En indirect ook misschien weer wel, aangezien de PVV op de geestelijke gezondheidszorg wil bezuinigen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sarabande schreef:Heino schreef:Ik vind je een nare manier van discussiëren hebben.
Ik kom het niet tegen, en vraag jou waar het dan precies staat. Een verwijzing naar het directe onderzoek, niet naar artikelen. Ik wil namelijk weten hoe ze het gemeten hebben, wat er precies onder gehandicapt verstaan wordt etc...
Wat heeft dit met Wilders te maken vraag ik me af, is het een programma punt van hem???
Shadow0 schreef:Hermelientje schreef:Vandaar dat ze het onderzoek laten uitvoeren door mensen die wel weten wat een voorwaardelijke kans is.
Maar de conclusie die gepresenteerd werd (onze kindersterfte is zo uitzonderlijk hoog door de allochtone bevolking) werd getrokken door een leek en niet door het onderzoeksbureau. Of - die link heb ik in elk geval nog niet gezien. Er is wel onderbouwd dat de kindersterfte bij allochtonen hoger is, maar niet in hoeverre dat tot gevolg heeft dat onze statistieken zo afwijken van andere landen.
Hermelientje schreef:Maar de conclusie die gepresenteerd werd (onze kindersterfte is zo uitzonderlijk hoog door de allochtone bevolking) werd getrokken door een leek en niet door het onderzoeksbureau..
Citaat:25% van de sterfgevallen tijdens en net na de geboorte betrof aantoonbare medische missers.
Hermelientje schreef:Er blijkt hier toch wel duidelijk dat niet alle mensen weten hoe ze met statistiek en bevindingen van onderzoeken om moeten gaan. Verder worden wetenschappelijke conclusies in de pers niet altijd goed weergegeven, journalisten zijn meestal geen wetenschappers. Het is altijd beter om het onderzoek zelf te lezen. En dan is er natuurlijk ook nog eens heel veel wetenschappelijk onderzoek dat die naam eigenlijk niet verdient.
Electra63 schreef:Sarabande, het is een oud artikel denk ik, kijk maar naar de data van de reacties: 20-09-2009 en 18-03-2010.
NRC schreef:De hogere babysterfte in Turkse en Marokkaanse families in Nederland is deels te verklaren door bloedverwantschap tussen de moeder en de vader.
Citaat:Trouwen met een familielid is in Turkse kringen heel gewoon; van oudsher was dat in Turkije zo, en nu in Nederland is dat niet anders. Tegelijk dragen die familiehuwelijken bij aan, in verhouding, een groot aantal kinderen met handicaps. In de Amsterdamse regio is 65 procent van alle gehandicapte kinderen allochtoon, aldus het Migranten Platform Gehandicapten. Dat is meer dan je zou verwachten, want van alle basisschoolkinderen in Amsterdam is slechts de helft allochtoon.
KiWiKo schreef:percentage is percentage electra......... dan is er ook rekening gehouden met de samenstelling
Citaat:Prof.dr. Martina Cornel van de VU, de eerste hoogleraar community genetics in Nederland, waakt graag voor rampverhalen. ,,Allochtonen komen zelden in de spreekkamer van een klinisch geneticus. Maar als ze zouden komen, zou je moeten zeggen: iederéén loopt ongeveer 2 procent kans op een gehandicapt kind. Trouw je binnen de familie, dan neemt dat risico toe tot ongeveer 4 procent. We hebben het in elk geval dus niet over bijzonder grote risico's.'' Cornel is er allerminst van overtuigd dat Turkse en Marokkaanse Nederlanders werkelijk vaker kinderen met handicaps krijgen dan Nederlanders, en dat die verband houden met endogene huwelijken: ,,Het cijfermateriaal dat daarover is, is voorlopig nog niet stevig genoeg om er zware conclusies aan te verbinden. Dat hangt ook samen met de privacy-regels: naar etniciteit, en naar familieverhoudingen, wordt niet gevraagd.''
Electra63 schreef:Ik denk dat er in bijv. Urk (noem maar wat) geen of weinig kinderen van buitenlandse afkomst zijn met een handicap, want er zijn al niet veel kinderen van buitenlandse afkomst.
Shadow0 schreef:KiWiKo schreef:percentage is percentage electra......... dan is er ook rekening gehouden met de samenstelling
Eh... nee, dat is volslagen onzin. Percentage betekent gewoon 'van de honderd'. In dit geval ging het erover hoeveel kinderen er van een groep van 100 kinderen in het speciaal onderwijs allochtoon zijn. Het zegt niets, helemaal NIETS over hoe de samenstelling van een willekeurige groep leerlingen is in het reguliere onderwijs.
Hermelientje schreef:@janesmith
Bedankt dat je de link nog een keer hebt geplaatst.
Wat je wel moet blijven bedenken is dat "bijdragen aan" niet hetzelfde is als "de enige oorzaak zijn van".
Ik heb een paar jaar geleden gelezen dat allochtone kinderen in Amsterdam ook veel vaker slachtoffer zijn van verkeersongevallen dan autochtone kinderen, dat draagt ongetwijfeld ook bij aan zo'n verhoging.
Maar als je op basis van de bevolking zou verwachten dat het 50% is en het is 65% dan is dat inderdaad significant hoger. Het is dus absoluut nuttig om te kijken wat de oorzaken zijn, dan kun je er mischien iets aan doen.
Ik dacht eerlijk gezegd dat zo'n verbod op neef/nichthuwelijken al bekeken was door de vorige minister van volksgezondheid en dat hij toen vond wat ook Karl al aangaf dat het slechts een lichte verhoging van de kans op erfelijke ziektes gaf.
KiWiKo schreef:dan kan je daar een hele leuke procentuele uitkomst aan geven zegmaar!!