Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:10

Sachertorte schreef:
Als men keer op keer beloftes doet Gnome en er keer op keer niet nagekomen wordt wat de overheid zegt te gaan doen. Waarom zou het deze keer dan wel zo zijn. Daar komt nog eens bij dat de heer Erdmans niet eens bereid is om met deze mensen te gaan spreken.

maar dat is toch gewoon hoe de overheid werkt. Loze beloftes doen en verder doormodderen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:11

Dat klopt Juval, er zijn meer mensen die zich zo voelen. Maar maakt dat de situatie in Groningen dan minder belangrijk of kan je die rechtvaardigen met jouw opmerking. Laat hem (als het zover komt) eens spreken met de mensen aldaar.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:12

juval schreef:
Sachertorte schreef:
Als men keer op keer beloftes doet Gnome en er keer op keer niet nagekomen wordt wat de overheid zegt te gaan doen. Waarom zou het deze keer dan wel zo zijn. Daar komt nog eens bij dat de heer Erdmans niet eens bereid is om met deze mensen te gaan spreken.

maar dat is toch gewoon hoe de overheid werkt. Loze beloftes doen en verder doormodderen.

Ja zo werkt het helaas.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:13

daar ben ik zeker voor. Politici van alle partijen zouden zich veel meer moeten inleven in wat er echt in het land gebeurd, dus ook in de provincies ver weg van Den Haag.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:14

Sachertorte schreef:
Dat klopt Juval, er zijn meer mensen die zich zo voelen. Maar maakt dat de situatie in Groningen dan minder belangrijk of kan je die rechtvaardigen met jouw opmerking. Laat hem (als het zover komt) eens spreken met de mensen aldaar.

Maakt het niet minder belangrijk maar vraag me wel af waarom de verontwaardiging alleen naar Eerdmans is die onder goede voorwaarden weer zou willen boren en niet naar mensen die in Moerdijk moeten wijken. Daar is behalve Wilders volgens mij helemaal niemand geweest. Is toch ook niet best dan?

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:14

juval schreef:
daar ben ik zeker voor. Politici van alle partijen zouden zich veel meer moeten inleven in wat er echt in het land gebeurd, dus ook in de provincies ver weg van Den Haag.

En dat is vaak het probleem inderdaad: het is 'ver weg' van Den-Haag, dus we zien het niet met eigen ogen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:15

juval schreef:

Vraag me wel af of ze er dan ook echt iets mee doen verder. Je zou zeggen, als ze goed zijn wel maar ik denk dat je het nooit zo zal voelen als het niet dag in dag uit je eigen realiteit is.

Beetje hetzelfde idee met al het leed dat gaande is in het buitenland. Ons leven draait ook gewoon door.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:15

Gnome schreef:
Sachertorte schreef:

Maakt het niet minder belangrijk maar vraag me wel af waarom de verontwaardiging alleen naar Eerdmans is die onder goede voorwaarden weer zou willen boren en niet naar mensen die in Moerdijk moeten wijken. Daar is behalve Wilders volgens mij helemaal niemand geweest. Is toch ook niet best dan?

BBB is er ook geweest in ieder geval

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:16

Gnome schreef:
Sachertorte schreef:

Dat is ook niet best nee.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:16

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:17

Gnome schreef:
_San87_ schreef:
Nederland heeft het wat betreft dat gas sowieso heel erg verkeerd aangepakt. Zowel naar de Groningers toe, als naar de rest van Nederland. Zelf duur gas inkopen, en het gas uit Groningen voor een appel en een ei verkopen.

Ik ben niet tegen het opnieuw boren in Groningen, maar dan moet er wel een noodsituatie zijn.

Helemaal eens. Maar volgens mij zijn wij sowieso compleet incapabel als het gaat om compenseren. Toeslagen, Groningen, Limburg.. Allemaal schandalig.

Ja, helaas wel. Het duurt door bureaucratie allemaal ongelooflijk lang. Zo ook het repareren, slopen en nieuw bouwen van de huizen in Groningen. En dat is mega stressvol en frustrerend.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:18

Ja terwijl er volgens mij een heel mooi fonds daarvoor opgericht is. Zonde

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:18

Gnome schreef:
juval schreef:

Vraag me wel af of ze er dan ook echt iets mee doen verder. Je zou zeggen, als ze goed zijn wel maar ik denk dat je het nooit zo zal voelen als het niet dag in dag uit je eigen realiteit is.

Beetje hetzelfde idee met al het leed dat gaande is in het buitenland. Ons leven draait ook gewoon door.

Het is ook niet mijn realiteit, maar iedereen weet intussen wel wat daar gebeurt. En ons leven draait nu nog 'gewoon' door maar voor hoe lang nog? De situatie in de wereld is zeer instabiel. We zullen het gaan meemaken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:21

Gnome schreef:
Ja terwijl er volgens mij een heel mooi fonds daarvoor opgericht is. Zonde

Klopt. En er wordt ook aan schade beoordelingen, reparatie en herstel gewerkt. Alleen gaat het om meerdere redenen traag/trager dan je zou willen (niet alleen bureaucratie, maar ook gebrek aan mensen die kunnen bouwen en restaureren, en mensen die de boel lopen te flessen en achterstallig onderhoud of zelf veroorzaakte schade proberen te claimen als schade door aardbevingen door gaswinning).

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:21

Helemaal eens maar juist door die dreiging snap ik wel dat sommige partijen de deur naar ons eigen gas dus niet definitief dicht willen gooien. Je weet maar nooit.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:22

Gnome schreef:
Helemaal eens maar juist door die dreiging snap ik wel dat sommige partijen de deur naar ons eigen gas dus niet definitief dicht willen gooien. Je weet maar nooit.

Voor noodsituaties idd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:22

Gnome schreef:

En ik vind dat ook heel logisch, eigenlijk. En sta daar ook achter.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:25

Nou zijn we het daar unaniem over eens :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:26

Ik vond Wilders er trouwens echt niet goed uit zien. Bij de verkiezingen al niet maar nu ook niet. Echt weer heel boos en zuur. Vreselijk moe lijkt ie ook. Vond Jette er echt heel goed op reageren met dat Wilders precies doet wat mensen zat zijn aan de politiek. Alleen maar zeiken op elkaar, ruzie maken.. Deed ie goed.

Wilders kon er alleen maar op reageren dat Jette lekker blij staat te doen. Vind Jette echt ontzettend verfrissend.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:28

Gnome schreef:
Tja waarom betaal ik mee aan toeslagen, vruchtbaarheidsbehandelingen.. Weet ik veel wat allemaal waar ik geen gebruik van maak? Zo zit ons stelsel toch gewoon in elkaar.

Hoe zou die 11 miljard dan nu precies bij jou terecht komen als lastenverlichting? Volgens mij zit een starter nu rond de 2 ton ofzo dat ze gemiddeld kunnen lenen en de gemiddelde woning meer dan 4 ton om te kopen. Ik zie de waarde niet ineens gaan zakken met 2 ton doordat we de HRA eraf halen.

Vind je dat echt een vergelijking? Waarom moet jij wel subsidie krijgen om een huis te kopen en kan ik alleen maar betalen?

Toeslagen zijn er voor mensen die het wat minder hebben, daar betaal ik graag voor, niet voor mensen die geld hebben om een huis te kopen.

Het hele idee is om de inkomstenbelasting naar beneden te krijgen en dat te betalen uit het potje van de HRA. Dus iedereen gaat er dan op vooruit. Een stuk eerlijker!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:30

Benzz schreef:
Gnome schreef:
Tja waarom betaal ik mee aan toeslagen, vruchtbaarheidsbehandelingen.. Weet ik veel wat allemaal waar ik geen gebruik van maak? Zo zit ons stelsel toch gewoon in elkaar.

Hoe zou die 11 miljard dan nu precies bij jou terecht komen als lastenverlichting? Volgens mij zit een starter nu rond de 2 ton ofzo dat ze gemiddeld kunnen lenen en de gemiddelde woning meer dan 4 ton om te kopen. Ik zie de waarde niet ineens gaan zakken met 2 ton doordat we de HRA eraf halen.

Vind je dat echt een vergelijking? Waarom moet jij wel subsidie krijgen om een huis te kopen en kan ik alleen maar betalen?

Toeslagen zijn er voor mensen die het wat minder hebben, daar betaal ik graag voor, niet voor mensen die geld hebben om een huis te kopen.

Het hele idee is om de inkomstenbelasting naar beneden te krijgen en dat te betalen uit het potje van de HRA. Dus iedereen gaat er dan op vooruit. Een stuk eerlijker!

Er zijn toch juist veel mensen die nu dankzij de HRA een huis kunnen kopen omdat de netto lasten lager worden? Net als met een toeslag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:32

Moeten mensen die huizen kopen dan ook nog overdrachtsbelasting betalen eigenlijk?
En ik betaal ook voor huursubsidie denk? En kinderbijslag ook?

Gaat die huizenprijs echt zakken als de hra (die huizen ooit betaalbaarder maakte) eraf gaat, gaan ze dan subsidies invoeren of hoe zou dat moeten werken? Waar gaat dat geld dan heen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 09:34

Cer schreef:
Moeten mensen die huizen kopen dan ook nog overdrachtsbelasting betalen eigenlijk?

Gaat die huizenprijs echt zakken als de hra (die huizen ooit betaalbaarder maakte) eraf gaat, gaan ze dan subsidies invoeren of hoe zou dat moeten werken? Waar gaat dat geld dan heen?

Ja, vanaf een bepaalde leeftijd, ik geloof 32 of zo, betaal je overdrachtsbelasting.

juval

Vroeger had je premie (a en b) woningen, misschien wordt dat terug ingevoerd.

Citaat:
Een premie A woning (of premiekoop-A) was een Nederlandse subsidieregeling uit de jaren ’80 en ’90, waarbij de overheid starters met een lager inkomen een jaarlijkse, inkomensafhankelijke premie gaf om een specifiek gebouwde, betaalbare nieuwbouwwoning te kopen, bedoeld om de toegang tot de koopmarkt te vergemakkelijken, en die regeling wordt momenteel opnieuw onderzocht door de overheid.

Gnome

Cer schreef:

Precies.. Ik zie het ook niet vliegen dus ben benieuwd hoe ze die afbouw dan gaan compenseren. Kunt wel zeggen dat de IB naar beneden gaat maar ik weet nu al dat de hogere inkomens daar natuurlijk amper tot niks van gaan merken dus dan worden we dubbel geraakt daar.