Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:31

Journee, het wrange is dat dit in aardig wat landen al zo is. En die kant moeten wij niet op!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:47

BigOne schreef:
Journee, het wrange is dat dit in aardig wat landen al zo is. En die kant moeten wij niet op!

Helemaal mee eens, het lijkt mij ook geen goed plan! :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:10

irmaz schreef:
Avalanche schreef:
Ik zie het anders. Een standpunt innemen tegen misinformatie lijkt me niet zo verkeerd. Evenals wetenschappelijk correcte informatie geven op scholen schepping vs. evolutie lijkt me een goed ding.
En zeker als er onafhankelijk op feitelijk correcte informatie gecheckt wordt lijkt me dat een goed ding. Ik vind het volstrekt redelijk.

Maar niet in een verkiezingsprogramma :)*
Dat zou betekenen dat er iedere keer wanneer er nieuwe verkiezingen zijn geweest het hele curriculum kan worden herzien, want wie zijn die deskundigen die in de commissie plaats mogen nemen? Let op: In het land der blinden is eenoog koning.
Wanneer verspreid je een eigen ideologie? Wie bepaald dat? Is jouw mening een ideologie? Zijn ouders en leerlingen in staat om het onderscheid te maken?

Leerlingen en ouders niet, een onafhankelijke partij wel. En dat is ook wat er staat.

Verder is ideologie een vrij nauwkeurig gedefiniëerd iets en dus prima door een onafhankelijke partij te bepalen. Het lijkt mij dat dit de verspreiding van misinformatie tegengaat.
journee schreef:
Wordt het op scholen wel heel stil tijdens de maatschappijleer lessen. "sorry jongens, vanaf nu oefenen we niet meer met debatteren! Een eigen mening mag op school niet meer worden uitgesproken!"

Want dit gaat ook echt over meningen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:37

Dat is zo gevaarlijk.

Kijk als een leerkracht verkondigt dat strepen in de lucht vergif is, de hele overheid zich schuldig maakt aan pedofilie etc etc, dan ga ik zeker het gesprek aan met die juf en besluit dan of ik mijn kind wel/niet bij haar in de klas laat blijven.
Zij mag wel in die onzin geloven. We kennen vrijheid van meningsuiting.

Als een leerkracht beweert dat er een klimaat opwarming bezig is en ik stem FVD , dan ben ik daar wellicht niet blij mee en ga het gesprek aan met die leerkracht en bepaal dan wat ik met mijn kind doe.

Dat is het mooie aan ons onderwijs stelsel. We mogen van alles vinden en willen.
Maar dat "objectieve" verhaal is een ander bij FVD als bv bij de SP.
Dus laten we daar gewoon eerlijk in zijn. En niet dit soort enge toestanden optuigen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:01

Avalanche schreef:
irmaz schreef:
Maar niet in een verkiezingsprogramma :)*
Dat zou betekenen dat er iedere keer wanneer er nieuwe verkiezingen zijn geweest het hele curriculum kan worden herzien, want wie zijn die deskundigen die in de commissie plaats mogen nemen? Let op: In het land der blinden is eenoog koning.
Wanneer verspreid je een eigen ideologie? Wie bepaald dat? Is jouw mening een ideologie? Zijn ouders en leerlingen in staat om het onderscheid te maken?

Leerlingen en ouders niet, een onafhankelijke partij wel. En dat is ook wat er staat.

Er staat dat er een kliklijn komt waar ouders en leerlingen kunnen melden dat een leerkracht zijn eigen ideologie verspreidt. Dat suggereert dat er een juiste en foute ideologiën zijn en dat je blijkbaar alleen over de, op dat moment geldende als juiste ideologie in het openbaar mag praten als leerkracht zijnde.
En zelfs als de leerkracht de juiste ideologie uitdraagt is dat verboden als dat tevens zijn eigen ideologie is :=

Overigens is de betekenis van het woord ideologie zelf al geen consensus, dit gebruiken om iemand de maat te nemen wordt dan wel heel eng:

'Een ideologie is een belangrijk concept om politiek gedrag en denken te analyseren binnen de sociale wetenschappen. De term verwijst meestal naar het geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van een maatschappij, dat leeft binnen een bepaalde maatschappelijke groep, met name een politieke partij, een denkstroming of een sociale klasse. Er is geen consensus over de betekenis van de term, al zijn er wel meer en minder courante definities.' https://nl.wikipedia.org/wiki/Ideologie

Avalanche schreef:
Verder is ideologie een vrij nauwkeurig gedefiniëerd iets en dus prima door een onafhankelijke partij te bepalen. Het lijkt mij dat dit de verspreiding van misinformatie tegengaat.

Niet dus, zie mijn eerdere opmerking.

Avalanche schreef:
journee schreef:
Wordt het op scholen wel heel stil tijdens de maatschappijleer lessen. "sorry jongens, vanaf nu oefenen we niet meer met debatteren! Een eigen mening mag op school niet meer worden uitgesproken!"

Want dit gaat ook echt over meningen :+

Tja nogmaals, wanneer wordt de eigen mening een eigen ideologie. Waarschijnlijk als "men" het er niet mee eens is. Lijkt me een groot hellend vlak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:19

Uitspraak van een Duitse minister, even vertaald;

Het populisme heeft de crisis nodig, de onoplosbaarheid van problemen, zodat het kan zeggen: degenen daarboven kunnen het niet aan. Het land is aan het vergaan."

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:20

Irmaz: Ah, dank voor de verduidelijking. Dat is idd problematisch.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:26

... een deel van de tijd die ik doorbracht op de universiteit ging over de vraag
'Hoe kunnen wij kennen...?'
Nuttig.

Wikipedia stelt dus: "De term (ideologie) verwijst meestal naar het geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van een maatschappij, dat leeft binnen een bepaalde maatschappelijke groep, met name een politieke partij, een denkstroming of een sociale klasse. Er is geen consensus over de betekenis van de term, al zijn er wel meer en minder courante definities.'"

Ik herinner me een discussie over de vraag in hoeverre wetenschap een ideologie is.
... wat daarover is blijven hangen, komt neer op 'het ideaal van wetenschap is dat het een open discussie is tussen vakgenoten, waarbij iedereen vrij is om eigen bevindingen etc in te brengen en iedereen vrij is om vragen/kritiek te stellen/ leveren aan de vakgenoten'.
Kernwoord: open, iedereen mag (op niveau) meepraten.
(Kritisch vraagje: wie bepaalt dat niveau - "daar begint het al...".)
En ideologie was in deze discussie een min of meer gesloten iets.

(En de discussie ging er oa over, dat professoren aan coöptatie doen. Dus een briljante student die andere ideeën heeft dan de prof, kan worden buitengesloten.
Idem vreemde ideeën. Ik leerde anno 1980 nog dat de maag zo zuur was, dat er geen bacteriën in leefden. 'Mispoes!'
En 'meepraten op niveau' houdt vaak in dat iemand bijvoorbeeld een proefschrift schrijft: dat is door de band genomen 4 jaar full time hard werk. Zelfs al kan iemand dit, dan nog gebeurt het niet altijd.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:27

Is er niet al een commissie die zich bezighoudt met het lesmateriaal?
Vind het gewoon frappant dat het in een partijprogramma staat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:30

Raineri schreef:

Die is er indien. De BBB waar deze punten in het verkiezingsprogramma staan doelt echter op: wat wij feitelijk onjuist vinden op basis van onze onderzoeken, dat maakt het onwijs eng.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:36

Raineri schreef:

Jazeker. Dat geeft maar weer aan hoe suggestief hun eigen tekst is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:41

irmaz schreef:
En omdat dit een een topic over politiek in het algemeen is gooi ik er maar eens een bijzonder stukje nieuwe politiek uit het partijprogramma mbt onderwijs:

[ Afbeelding ]
:roll:

Je bent een stuk vergeten, over mis informatie gesproken…

T is nog geen haar beter hier zeg :n

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:43

Wat dan? Want het staat letterlijk zo op de site van BBB?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:03

Cer schreef:
irmaz schreef:
En omdat dit een een topic over politiek in het algemeen is gooi ik er maar eens een bijzonder stukje nieuwe politiek uit het partijprogramma mbt onderwijs:

[ Afbeelding ]
:roll:

Je bent een stuk vergeten, over mis informatie gesproken…

T is nog geen haar beter hier zeg :n

Ik zie hier meer misinformatie en rare invullingen dan in alle programma,s van alle partijen. :+

Ik zou zeggen, Google eens op Neutraal onderwijs. Heel interessant. :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:22

Of luister de debatten na waarin vd plas het uitlegt. Gaat puur om de landbouw in een positief jasje te brengen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:29

Achja, zolang mensen wel vlees eten en geen seizoensgroenten, fruit etc. kan ik het haar niet kwalijk nemen dat ze iets aan de hypocrisie wil doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:41

Benzz schreef:
Of luister de debatten na waarin vd plas het uitlegt. Gaat puur om de landbouw in een positief jasje te brengen.

Niet landbouw maar veelteelt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:42

Elisa2 schreef:
Achja, zolang mensen wel vlees eten en geen seizoensgroenten, fruit etc. kan ik het haar niet kwalijk nemen dat ze iets aan de hypocrisie wil doen.

Is zij tegen het heel jaar door groente en fruit eten?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:49

irmaz schreef:
Benzz schreef:

Niet landbouw maar veelteelt

Klopt, ik schaar akkerbouw en veeteelt onder landbouw.

Maar het is inderdaad intensieve veehouderij mag niet negatief besproken worden op onderwijs.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 06:57

lies schreef:

Afbeelding

Je kan zelf ook googlen hè

Ik laat het hier weer bij… dingen uit context plaatsen en daar verontwaardigt over doen.. :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:32

Cer schreef:
lies schreef:

[ [url=m/lT6Pap.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik laat het hier weer bij… dingen uit context plaatsen en daar verontwaardigt over doen.. :n

Voor mij blaas jij de discussie op!

Zeg dan gewoon wat niet klopt ipv als een olifant door de porselein kast te banjeren en ruzie te maken om boos te vertrekken.
Zo niet constructief!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:45

Beetje overdreven reactie Pien. Cher maakt helemaal geen ruzie, ze geeft alleen aan dat dingen anders zijn dan hier weergegeven worden. Dat is heel wat anders als een olifant tekeergaan in een porseleinkast.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:52

bedankt Cer, je bent me net voor :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:47

Benzz schreef:

Excuus ik heb dit gemist. Maar dat is toch tegenstrijdig met wat in het programma staat? Wat is voor hun landbouw in een positief daglicht zetten? Als je bij de feiten blijft is de landbouw toch zelf verantwoordelijk voor hoe het potentieel binnenkomt bij een leerling. Daarvoor hoef je het dan ook niet voor een positief daglicht te zetten.

Voor de duidelijkheid: vind dat geen enkele sector negatiever of positiever mag worden uitgelicht. Blijf bij de feiten en de realiteit. Als een industrie positiever wilt voorkomen zijn zij daar zelf verantwoordelijk voor.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:08

Cer schreef:
lies schreef:

[ [url=m/lT6Pap.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doe even kalm zeg. Waarom staat het nog steeds op hun site dan?
Ze kunnen het dan toch schrappen? Het staat er gewoon als programmapunt.
Vind het niet erg duidelijk. Zie nu pas dat dit er onder staat idd, maar snap niet waarom het er dan nog steeds als punt staat.