Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:59

Het probleem is ook dat er niet betaalbaar klein is, in ieder geval niet in mijn woonplaats. Zowel mijn moeder als ik houden een appartement bezet waar ook een gezin met 1 (mijn appartement, private sector)of 2 kinderen (mijn moeder, sociale huur)zou kunnen wonen. Maar er is gewoon niets kleiners hier.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 22:58

nps schreef:
996981 schreef:
Ik denk dat we in Nederland inderdaad behoorlijk verwend zijn. Ook als het op huisvesting aankomt :j

We schijnen ook het grootst te wonen van Europa, zie oa https://www.ruimteenwonen.nl/artikelen/ ... 045m2%20is. We hebben per inwoner het grootste oppervlakte aan vierkante meters. En ja, we wonen veel vaker alleen.

Ze hebben het over 65m2 per persoon in Nederland en zo'n 45m2 in duitsland en andere delen van Europa. Maar in België is dat 100m2 (5 jaar geleden nog 130m2) dan is het woonoppervlakte in Nederland toch niet zo groot en zeker niet het grootste. :)

https://domodus.be/actueel/hoe-groot-moet-een-woning-zijn/#:~:text=De%20gemiddelde%20Belg%20leeft%20vandaag,jaar%20geleden%20rond%20160m2%20schommelde.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:02

Oh klopt helemaal, thanks! Dan alsnog wonen we in Europese context relatief groot in Nederland.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:27

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:27

het is ook maar een getal, mijn dochter heeft een prima appartement van 42m2. Daar heeft ze woonkamer, slaapkamer, keuken en bijkeuken (en nog een leuk stukje buiten). Ruimte genoeg voor een eenpersoonshuishouden, met 2 zou ook nog prima kunnen denk ik.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:32

juval schreef:
het is ook maar een getal, mijn dochter heeft een prima appartement van 42m2. Daar heeft ze woonkamer, slaapkamer, keuken en bijkeuken (en nog een leuk stukje buiten). Ruimte genoeg voor een eenpersoonshuishouden, met 2 zou ook nog prima kunnen denk ik.

Klopt helemaal hoor! Ook reuze fijn dat jouw dochter inmiddels een fijn plekje voor zichzelf heeft. Dat lukt lang niet iedereen! Veel mensen zouden ook best een beetje kleiner willen wonen maar vaak is er gewoon geen (betaalbaar) alternatief te vinden.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:05

juval schreef:

Ik heb jaren op 40m2 gewoond en ja, het kan. Maar om te zeggen dat het ruimte genoeg is.. hangt een beetje af van je definitie van genoeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:41

Het kan, reden dat woonplekken wat kleiner worden lijkt me logisch . Inmiddels zijn er dik 3,5 miljoen alleen wonenden. Dat waren er 20 jr of zo geleden 1,5 miljoen . En gezinnen worden kleiner.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:32

Het is sowieso lastig te berekenen: de kleinste studios zijn echt klein, maar de dure huizen zijn heel groot en ook daar komen steeds minder mensen in te wonen. (Maar ik denk niet dat de suggestie om elke villa op te knippen in kleinere woningen goed zal vallen.)

Maar dat vertekent het beeld, want zo blijft het gemiddelde per persoon hoog, alleen heb je daar niets aan als je zelf op 25 vierkante meter woont.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 17:22

Qerty schreef:
juval schreef:

Ik heb jaren op 40m2 gewoond en ja, het kan. Maar om te zeggen dat het ruimte genoeg is.. hangt een beetje af van je definitie van genoeg.

In mijn eentje kan ik prima op 40m2 wonen maar met een partner echt niet. Ongeacht wie de partner is. Dus wij wonen heel bewust met 2 in een ruime 2-onder-1 kap woning. Koop overigens.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:45

BigOne schreef:
Het kan, reden dat woonplekken wat kleiner worden lijkt me logisch . Inmiddels zijn er dik 3,5 miljoen alleen wonenden. Dat waren er 20 jr of zo geleden 1,5 miljoen . En gezinnen worden kleiner.

En hoeveel opslagruimte heeft een mens tegenwoordig nog nodig? Geen aparte tv, fotocamera, zaklamp, rekenmachine of telefoon. Geen dozen met cd's, foto's of boeken. Tegenwoordig kan alles op 1 apparaat. Als ze nu ook de opslag van kleding en voedsel nog digitaal kunnen krijgen, heb je per persoon aan 2m2 genoeg! :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:00

journee schreef:
BigOne schreef:

En hoeveel opslagruimte heeft een mens tegenwoordig nog nodig? Geen aparte tv, fotocamera, zaklamp, rekenmachine of telefoon. Geen dozen met cd's, foto's of boeken. Tegenwoordig kan alles op 1 apparaat. Als ze nu ook de opslag van kleding en voedsel nog digitaal kunnen krijgen, heb je per persoon aan 2m2 genoeg! :+

Zoveel als je hebt vul je ook, zeggen ze toch altijd :))

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:10

ik zou best graag wat kleiner wonen eerlijk gezegd. Inderdaad, hoe meer ruimte hoe meer troep. Het moet allemaal bijgehouden en schoongemaakt worden. Ik droom wel eens van een fijne gelijksvloerse woning met een klein tuintje. Zoiets als mijn dochter dus haha.. wie weet ooit.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 19:58

Dat zegt men inderdaad maar daar heb ik geen last van. Ik heb echt een systeem zodat er juist niet steeds meer is en alles vol staat.

Journee, dat ligt er maar aan. Ik heb toch echt een goed gevulde boekenkast en er komt nog steeds bij bijvoorbeeld. Of zoiets voor jou, dus alles op 1 apparaat, als persoon geldt hangt dus ook af van je voorkeur of hobby’s.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:19

In die zin is China een voorbeeld, daar wonen mensen soms in een kast en dat gaat ook :+

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:25

Lughnassadh schreef:
Dat zegt men inderdaad maar daar heb ik geen last van. Ik heb echt een systeem zodat er juist niet steeds meer is en alles vol staat.

Journee, dat ligt er maar aan. Ik heb toch echt een goed gevulde boekenkast en er komt nog steeds bij bijvoorbeeld. Of zoiets voor jou, dus alles op 1 apparaat, als persoon geldt hangt dus ook af van je voorkeur of hobby’s.

Dat klopt. Maar het was ook vooral als grapje bedoelt, vandaar de :+ smiley. :)

Alhoewel ik verwacht dat de jonge generatie echt minder snel boeken, spullen of cd's zal verzamelen. Die kijken je meewarig aan als je geen Spotify of E-reader gebruikt. :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:28

ruitje schreef:
In die zin is China een voorbeeld, daar wonen mensen soms in een kast en dat gaat ook :+

En bijzonder dat in Nederland juist weer het tegenovergestelde wordt bedoeld als mensen in een kast van een huis wonen. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:34

ruitje schreef:

Met wat bijwerkingen zoals meer depressie en suicidaliteit...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:52

Er zijn daar helaas iets meer redenen om zelfmoord te willen plegen dan een klein huis :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:54

Leefomstandigheden zijn daar een grote oorzaak van. Leven in een kast is niet gezond.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:34

Doen mensen hier nog aan het lezen van deze smiley :+ of moet ik letterlijk gaan zeggen dat iets als grapje bedoeld is :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 23:52

journee schreef:
ruitje schreef:

En bijzonder dat in Nederland juist weer het tegenovergestelde wordt bedoeld als mensen in een kast van een huis wonen. :D

Zucht, dat was me even ontgaan :D (gelukkig weet ik van mezelf waarom ;) )

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 23:53

ruitje schreef:
Doen mensen hier nog aan het lezen van deze smiley :+ of moet ik letterlijk gaan zeggen dat iets als grapje bedoeld is :D

In mijn geval moet dat er inderdaad soms bij alleen ik heb niet de verwachting of wens dat iedereen daar aan denkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:52

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 08:54

Kritische blik van de jongerenpartijen:
Jongerenpartijen VVD en NSC geven kabinet onvoldoende: 'Verwijder Twitter' - https://nos.nl/l/2558643

Het gebrek aan visie van de coalitie en dwarsliggen van de PVV wordt gehekeld.