steeds hebben die min of meer samengewerkt met andere partijen om het land te regeren.Tot nu toe ging dat steeds maar mevr.Kaag blokkeert nu de zaak.Jij schreef ooit dat zij te groot zou zijn voor Nederland.Dat kan best zijn ,misschien ligt haar hart hier ook niet en kan ze ergens anders beter tot haar recht komen.(Zoiets als: Functie ergens anders?!) (Voor de goede verstaander die de politiek heeft bijgehouden,wat jij volgens mij bent.)

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:50

Het is niet Kaag die dat besluit, maar D66 als partij. En het is ook een allesbehalve onlogisch besluit vanuit D66-oogpunt gezien.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 14:51

Partijprogramma van SGP, CU, CDA en DENK zijn in strijd met de grondwet (idem voor VVD, forum en PVV trouwens). Deze partijen hadden helemaal niet op de kieslijst voor de laatste verkiezingen mogen staan. Dat D66 met een aantal daarvan niet wil samenwerken is niet raar (wel hypocriet dat het beperkt is tot trouwens). Wat wel absoluut raar/vreemd/...is, is dat dit een gewoon algemeen bekend onderzoek is geweest wat ook de voorzitter van de 2e kamer heeft moeten weten en dat er geheel niet naar gehandeld is. Het zgn. gehannes nu met formatie en een demissionair kabinet die ook die regels als pleepapier gebruikt zegt nogal veel over hoe democratisch dit land eigenlijk nog is.

pien_2010

Berichten: 44033
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:03

Exitium schreef:
Het is niet Kaag die dat besluit, maar D66 als partij. En het is ook een allesbehalve onlogisch besluit vanuit D66-oogpunt gezien.


Precies!

Anjali nogmaals het is niet Kaag. Ik heb het al paar keer uitgelegd. Het is de partij die andere ideeën heeft als bv de SGP.
Dat is zonder waardeoordeel wat goed of slecht is. D66 en SGP staan lijnrecht tegen over elkaar als het bv over euthanasie gaat.

Ik begrijp heel goed dat jij vanuit jouw waarden en normen vindt dat de standpunten van D66 niet kunnen. Alleen gaat het daar nu niet over. D66 en Christelijke partijen gaan nu eenmaal moeilijk samen en v.v natuurlijk.

Vanuit het gedachtegoed van beide partijen is dat volkomen logisch dat ze het totaal NIET met elkaar eens zijn. Daarmee concludeer ik zonder waardeoordeel over de christelijkewaarden en normen cq die van andersdenkenden.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 16:09

Waarom mag een partijprogramma niet in strijd met de grondwet zijn? Daarmee impliceer je dat een partij een bepaald grondrecht niet belangrijker mag vinden dan een ander. En je impliceert dat een grondwet dus blijkbaar nooit aangepast mag worden, want je mag geen van de grondwet afwijkende standpunten hebben.

Maar ondertussen is de grondwet niks meer of minder dan een set afspraken hoe je als overheid met je burgers omgaat. En de ideeën daarover veranderen met de tijd. Het grote verschil met gewone wetgeving is dat het moeilijker is om de grondwet te wijzigen. Dit om de burgers tegen de overheid te beschermen.

anjali
Berichten: 15420
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:17

tamary schreef:
Partijprogramma van SGP, CU, CDA en DENK zijn in strijd met de grondwet (idem voor VVD, forum en PVV trouwens). Deze partijen hadden helemaal niet op de kieslijst voor de laatste verkiezingen mogen staan. Dat D66 met een aantal daarvan niet wil samenwerken is niet raar (wel hypocriet dat het beperkt is tot trouwens). Wat wel absoluut raar/vreemd/...is, is dat dit een gewoon algemeen bekend onderzoek is geweest wat ook de voorzitter van de 2e kamer heeft moeten weten en dat er geheel niet naar gehandeld is. Het zgn. gehannes nu met formatie en een demissionair kabinet die ook die regels als pleepapier gebruikt zegt nogal veel over hoe democratisch dit land eigenlijk nog is.

Nou ja,volgens jou zijn er dus een hele reeks partijen die niet mee zouden mogen doen!Alleen jouw voorkeurspartij mag dus wel! Dat zou ik ook wel willen zoiets (met mijn partij dan uiteraard!) maar zo werkt het niet in een democratisch land waar ruimte is voor ieders mening ook al zijn anderen tegen die mening.

Janneke2

Berichten: 23089
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:26

tamary schreef:
Partijprogramma van SGP, CU, CDA en DENK zijn in strijd met de grondwet (...) Deze partijen hadden helemaal niet op de kieslijst voor de laatste verkiezingen mogen staan.



Dat vind ik een forse uitspraak.
Waar baseer je dit op?

(Ik heb een boel misverstanden gehoord over scheiding tussen kerk en staat, wellicht doel jij op iets heel anders...)

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:44

Karl66 schreef:
Waarom mag een partijprogramma niet in strijd met de grondwet zijn? Daarmee impliceer je dat een partij een bepaald grondrecht niet belangrijker mag vinden dan een ander. En je impliceert dat een grondwet dus blijkbaar nooit aangepast mag worden, want je mag geen van de grondwet afwijkende standpunten hebben.

Maar ondertussen is de grondwet niks meer of minder dan een set afspraken hoe je als overheid met je burgers omgaat. En de ideeën daarover veranderen met de tijd. Het grote verschil met gewone wetgeving is dat het moeilijker is om de grondwet te wijzigen. Dit om de burgers tegen de overheid te beschermen.

Alle kamerleden zweren trouw aan de grondwet (en de koning), die staat daarmee boven alles incl. eventuele heilige boeken/personen. En daarmee aan de rechtstaat die daar in ten grondslag ligt. Het daar boven zetten van een ander rechtssysteem aka het opzij zetten van de nederlandse rechtsstaat breekt die belofte (en valt als art. 39 wetboek van strafrecht onder hoogverraad, maar zo kritisch wordt er al niet gekeken).
En een van die rechten is de vrijheid van religie, dus ook van het vanuit de overheid op leggen van door religie gemotiveerde wetten (zoals rechten op euthanasie, abortus, anders zijn dan hetro, etc.) Er is niks mis met zelf geen euthanasie/abortus/etc. willen, maar wel met die regels opleggen aan de rest van Nederland omdat ze in jouw heilige boek staan.
Vrijheid van religie is een hete aardappel waar niemand zich aan wil branden, en daardoor kan een groep uit religieus oogpunt zijn regels aan de gemeenschap opleggen terwijl die vrijheid van religie voor iedereen geldt. Het is nl ook mijn vrijheid van iemand anders zijn/haar religie en die komt wel steeds meer in het geding zo.
We hebben in dit land democratie ondanks religie en we hebben welvaart ondanks religie. Anders was de democratie makkelijk 500 jaar ouder geweest. En voor barmhartigheid voor kwetsbaren, etc. hoeven we er ook niet te zijn (al is dat op de VVD net zo hard van toepassing).
We zijn in dit land gelukkig ten eerste MENS voor de grondwet, de rest is secundair en dat moet echt zo blijven.

Kan de grondwet aangepast worden? Ja, maar dan ben je duidelijk over ik wil artikel zus naar zo aangepast hebben ipv iets als Gods wil in je partijprogramma zetten. Interview met van der staaij in nieuwsuur voor de verkiezingen was voor mij glashelder elke zin van hem af te maken met : "zo lang ik het niet voor het zeggen heb". Ik zie iets meer aan wat er aan zit te komen kijkende naar hoe totaal doorgedraaid de republikeinse partij in de VS inmiddels is en hoe bv Texas niet alleen met abortus beperking/verbod komt, maar via atheisten activisten hoor over hoe het onderwijs verworden is tot soort bijbelklas en dat is de waarheid ongeacht wat de werkelijkheid is. En dat doelbewust doen en toegeven dat die leugens opzet zijn, maar we willen dat ze dat leren (ipv bewezen feiten). We zien hoe de boel dichter bij huis in Polen en Hongarije de relikant op gaat en hier zit alles nog te slapen.


anjali schreef:
Nou ja,volgens jou zijn er dus een hele reeks partijen die niet mee zouden mogen doen!Alleen jouw voorkeurspartij mag dus wel! Dat zou ik ook wel willen zoiets (met mijn partij dan uiteraard!) maar zo werkt het niet in een democratisch land waar ruimte is voor ieders mening ook al zijn anderen tegen die mening.

Nee. Ik ben heel erg voor de vrijheid van religie BEIDE KANTEN OP! En dat betekent dat kerk, moskee, synagoge, tempel, bijbehorende heilige boeken, etc. BUITEN de politiek blijft ipv linksom of rechtsom te proberen om zijn regels en enige waarheid aan iedereen op te leggen, want Gods opdracht en religieuze plicht en enige bron van moreel ethisch besef. Fout, fout en fout. Vrijheid van religie betekent ook dat elk heilig boek ten alle tijde ondergeschikt is aan de grondwet PUNT.

ruitje

Berichten: 12448
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:49

In de grondwet staat ook artikel 8, dus het oprichten van een politieke partij binnen de grenzen van de wet staat ook in de grondwet :)

Juist het feit dat er zoveel partijen mogelijk zijn is i.m.o. democratie, er is ruimte voor partijen als Denk en de SGP, dat vind ik nou democratie. Ookal gruwel ik van de standpunten van beide partijen, het heeft iets moois dat het er allemaal mag zijn in Nederland :)

Dat kun je naar mijn idee juist niet vergelijken met Amerika, waar er maar 2 stromingen zijn, of de Europese landen waar het nu meer richting een dictatuur gaat. Juist het uitsluiten van anders denkende partijen, zoals jij voorsteld, zou voor mij eerder een beweging die kant op organiseren dan zoals onze partijen nu georganiseerd zijn.

Naar mijn idee is het niet veel anders i.m.o. of je vanuit je religie bijv. Tegen anders zijn dan hetero bent, of vanuit je overtuiging tegen asielzoekers of tegen het eten van vlees. ( buiten dat ik deze voorbeelden inhoudelijk niet vergelijkbaar vind he, ik hoop niet dat iemand dat denkt, gaat mij puur om verschillende standpunten van partijen) :

Of iemand zijn of haar ideeën nou uit de bijbel, uit de koran, uit de plaatselijke veganboekclub of facebook haalt: maakt dat uit? Het door willen voeren van standpunten volgens de visie van je partij, dat binnen Nederland willen verspreiden: dat is toch wat alle partijen willen. ( en opleggen gaat dan dus niet, want we hebben gelukkig een democratisch systeem waar al deze mensen in vertegenwoordigd zijn :) )

ruitje

Berichten: 12448
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:07


tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:29

ruitje schreef:
In de grondwet staat ook artikel 8, dus het oprichten van een politieke partij binnen de grenzen van de wet staat ook in de grondwet :)

Juist het feit dat er zoveel partijen mogelijk zijn is i.m.o. democratie, er is ruimte voor partijen als Denk en de SGP, dat vind ik nou democratie. Ookal gruwel ik van de standpunten van beide partijen, het heeft iets moois dat het er allemaal mag zijn in Nederland :)

Dat kun je naar mijn idee juist niet vergelijken met Amerika, waar er maar 2 stromingen zijn, of de Europese landen waar het nu meer richting een dictatuur gaat. Juist het uitsluiten van anders denkende partijen, zoals jij voorsteld, zou voor mij eerder een beweging die kant op organiseren dan zoals onze partijen nu georganiseerd zijn.

Naar mijn idee is het niet veel anders i.m.o. of je vanuit je religie bijv. Tegen anders zijn dan hetero bent, of vanuit je overtuiging tegen asielzoekers of tegen het eten van vlees. ( buiten dat ik deze voorbeelden inhoudelijk niet vergelijkbaar vind he, ik hoop niet dat iemand dat denkt, gaat mij puur om verschillende standpunten van partijen) :

Of iemand zijn of haar ideeën nou uit de bijbel, uit de koran, uit de plaatselijke veganboekclub of facebook haalt: maakt dat uit? Het door willen voeren van standpunten volgens de visie van je partij, dat binnen Nederland willen verspreiden: dat is toch wat alle partijen willen. ( en opleggen gaat dan dus niet, want we hebben gelukkig een democratisch systeem waar al deze mensen in vertegenwoordigd zijn :) )

Ruitje ik trek de grens waar een andere partij die vrijheden niet zal ondersteunen mochten zij het voor het zeggen hebben. Relipartijen vallen daar onder. Zij stellen een ander wetboek boven de grondwet en overtreden die dus. En vergis je niet, dat democratisch dus het kan niet, klopt niet. Met marketing krijg je veel voor elkaar (Islam is daar heel actief in op punt van godslastering en dan enkel eigenlijk alles met Islam, niet om het even elke andere religie). Voor een functionerende democratie is om te beginnen goed onderwijs nodig en daar schort het al aan.

De wetten zijn er gelukkig nog in Nederland, maar dat is niet vanzelfsprekend. Daarnaast is wettelijk toegestaan iets anders dan maatschappelijke acceptatie (en ook daar laten politici de oren naar hangen ivm herverkiezing, immers iets met baanzekerheid). Je mag volgens de wet het hele volwassen seksuele alfabet af, maar dat beschermd je niet tegen een medemens die denkt recht/plicht te hebben om jouw te corrigeren/straffen voor zulk gedrag in het openbaar ook al is dat binnen de kaders van wat van een hetrostel wel geaccepteerd zou worden.
Geen enkele politicus op relibasis zal de vrijheid van religie aanhalen om zijn aanhangers tot de orde te roepen en stellen dat ook die mensen die vrijheid hebben, de grondwet boven het heilig boek gaat en je religieuze plichten/ideeen/regels dus niet mogen worden toegepast op een ander mens. Dat staat namelijk haaks op hun visie van hoe de regels horen te zijn. Zo verwordt de grondwet tot een middel om er van af te komen ipv een basis om iets op te bouwen.

Janneke2

Berichten: 23089
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 22:26

tamary schreef:
Alle kamerleden zweren trouw aan de grondwet (en de koning), die staat daarmee boven alles incl. eventuele heilige boeken/personen.


Dat is wel heel erg kort door een bocht.
De meeste mensen die die grondwet schreven waren bijvoorbeeld christen, dus dat de boel elkaar bijt, nee.
(Uiteraard kan het op gegeven moment komen tot een 'clash' tussen geweten en deze eed.)
Citaat:
En daarmee aan de rechtstaat die daar in ten grondslag ligt. Het daar boven zetten van een ander rechtssysteem aka het opzij zetten van de nederlandse rechtsstaat breekt die belofte (en valt als art. 39 wetboek van strafrecht onder hoogverraad, maar zo kritisch wordt er al niet gekeken).

Hoezo, kritisch...?
Citaat:
En een van die rechten is de vrijheid van religie, dus ook van het vanuit de overheid op leggen van door religie gemotiveerde wetten (zoals rechten op euthanasie, abortus, anders zijn dan hetro, etc.)

Mij ontgaat iets.

Citaat:
Er is niks mis met zelf geen euthanasie/abortus/etc. willen, maar wel met die regels opleggen aan de rest van Nederland omdat ze in jouw heilige boek staan.


En hier komt naar mijn idee een aap uit een mouw.

Kennelijk geloof jij alleen maar in extremisten en radicalinskies.
Dat staat je vrij, maar het is wel een bepaalde 'bril', waarbij de zaak nogal vertekend raakt.
Citaat:
Vrijheid van religie is een hete aardappel waar niemand zich aan wil branden, en daardoor kan een groep uit religieus oogpunt zijn regels aan de gemeenschap opleggen terwijl die vrijheid van religie voor iedereen geldt.

Oma heeft als steile calviniste nog in de jaren 1978 - 1981 gedemonstreerd voor het recht op vrije abortus. 'Wij vrouwen eisen'. Van de drie eisen is er een halve ingewilligd.

Maar goed, jij verwijst waarschijnlijk naar iets anders. (In de praktijk is abortus redelijk goed toegankelijk.)
Citaat:
Het is nl ook mijn vrijheid van iemand anders zijn/haar religie en die komt wel steeds meer in het geding zo.
Waarmee dan?
Citaat:
We hebben in dit land democratie ondanks religie






Pardon...?!


Ga je schoolgeld terugvragen.

Citaat:
en we hebben welvaart ondanks religie.

Bezuiden de grote rivieren is dit waar.
Boven de grote rivieren is het andermaal kolder.

Citaat:
En voor barmhartigheid voor kwetsbaren, etc. hoeven we er ook niet te zijn (al is dat op de VVD net zo hard van toepassing).
We zijn in dit land gelukkig ten eerste MENS voor de grondwet, de rest is secundair en dat moet echt zo blijven.

?
Ja, ik ben mens en religieus. Dat is geen tegenstelling.
Citaat:
Kan de grondwet aangepast worden? Ja, maar dan ben je duidelijk over ik wil artikel zus naar zo aangepast hebben ipv iets als Gods wil in je partijprogramma zetten.


?
Dat klinkt meteen al naar censuur.

Citaat:
Interview met Van der Staaij in nieuwsuur voor de verkiezingen was voor mij glashelder elke zin van hem af te maken met : "zo lang ik het niet voor het zeggen heb". Ik zie iets meer aan wat er aan zit te komen kijkende naar hoe totaal doorgedraaid de republikeinse partij in de VS inmiddels is en hoe bv Texas niet alleen met abortus beperking/verbod komt, maar via atheisten activisten hoor over hoe het onderwijs verworden is tot soort bijbelklas en dat is de waarheid ongeacht wat de werkelijkheid is.



Aha.
Jij 'ziet hoe het in Amerika gaat', nou, ik ook.

En als je 1 seconde denkt dat de SGP daar aan mee zou werken, zit je er faliekant naast.
Het is beslist niet mijn partij, maar het zijn uiterst gewetensvolle mensen die het niet verdienen om door jou zo neergezet te worden.

Citaat:
En dat doelbewust doen en toegeven dat die leugens opzet zijn, maar we willen dat ze dat leren (ipv bewezen feiten).

oejjjj
Je slaat de bijbel open, eerste hoofdstuk scheppingsverhaal 1 (het lied van de zeven dagen), gevolgd door hoofdstuk twee met scheppingsverhaal twee (met de tuin en die bomen) - en sommige kleingelovigen denken dan 'dat de bijbel zegt hoe het geschapen is' en Darwin ongelijk zou hebben.
... terwijl er volgens mij dus "staat" dat we het niet weten, dus Darwin en opvolgers krijgen alle ruimte en credits.
Citaat:
We zien hoe de boel dichter bij huis in Polen en Hongarije de relikant op gaat en hier zit alles nog te slapen.
... en jij lekker wakker zijn.
Polen was bijvoorbeeld een Sovjet satelliet en is zielsblij weer iets eigens van voor de Sovjets te doen.
Dat hoor ik niet.


Citaat:
Ik ben heel erg voor de vrijheid van religie BEIDE KANTEN OP! En dat betekent dat kerk, moskee, synagoge, tempel, bijbehorende heilige boeken, etc. BUITEN de politiek blijft ipv linksom of rechtsom te proberen om zijn regels en enige waarheid aan iedereen op te leggen



Ja, nu weten we het wel....

Helaas weet jij niet hoe het Nederlandse staatsbestel al eeuwen in elkaar steekt.

Citaat:
Vrijheid van religie betekent ook dat elk heilig boek ten alle tijde ondergeschikt is aan de grondwet PUNT.

...?
En volgens jou bijt dat elkaar, maar dat onderbouw je dus nergens.

Dat je vrolijk zelf een soort van dictatuur invoert, hindert mij.
Niet alleen als gelovige, maar ook als burger heb ik geen behoefte aan dit soort gedram: 'wat de meerderheid besloten heeft staat altijd en overal boven het individuele geweten' - 'waar praten we ook al weer over op 4 mei?'

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 22:32

Tamary, omdat een politieke partij op een andere stroming is gebaseerd dan waar jij het mee eens bent, maakt dat die politieke partij nog niet ongrondwettelijk. Zo werkt de staatsinrichting in Nederland niet. Je mag het niet eens zijn met die partijen, je mag ze ze verwerpelijk vinden, je mag zelfs vinden dat het grondwettelijk moet worden verboden dat er zulke partijen bestaan, maar op dit moment zijn ze zowel volgens de Nederlandse staatsinrichting als volgens de Nederlandse grondwet feitelijk gezien niet ongrondwettelijk.

Trouwens onvoorwaardelijke vrijheden bestaan niet. Op het moment dat je die wel zou hebben, dan zouden verschillende vrijheden met elkaar botsen. Vandaar dat we wetten hebben om die vrijheden te beperken. Dat geldt zelfs voor de grondwet, die beperkt vrijheden en sommige grondwettelijke vrijheden zijn dan ook nog eens strijdig met elkaar. Het gevolg is dan ook dat elke partij op de een of andere manier wel vrijheden wil beperken. En dat mag, partijen hebben het recht om keuzes te maken via die keuzes vrijheden te beperken. En als ze genoeg mensen achter zich krijgen om die beperking uit te gaan voeren, dan kunnen ze dat in een wet vastleggen. Zelfs in de grondwet, alleen moet je in dat geval veel meer moeite doen en die meerderheid voor een langere tijd vast kunnen houden.

Het is echt onzin om te beweren dat die partijen ongrondwettelijk zijn en ik vind het nogal dictatoriaal dat jij denkt te kunnen bepalen op basis van welke visies wel of geen politiek bedreven mag worden.

Cowboy55
Berichten: 8575
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 22:41

De complexere vraag is: stel er komt ooit (weer) een partij die zegt: als wij de macht krijgen schaffen we de parlementaire democratie af. We maken er een dictatuur van. We maken er een theocratie van of een communistisch systeem of een fascistisch systeem. Zonder inbreng van het volk. Moet je zo’n partij toelaten?

De vraag is op dit moment in NL theoretisch, ik heb geen concrete partij of beweging in gedachten.

irmaz

Berichten: 4934
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 22:55

Cowboy55 schreef:
De complexere vraag is: stel er komt ooit (weer) een partij die zegt: als wij de macht krijgen schaffen we de parlementaire democratie af. We maken er een dictatuur van. We maken er een theocratie van of een communistisch systeem of een fascistisch systeem. Zonder inbreng van het volk. Moet je zo’n partij toelaten?

De vraag is op dit moment in NL theoretisch, ik heb geen concrete partij of beweging in gedachten.

De partij die dat wil doen gaat dat niet van te voren zeggen, denk ik zomaar }:0

Cowboy55
Berichten: 8575
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 23:03

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:
De complexere vraag is: stel er komt ooit (weer) een partij die zegt: als wij de macht krijgen schaffen we de parlementaire democratie af. We maken er een dictatuur van. We maken er een theocratie van of een communistisch systeem of een fascistisch systeem. Zonder inbreng van het volk. Moet je zo’n partij toelaten?

De vraag is op dit moment in NL theoretisch, ik heb geen concrete partij of beweging in gedachten.

De partij die dat wil doen gaat dat niet van te voren zeggen, denk ik zomaar }:0


Ik heb bijvoorbeeld de Taliban de woorden Parlementaire Democratie nog niet horen gebruiken. Maar je hebt gelijk, Afghanistan is niet NL. En de NSDAP is geschiedenis en ook niet NL. Zoals gezegd, voor NL is de vraag theoretisch.