Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:57

Mensen die werkelijk geweldloos zijn, zijn dat ook verbaal. Die zul je dergelijke dingen niet alleen niet zien doen, maar ook niet horen zeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:58

_Penotti schreef:
Oh is zwarte piet fictief? Gelukkig, kunnen we er weer gewoon mee door gaan, is het geen slaaf :D

Kunnen fictieve figuren mensen niet kwetsen of bang maken dan?

_Penotti

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:01

Vast wel. Vind een weerwolf best eng of een vampier.
En de heks uit sneeuwwitje ook.
Maar we weten dus allemaal dat het sprookjes zijn en dus niets te maken hebben met de heksenjacht van vroeger. Net zo als zwarte piet niets te maken heeft met het uitbuiten van slaven.
Gewoon een sprookje van vroeger, meer niet.

Mooi opgelost, kunnen we weer verder zonder die akwats.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:05

Karl66 schreef:
Als hij verstandig is, dan neemt hij afstand van KOZP, omdat hij door zijn uitspraken munitie aan de tegenstanders heeft gegeven om de discussie aldoor weer opnieuw naar zijn uitspraken te verleggen. Maar ik heb zo'n idee dat dit niet gaat gebeuren.

Denk dat de tegenstanders dat sowieso wel doen.

Jammer trouwens (algemeen) dat alle uitspraken tegen Akwasi nooit ter sprake komen hier. Prachtig voorbeeld van racisme. En ook hoe aangevallen iedereen zich hier voelt door een uitspraak van Akwasi terwijl hij en zijn gezin met de dood worden bedreigd. Dat lijkt mij veel dreigender voor de samenleving dan wat hij doet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:07

_Penotti schreef:
Vast wel. Vind een weerwolf best eng of een vampier.
En de heks uit sneeuwwitje ook.
Maar we weten dus allemaal dat het sprookjes zijn en dus niets te maken hebben met de heksenjacht van vroeger. Net zo als zwarte piet niets te maken heeft met het uitbuiten van slaven.
Gewoon een sprookje van vroeger, meer niet.

Mooi opgelost, kunnen we weer verder zonder die akwats.

Zo kan je alles afdoen.

Natuurlijk zijn de uiterlijke kenmerken van ZP afkomstig van de slavernij. Of heb jij ook ineens kroeshaar en dikke rode lippen als je door de schoorsteen bent gekropen? :D

Door altijd alles maar af te doen als onzinnig, krijg ik juist steeds meer begrip voor de afschaffing van ZP.
Vooral omdat het juist volwassenen zijn die zo vasthouden aan die tradities. Kinderen maakt het niets uit.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:07

_Penotti schreef:
Oh is zwarte piet fictief? Gelukkig, kunnen we er weer gewoon mee door gaan, is het geen slaaf :D

Ook fictieve personages kunnen racistische karikaturen zijn. Ignorance is bliss.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:13

Danique_G schreef:
Karl66 schreef:
Als hij verstandig is, dan neemt hij afstand van KOZP, omdat hij door zijn uitspraken munitie aan de tegenstanders heeft gegeven om de discussie aldoor weer opnieuw naar zijn uitspraken te verleggen. Maar ik heb zo'n idee dat dit niet gaat gebeuren.

Jammer trouwens (algemeen) dat alle uitspraken tegen Akwasi nooit ter sprake komen hier. Prachtig voorbeeld van racisme. En ook hoe aangevallen iedereen zich hier voelt door een uitspraak van Akwasi terwijl hij en zijn gezin met de dood worden bedreigd. Dat lijkt mij veel dreigender voor de samenleving dan wat hij doet.

Niet alleen Akwasie, maar ook Humberto Tan, Anouk, Doutzen Kroos worden om hun mening bedreigd en vooral uitgescholden.

Ik volg Akwasie al jaren, zijn agressie verbaasde mij toen wel.
Maar dat lijkt me een optelsom van frustratie van jaren.
Ik vond het een domme uitspraak, maar ik voel me totaal niet bedreigd door hem.

Ik vind de agressie van sommige voorstanders van ZP wel zorgwekkend.
Dat je zo veel haat kan hebben om ZP?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:14

Danique_G schreef:
Karl66 schreef:

als Akwasi wit was vind ik het een net zo grote loser. Dus houd toch eens op met die eeuwige racisme kaart trekken!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:20

Danique_G schreef:
Karl66 schreef:

Daar kan en zal hij ook aangifte van gedaan hebben, dit gaat ook veel te ver. Maar je weet dat je met de uitspraken zoals hij deed je je hoofd op het virtuele hakblok legt. Extremisme van beide kanten is absoluut fout , dat je mensen met de dood bedreigt is strafbaar , dus ja, ook Akwasi. Want zwarte piet mag dan een figuratief karakter zijn en ja, ik snap heel goed dat mensen moeite met zwarte Pieten hebben , maar er zijn mensen achter die verkleedpartij die door Akwasi met de dood zijn bedreigd. En er hoeft maar één gek rond te lopen en een iets te karikatuur achtige Piet te ver vind gaan en afknalt voor de ogen van een paar honderd kinderen.
Ik denk dat je je niet moet vergissen in de hoeveelheid idioten er rondlopen.
Betekend dat altijd je mond houden? Nee zeker niet maar graag op een gewone manier.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:23

Popstra schreef:
Danique_G schreef:

als Akwasi wit was vind ik het een net zo grote loser. Dus houd toch eens op met die eeuwige racisme kaart trekken!!

Uh rustig aan .. ik doel op de uitspraken tegen Akwasi ten eerste. Iemand een kanker zwarte noemen is wel degelijk racisme

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:27

Kleine greep uit bedreigingen. Ik denk dat er wel degelijk een probleem is als je kiest om zijn uitspraak uit te lichten constant en dit alleen afdoet met dat het fout is.

Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:29

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:40

Danique_G schreef:
Kleine greep uit bedreigingen. Ik denk dat er wel degelijk een probleem is als je kiest om zijn uitspraak uit te lichten constant en dit alleen afdoet met dat het fout is.

[ [url=m/JRvN7X.jpg]Afbeelding[/url] ]

had Akwasi er niet beter aan gedaan zijn uitspraken wat genuanceerder te brengen,
natuurlijk is er vrijheid van meningsuiting en dat is een groot goed maar je hebt ook een voorbeeldfunctie als bn'er,
dan was de ZP discussie in een rustiger vaarwater gebleven met meer kansen op resultaat

hij heeft nu ontdekt dat geweld niet de oplossing is,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-20 16:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:45

Als hij aangifte doet, worden die gewoon vervolgd. En dat werkt gelukkig ook echt, als je bijvoorbeeld naar de aangifte door Sylvana Simons kijkt.

Maar dat verandert er niks aan dat de discussie over zwarte piet moet gaan, als je wilt dat die verdwijnt. En door die opmerking van hem en die tweets van hem, gaat het dan over hem en niet meer over het onderwerp. En dat is echt zijn eigen schuld, dat hij zichzelf daardoor gediskwalificeerd heeft. Het was stom en daar zou hij zijn consequenties uit moeten trekken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:21

Sinterklaasfeest draait om kinderen. Geen een kind die zwarte Piet associeert met slavernij. En om als gekleurde volwassene je te mengen in een kinderfeest waarbij kinderen lol hebben vind ik triest.
Maar de media stopt hem wel in een slachtofferrol... dus gewoon geen aandacht meer aan schenken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:29

purny schreef:
Sinterklaasfeest draait om kinderen. Geen een kind die zwarte Piet associeert met slavernij.

Maar zo hou je wel clichés in stand. Zelfde verhaal met sprookjes over hulpeloze prinsessen en stoere ridders.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:31

Het is een kinderfeest. En het duurt maar 2 maanden. Is dat nou zo moeilijk om je dan even gereisd te houden?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:31

Het sinterklaasfeest is voorgoed besmet door deze stammenoorlog.
Voor mijn part gebruiken ze dit coronajaar om sinterklaas weer 'n lokaal feest te maken en de kerstman naar voor te schuiven voor een publiek feest met intocht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:39

Als Piet Paulusma bij wijs van spreken het weer verkeerd voorspelt krijgt hij ook doods bedreigingen.
Die krijgt men tegenwoordig bij elke scheet die verkeerd valt via het net.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:40

Popstra schreef:
Als Piet Paulusma bij wijs van spreken het weer verkeerd voorspelt krijgt hij ook doods bedreigingen.

Volgens mij heeft ie er dan een hoop gekregen aangezien hij het vaker mis heeft dan goed

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 16:44

purny schreef:
Sinterklaasfeest draait om kinderen. Geen een kind die zwarte Piet associeert met slavernij.

Een donker kind ziet echt wel dat het een soort karikatuur is hoor. Vooral als deze kinderen dan ook nog eens uitgescholden worden voor zwarte piet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 17:06

Popstra schreef:

Je kan alles wel bagatelliseren, maar die berichten zijn echt vreselijk.

Waarom is het zo moeilijk om dat te beamen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:04

Telpeva schreef:
In dit topic zitten mensen die er meer van begrijpen als ik, kunnen jullie eens meedenken, ik kreeg vandaag een mail met daarin het volgende bericht:
Citaat:
Black-owned bookstores.
This year, we'll spotlight a new Black-owned bookstore with each store email.

Hoe kijken jullie daar naar? Mijn 1e gedachte was namelijk: als we willen dat iedereen gelijk is en gelijk behandeld wordt, waarom dan juist de nadruk leggen op huidskleur, en mensen met een bepaalde kleur expres voortrekken? Dit is toch juist racistisch en discriminerend? Ik ben er niet helemaal over uit wat ik er van moet vinden wanneer een bedrijf aankondigt om expres alleen een bepaalde groep mensen voor te trekken, en of ik mij daarmee wil associëren.

Ik vind het een hele rare ontwikkeling. Andere boekwinkels mogen failliet gaan. Racisme omdraaien is nooit de oplossing om racisme te laten verdwijnen. Of een nieuw soort verzuiling maar dan op basis van huidskleur. Ik vraag me echt heel serieus af of dit wel de kant op gaat die we moeten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:14

Rinske schreef:
purny schreef:

Een donker kind ziet echt wel dat het een soort karikatuur is hoor. Vooral als deze kinderen dan ook nog eens uitgescholden worden voor zwarte piet.

en als je eens wist waarvoor kinderen elkaar allemaal uit maken...

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 18:16

purny schreef:
Het is een kinderfeest. En het duurt maar 2 maanden. Is dat nou zo moeilijk om je dan even gereisd te houden?

Het is maar 2 maanden, waarom kan je die racistische kenmerken dan niet laten vallen?
Is het kroeshaar, rode lippen, grote oorbellen en zwarte huid echt nodig?