Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:57

juval schreef:
_San87_ schreef:

Ja, dat lees ik ook en dat kan ik prima volgen. Alles valt of staat met vraag en aanbod.

Maar er staat niks over goedkoop buitenlands voedsel dat we dan maar eten? We eten, volgens mij, in Nederland over het algemeen gewoon Nederlands gekweekte groenten, alleen niet biologisch omdat dat te duur is, niet gepromoot wordt, niet interessant is. Wat ik ook prima kan snappen.

kijk je wel eens op verpakkingen van groente?
In de supermarkten liggen toch wel heel vaak groentes uit het buitenland, afrikaanse landen, zuid europese, Turkije of Israel.. Het is maar net waar de supermarkten het goedkoopste kunnen inkopen.

Ja, de groente in mijn koelkast komt uit Nederland volgens de verpakking. Mijn fruit ook, behalve de bananen, die dan weer niet.

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 12:58

Maar een mandarijntje uit Spanje kan wel duurzamer zijn dan een kasproduct uit Nederland. Dat blijft krom. :P

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:00

Als je alleen Nederlandse groenten\fruit zou willen dan krijg je een veel beperkter aanbod.Mogelijk is dat wel als je bereid bent te eten wat de Nederlandse seizoenen bieden.Omdat we ook nog kassen hebben zou er toch een behoorlijk aanbod zijn. Maar sommige vruchten bijv. kan nooit uit Nederland. Ananas etc. Bij een biologisch-dynamische voedingswijze eet je alleen wat in je eigen omgeving groeit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:01

MarlindeRooz schreef:
Maar een mandarijntje uit Spanje kan wel duurzamer zijn dan een kasproduct uit Nederland. Dat blijft krom. :P

Op zich is dat niet raar? Mandarijnen vinden het Spaanse klimaat fijner :P.

Ik denk ook niet dat het erg is om te importeren en te exporteren. Het moet alleen wel in verhouding zijn. En ik vraag me af of het gevolg (stikstofslot, overschot aan mest, enorme hoeveelheden pesticiden en gezondheidsproblemen als gevolg) nog in relatie staat tot wat het oplevert.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:01

anjali schreef:
Als je alleen Nederlandse groenten\fruit zou willen dan krijg je een veel beperkter aanbod.Mogelijk is dat wel als je bereid bent te eten wat de Nederlandse seizoenen bieden.Omdat we ook nog kassen hebben zou er toch een behoorlijk aanbod zijn. Maar sommige vruchten bijv. kan nooit uit Nederland. Ananas etc. Bij een biologisch-dynamische voedingswijze eet je alleen wat in je eigen omgeving groeit.

Je kan prima lokale groente en fruit eten en af en toe eens een exotisch uitstapje. Of in de winter fruit en groente uit de diepvries / weck / pot eten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:25

Per week worden er 15000 kalveren ( gemiddeld) ingevoerd, die worden hier een aantal maanden vetgemest en weer uitgevoerd. Mooi dat er nieuwe regels komen dat ze straks 28 dagen oud moeten zijn om vervoerd te worden.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:27

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:37

Cer schreef:
prompter schreef:
Het exporteren van vleeskalveren die we zelf niet eten en wel de mest ervan als overschot houden vind ik niet iets om trots op te zijn.

maar als het hier gefokt wordt? maakt het dan uit of je het vlees exporteert of het kalf?
qua dierenwelzijn zou ik voor het vlees exporteren zijn, maar dan heb je evengoed de mest

Moeten de afnemers dan zelf de kalveren gaan fokken en slachten? Of ergens anders vandaan halen?

Ik denk ook dat het anders moet, maar ik vind sommige oplossingen (gewoon niet meer doen) soms wat simpel, ik denk niet dat het zo werkt?

Citaat:
Ik zie meer in extensiveren en om het plaatje financieel rond te krijgen diversificeren van het aanbod van agrariërs. Dus landschapsbeheerder waar zij voor betaald worden, in combinatie met agrotoerisme.
Echt een proceswijziging dus. Zijn er partijen die hiermee bezig zijn?
Een vrij logge jarenlange gang van zaken wijzigen zal wat voeten in aarde hebben, maar men moet ergens beginnen

Is dat dan wel of niet met export erbij?

Helaas mest de Nederlandse kalversector niet alleen in Nederland geboren kalfjes af, maar worden kalfjes vanaf 14 dagen leeftijd uit veel Europese lidstaten geïmporteerd.
Ik ben legio Ierse kalveren tegengekomen op Nederlandse bedrijven.
Als je het dan over dierenwelzijn hebt, kun je erover discussiëren of die kalfjes met zo'n lange reis inclusief 1 of meerdere boot overtochten hier wel beter af zijn.

Bron is eigen waarneming, ik werk in die sector en bezoek zeer regelmatig kalvermesterijen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 13:57

Marije_jiplover schreef:
Helaas mest de Nederlandse kalversector niet alleen in Nederland geboren kalfjes af, maar worden kalfjes vanaf 14 dagen leeftijd uit veel Europese lidstaten geïmporteerd.
Ik ben legio Ierse kalveren tegengekomen op Nederlandse bedrijven.
Als je het dan over dierenwelzijn hebt, kun je erover discussiëren of die kalfjes met zo'n lange reis inclusief 1 of meerdere boot overtochten hier wel beter af zijn.

In verband met dierenwelzijn zeg ik volgens mij dat ik tegen transporten ben

Dus doorvoer van levende have lijkt mij sowieso onwenselijk.

maar voor wat hier geboren wordt, wat doen we daarmee? moet dat ook ergens anders heen?
En moeten andere landen zelf in dat voedsel voorzien? En wat gebeurt er als door omstandigheden wijzelf een slechte oogst hebben, gaan we onszelf afhankelijk maken?
Ik heb daar eigenlijk al maanden geen helder beeld bij, hoe die verandering er dan uit zou moeten zien?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 18:32

Jildau schreef:
Nee ik ben ook geen fan van Wilders maar aangezien hij 26 zetels heeft gehaald net als D66, vind ik het wel lastig met uitsluiten... Maar ik snap uitsluiting wel als je op belangrijke punten echt lijnrecht tegenover elkaar staat. Neem bijvoorbeeld een BBB die er voor de boeren is en daar campagne op richt, en een GLPvdA die de veestapel wil halveren en eigenlijk van de boeren af wil en ze gedwongen wil uitkopen. Dan kan een BBB daar toch niet mee gaan samenwerken zonder dat de achterban het gevoel krijgt enorm in de steek gelaten te worden? Tenzij GLPvdA dat punt even laat voor wat het is tijdens deze regeerperiode. Even als voorbeeld want ik weet deze twee partijen samen nu niet aan de orde zijn.

Kijk. En daarom ben ik het dus niet eens met hoe de BBB word weggezet, want die laten door heel Nederland zien dat ze willen samenwerken. Met de PVV en NSC liepen zij niet weg.

BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en CDA vormen samen de coalitie in Zuid Holland.

In de plannen staan dingen waar ik niet vrolijk van word, omdat ik dan dus GL terug zie. Maar dat hoort bij compromissen sluiten.

Ik snap daarin niet dat de BBB niet meer stemmen heeft, want zij laten echt zien te kunnen samenwerken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 18:43

De rest ook gelezen. Een van de de onderdelen van de coalitie in Zuid Holland waar ik niet blij mee ben is dat er vele hectaren vogelgebieden bij komen. Ze voeren een extra bescherming categorie in. Dat betekend dus dat je soms mag transformeren( echt wat mag uitbreiden in je bouwblok) maar in de 2 andere groepen alleen nog maar mag inpassen.

Funest voor dierenwelzijn, voor vernieuwing van agrarische bedrijven, voor extensivering. En wat maakt het voor de weidevogels uit als er op iets wat toch al een bebouwd erf is een grotere schuur komt: niks.

Leg dan regels op voor andere weidebeheer, voor inrichting van weilanden op een andere manier.

Dit, is naar mijn mening, gewoon boeren wegpesten. Zo kunnen bedrijven niet verbeteren en moeten ze uiteindelijk stoppen. De natuur schiet hier geen reet mee op.

En het gaat niet om 2 hectare he. Echt, WTF.

Want we hebben nog niet geleerd van het statussen geven aan gebieden en dat je dan straks weer EU regels krijgt en met dat gebied niks meer kan ook :+

Afbeelding

Bron, ter inzage legging provincie Zuid Holland( zie hun website) . Ik hoop dat er veel mensen reageren en dat de plannen nog wijzigen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 18:45

ruitje schreef:
Kijk. En daarom ben ik het dus niet eens met hoe de BBB word weggezet, want die laten door heel Nederland zien dat ze willen samenwerken. Met de PVV en NSC liepen zij niet weg.

BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en CDA vormen samen de coalitie in Zuid Holland.

In de plannen staan dingen waar ik niet vrolijk van word, omdat ik dan dus GL terug zie. Maar dat hoort bij compromissen sluiten.

Ik snap daarin niet dat de BBB niet meer stemmen heeft, want zij laten echt zien te kunnen samenwerken.

BBB heeft volgens mij stemmen verloren omdat ze hun oorspronkelijke belang - opkomen voor de boeren - veel te weinig in de campagne hebben gebruikt en vol op migratie zijn gaan zitten. Ze hebben hun sterke punt ingeruild voor een sterk punt van de PVV, en de PVV kiezer stapte veel minder over naar BBB dan ze kennelijk gehoopt hebben.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:30

Exitium schreef:
BigOne schreef:
Goh, al die buitenlanders die hier wonen en werken en onze taal spreken hebben wel een groot voordeel boven alleen Nederlands sprekende Nederlanders ;
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wi ... ~b2e84c44/

Ach, vrijwel iedere Nederlander spreekt meerdere talen.

Welke dan? Bedoel je het steenkolen engels waaraan je elke Nederlander in het buitenland kan herkennen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:40

Madiba schreef:
Welke dan? Bedoel je het steenkolen engels waaraan je elke Nederlander in het buitenland kan herkennen?

Hoeveel talen spreekt een gemiddelde Engelse dan?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:44

Het gaat erom dat je je verstaanbaar kunt maken en ik denk dat 90% van de Nederlanders zich prima zou redden in een Engelstalig land.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:46

Ik vind het behoorlijk arrogant om te stellen dat Nederlanders zoveel talen spreken terwijl ze het engels, toch wereldtaal nummer één, nog niet eens fatsoenlijk beheersen. Rutte wordt wereldwijd uitgelachen om z'n uitspraak. En dan heb ik het nog niet over het gestamel van Nederlanders als ze in Frankrijk op vakantie zijn

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:48

Nogmaals, het gaat erom dat je je verstaanbaar kunt maken, niet hoe perfect je uitspraak is.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:50

Dat vind jij, bij mij ligt de benchmark iets hoger dan dat, maar dit is maar een zijspoor dus ga er niet verder op in

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:53

Madiba schreef:
Ik vind het behoorlijk arrogant om te stellen dat Nederlanders zoveel talen spreken terwijl ze het engels, toch wereldtaal nummer één, nog niet eens fatsoenlijk beheersen. Rutte wordt wereldwijd uitgelachen om z'n uitspraak. En dan heb ik het nog niet over het gestamel van Nederlanders als ze in Frankrijk op vakantie zijn

Met z’n uitspraak is hij toch wel mooi even de baas van de NAVO. Gênant zeg.

Een taal beheersen betekent niet accentloos zijn. Dat zegt niks over je grammatica. Of spreken Ieren ook geen Engels?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:55

Ik denk dat we het er in elk geval over eens kunnen zijn dat Nederlanders zich meestal prima kunnen redden in het buitenland.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:57

Saga schreef:
Ik denk dat we het er in elk geval over eens kunnen zijn dat Nederlanders zich meestal prima kunnen redden in het buitenland.

Beter dan de gemiddelde toerist die in Nederland / Amsterdam rondloopt. Die spreken vaak geen woord Nederlands. :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 22:58

Madiba schreef:

Je realiseert je dat wij Nederlanders qua meertaligheid echt behoorlijk goed zijn, vergeleken met andere landen? Dat ondanks onze uitspraak er toch een behoorlijk groot deel van de bevolking zich verstaanbaar kan maken?

Het is gewoon een feit dat wij veel talen spreken, daar is niks arrogants aan.
https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutc ... ual-europe

En blijkbaar zijn we de beste non-native Engels sprekers in de wereld.

https://investinholland.com/news/the-ne ... s-in-2024/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 23:40

Och, accentloos Engels ? Was eens in Engeland aan de praat met een Amerikaan , die wou niet geloven dat ik Nederlandse was. En dat is 45 jr geleden dus denk dat het met Engels wel goed zit .

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 23:47

Hier al vaker aangezien voor een Amerikaan, in zowel Ierland als Engeland. In Ierland zat ik een paar dagen met dezelfde mensen in een B&B, die kwamen er op de laatste dag bij het ontbijt achter toen ze vroegen waar in de VS ik vandaan kwam :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 00:03

Heb je Rutte wel eens engels horen praten? Toch is ie baas van de NAVO…